Vyhledávání

Redakční test vozu mistra světa v rallye : C4 Coupé VTR 1,6 VTI je příjemný

Redakční test vozu mistra světa v rallye : C4 Coupé VTR 1,6 VTI je příjemný

Citroen C4 Coupé VTR 1,6 VTI

Moje první osobní zkušenost s francouzským vozem, před kterými jsem nikdy neměl moc respekt. Vždy jsem preferoval spíše německé vozy. Byl jsem, ale velmi přijemně překvapen a klíčky od vozu jsem vracel s těžkým srdcem. Za necelý týden jsem s C4 najezdil přes 1000km. Silueta vozu je identická jako u vozu C4 WRC se kterým získal Sebastian Loeb již 5-tý titul mistra světa v Rally a nyní již 51-té vítězství v MS- WRC (letos již 4-té vítězství naposledy v Portugalsku).

MOTOR Na to, že se jedná o benzínovou nepřeplňovanou jednotku, byl motor překvapivě pružný. Zrychloval již od 2.500 otáček. Téměř jako u Dieselu. Zejména na nižší rychlostní stupně 2 a 3 velmi rychle a ochotně zrychloval od 2.500 do 6.000 otáček, kde je nejvyšší výkon 88kW (120koní). Motor pochází z dílen BMW a je to znát, opravdu jde dobře za plynem, tento motor používá i Mini a Peugeot. Spotřeba je závislá na stylu jízdy. Na dálnici s tempomatem s rychlostí kolem 120km/h se spotřeba pohybuje kolem 6,5 l/100km. Na jižní spojce jsem se s rychlostí kolem 80-100 dostal pod 6 l na cca 5,5 - 6 litrů. Po běžné silnici při svižné jízdě (úsporný styl brzdění motorem, ale rychlá jízda) jsem jezdil také kolem 6,5 litru. Dynamická jízda a popojíždění po městě znamená spotřebu kolem 9-11 litrů. Maximálka 195km/h a zrychlení z 0-100 km/h za 10s jsou velmi dobré hodnoty na motor 1,6.

PODVOZEK Mě velmi příjemně překvapil, čekal jsem typicky francouzsky měkký, komfortní s velkými náklony. Ale bylo to zcela jinak, C4 s dlouhým rozvorem seděla v zatáčkách jako přibitá i při teplotách kolem 20C s kvalitními zimními pneu Michelin Alpin 205-55 R16 na elegantních originálních Alu kolech. Vůz se minimálně nakláněl a umožňoval velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Jízdu jsem si opravdu užíval a agilní motor mě v tom dobře podporoval. Podvozek byl nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály velmi dobře odtlumil. Jen si moc nerozuměl s příčnými prahy.

ŘÍZENÍ Šlo velmi zlehka a příjemně, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz šel dobře za volantem.

ŘAZENÍ Bylo poměrně přesné s optimálními drahami. Má ještě trochu rezervy…Já bych uvítal 6-ku při dálničních rychlostech motor zbytečně moc točil, byl hlučnější a samozřejmě jde nahoru i spotřeba Motor točil na 5-tku při 100 kolem 2.800, při 120 kolem 3.500 a při dálničním limitu 130 je to kolem 3.800 otáček a 4.000 otáček odpovídalo 140 km/h na tachometru. Optimální rychlost je cca do 130-ti (120) od 140-ti už je ve vozidle hlučněji – i od zimních pneu.

INTERIÉR Několik druhů černých plastů v malé části byli i ty tvrdé, které se snadno poškrábou . Nelíbila se mi roztříštěnost displejů – celkem 3, každý s jiným typem číslic a písma. Centrální displej – otáčkoměr byl dost malý a jen těžko se odečítali přesné otáčky. Prostřední je nepřehledný- moc údajů najednou: čas, teploměr, radio,a palubní počítač. U palubního počítače mi chyběla doba jízdy, navíc měl pouze jednu paměť, chyběl denní, byl pouze celkový s možností vynulování. Mimo tří displejů, jsou tu ještě kontrolky světel a blikačů přímo nad volantem, takže nevíte kam koukat dřív. Blikače neměli funkci 3 bliknutí, jak je dnes už zvykem, navíc se jim moc nechtělo vypínat. Design dobře hrajícího radia s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6-ti repro byl už dost archaický. Volant s pevným středem byl seřiditelný ve 2 osách. Ovládání přímo na volantu nebylo moc povedené, museli se dost natahovat prsty, navíc pouze při přímé jízdě.

