Rodinné kombi střední třídy od Hondy v redakčním testu
Rodinné kombi střední třídy od Hondy - poslední generace Accordu s motorem 2,2 D automat
K testu jsem obdržel největší kombi od Hondy navíc v nejvyšší našlapané výbavěTop Executive, se slabším ze 2 nabízených verzí dieselového motoru - 2,0 i -DTEC v kombinaci s 5-ti stupňovým automatem.
MOTOR Byl dostatečně výkonný na běžné ježdění. Jeho 110 kW, ale hlavně 350 Nm ot. točivého momentu, které jsou k dispozici od 2.000 do 2.500 otáček. V kombinaci s automatem byl vhodnější spíše pro poklidnou jízdu, ale když se šláplo na plyn Accord velmi slušně zrychloval (udávané zrychlení na 100 za 10,4 s), otáčky stoupali velmi rychle. Motor nebylo nutné vytáčet, optimální bylo se pohybovat v oblasti lehce nad 2.000 otáček. Spotřeba se pohybovala od 6,5 litru při klidné úsporné jízdě až ke zhruba 8,5 litrům při ostřejší jízdě. Pod 6 litrů se mi nepodařilo dostat. Jízda po městě znamená spotřebu kolem 8 -11 litrů. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 7-ti litrů.
Celková spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 7,4 l/100km což se lišilo 0,8 litru v náš neprospěch na rozdíl od údaje výrobce (6,6). Dieselový motor v kombinaci s automatem není zrovna kombinace pro spořílky, spotřebu kolem 7 litrů bych spíš očekával od moderních benzínových motorů, i když v kombinaci s manuálem. Motor byl velmi kultivovaný, v interiéru nebylo téměř možné poznat, že je pod kapotou dieselový motor. Udávanou maximálku 202 km/h jsem nezkoušel, po 180-tce už vůz moc nezrychloval. Mohutnou přední kapotu bohužel nedrží plynové vzpěry, jak bych u vozu této třídy a hlavně ceny očekával, ale klasická podpěra- tyčka jako například u Škody Favorit.
PODVOZEK Podvozek byl trochu tvrdší, netlumil zcela dokonale jako třeba francouzské a německé vozy, ale v zatáčkách skvěle seděl. S kvalitními letními pneu Bridgestone Turanza ER370 o rozměru 225-50 R17 na originálních Alu kolech se vůz minimálně nakláněl a umožňoval velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Jízdu jsem si užíval i když velký těžký vůz se spíš hodí na dálnice nebo rychlostní silnice než na klikaté silničky nižších tříd. Převodovka v kombinaci s motorem nenahrávala zrovna sportovní jízdě, ale podvozek by ji klidně snesl.
ŘÍZENÍ Bylo trochu tužší, řekl bych, že kladlo optimální odpor, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu.
ŘAZENÍ Automatická 5-ti stupňová převodovka fungovala dobře bez jakýchkoliv rázů, řadila velmi plynule v automatickém režimu. Bylo možné řadit sekvenčně s menším zpožděním, řadí se pádly pod volantem. Při popojíždění v koloně v malé rychlosti to občas při podřazení cuklo. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu a jen před zatáčkou si podřadil pádlem pod volantem což bylo možné i v tomto režimu. Po přepnutí převodovky z automatického režimu se nezobrazil zařazený rychlostní stupeň až po stisknutí jednoho z pádel pod volantem. Motor točil na 5-tku při 90 kolem 1.800, při 110 cca 2.100, při 120 kolem 2.300 při dálničním limitu 130 je to 2.500 otáček, ještě při 150-ti motor točí pouze 2.900 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování. Přístroje měli kovové obroučky. Na hlavním levém byl tachometr, uprostřed se zobrazovali údaje o zařazeném stupni automatické převodovky vpravo uprostřed otáčkoměru se na displeji zobrazovali údaje palubního počítače nebo údaje o nastavené rychlosti adaptivního tempomatu. Vlevo byl ještě malý ukazatel teploty chladící kapaliny a naopak vpravo palivoměr. U palubního počítače ovládaného tlačítky vpravo na volantu se 2-mi pamětmi, mi vadilo to, že se po každém vypnutí zapalování vymazala doba jízdy. Chyběla mi funkce denního svícení. Blikače měli funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Velmi mě překvapilo, že po ostříknutí předního okna ostřikovači je stěrače nesetřeli a musel jsem je zapnout sám. Výborně hrající radio s CD/MP3 s CD changerem na 6 CD a ovládáním na volantu s 9-ti repro + subwoofer v kufru a připojením přes USB. Originál navigace s intuitivním ovládáním bohužel neuměla česky na její obrazovce bylo možné zobrazit radio, externí MP3 a obraz zadní parkovací kamery (displej neměl zrovna nejlepší rozlišení). Volant s koženým potahem a ovládáním radia, palubního počítače a adaptivního tempomatu byl seřiditelný ve 2 osách.
Automatická 2-zónová klimatizace měla funkci mono, její údaje se zobrazovali na poměrně malém displeji společně s radiem. S elektricky ovládaným střešním oknem se dalo jezdit bez výrazného hluku do cca 100 km/h. Přední sedačky s koženým čalouněním jsou pohodlné mají dobré tvarování a boční vedení, byly vyhřívané a elektricky nastavitelné, řidičova se 2-ma pamětmi. Vzadu je průměrný prostor pro 2 osoby, jak v oblasti kolen tak hlavy. Nelíbilo se mi, že nebylo kam uložit mobilní telefon. Mezi předními sedačkami je loketní opěrka.
Zavazadlový prostor je mělký a má podprůměrný objem 406 litrů navíc se mezi podběhy zužuje ze 110 na 78 cm, přístup do kufru je, ale velmi dobrý - nákladová hrana je ve výšce pouze 57 cm navíc netvoří žádnou hranu v kufru. Další rozměry- výška pod roletkou jen 44 cm, délka v rovině podlahy 102 cm. Zadní víko u modelů Executive a Top Executive mělo elektrické ovládání a po stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači (bohužel se nejdřív muselo 2x zmáčknout tlačítko otevření vozu a pak teprve tlačítko na otevření kufru) se otevřelo a po stisku tlačítka na spodní straně se zavřeli, což bylo velmi praktické. Pod otevřenými 5- tými dveřmi se mohly bezpečně pohybovat osoby pouze do výšky 182 cm. Pod dnem zavazadlového prostoru se nachází dojezdové ocelové rezervní kolo se základním nářadím. Po stranách zavazadlového prostoru bylo několik odkládacích schránek vpravo také zabudovaný subwoofer.
BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6 airbagy včetně hlavových. Přední sedačky mají aktivní opěrky hlav. Sériové ESP u Hondy nazývané VSA mají k dispozici všechny Accordy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Vůz měl superzamykání, proto se po zmáčknutí dálkového ovladače otevřeli pouze dveře řidiče a všechny dveře jste otevřeli až druhým stiskem (až potom bylo možné zvláštním tlačítkem otevřít dálkově elektricky víko kufru), toto se bohužel dělo při opuštění vozu, když jsem chtěl na zadní sedačky musel jsem zmáčknout dálkový ovladač. Od modelu Executive má Accord xenonové světlomety, které jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet, nejel jsem s ním v noci. Nejzajímavější ve voze byl systém aktivního tempomatu ACC, který byl schopen pomocí radaru udržovat stálý časový odstup za před námi jedoucím vozem. Fungoval velmi dobře tak se mi podařilo jet za vozem ( s nastaveným aktivním tempomatem na rychlost 100km/h) cca 20 kilometrů i přes vesnice, Accord aktivně zrychloval a zpomaloval a přizbůsoboval rychlost podle přede mnou jedoucího vozu. Na dálnici byl schopen vůz zpomalit až na 30km/h pak mě obrazově a akusticky upozornil a vypnul se. Opravdu velmi sofistikovaný a dobře fungující systém.
DESIGN Celkově na mě vnější design působil velmi elegantně, zejména přední část, zadní části vévodily dělené světlomety téměř přes celou šířku vozu mimo RZ. Na voze jsou decentní chromové lišty podél oken, střešní nosiče byly chromované a také kompletní přední maska. Vůz byl vybaven předními i zadními parkovacími čidly, které nijak výrazně nenarušovaly design vozu. Vůz byl navíc vybaven zadní parkovací kamerou, která byla nad RZ. Šedá metalíza je velmi praktická, protože na ní není moc vidět špína.
CENA Vůz v nejvyšší výbavě Top Executive je nabízen za katalogovou cenu 1.109.000 Kč (5/2010). V této výbavě najdeme: ESP + ASR, 6 x airbag, aktivní opěrky vpředu, adaptivní tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou- sklopný klíček, el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s CD changerem na 6 CD ovl. na volantu, 9 repro +subwoofer, navigace, 2 zónová automatická klima, elektricky ovládáné střešní okno, kožené sedačky s el. ovládáním a pamětí u řidiče, dešťový senzor stěračů, přední a zadní parkovací asistent + zadní kamera, xenonové světlomety, podélný střešní nosič stříbrný, elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru, 17“ Alu kola s pneu 225-50 R17, metalíza. Příplatková výbava není žádná vše už je v základní výbavě zahrnuto ve vysoké pořizovací ceně.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - dobré jízdní vlastnosti
- přesné řízení s variabilním posilovačem
- výkonný a pružný motor I-DTEC
- kvalitní použité materiály a dobré zpracování
- dobře fungující adaptivní tempomat
- pohodlné elektricky nastavitelné sedačky
- bohatá základní výbava
- kvalitně hrající radio s USB, subwoofer, CD changerem
- možnost řazení pádly pod volantem i v automatickém módu
- parkovací kamera
- elektricky otevíratelné víko zavazadlového prostoru
MÍNUSY: - pouze 5-ti stupňový automat
- vysoká cena
- tvrdší podvozek
- vyšší spotřeba (ve spojení s automatickou převodovkou)
- při každém vypnutí zapalování se vymaže doba jízdy na palubním počítači
- žádná možnost individualizace výbavy
- malý zavazadlový prostor a jeho zúžení mezi podběhy
- systém superzamykání, otevření kufru až po 3-tím zmáčknutí ovladače
- malý špatně čitelný displej klimatizace a radia
- chybí odkládací prostor pro telefon a 1,5 litrovou láhev
- rozlišení displeje navigace
- podpěra držící přední kapotu, chybí plynové vzpěry
- chybí funkce denního svícení
- při ostříknutí předního okna se nesepnou stěrače
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 2199 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní Euro 5. Výkon 110 kW (150 k) /4.000 ot./min., točivý moment 350 Nm 2.000 -2.500 ot./min.
5-ti stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.750 - 1.840 - 1.440 mm, rozvor 2.705 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.628 kg, užitečná 552 kg, celková 2.180 kg Nádrž na 65 l paliva.
Zavazadlový prostor 406 l. Pneu 225- 50 R17 Bridgestone Turanza ER 370 - letní.
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,4 s, max. rychlost 202 km/h
Spotřeba paliva 5,4 mimo - 8,6 město - 6,6 l/100km kombinace
Změřeno během testu: mimo město: 6,5 - 8,5 město: 8,0 - 11 l/100km, celková spotřeba za 834 km 7,4 l/100km.
17 - 24.5.2010
Karel Kolečko