Test DS3 Performance Line + 1,2 s automatem
DS3 s benzínový tříválcem 1,2 turbo s osmistupňovým automatem. Má specifický nezaměnitelný design po faceliftu lehce upravený, tak si ho určitě nespletete.
MOTOR K dispozici jsem měl vůz s tříválcovým zážehovým turbomotorem 1,2 PureTech, což je aktuálně jediný benzinový motor v nabídce. Motor má výkon 96 kW, které dosahuje v 5.500 otáčkách a velký točivý moment 230 Nm už v 1.750 otáčkách. Motor nabízí slušnou dynamiku a pružnost, zejména ve středních otáčkách, kde nad 2.000 výrazněji zrychluje. Nad 3.000 otáček v režimu sport jede velmi pěkně a dynamicky. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6.3, má systém stop-start, který se aktivuje po každém nastartování a vypíná se složitě přes menu na dotykovém displeji.
Běžně budete jezdit za 6-7 litrů benzínu, při svižnější jízdě zhruba o litr víc 7-8. Při jízdě po městě na kratší trasy zhruba kolem 8-10 litrů. Spotřeba se během celého testu - 574 km ustálila na hodnotě 7,5 l/100 km (dle palubního počítače) na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o litr a půl (6,0 kombinovaná WLTP). Udávanou maximálku 200 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 9,1 s, téměř přesně jak uvádí výrobce 9,2 s. Při zrychlování a ve vyšších otáčkách je slyšet typický zvuk tříválce, při konstantní rychlosti a nižších otáčkách je ve voze ticho.
PODVOZEK je slušně naladěn v zatáčkách se poměrně dost naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. DS3 má dobré jízdní vlastnosti, jezdí se s ním dobře na klikatých silnicích. Na kvalitních silnicích je projev výborný na rozbitých silnicích podvozek nestíhá tlumit nerovnosti. Testovaný vůz jezdil na letních pneu 215-55 R18 Good Year Efficiengrip Performance 2 na originálních sedmipaprskových černostříbrných alu kolech. Podvozek má velkou světlou výšku, větší než leckterá SUV, dle mého měření cca 21 cm i když výrobce uvádí jen 17 cm. Brzdy mají dobrou účinnost, kotouče jsou na všech kolech.
ŘÍZENÍ Je příjemné, optimálně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač, kožený multifunkční tříramenný volant je stavitelný ve dvou osách a v dolní části je zploštělý, má silný věnec, který se dobře drží.
ŘAZENÍ Automatická osmistupňová převodovka funguje velmi dobře, bez jakýchkoliv rázů a cukání, řadí plynule v automatickém režimu (dříve se používala osmistupňová). Pod volantem jsou pádla a jimi lze řadit manuálně, řadící páka je spíš takový joystick, tou je také možné řadit manuálně. Převodovka řadí brzy, v nižších otáčkách. Motor točí na osmičku při 90 1.600, při 100 - 1.800, při 120 2.100 a při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.300 otáček a ve 150-ti motor točí pouze 2.700 otáček. Otáčky jsou naprosto stejné, nebo dokonce nižší - ve 150 jako u předchozí osmistupňové převodovky. Digitální otáčkoměr (na LCD displeji) je cejchován po tisíci otáček, tak se z něj dost těžko odečítají přesné hodnoty, ale je zde naštěstí i vyobrazení, kde se otáčky zobrazují přímo číslicemi, cejchováno po stovkách.
INTERIÉR Palubní deska má klasické uspořádáním s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, s klasickou černou, respektive tmavě šedou palubní deskou částečně čalouněný broušenou kůží - alcantara. V palubním štítě před řidičem je 7“ LCD displej - má tři možnosti zobrazení, bud je v levé straně displeje nesmyslně velký ukazatel teploty chladící kapaliny a vedle vpravo jsou údaje palubního počítače a napravo graficky otáčkoměr, ale cejchovaný po 1000 otáček nebo graficky virtuálně kruhový otáčkoměr s číselným zobrazením otáček po stovkách, nebo se na displeji zobrazuje mapa navigace, nahoře uprostřed je digitální tachometr, vlevo na boku je ukazatel stavu paliva. Nahoře vedle rychlosti se zobrazují rychlostní limity- čtení dopravních značek, rychlost nastavená na aktivním tempomatu, zařazený rychlostní stupeň, nastavený mód (eco, normal, sport). Uprostřed palubní desky nahoře je velký 10,3“ širokoúhlý barevný dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací kamery, která nemá zrovna top rozlišení. DS3 má kompletní přední LED světla. Blikače mají dnes už standartní funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vnitřní osvětlení se ovládá bezdotykově, stačí se jen přiblížit, ostatních tlačítek na středové konzoly se stačí jen letmo dotknout.
DS3 má standartní audio s osmi reproduktory, s ovládáním na volantu nebo přes dotykový displej. Tříramenný volant se silným věncem s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách. Pod volantem jsou pádla manuálního řazení. Vůz má ve výbavě automatickou jednozónovou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, což není moc praktické, například pokud jedete podle navigace. Z vozu je dobrý výhled všemi směry, C sloupek výrazně omezuje výhled šikmo dozadu, A sloupek je v patce také dost široký. Vůz má startovací tlačítko na středovém tunelu, otvírání vozu je bezklíčkové, stačí se přiblížit k vozu s klíčkem v kapse, DS3 se otevře a vyskočí kliky, stejně tak po opuštění vozu a po určité vzdálenosti od vozu se sám zavře.
Přední sedačky mají černý látkový potah s červeným prošíváním a kožené boky, jsou pohodlné i na delší cesty, výškově nastavitelná je i sedačka spolujezdce (manuálně). Přední pásy nejsou výškově stavitelné, což mě překvapuje u auta za milion. Vzadu je pouze průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 65 cm, (kratší sedák 43 + 22 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu jsem měl hlavu v podstatě ve stropě 89 cm. DS3 má elektrické ovládání všech 4 oken, ale řidič je ovládá netradičně a neprakticky ze středového tunelu. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde jen malá půllitrová láhev. Na středové konzoly je před loketní opěrkou místo pro odložení nápojů. V loketní opěrce je klasický USB port pro nabíjení, hudba se přehrává jen přes USB C.
Velikost zavazadlového prostoru je 350 litrů, což je průměrná hodnota vzhledem k velikosti vozu. Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva, to se už tak často nevidí (dodává se sériově bez příplatku, pokud nemáte subwoofer). Opěradla zadních sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem kufru zvětší na 1050 litrů, ale nevznikne rovná plocha, je tam zhruba 10 cm vysoký schod a sklopené opěradla nejsou úplně vodorovně. Naměřil jsem rozměry- šířka 96-101 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 65 cm, po sklopení sedaček až 133 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 77 cm nad zemí, ale hlavně 21 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 185 cm nad zemí, což je poměrně slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně víka jsou dvě madla určené pro uchopení při zavírání. Otvírání kufru není úplně praktické nejdříve musíte zmáčknout mikrospínač dole na nárazníku nad RZ a pak vzít za víko a otevřít ho a při tom si obvykle ušpiníte ruce a spodní hrana víka kufru je osahaná.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven šesti airbagy a stabilizačním systémem ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném oceníte zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích, ale nefunguje úplně spolehlivě, mě se rozsvítila dioda až v okamžiku, kdy byl už vůz vedle. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se zobrazí zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Příplatková LED světla Matrix Beam, která se přizpůsobí aktuální situaci (např. protijedoucí vozidlo, natáčí se do zatáčky) svítí velmi dobře. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je to velmi výrazný nepříjemný zvuk, takže není možné jet bez zapnutých pásů.
DESIGN DS3 má netradiční vzhled a určitě si ho nespletete s žádným jiným autem. Na mě působí jako takový malý Hummer, vysoký ponton karoserie a nízká boční okna. Přední část je atypická - je dost vysoká, mohutná černá maska s kosočtverci a velkým černým logem DS, do boků vystupující hlavní LED světlomety, po stranách svisle dvojitá denní LED světla (nejvýraznější změna po faceliftu). Lemy kol a prahy i nárazníky jsou lemované černým matným plastem. Z boku v zadních dveřích vepředu vystupuje do okna jakoby ploutev, na obou dveřích jsou prolisy, které navazují na podběhy kol. Chromované kliky jsou zapuštěné a vyskočí, když se přiblížíte k vozu a pak zase zajedou zpátky. Zadní část vozu, sklo je dost nízké (horší výhled dozadu) s malým stěračem je posazeno dost vysoko nad ním velký střešní spojler v barvě střechy (v tomto případě v černé) s brzdovým světlem, koncové světlomety jsou úzké, dělené a vystupují do boku. Registrační značka je v nárazníku, pod ním je vpravo dvojitá chromovaná koncovka výfuku. C sloupek je vždy černý, zadní boční okénka jsou výrazně zatmavena. Testovaný vůz byl v šedé barvě a černou střechou. Myslím, že vůz se bude líbit individualistů a například umělcům, kteří se chtějí odlišit od mainstreamu.
CENA Testovaný DS3 ve výbavě Performance line+ s motorem 1,2 PureTech 96 kW s osmistupňovým automatem je nabízen cenu 900.000 Kč. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, halogenové světla+ denní světla, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, bezklíčkové startování, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent, automatická klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, tónovaná skla + zatmavená zadní boční skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s osmi repro a 7“ displejem s USB slotem, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, tempomat a omezovač rychlosti, výškově stavitelné přední sedačky, 17“ hliníková kola.DS Interiér PERFORMANCE LINE.
Příplatková výbava: Paket DRIVE ASSIST + Rozšířený bezpečnostní paket 5* za 55.000, DS LED Vision světla 28.000, vyhřívané přední sedačky 15.000, bezdrátové dobíjení telefonu 6.000, šedá barva 25.000 Kč. Doplňky celkem za 129.000 Kč. Celková cena je tak 1.029.000 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - netradiční neokoukaný vzhled
- nízké otáčky, delší převody
- výborně svítící LED Matrix světla se přizpůsobují aktuální situaci
- bezklíčkové otvírání a startování (při příchodu se sám odemkne a pak zamkne)
- dobrá odezva na plyn v režimu sport
- tichý motor
- rezervní kolo (dojezdové)
- vyšší světlá výška
- automat řadí plynule
- pohodlná přední sedadla z kůže alcantara
- pádla pod volantem
- tlačítek na palubní desce se stačí jen letmo dotknout
MÍNUSY: - ovládání klimatizace a ventilace přes multifunkční displej
- vyšší spotřeba
- přední pásy nejsou výškově nastavitelné
- otvírání kufru nejdřív tlačítko pak vzít za hranu víka
- vysoká cena a drahé příplatky
- málo místa vzadu na hlavu
- vypínání asistentů a start/stop přes středový displej
- mrtvý úhel signalizuje až, když je auto vedle
- pádla řazení pod volantem se neotáčí s volantem
- v zatáčkách se naklání
- palubní počítač bez doby jízdy
- ovládání oken na středovém tunelu
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec PureTech, Euro 6
Výkon 96 kW (130 k) /5.500 ot./min., točivý moment 230 Nm v 1.750 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.188 - 1.791 - 1.534 mm, rozvor 2.558 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.249 kg , užitečná 466 kg, celková 1.715 kg
Nádrž na 44 l paliva. Zavazadlový prostor 350/1050 l
Pneu 215 - 55 R18 Good Year Efficiengrip Performance 2 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,2 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva 6,0 l/100km kombinace WLTP
Během testu najeto 574 km se spotřebou 7,5 l/100km.
Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Vůz nabízí prostorný interiér a pružný motor 1,2.
Karel Kolečko