Vyhledávání

Test akční verze Fabie Monte Carlo s turbo motorem 1,2 TSI

Test akční verze Fabie Monte Carlo s turbo motorem 1,2 TSI

Monte Carlo je akční verze Fabie se sportovními geny a připomíná legendární a nejstarší soutěž v Rally - Monte Carlo. Škoda tímto modelem oslavuje 110 let v motosportu. Verze Monte Carlo se dodává pouze s turbomotory TSI a TDI, já měl pod kapotou nejvýkonnější benzínovou verzi 1,2 TSI se 77 kW, která nedělá svému jménu ostudu.

MOTOR Nový malý čtyřválcový turbem dopovaný benzinový motor - 1,2 TSI je velmi povedený a plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. V silnější verzi se 77 kW dosahovaných v 5.000 ot., ale hlavně 175 Nm točivého momentu dosahovaných v obrovském rozsahu 1.550 - 4.100 ot. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá již od nízkých otáček. Monte Carlo je s tímo motorem velmi živé a zejména na 2-ku a 3-ku nabízí dostatek výkonu na velmi svižné sportovní svezení.

Spotřeba se během celého testu - 601 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 6,5 l/100km což je o 1,2 litru víc než deklaruje výrobce, bylo to způsobeno dynamickým ježděním během celého testu. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 5,5 -6 litrů. Při opravdu svižné jízdně mimo město se spotřeba pohybovala kolem 6-7 litrů. Při ustálené jízdě se snahou o nejnižší spotřebu se s tempomatem kolem 80-90 km/h se dalo jet i pod 5 litrů. Naopak na dálnici si bere 1,2 TSI zhruba kolem 6,5 litru. Ve městě se motor spokojil se 7- 8 litry benzínu. Udávanou maximálku 191 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 10,1 s, mě se to povedlo na tachometrových 100 už za 9,3 s. Turbo zabírá pod hranicí 2.000 otáček. Motor je velmi kultivovaný, tichý a poskytuje Fabii dynamiku hodnou svého jména - Monte Carlo, kterou jsem využíval po celou dobu testu. Při běžném ježdění se bude spotřeba pohybovat kolem 6 litrů zhruba o litr víc než u stejně výkonného 1,6 TDI, které je o neuvěřitelných 81.000 Kč dražší. Rozdíl mezi slabší verzí TSI s 63 kW je také poměrně velký 25.000 Kč.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě u Fabie vždy příjemně překvapí, vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek je příjemný, komfortní, dobře filtruje nerovnosti vozovky, ale přesto v zatáčkách Fabia velmi dobře sedí. Monte Carlo má upravený sportovní podvozek. Na letních nízkoprofilovými pneu Bridgestone Turanza ER 300 o rozměru 205-45 R16 na elegantních originálních černostříbrných Alu kolech  velmi dobře držel stopu, umožňoval tak dost ostré průjezdy zatáčkami. Brzdy fungují velmi dobře, vzadu jsou překvapivě bubny. Jízdní vlastnosti patří na špičku třídy.

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Klade optimální odpor.

ŘAZENÍ Je přesné s optimálními drahami, jde zlehka. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře držela. Vůz byl vybaven 5-ti stupňovou převodovkou i když šestka by mu i přes delší pětku slušela - motor točil na 5-tku při  90 km/h 2.100, při 100 cca 2.300, při 120 - 2.800 a  při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje už 3.000 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z několika dílů, ale jen malá část je z měkčených plastů, ale přesto vypadá velmi dobře. Interiér je velmi dobře zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem, palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny jsou v dolní části kulatého otáčkoměru a tachometru s chromovým orámováním a bílým podsvícením. Displej palubního počítače - maxi dot je mezi těmito přístroji. Překvapivě ukazuje mimo tradičních funkcí - průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále vnější teplotu a zařazený rychlostní stupeň. Při zapnuté navigaci se vůbec nezobrazují údaje z palubního počítače, což považuji za velmi špatné. Světla mají funkci denního svícení. Blikače mají příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Amundsen (byla umístěna dost nízko mimo přímé zorné pole řidiče) s CD/MP3 se 4-mi reproduktory a dobrým zvukem. Navigace reaguje pomaleji načítá se z vloženého CD - takže se nedala přehrávat hudební CD, pouze po vložení SD karty s mapovými podklady (místo CD). 3-ramenný ergonomicky tvarovaný elegantní volant s koženým perforovaným potahem a červeným prošíváním je seřiditelný ve 2 osách. Vpravo u spolujezdce pod palubní deskou je malá polička s konektorem MDI Škoda, ke kterému se musí bohužel přikoupit za 600 Kč konektor pro USB, Ipod, atd. Automatická klimatizace má nastavování teploty po půl stupních. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev a byla tam i praktická gumička na uchycení mapy- viz foto, ale plastové černé kličky na otvírání dveří působí dost lacině a navíc jsou posunuté dost dozadu. Verze Monte Carlo má chromované prahové lišty a kryty pedálů ze stejného materiálu. Řadící páka i ruční brzda je obšita kůží.

Z vozu je i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry (mimo vzhůru dopředu - semafory- nízké čelní sklo). Přední sportovní sedačky jsou pohodlné - původ mají ve sportovní verzi RS, mají výrazné boční vedení, obě jsou výškově nastavitelné. Bohužel i po faceliftu zůstává Fabii její největší handicap její malá šířka což se projevuje i uvnitř. Vzadu je dostatečný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 76 cm při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou bylo dost místa - 97 cm. Roh palubní desky nepříjemně omezuje v pohybu pravé koleno řidiče a nechci si ani představit co by se stalo s kolenem po nehodě. Dole na středovém tunelu je místo vhodné pro odložení telefonu.

 Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 300 litrů (ve verzi s rezervou), což patří mezi lepší průměr. Testovaný vůz neměl rezervu, ale pouze sadu na dojetí (kufr 315/1180 l). Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po sklopení zadních sedaček nevznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1163 litrů. V kufru byly na bocích praktické háčky na zavěšení tašek. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 96 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 70 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 65 cm nad zemí a 15 cm nad podlahou kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 191 cm nad zemí, což je dobrá hodnota a ani dlouháni se nemusí bát, že se praští do hlavy.

BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6-ti airbagy. Vůz je standartně vybaven stabilizačním systém ESP s ASR. Překvapivě vzadu jsou jen bubnové brzdy, přesto vůz dobře brzdí.

DESIGN Fabia po faceliftu má novou širší masku, více protažené přední světlomety v zadní části se nic nezměnilo. Vůz je bohužel stále úzký a vysoký a to nejvíc kazí vzhled, zejména při pohledu ze zadu i zepředu působí auto nevyrovnaně. Teď to čím se Monte Carlo liší od běžné Fabie a její vzhled zatraktivní: černé orámování př. masky, černé provedení př. světel, spodní spojler, černé lemování kol a prahů, zadní difuzor a horní spojler, černá jsou i zrcátka, střecha a 16“ hliníková kola. V červeno-černé kombinaci vypadá vůz s černými doplňky dokonale.

CENA Monte Carlo je nabízena za cenu 354.900 Kč (10/2011). V této výbavě najdeme: ABS, variabilní elektrický posilovač řízení, 4x airbag, 16“ Alu kola s pneu 205-45 R16, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. okna vpředu, el. ovládaná zrcátka, ochranné lišty dveří, palubní počítač, klimatizace climatic, radio, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sportovní sedačka řidiče a volant, kožený paket, sportovní podvozek, chromované kryty pedálů, sunset - zadní zatmavená skla. Příplatková výbava : el. ovl. oken vzadu 5.100, automatická klimatizace climatronic 12.200, loketní opěrka vpředu 3.100, el. ovl. střešní okno 11.700, Maxi dot 4.100, navigační systém Amundsen 12.500, tempomat 9.200, zadní čidla parkování 9.200, vyhřívání předních sedaček 5.100, výškově nastavitelná sedačka spolujezdce 2.100, hlavové airbagy 7.200, ESP Plus včetně ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, asistentu rozjezdu do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách 16.800 Kč. Bohatá příplatková výbava celkem za 98.300 Kč, celková cena je tak nemalých 453.200 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - pružný, úsporný a kultivovaný motor TSI 

                  - atraktivní design verze Monte Carlo

                  - pohodlné přední sedačky, celková kvalita provedení interiéru

                  - přesné řazení

                  - pravidelný tvar poměrně velkého zavazadlového prostoru

                  - bohatá základní a bezpečnostní výbava vozu

                  - výborné jízdní vlastnosti

                  - nízká hmotnost

                  - prostor pro nohy vzadu

                  - velký výběr příplatkové výbavy

                  - výhodná cena v porovnání se srovnatelným motorem TDI 77 kW rozdíl 81.000 Kč

                  - malý objem motoru - nižší sazba povinného ručení proti původnímu motoru 1,6 l 

                  - možnost ovládat navigaci tlačítky nebo přes dotykový displej

                   

MÍNUSY: - roh palubní desky tlačí na pravé koleno řidiče               

                  - úzká karoserie a tím i interiér

                  - rezerva pouze za příplatek

                  - nízko umístěná navigace - mimo zorné pole

                  - vysoká cena vč. příplatkové výbavy

                  - nízké čelní sklo - špatný výhled na semafory

                  - chybí 6-tka, krátká 5-tka

                  - různé plasty na palubní desce - většinou tvrdé

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1197 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec                                                               

Výkon 77 kW (105k) /5.000 ot./min., točivý moment  175 Nm  1.550 - 4.100 ot./min.
5-ti stupňová manuální
převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 
4.000 - 1.642 - 1. 482 mm, rozvor 2.451 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.055 kg , užitečná 530 kg, celková  1.585 kg                     

Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 300/ 1163 litrů (315/1180 litrů ve verzi bez rezervy)                                                                 

Pneu 205- 45 R16 Bridgestone Turanza ER 300  (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,1 s, max. rychlost 191 km/h
Spotřeba paliva 4,4 mimo - 6,8 město - 5,3 l/100km  kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 601 km - 6,5 l/100km (dynamická jízda)

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu