Redakční test Yeti s nejsilnějším benzínovým motorem 1,8 TSI
Test prvního SUV od Škodovky - Yeti s nejsilnějším benzínovým motorem 1,8 TSI
Testovaný Yeti patří spíš mezi menší SUV na našem trhu. Vůz má pohon 4x4 zadní náprava se připojuje přes spojku Haldex. Yeti má světlou výšku 180 mm, proto je možné se s ním vydat i do lehčího terénu. Jak si povede první české SUV?
MOTOR čtyřválcový benzinový přeplňovaný motor - 1,8 TSI je nejsilnější benzínový motor dodávaný pro Yetiho. Je to jediná benzínová verze s pohonem 4x4. Plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. Je velmi živý a silný se svými 118 kW dosahovanými od 4.500 až do 6.200 otáček. Ale hlavně se 250 Nm točivého momentu, které jsou k dispozici již od 1.500 až do 4.500 otáček. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá již od nízkých otáček. Asi od 1.700 otáček se začíná probouzet turbem dopovaný motor a skvěle zatahuje až do 6.000 otáček. Motor byl velmi kultivovaný a tichý.
Spotřeba se během celého testu - 575 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 8,5 l/100km což je jen o 0,5 litru víc než deklaruje výrobce, bylo to způsobeno dynamickým ježděním během celého testu. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 7 - 8 litrů. Na dálnici při jízdě kolem 130 km/h se spotřeba pohybovala kolem 8 - 8,5 litrů. Ve městě jsem jezdil se spotřebou od 8 do 11 litrů benzínu. Udávanou maximálku 200 km/h jsem nezkoušel, ale na tachometrových 190 jsem se dostal bez problémů, zrychlení z 0-100 km/h za 8,4 s, mě se podařilo 8,6 s na tachometrových 100 dokonce jen na vytočenou dvojku. Výborná volba pro ty, kteří požadují svižné svezení s celkem rozumnou spotřebou na 1,5 tuny važící 4-kolku a nechtějí do auta čepovat naftu.
PODVOZEK byl vynikající, komfortní, slušně filtroval nerovnosti vozovky i na rozbitých polních cestách. V zatáčkách seděl Yeti jako přibytý. S letními širokými, ale bohužel dost nízkými pneu Dunlop Sport SP 07 225-50 R17 (které jsou výborné na kvalitním asfaltu, ale není to zrovna vhodné - hlavně nízké a tvrdé obutí na svezení mimo asfaltky) na elegantních originálních Alu kolech Yeti držel perfektně stopu a umožňoval ostré průjezdy zatáčkami, jak v běžném voze a ne ve vysokém SUV ( je to dáno tím, že je použita podvozková plošina z poslední generace Octavie 4x4. Vůz měl stalý pouze přední pohon, zadní se pomocí Haldex spojky rychle připojil jen při prokluzu předních kol. V terénu a na polních cestách si vůz vedl velmi dobře to i díky krátkým převisům byl, ale je limitován bohužel nízkou světlou výškou 18 cm. Motor neměl žádný ocelový kryt, ale pouze plasty jako běžný osobák. Yeti si poradil i prudkými kopci na hlíně i písku, při dovádění v terénu jsem využíval tlačítko offroad, které mimo jiné brzdilo vůz při sjezdu z kopce.
ŘÍZENÍ Elektrický posilovač měl variabilní účinek podle rychlosti. Kladlo optimální odpor a mělo dobrou zpětnou vazbu.
ŘAZENÍ Bylo velmi přesné s optimálními drahami, šlo zlehka řadicí pákou s koženou hlavicí. Vůz byl vybaven 6-ti stupňovou manuální převodovkou. Motor točil na 6-tku při 90 km/h 2.000, při 100 cca 2.250, při 120 - 2.750 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.950 a ve 150 to bylo 3.400 což není mnoho, ale šestka mohla být ještě delší vzhledem k výkonu a síle motoru.