Přední sedačky jsou překvapivě pohodlné, mají rozumnou tuhost ani při delší cestě (2,5 hod.) z nich nebolí záda, u řidiče je výškově stavitelné. Jeho sklápění pro přístup k zadním sedadlům má paměť a vrací se do původní polohy, jak byly nastaveny. Vyšší postavy naráží pravým kolenem na středový tunel, který je komplet z tvrdých plastů, chyběla loketní opěra pro řidiče. Vzadu za 180cm vysokým řidičem bylo dost místa v oblasti kolen, tak i pro hlavu pro 180cm vysokou postavu. Chybí místo pro 1,5 litrovou lahev. Zavazadlový prostor má 314 litrů,to je na kupé slušná hodnota, je dobře přístupný, pod jeho dnem se nachází plnohodnotná rezerva se základním nářadím. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru cca 185cm nad zemí, což je poměrně slušná hodnota, v plastu na spodní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání, tak si nezašpiníte ruce. Výhled přímo vzad při couvání je výborný díky kolmému zadnímu sklu, zato šikmo vpřed brání ve výhledu mohutné přední A-sloupky..

DESIGN Zadní část vozu s děleným zadním sklem a zajímavými světly vypadá velmi pěkně a rozhodně si ho nespletete s jiným vozem. I přední část působí dost dynamicky s protáhlými světlomety a malými kulatými mlhovkami a novým otvorem pro sání vzduchu ve stylu Audi a Forda, ale pouze v černé barvě. Celkově na mě vnější design působil velmi dobře a sportovně (ale to je můj subjektivní názor). Červená barva tomuto kupé moc sluší ani jsem si nedokázal představit jinou vhodnější barvu, navíc připomínající závodní WRC.

CENA Vůz je v základní výbavě nabízen za příznivou akční cenu 370.000 Kč (4/2009) v této výbavě najdeme (ABS, 6x airbag, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou- sklopný klíček, el. okna a zrcátka). Za příplatek radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro za 17.000 Kč a navíc paket za 35.000 Kč– automatická klima, dešť. senzor stěračů, samočinné světlomety, automatické zatmavení zrcátka, 16“ Alu kola. Celková akční cena je tak celkem příznivých 422.000 Kč.


CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY
: - výborné jízdní vlastnosti a brzdy
- výkonný, pružný a poměrně úsporný motor
- přesné řízení s variabilním posilovačem
- přiměřená cena
- nezaměnitelný design vozu, sportovní image z WRC podpořená několika tituly MS
- pohodlné sedačky
- ovládání a zobrazení tempomatu

MÍNUSY: - roztříštěnost palubních přístrojů- displejů s různými čísly
- špatně dostupné ovládání radia na volantu
- chybějící doba jízdy na palubním počítači a pouze jeho jediná paměť
- design radia
- středový tunel, který tlačí na pravou nohu řidiče
- široké dveře – při parkování

TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1598 cm3 řadový zážehový 4 válec Výkon 88kW (120k) /6.000 ot./min. , točivý moment 160 Nm 4.200 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.288 – 1.769 - 1.458 mm, rozvor 2.608 mm
Vlastní –pohotovostní hmotnost 1.217 kg , užitečná 510 kg, celková 1.727 kg Nádrž na 60l paliva. Pneu 205- 55 R16
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,0 s, max. rychlost 195 km/h
Spotřeba paliva 5,2 mimo – 9,3 město- 6,7 l/100km kombinace
Změřeno během testu: mimo město: 5,5-7,0 město: 8,5-11,0 l/100km

 

Karel Kolečko, www.e-auto.cz

a www.jakeauto.cz

 

Fotogalerie

Foto k redakčnímu testu C4, foto Karel Kolečko

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu