Test coupe-cabrioletu Renault Megane 1,5 DCI
Test coupe-cabrioletu Renault Megane s turbodieselem 1,5 DCI s 6-ti stupňovou převodovkou
Jednalo se o vůz v jediné nabízené výbavě Dynamique s naftovým motorem. Je to přímý konkurent Peugeotu 308 CC, Fordu Focus Coupe-Cabriolet, VW EOS, Opel Astra Twin Top. Za týden jsem s kabrioletem najezdil 851 km většinou se staženou střechou. Jedná se kupé-kabrio se 4-mi plnohodnotnými sedačkami.
MOTOR K dispozici jsem měl vůz s přeplňovaným naftovým motorem - 1,5 DCI. Je to slabší z dvojice nabízených dieselových motorů. Spotřeba - na dálnici rychlostí kolem 120- 130 km/h s nataženou střechou se dalo jet kolem 5,5 - 6,0 l/100km. Při jízdě po běžné silnici svižným stylem se spotřeba pohybovala mezi 6 -7 litry. Při ustálené úsporné jízdě na tempomat kolem 80 - 90 km/h třeba na jižní spojce se dalo jet kolem 5 litrů. Při popojíždění po městě stoupla spotřeba k 7-mi až 9-ti litrům. Spotřeba se během celého testu - 851 km z toho cca polovina na dálnici (kolem 120-130) zbytek město a okolí, se ustálila na hodnotě 6,52 l/100km, tak jsem na deklarované údaje výrobce 5,1 nedosáhl. Udávaná maximálka 190 km/h je reálná jen zrychlení z 0-100 km/h za 11,8 s se mi nepodařilo dosáhnout, doba byla cca o 1 s horší 12,9 s. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami velmi živý, zátah turba se projevil těsně nad hranicí 2.000 otáček. Motor byl velmi kultivovaný a tichý, dobře odhlučněný - v interiéru téměř nebylo poznat, že jedeme s naftovým motorem.
PODVOZEK byl velmi příjemný. V zatáčkách výborně sedí na letních pneu Continental Conti Premium Contact 3 o rozměru 205-50 R17 na originálních Alu kolech. Podvozek byl nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály velmi dobře odfiltroval. Při jízdě bez střechy se bohužel projevila menší tuhost karoserie a Megane CC se kroutil a občas i vrzal zejména na nerovné hrbolaté silnici. Vůz měl výborné ostré brzdy.
ŘÍZENÍ s variabilním účinkem posilovače kladlo optimální odpor.
ŘAZENÍ vůz byl vybaven manuální šesti-stupňovou převodovkou, která byla na francouzský vůz překvapivě přesná. Šestka nebyla tak dlouhá jak bych čekal, mohla být delší, turbodiesel má dost síly od nižších otáček a nemusel by se zbytečně tolik točit. Otáčkoměr byl ocejchován po 250 otáčkách. Odečetl jsem z něj tyto hodnoty - motor točil na 6-tku při 90-ti 2.000, 100 km/h cca 2.250, při 120 - 2.700 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.850 otáček, ve 150-ti to bylo 3.250 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska je celá z měkčených plastů na pohled působí dobře a je kvalitně zpracovaná. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem. Uprostřed palubní desky je displej příplatkové navigace Tom Tom, která umí komunikovat česky a dobře a jednoduše se ovládá ovladačem mezi sedačkami za řadící pákou. Před řidičem je vlevo klasický analogový otáčkoměr, uprostřed je digitální rychloměr, na jeho displeji je vlevo dole ukazatel stavu paliva, vpravo pak ukazatel teploty chladící kapaliny. Vpravo je displej na kterém se zobrazují údaje palubního počítače. U palubního počítače mi chyběla doba jízdy a měl pouze jednu paměť. Vůz se startoval tlačítkem na palubní desce, kartu stačilo mít u sebe nebylo potřeba ji zasunovat do slotu v palubní desce. Po opuštění vozu se po vzdálení cca 2 m od auta, kartou vůz automaticky uzamkl. Světla měla funkcí denního svícení. Blikače bohužel neměli dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 8 reproduktory se slušným zvukem, ale nižším výkonem, mělo ovládání na páčkách pod volantem, jeho údaje se zobrazovali na displeji navigace. Volant s koženým potahem a kovovým dekorem byl seřiditelný ve 2 osách. Pod panelem ovládání autoradia je ovládání automatické 2-zónové klimatizace, má nastavování teploty po půl stupních a vlastní displej. Měl jsem možnost vyzkoušet automatické stěrače za deště, fungovali bez problémů, nemusel jsem do jejich funkce zasahovat.
Přední sedačky s polokoženým čalouněním byly pohodlné měli dobrou boční oporu, sedadlo řidiče i spolujezdce bylo výškově nastavitelné. Vzadu je na kabriolet poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 63 cm (sedák 47 + 16 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou už tolik místa není díky svažující se střeše. 2 osoby do 180 cm se vzadu, ale celkem pohodlně svezou. Do prostoru nad zadní sedačky bylo možné velmi jednoduše nainstalovat příplatkovou protivětrnou clonu windshot, která fungovala velmi dobře - usměrňovala vzduch, že bylo možné bez problémů cestovat rychlostí i přes 130 km/h bez obtěžování proudícím vzduchem, samozřejmě byl zvýšený hluk. Mezi předními sedadly je box s úložným prostorem, loketní opěrkou, vpředu na opěrce je ovládání navigace Tom Tom. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev. Zavazadlový prostor má objem 417 litrů, při složené střeše se zmenší na polovinu na 211 litrů. Pod podlahou kufru se skrývá plnohodnotná plechová rezerva. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 110 cm, výška 45 cm pod krytem střechy je to jen 25 cm, délka v rovině podlahy 70 cm. Přístup do kufru je při natažené střeše dobrý, při složené je to s přístupem do prostoru pod roletkou horší. Nákladová hrana je cca 57 cm nad zemí ta je 6 cm nad podlahou kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru -zámek jen 162 cm nad zemí, podařilo se mi o boční hranu praštit do hlavy.
BEZPEČNOST Vůz byl vybaven sériově 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP byl ve standartní výbavě. Systém kontroly tlaku pneumatik, který se zobrazoval na displeji palubního počítače byl také součástí základní výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Od rychlosti nad 20 km/h se vůz automaticky zamkne.
DESIGN Celkově se mi zdál vnější design bez jako kabriolet i se střechou jakou kupé, velmi vydařený, což můžete sami posoudit z přiložených fotografií. Zadní široké světla byly dělené víkem kufru. Linie oken má lehce stoupající linku při stažené střeše nic neruší v zadní části vozu. Přední část s protaženými světly byla stejná jako u jiných modelů Megane. Skládací prosklená 3-dílná střecha se složila za 22 s, zavírání - natažení střechy trvalo cca 24 s. Vůz byl vybaven praktickými zadními parkovacími čidly. Megane Cabrio neměl žádné ochranné lišty dveří ani nárazníku.
CENA Megane Coupe-Cabrio v jediné nabízené výbavě Dynamique se prodává za cenu 669.900 Kč (9/2010). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 16-ti palcová Alu kola, 6x airbag, př. mlhovky, automatická klimatizace, centrál s dálkou - startovací karta, 4x el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, radioSat 3D Sound 4 x 30W (s CD a MP3) s ovládáním pod volantem s 8-mi repro, tempomat a omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, automatické stěrače, kožený volant s chromovým dekorem, palubní počítač, výškově stavitelná sedačka řidiče i spolujezdce a volant, plnohodnotné rezervní kolo, systém kontroly tlaku pneu. Příplatková výbava : poloautomatická parkovací brzda 4.000, navigace Tom Tom za 13.700, 17-ti palcová Alu kola za 6.100, protivětrný štít za zadní sedadla 4.000, metalíza za 13.700 Kč. Doplňky celkem za 41.500 Kč, celková cena je tak 711.400 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - dobré jízdní vlastnosti a brzdy
- optimální odpor řízení
- dobře fungující windshot
- bohatá výbava vozu
- poloautomatická elektrická ruční brzda
- česky komunikující navigace Tom Tom s jednoduchým ovládáním
- pohodlné přední sedačky
- prostor na zadních sedačkách
- design a zpracování interiéru
- po opuštění vozu se automaticky zamkne
- plnohodnotná rezerva
MÍNUSY: - při jízdě bez střechy se karosérie kroutí
- nutnost držet tlačítko zavírání - otvírání střechy po celou dobu akce
- chybějící doba jízdy na palubním počítači
- pouze jedna paměť palubního počítače
- chybí 3 blik blinkrů
- po dosažení rezervy se zobrazí nulový dojezd
- slabší výkon radia
RESUME : Elegantní kupé - kabrio, které je možné využívat celoročně a je v něm možné jezdit celkem pohodlně i ve 4 osobách. Díky dieselovému motoru s ním lze jezdit s rozumnou spotřebou při slušné dynamice vozu.
Karel Kolečko
7- 13.9.2010
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1461 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec
Výkon 81 kW (110 k) /4.000 ot./min., točivý moment 240 Nm v 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4. 485 – 1.811 – 1.434 mm, rozvor 2.609 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.510 -1.557 kg , užitečná 317- 364 kg, celková 1.874 kg
Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 211/ 417 litrů.
Pneu 205 - 50 R17 Continental Conti Premium Contact 3(letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,8 s, max. rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 4,4 mimo - 6,2 město - 5,1 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 851 km - 6,52 l/100km