Vyhledávání

Test Citroenu C4X 1,2 turbo automat Shine

Test Citroenu C4X 1,2 turbo automat Shine

C4X s benzínovým tříválcem 1,2 turbo s osmistupňovým automatem. C4X je v podstatě kufrová verze sedan od klasického C4.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz v silnější variantě tříválcového zážehového turbomotoru 1,2 PureTech. Tříválec dává 96 kW, které dosahuje v 5.500 otáčkách a velký točivý moment 230 Nm už v 1.750 otáčkách. Silnější benzínový motor se bohužel nenabízí, jen stejně silný diesel 1,5. Motor nabízí slušnou dynamiku a pružnost, zejména ve středních otáčkách, kde od 2.000 otáček výše výrazněji zrychluje. Motor plní aktuální emisní normu Euro 6.3, má systém stop-start, který se aktivuje po každém nastartování a bohužel vypíná motor dost brzy - studený motor  a vypnout se dá pouze přes dotykový displej. Motor a převodovka mají tři režimy: Eco, Normál a Sport. V režimu Eco je dynamika slabší, převodovka řadí brzy v nízkých otáčkách. Po nastartování je motor vždy v režimu Normál, nepamatuje si poslední použitý jízdní režim.

Při úsporné jízdě jsem jezdil kolem pěti litrů. Běžně budete jezdit zhruba kolem 6 litrů benzínu. Při jízdě po městě Praze byla spotřeba zhruba kolem 8-10 litrů, většinou kratší trasy do 10 km. Při svižnější sportovní jízdě po okreskách si vezme kolem 7-8 litrů. Na dálnici při rychlosti 130 se pohybujete někde okolo 7 litrů. Spotřeba se během celého testu - 1086 km ustálila na hodnotě 6,5 l/100 km (dle palubního počítače) na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl přesně o litr (5,8 kombinovaná). Udávanou maximálku 200 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 9,6 s, o trochu později než uvádí výrobce 9,4 s. Při akceleraci a zejména nad 3.000 otáček je slyšet typický zvuk tříválce, při konstantní rychlosti a nižších otáčkách motoru je vůz tichý.

PODVOZEK má komfortní naladění, v zatáčkách se poměrně dost naklání (to je dané vyšší světlou výškou), ale přesto dobře drží zvolenou stopu. Velké nerovnosti úplně nestíhá utlumit, ale na běžné silnici nabídne slušný jízdní komfort. Testovaný vůz jezdil na letních pneu atypického rozměru 195-60 R18 Michelin E-Primacy vysokého profilu na pětipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Podvozek má velkou světlou výšku 156 mm, ale dle mého odhadu je někde kolem 190 mm. Díky tomu je vysoký práh dveří a do vozu se nenastupuje moc dobře, jeho výška je 43 cm. Brzdy mají dobrou účinnost, na všech kolech jsou kotouče, přední mají vnitřní chlazení.

ŘÍZENÍ Je lehce přeposilované, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Multifunkční volant s koženým potahem je dole zploštělý.

ŘAZENÍ Automatická osmistupňová převodovka funguje dobře, řadí plynule v automatickém režimu. Občas trochu cukne, je možné řadit sekvenčně, pádly pod volantem, řadící páka tu není, je zde malý joystick a tlačítka na středovém tunelu. Převodovka řadí brzy už někde kolem 2000 při poklidné jízdě. Motor točí na osmičku při 90 cca 1.450, při 110 - 1.800, při dálničním limitu 130 je to pouze 2.100 otáček a ve 150-ti motor točí pouhých 2.400 otáček. V jednom módu displeje, zobrazuje přímo číselně otáčky (po stovkách).

INTERIÉR Palubní deska v černé barvě má klasické uspořádání s kapličkou před řidičem s 5,5“ displejem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. V palubním štítě před řidičem je 5“ LCD displej - je zde několik možností vyobrazení, uprostřed je vždy digitální rychloměr dále se zobrazují údaje palubního počítače (průměrná rychlost, průměrná spotřeba, ujetá vzdálenost, chybí doba jízdy) nebo digitální otáčkoměr v jiném módu, dole je pak ukazatel stavu paliva. Je zde ještě starý head up displej, kde vyjíždí sklíčko na kterém se zobrazuje rychlost, šipky navigace, rychlostní limity, dopravní značky a údaje tempomatu. Uprostřed palubní desky je velký 10“ širokoúhlý dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém, různé asistenční systémy a zobrazuje obraz parkovací kamery. Nová C4 X má hlavní světlomety komplet LED. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Přední sklo je vyhřívané, ale drátky vyhřívání jsou vidět.

C4 X má audio hi-fi systém s MP3, FM/DAB radiem s šesti reproduktory se slušným zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový polointegrovaný displej. Hlasitost se ovládá otočným ovladačem, který je nelogicky napravo od displeje na straně u spolujezdce. Pod klimatizací je vlevo USB C konektor a vpravo klasické USB. Tříramenný dole i nahoře zploštělý oválný volant se silným věncem s koženým potahem je nastavitelný ve dvou osách. C4 má ve výbavě dvouzónovou automatickou klimatizaci, která má klasické ovládání otočnými ovladači, ale také přes multifunkční dotykový displej, kde se zobrazuje teplota. Z vozu ve výhledu vadí mohutné A-sloupky a dozadu přes vysoký kufr také není ideálně vidět.

Nastupování do vozu není úplně komfortní přes vysoký práh - 43 cm. Přední sedačky s šedým látkovým čalouněním kombinovaným s koženkou (s bílým pruhem nahoře), jsou pohodlné i na delší cesty, obě jsou výškově nastavitelné. Přední pásy nejsou výškově stavitelné, což mě překvapilo u auta nižší střední třídy. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 75 cm, (krátký sedák 44 + 31 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na 180 cm vysokou osobu, vzadu jsem měl hlavu pod stropem 92 cm. Vůz má elektrické ovládání všech čtyř oken, řidič je ovládá standartně ze svých dveřích. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde menší láhev. Na středovém tunelu je před loketní opěrkou s hlubokým úložným prostorem (která je neprakticky dost vzadu) místo pro odložení nápojů s roletkou, tlačítkové ovládání řazení.

Velikost zavazadlového prostoru je 510 litrů, což je velmi slušná hodnota vzhledem k délce vozu. Zadní sedačky jsou dělené standartně v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší, ale nevznikne zcela rovná plocha, vznikne cca 10 cm schod. Otvor po sklopení sedaček není moc velký na převážení nějakých větších předmětů, ale delší předměty, jako třeba lyže bez problémů naložíte (do délky cca 185 cm). Naměřil jsem rozměry: šířka 97-101 cm, výška kufru je 48-51 cm, délka v rovině podlahy 100-107 cm po sklopení se ložná plocha prodlouží na 150 cm k předním opěradlům až 185 cm. Nákladová hrana je 78 cm nad zemí a 17 cm nad podlahou kufru, což je dost vysoko. Na vnitřní straně víka jsou dvě madla určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má standartních šest airbagů. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže jízda bez zapnutých pásů není možná. Ve výbavě je několik bezpečnostních asistentů - Systém sledování mrtvého úhlu (SAM), Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, driver Attention Alert, coffee Break Alert, rozšířený systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, rozšířený systém Active Safety Brake s funkcí chodci, cyklisté, noc, Adaptivní Tempomat. Zadní kamera umístěná dole nad RZ se za horšího - deštivého počasí velmi snadno znečistí. Hlavní LED světla s automatickým přepínáním Vám usnadní jízdu v noci a velmi dobře svítí. Brzdy fungují dobře, na všech kolech jsou kotouče, vpředu s vnitřním chlazením.

DESIGN Je netradiční a C4X si určitě nespletete s jiným autem, přední část vozu je shodná s klasickou C4. Přední část je atypická, hlavní LED světlomety spojuje dvojitá chromovaná lišta přecházející do znaku Citroen, po stranách nad hlavními světlomety jsou denní LED světla. Lemy kol a spodní hrana dveří jsou lemované černým ochranným plastem. Boční linie - spodní hrana oken mírně stoupá a je lemovaná chromovanou lištou. Zadní část vozu, sklo je položeno jako u kupé, z boku není na první pohled vidět, že se jedná o sedan, koncové světlomety kombinují LED a žárovkovou techniku osvětlení do boku. Víko kufru přechází plynule do spojleru. Spodní (dost velká) část zadního nárazníku je z černého plastu. V C sloupku jsou boční okénka, která jsou zatmavena stejně jako okna zadních dveří. Pod zadním nárazníkem jsou dvě kulaté chromované koncovky výfuku.

CENA Testovaný C4X ve výbavě Shine byl cenu 774.000 . Aktuálně jsou v ceníku jen výbavy Plus a Max, obě jsou levnější než testovaný Shine. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, LED světla, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, Paket safety - tempomat a omezovač rychlosti, AFIL - Aktivní systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, driver Attention Alert, coffee Break Alert, systém rozpoznávání dopravních značek, Active Safety Brake, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací assistent, zadní parkovací kamera, automatická klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, head-Up displej, tónovaná skla + zatmavená zadní boční skla, hi-fi systém s MP3, DAB radiem s ovl. na volantu s šesti repro a navigační systém s 10“ dotykovým displejem, zadní parkovací kamera, aktive safety brake, výškově stavitelné přední sedačky, 18“ hliníková kola.

Příplatková výbava: Paket zima: vyhřívané přední sklo a trysky ostřikovačů, vyhřívaný kožený volant, vyhřívaná přední sedadla za 17.500, Paket Drive Assist Plus: adaptivní tempomat s omezováním rychlosti, rozšířený systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, rozšířený systém Active Safety Brake s funkcí chodci, cyklisté, noc, HIA Highway Driver Assist, Driver Attention Alert za 14.900, indukční dobíjení telefon za 4.500, otevíratelné střešní okno za 30.000, metalíza za 16.000 Kč. Doplňky celkem za 82.900 Kč. Celková cena po slevě 74.100 je tak 782.800 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - netradiční vzhled

                - komfortní podvozek

                - zrychlení a pružnost zejména v nižších rychlostech

                - LED světla s automatickým přepínáním

                - automatické otvírání a zavírání

                - tři jízdní módy

                - brzy řadící automat osmistupňové převodovky     

                - pádla pod volantem

                - tichý motor (v nižších otáčkách) 

                - vyšší světlá výška

                - prostor vzadu

                - head up displej

MÍNUSY:   - vysoký práh - vadí při nastupování

                 - v zatáčkách se dost naklání   

                 - start-stop vypíná studený motor            

                 - přední pásy nejsou výškově nastavitelné                 

                 - po nastartování vždy model Normal

                 - otvor pro střešní okno je dlouhý jen 32 cm

                 - chybějící rezerva                    

                 - palubní počítač bez doby jízdy

                 - loketní opěrka je dost vzadu

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec PureTech, Euro 6                                                                                     

Výkon 96 kW (130 k) /5.500 ot./min., točivý moment 230 Nm v 1.750 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.600 - 1.800 - 1.525 mm, rozvor 2.670 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.289 kg, užitečná 486 kg, celková 1.775 kg                                 

Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 510 l                                                                                                                         

Pneu 195-60 R18 Good Year Efficient Grip Performance (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,4 s, max. rychlost 210 km/h
Spotřeba paliva 4,3 mimo - 5,8 město - 5,8 l/100 km  kombinace

Během testu najeto 1086 km se spotřebou 6,5 l/100km (dle palubního počítače), zrychlení na tachometrových 100 za rovných 10 s.

Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, od ostatních v nižší střední třídě. Vůz nabízí prostorný interiér a poměrně úsporný motor 1,2 s osmistupňovým automatem. V nabídce je jeden diesel 1,5 litru jen s automatem a také čistě elektrická verze.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu