Test Citroenu C4 Cactus 1,2 Turbo druhé generace
Druhá generace Citroenu Cactus je spíš evolucí než revolucí. Využívá podvozku z modelu C3, přesto, že v názvu je C4. Velikostí zasahuje do nižší střední třídy. Má svůj specifický nezaměnitelný design. Testovaný vůz s živým tříválcem 1,2 Turbo s šestistupňovou manuální převodovkou.
MOTOR K dispozici jsem měl vůz s nejsilnějším dodávaným motorem - jedná se o benzínový tříválec 1,2 litru Pure Tech. Motor dává 81 kW v 5.500 otáčkách a 205 Nm točivého momentu je k dispozici už v 1.500 otáčkách, na lehký pouze 1.065 kg vážící vůz postačilo. Motor nabízí vozu dostatečnou dynamiku a pružnost.
Spotřeba - při běžné jízdě mimo město se pohybuje kolem 5,5-6 litrů. Ve městě si vezme kolem 6-7 litrů. Při úsporné jízdě do 100 km/h je možné se dostat na hodnoty kolem 5 litrů. Spotřeba se během celého testu - 785 km ustálila na slušné hodnotě 5,8 l/100km, to je o víc jak litr víc (dle palubního počítače) než deklarované údaje výrobce (4,6 kombinovaná a podle normy WLT 5,8). Udávanou maximálku 196 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 10,3 s, mě se povedlo dosáhnout tachometrových 100 v podobném čase za 10,5 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz velmi živý. Chybí otáčkoměr, tak není možné říct, kdy začíná zabírat turbo. Vůz je tichý, typický tříválcový zvuk přichází při aklceleraci ve vyšších otáčkách.
PODVOZEK Má typicky francouzské měkčí naladění v zatáčkách se naklání, je neotáčivý a v zatáčkách se hrne ven. Komfortní podvozek dobře tlumí nerovnosti. Testovaný vůz jezdil na letních pneu 205-50 R17 Good Eficient Grip na originálních 8-mi paprskových černých alu kolech. Brzdy mají dobrou účinnost i když vzadu jsou jen bubny.
ŘÍZENÍ Je lehké, díky elektrickému posilovači, ale až moc přeposilované.
ŘAZENÍ Šestistupňové převodovky je poměrně přesné s delšími drahami (proti roku 2018 výrobce přidal jeden stupeň navíc). Otáčky není možné zjistit, bohužel ani Cactus druhé generace nemá otáčkoměr, což považuji za velký nedostatek u auta za půl milionu.
INTERIÉR Palubní deska je netradiční - před řidičem za volantem je displej, který zobrazuje digitálně rychlost, celkové kilometry, nastavení tempomatu, maximální povolenou rychlost (dle dopravních značek) a stav paliva. Chybí otáčkoměr a ukazatel teploty chladící kapaliny nebo alespoň její kontrolka. Uprostřed palubní desky je v horní části velký 7“ dotykový displej. Ovládá se přes něj klimatizace, navigace, audiosystém, palubní počítač a zobrazuje obraz parkovací kamery (ten při couvání rychlostí nad 10 km/h zmizí). U palubního počítače chybí doba jízdy, má 2 paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Cactus má LED denní světla. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici.
Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a slušným zvukem volantem má ovladače vpravo na volantu nebo přes dotykový displej. 3-ramenný dole zploštělý volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Navigace už naštěstí proti první generaci Cactuse komunikuje v češtině. Pokud přes ovládání na volantu přepínám audio, displej se už zpátky nevrátí do navigace (mapy na displeji). Vůz má automatickou jednozónovou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, takže, když ovládáte topení nebo klimatizaci nemůžete zároveň sledovat navigaci. Na středovém tunelu pod výdechy topení je slot pro USB. U spolujezdce chybí výdechy bočního skla.
Z vozu dobrý výhled všemi směry. Přední sedačky s kombinovaným tříbarevným potahem-dva odstíny šedé a bílá, jsou široké a pohodlné s dobrým bočním vedením, obě jsou výškově nastavitelné. Při pohledu ze zadu je vidět, že opěrky hlav nejsou přesně uprostřed. Přední pásy nejsou výškově stavitelné. Chybí madla nad dveřmi a to na všech čtyřech místech (díky umístění airbagů). Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 70 cm, (kratší sedák 45 + 25 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je 91 cm, hlava pod stropem. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i 1,5 litrová láhev (ale na ležato). Zadní okna nejsou stahovací (dají se pouze vyklápět).
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 348 litrů (bez rezervy 358), což je průměrná hodnota u vozů nižší střední třídy (kam téměř svou velikostí spadá). Je naprosto stejně velký jako u jeho předchůdce. Pod jeho podlahou je dojezdová rezerva o rozměru 185-65 R15 za tučný příplatek 3.500 Kč. Cactus má dělené zadní opěradlo, sedák je, ale nedělený v jednom kuse. Po sklopení opěradel vznikne šikná plocha s menším schodem a prostor se zvětší na 1170 litrů. Naměřil jsem rozměry- šířka 98 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm, délka v rovině podlahy 74 cm, po sklopení ložná plocha 124 a k opěradlu př. Sedadel 153 cm. Nákladová hrana je dost vysoko - 82 cm nad zemí a vysoký práh je 24,5 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek 186 cm nad zemí, což je průměrná hodnota. Na pravé straně víka kufru je madlo na zavírání.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy (čelní u spolujezdce je v horním rámu okna). Součástí výbavy je i vypínatelný stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje při rychlosti 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet bez zapnutých pásů. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamkne. Druhá generace Cactusu už nemá praktické vzduchové panely airbus (panent Citroenu), panely byli na dveřích a náraznících, zabraňovali drobnému poškození karoserie, nyní zůstali jen velmi malé na spodní hraně bočních dveří.
DESIGN Je netradiční a Cactus si určitě nespletete s autem jiné značky. Všechny novější modely Citroenu jsou si velmi podobné (C3 a C3 Aircross). Zejména přední část vozu je atypická - dost vysoká, zakulacená, s chromovanou maskou kolem RZ. Světlomety jsou ve třech úrovních výšky, dole kulaté mlhovky, uprostřed hlavní světla a nahoře u kapoty denní LED světla, které spojuje dvojitá chromovaná lišta navazující na znak Citroenu. Lemy kol a prahy jsou lemovaný černým plastem. Nyní pouze už na dveřích (na jejich dolní části) jsou speciální plastové černé panely airbump (patent Citroenu) se vzduchovou kapsou, které tlumí malé nárazy (předchozí model je měl větší a na předním a zadním nárazníku). Zadní část vozu má nyní méně plastů (pouze černý nárazník) a širší více do boků protažené obdelníkové koncové světlomety. Nad zadním sklem je spojler v barvě vozu s třetím brzdovým světlem. Z výbavy zmizeli střešní hagusy, v ceníku ani na fotkách na internetu jsem ho nenašel. Cactus se bude líbit hlavně ženám a mladým lidem, kteří se chtějí odlišovat od mainstreamu.
CENA Testovaný Cactus aktuálně v nejvyšší výbavě Shine Pack s motorem 1,2 Pure Tech je nabízen za akční cenu 454.900 Kč (7/2020), katalogová cena je 466.900. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. př. okna, el. ovládaná zpětná zrcátka, manuální klimatizace, palubní počítač, tónovaná skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB slotem, navigační systém se 7“ displejem (mapové podklady Evropa) tempomat a omezovač rychlosti, výškově stavitelná sedačka řidiče a spolujezdce, alu kola 17“ s pneu 205-50. Pack Automatic - automatická klimatizace, automatické světla + stěrače, vnitřní zrcátko s automatickým zatmíváním, Paket město plus - přední a zadní parkovací čidla, Paket bezpečnost - AFIL varování před opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopr. značek omezující rychlost, brzdový asistent, parkovací kamera, vyhřívaná el. sklopná zpětná zrcátka, náhradní ocelové kolo 15“ 3.500, hliníkové disky 17“. Celková cena je tak 458.400 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - komfortní jízdní vlastnosti
- silný, pružný a úsporný motor 1,2 Pure Tech
- pohodlné přední sedačky
- výrazný vnější design
- dobré brzdy
- rezerva, ale za poměrně vysoký příplatek
MÍNUSY: - chybějící otáčkoměr
- přední pásy nejsou výškově stavitelné
- v zatáčkách nedotáčivý hrne se ven
- chybějící stropní madla v interiéru
- start stop se po každém nastartování aktivuje
- sluneční clony moc nestíní
- ovládání topení a klimatizace pouze přes multifunkční displej
- přeposilované řízení
- přední blinkry jsou jen žárovkové - nejsou LED
- méně místa nad hlavou vzadu i vpředu
- nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery
- zadní okna nelze otvírat, pouze vyklápět
- krátký zadní sedák - nepohodlný posez
- nerovná plocha po sklopení zadních sedaček
- méně panelů Airbump proti předchůdci
- chybí výdech topení u spolujezdce (u okna)
- vysoká nákladová hrana kufru (nad podlahou)
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec Pure Tech, Euro 6 B
Výkon 81 kW (110 k) /5.500 ot./min., točivý moment 205 Nm v 1.500 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.170 - 1.714 - 1.480 /1.530 mm, rozvor 2.595 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.065 kg , užitečná 510 kg, celková 1.575 kg
Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 358/1170 l
Pneu 205 - 50 R17 Good Year Eficient Grip (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,3 s, max. rychlost 196 km/h
Spotřeba paliva 3,9 mimo - 5,7 město - 4,6 l/100km kombinace
Během testu najeto 784 km se spotřebou 5,8 l/100km (dle palubního počítače)
Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Bohužel, chybí spoustu naprosto běžných věcí jako otáčkoměr, výškově stavitelné pásy, stahovací zadní okna atd. Vzadu ani v kufru nenabízí příliš prostoru. Navíc za poměrně vysokou cenu. Plusem je komfortní podvozek a živý tříválec 1,2.
Karel Kolečko