INTERIÉR Přístrojová deska horní díl byl z měkčených plastů přes celou šířku a ke středovému tunelu šla stříbrná elegantní lišta. Interiér byl velmi kvalitně zpracovaný, propracovaný do detailu a vypadal dobře i na pohled. Z vozu byl i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled, mimo vpravo do strany přes mohutný boční B- sloupek. Přední sedačky byly pohodlné, obě byly výškově nastavitelné, s nastavitelnou bederní podpěrou. Vzadu je dost prostoru pro 2 osoby, zejména v oblasti kolen - od opěradla k opěradlu 76 cm při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa.
Palubní deska měla klasický tvar s kapličkou se dvěma chromovaným tubusy s otáčkoměrem s malým teploměrem chladící kapaliny a druhým s rychloměrem a s palivoměrem s bílým podsvícením. Displej palubního počítače – maxi dot byl mezi chromovaným tubusy. Zobrazoval tyto funkce -průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a vnější teplotu a teplotu oleje. Světla měli funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio Bolero s changerem na 6CD/MP3 s dotykovým displejem a 4-mi reproduktory a dobrým zvukem. Bylo možné přehrávat hudbu z SD karty, slot byl přímo pod velkým LCD displejem. Ovládání hlasitosti na volantu bylo hodně citlivé a někdy se mi podařilo při otáčení volantu nepříjemně zesílit zvuk. 4-ramenný volant s koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Poloautomatická klimatizace Climatic - na ovladač ofukování nebylo vidět co je nastaveno, bylo to ve špatném úhlu dost nízko. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev a byla tam i praktická gumička na uchycení mapy (u řidiče byla už bohužel utržená).
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 405 litrů, při posunutí sedaček o 15 cm vpřed se zvětší na 510 l. Zadní sedačky jsou zcela samostatné 2 krajní jsou posuvné o 15 cm, jsou široké 45 cm, prostřední je široká jen 31 cm dá se sklopit a slouží ideálně jako loketní opěrka, jsou v ní prolisy na nápoje. Po sklopení zadních sedaček (včetně sedáků se přiklopí k předním sedačkám, aretují s pomocí popruhů s háčky za opěrky předních hlav) vznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší na 1580 při vyjmutí sedaček až na 1760 litrů. V kufru byly na bocích tyče- lišty s háčky na zavěšení tašek a upevnění zavazadel. Naměřil jsem rozměry- minimální šířka 101 cm, výška pod odnímatelným krytem je 62 cm, délka v rovině podlahy 75/90 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem- nákladová hrana je cca 72 cm nad zemí a 18 cm nad podlahou ve verzi bez rezervního kola. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru -zámek cca 194 cm nad zemí, což je vynikající hodnota, tak se ani dlouháni nemusí bát, že se praští do hlavy.
BEZPEČNOST Vůz ve výbavě Ambition sériově vybaven 5-ti airbagy včetně kolenního. Navíc zde byly příplatkové hlavové airbagy. V základní výbavě je ESP včetně různých asistentů. Na všech kolech byly kotoučové brzdy, které vůz dobře zpomalovali.
DESIGN Yeti byl představen loni na jaře. Zejména přední část s dnes již klasickou chromovanou maskou Škoda a zajímavými vedle masky posazenými kulatými mlhovkami působí neobvykle a velmi sympaticky. V zadní části je zajímavý prvek černých zadních D i C sloupků, které splývají se zatmavenými zadními okny. Hezky působí stříbrná imitace krycího plechu na předním i zadním nárazníku. Příplatkové hagusy ve stříbrno-černé barvě vypadají výborně. Vůz má vyšší stavbou což je dáno světlou výšku 18 cm. Přimlouval bych se za prodlouženou verzi (cca o 20 - 25 cm), jako např. Vitara XL - s větším kufrem by to bylo skvělé rodinné SUV, ještě bych zvětšil světlou výšku na 20 cm a auto by nemělo chybu.
CENA Yeti ve výbavě Ambition je nabízen za cenu 604.800 Kč (6/2010). V této výbavě najdeme: ESP, asistent rozjezdu do kopce, 5x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou- sklopný klíček, 2x. el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač s maxidot, poloautomatická klimatizace Climatic, dešťový senzor, tempomat, zadní dělená samostatná sedadla, střešní lišty - hagusy - černé, sada na opravu pneu, výškově stavitelná sedačka řidiče, spolujezdce a volant, kovové kryty pedálů, zadní zatmavená skla, 4 repro.
Příplatková výbava: 17“ Alu kola s pneu 225-50 R17 za 3.000, autorádio Bolero s měničem na 6 CD/MP3 11.600, Sunset - zadní zatmavená skla 4.900, bederní opěrka u řidiče i spolujezdce za 1.500, vyhřívané př. sedačky 5.900, Bi-xenony 26.700, mlhovky s funkcí Corner 2.600, el. ovl. oken s dětskou pojistkou 5.000, kožený multifunkční volant 5.000, příprava pro telefon Bluetooth 7.000, zadní čidla parkování 9.100, střešní nosič stříbrný 3.400, takže zařízení - odnímatelná hlavice 12.000, vkládáné koberce 1.300, prodloužená 4 - letá záruka do 60.000 km za 6.000, metalíza za 11.600 Kč. Celkově příplatková výbava za 116.600 Kč. Celková cena je tak 721.400 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný, výkonný a kultivovaný motor
- výborné jízdní vlastnosti na silnici i mimo ní
- pohodlné přední sedačky
- přesné řazení 6-ti stupňové převodovky
- variabilní samostatné, posuvné zadní sedačky
- bohatá výbava vozu a možnost individualizace
- vyšší posez a výhled z vozu
- prostor pro nohy a hlavu na zadních sedačkách
- dobrá průchodnost terénem - malé převisy
- na výkonnou benzínovou 4 -kolku rozumná spotřeba
- dobré terénní vlastnosti, tlačítko offroad
- kvalitně zpracovaný dobře vypadající interiér
- optimální odpor řízení
- neokoukaný design vozu
MÍNUSY: - chybí rezerva - pouze sada na dojetí (v terénu velký problém)
- mohutný B - sloupek omezuje výhled
- chybí ochranný plech motoru, pouze malé krycí plasty
- nemožnost ovládat pohon 4x4 (vypínat, zapínat)
- nižší světlá výška 180 mm
- kola s nízkým profilem nevhodné pro SUV - profilové číslo 50
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1798 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec, Euro 5
Výkon 118 kW (160k) / 4.500 – 6.200 ot./min., točivý moment 250 Nm / 1.500 - 4.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, připojitelný pohon všech kol – Haldex spojka
Rozměry D x Š x V 4.223 - 1.793 - 1.691 mm, rozvor 2.578 mm
Vlastní –pohotovostní hmotnost 1.445 kg , užitečná 620 kg, celková 2.065 kg
Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 405/1760 litrů
Pneu 225- 50 R17 Dunlop Sport SP 07 (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,4 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 6,9 mimo - 10,1 město - 8,0 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 575 km - 8,5 l/100km, zrychlení z 0 – 100 km/h na dvojku za 8,6 s.
RESUME : Malé SUV s vyníkajícím podvozkem s dobrými jízdními vlastnosti i v lehčím terénu. Kvalitně zpracovaný interiér. Motor TSI nabízí výbornou dobrou dynamikou s celkem rozumnou spotřebou. Jediné co bych na voze změnil je délka a velikost zavazadlového prostoru, který pro rodinu nebude dostačující. Zvedl bych lehce světlou výšku na 20 cm pro lepší průchodnost terénem.
3 - 10.6.2010
Karel Kolečko