Test Citroen C5 AirCross 1,5 BlueHDI Feel s automatem
Citroen C5 AirCrooss s naftovým motorem 1.5. AirCross se tváří jako SUV, ale má pouze přední pohon.
MOTOR K dispozici jsem měl vůz se vznětovým turbomotorem 1,5 BlueHDi. Motor má 96 kW, které dosahuje už v 3.750 otáčkách a velký točivý moment 300 Nm už v 1.750 otáčkách. Motor nabízí dobrou dynamiku a pružnost, zejména ve středních otáčkách, už od 2.000 výrazněji zrychluje. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6.2, má systém stop-start, který se aktivuje po každém nastartování - je možné ho vypnout přímým tlačítkem.
Při úsporné jízdě je možné se dostat na 4,5 až 5 litrů. Při jízdě po městě zhruba kolem 7-9 litrů. Při běžné jízdě mimo město budete jezdit někde kolem 5-ti litrů nafty. Spotřeba se během celého testu - 1123 km ustálila na 5,2 l/100km (dle palubního počítače) na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o cca litr a půl (3,8 kombinovaná) dle nového přísnějšího cyklu měření WLTP vychází spotřeba na 5,3 což přesně odpovídá. Udávanou maximálku 189 km/h jsem nedosáhl - jen 176, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 11,8 s (na čtyřku), to přesně odpovídá údaji výrobce 11,8 s. Vůz je velmi tichý, zejména při jízdě trvalou rychlostí.
PODVOZEK je naladěn velmi komfortně, v zatáčkách se naklání, ale přesto velmi dobře drží zvolenou stopu. Vůz má dobré jízdní vlastnosti, podvozek výborně tlumí nerovnosti i ty příčné. Testovaný vůz jezdil na velkých zimních pneu 235-55 R18 Good Year Ultragrip Performance na elegantních pětipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Výrobce uvádí světlou výšku 230 mm, nevím zda této hodnotě můžu věřit? C5AirCross je pohodlný i v lehčím terénu. Má jen přední pohon, pouze hybridní verze je čtvřkolka a to zadní kola pohání elektromotory. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, i vzadu jsou kotouče.
ŘÍZENÍ Je příjemné, optimálně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Kůží obšitý volant je v horní i spodní části lehce zploštělý.
ŘAZENÍ Klasická automatická osmistupňová převodovka funguje velmi dobře, bez jakýchkoliv rázů a cukání, řadí velmi plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně, pádly pod volantem, řadící páka je takový větší joystick. Převodovka řadí velmi brzy v nízkých otáčkách. Motor točí na osmičku při, při 100 - 1.600, při 120 2.000 a při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.200 otáček, ve 150-ti motor točí jen 2.500 otáček (při 80-90 km/h jede na sedmičku). Digitální otáčkoměr (na LCD displeji) je cejchován tisíci otáček, takže se z něj dost těžko odečítají přesné hodnoty (takže uváděné hodnoty jsou přibližným odhadem).
INTERIÉR Palubní deska má klasické uspořádání s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá velmi luxusně, s černou palubkou, částečně čalouněný světlou -béžovou kůží. V palubním štítě je LCD displej uprostřed je digitální tachometr, vlevo je ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Displej má různé možnosti zobrazení - údaje navigace včetně mapy, info o aktivním tempomatu, zobrazení stupnice rychloměru i otáčkoměru - nepříliš přesné - cejchované po 1000 otáčkách. Palubní počítač (průměrná rychlost, spotřeba průměrná a okamžitá, ujetá vzdálenost, dojezd, chybí doba jízdy) se zobrazuje v levé části displeje, vpravo se zobrazují údaje audia. Uprostřed palubní desky je 8“ dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací kamery, ten bohužel při rychlosti nad 10 km/h zmizí.
Audiosystém s MP3 s šesti reproduktory s dobrým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový displej. Čtyřramenný volant se silným věncem s koženým potahem je v horní a dolní části lehce zploštělý je seřiditelný ve dvou osách. Pádla pod volantem jsou statická a neotáčí se společně s volantem. Vůz má ve výbavě dvouzónovou automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, což není zrovna praktické, například pokud jedete podle navigace. Z vozu je poměrně dobrý výhled všemi směry, mohutný A sloupek omezuje ve výhledu šikmo vlevo, stejně tak oba široké B sloupky. Při parkování a couvání Vám pomáhají panoramatické kamery, které zobrazí pohled nejen za auto, ale i z ptačí perspektivy. Vůz má klasické startování klíčkem.
Přední sedačky se světlým - béžovým potahem - v kombinaci tří látek, jsou pohodlné i na delší cesty, výškově nastavitelné jsou obě sedačky. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 74 cm, (sedák 45 + 29 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu je spoustu prostoru na hlavu 97 cm. Jsou zde tři samostatné sedačky, o šířce 43 cm, dá se omezeně nastavit sklon opěradla. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, řidič je ovládá klasicky z loketní opěrky ve dveřích. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde zhruba litrová láhev. Na středovém tunelu je před loketní opěrkou místo pro odložení dvou nápojů. Pod loketní opěrkou je velký úložný prostor.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 580 litrů, což je průměrná hodnota vzhledem k velikosti vozu. Rezervní kolo se nedodává ani za příplatek. Zadní sedačky jsou samostatně sklopné po jejich sklopení se objem zvětší na 1630 litrů, při zvýšené podlaze vznikne téměř rovná plocha. Naměřil jsem rozměry- šířka 103-110 cm, výška pod odnímatelným krytem je 48 nebo 60 cm (je zde dvojitá podlaha 12 cm), délka v rovině podlahy (dolní 85 cm) 97, po sklopení sedaček až 177 cm. Nákladová hrana je 76 cm nad zemí a 12 cm nad podlahou kufru (zvýšená je v úrovni hrany). Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek jen 182 cm nad zemí, což je tak akorát pro většinu lidí. V plastu na vnitřní straně víka vpravo madlo určené na zavírání.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven šesti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku oceníte zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Ve voze byl pouze klasický tempomat a omezovač rychlosti.
DESIGN C5 AirCross má výraznou příď. Přední část je poměrně vysoká, chromovaná lišta navazuje na dvojitý šíp Citroenu, a spojuje denní LED světlomety, pod nimi jsou hlavní světlomety. Přední kapota je dost vysoká a plochá. Lemy kol a prahy (spodní hrana dveří) jsou lemované černým plastem. Zadní část vozu je zaoblená, nad zadním zatmaveným sklem je velký střešní spojler s brzdovým světlem, koncové světlomety jsou široké a dělené mají 3D LED grafiku. Na nárazníku v dolní části (většina plochy) černý plast, po stranách jsou naznačeny falešné matně chromované koncovky výfuku. Zadní boční okénka jsou hodně zatmavena (ty za C sloupkem nejsou ani skoro vidět). Boční okna lemuje chromovaná lišta, která se za zadními dveřmi rozšiřuje. Vůz je atraktivní a bude se líbit těm, kteří se chtějí od mainstreamu.
CENA Testovaný C5 AirCross ve výbavě Feel s motorem 1,5 BlueHDI je nabízen cenu 730.000 Kč, aktuálně s akční cenou 690.000 Kč. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, denní LED světla, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, zadní parkovací asistent, automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, tónovaná skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s šesti repro a 8“ displejem s USB slotem, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, tempomat a omezovač rychlosti, pomoc při rozjezdu do kopce, el. brzda, výškově stavitelné přední sedačky, 18“ hliníková kola.
Příplatková výbava: přední parkovací asistent + zadní kamera a přední mlhovky za 18.500, zatmavená zadní okna 5.000, Citroen Active NAV navigační systém s 8“ dotykovým displejem za 27.500, metalíza za 15.500 Kč. Doplňky celkem za 66.500 Kč. Celková cena je tak 756.500 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - komfortní podvozek
- několik režimů palubních přístrojů - LED
- plynulé řazení automatu
- vzadu tři samostatné sedačky
- plynulé řazení automatu (8 stupňů)
- dobře hrající audio
- tvar řadící páky + pádla pod volantem
- start stop se vypíná tlačítkem
- velký box mezi sedačkami
- vůz působí větší než je
MÍNUSY: - ovládání klimatizace a ventilace přes multifunkční displej
- pouze klasická halogenová světla
- při couvání nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery
- nemá rezervu ani za příplatek
- pádla řazení pod volantem se neotáčí s volantem
- otáčkoměr cejchovaný po 1000 otáčkách (pouze v jednom módu přístrojů)
- palubní počítač bez doby jízdy
- tlačítka tempomatu skrytá za volantem
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1499 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec PureTech, Euro 6
Výkon 96 kW (130 k) /3.750 ot./min., točivý moment 300 Nm v 1.750 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.500 - 1.840 - 1.689 mm, rozvor 2.730 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.430 kg , užitečná 590 kg, celková 2.020 kg
Nádrž na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 580/1630 l
Pneu 235-55 R18 Good Year Ultragrip Performance (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,8 s, max. rychlost 189 km/h
Spotřeba paliva 3,6 mimo - 4,1 město - 3,8 l/100km kombinace, dle WLTP 5,3
Změřeno během testu: celková spotřeba během 1123 km se spotřebou 5,2 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 11,8 s.
Resume: Crossover střední velikosti, má specifický design zvenku i zevnitř. Vůz nabízí prostorný interiér a úsporný turbodiesel 1,5.
Karel Kolečko