Vyhledávání

Test DS4 Rivoli Cross s naftovým motorem 1,5 s automatem

Test DS4 Rivoli Cross s naftovým motorem 1,5 s automatem

DS4 s naftovým motorem 1,5 HDI s osmistupňovým automatem. Má specifický design, tak si ho určitě nespletete s vozem jiné značky.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz se vznětovým turbomotorem 1,5 BlueHDi. Motor má 96 kW, které dosahuje už v 3.750 otáčkách a velký točivý moment 300 Nm už v 1.750 otáčkách. Motor nabízí dobrou dynamiku a pružnost, zejména ve středních otáčkách, zhruba od 2.000 otáček výrazněji zrychluje. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6.4, má systém stop-start, který se aktivuje po každém nastartování - vypíná se přes menu a dotykový displej.

Při úsporné jízdě je možné se dostat na hodnoty kolem 4 litrů. Při jízdě po městě zhruba kolem 6,5-8 litrů. Na dálnici při dodržování povolené rychlosti, je spotřeba kolem 6-6,5 litrů. Při běžné jízdě mimo město budete jezdit někde kolem 5-ti litrů nafty. Spotřeba se během celého testu - 1422 km ustálila na 5,4 l/100km (dle palubního počítače) což se velmi blíží deklarovaným údajům výrobce 5,2-5,3 dle měření WLTP. Udávanou maximálku 203 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 10,8 s, to přesně odpovídá údaji výrobce 10,9 s. Vůz je velmi tichý, zejména při jízdě trvalou rychlostí.

PODVOZEK je slušně naladěn v zatáčkách se trochu naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. Vůz má dobré jízdní vlastnosti a komfortně naladěný podvozek, jen si občas neporadí s většími nerovnostmi a v zatáčkách na nerovnosti někdy odskočí. Testovaný vůz jezdil na letních pneu 205-55 R19 Michelin Primacy na desetipaprskových černostříbrných originálních hliníkových kolech. Podvozek má velkou světlou výšku, větší než většina běžných SUV, 189 mm, což mi přijde zbytečné u takového typu auta, které není určeno do terénu (navíc se jedná výhradně o předokolku), jen to zvyšuje spotřebu a aerodynamický odpor. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, na všech kolech jsou kotouče, přední mají vnitřní chlazení.

ŘÍZENÍ Je příjemné, optimálně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Multifunkční kožený volant je dole zploštělý a výškově i podélně seřiditelný.

ŘAZENÍ Automatická osmistupňová převodovka funguje velmi dobře, řadí plynule. Občas trochu cukla, Je možné řadit sekvenčně, pádly pod volantem, řadící páka zde není, na středovém tunelu je malý joystick. Převodovka řadí velmi brzy už někde kolem 1600 otáček při poklidné jízdě. Motor točí na osmičku při 90 cca 1.400, při 110 - 1.800, při dálničním limitu 130 je to pouze 2.100 otáček i ve 150-ti motor točí jen 2.400 otáček. Digitální otáčkoměr (vlevo na LCD displeji) je cejchován po tisíci otáček, tak se z něj velmi těžko odečítají přesné hodnoty.

INTERIÉR Palubní deska má ještě klasické uspořádání s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, s tmavě šedou palubkou částečně potažený  kůží. V palubním štítě je 7“ barevný LCD displej - po levé straně je otáčkoměr cejchovaný bohužel po 1.000 otáčkách - takže velmi orientační, nahoře uprostřed je digitální tachometr, vpravo je ukazatel stavu paliva. Nahoře vedle rychlosti se zobrazují rychlostní limity- čtení dopravních značek, rychlost nastavená na tempomatu, zařazený rychlostní stupeň, nastavený mód (eco, comfort, sport). Uprostřed displeje je možné navolit různé hodnoty - palubní počítač (průměrná rychlost, spotřeba průměrná a okamžitá, ujetá vzdálenost, dojezd, chybí doba jízdy) údaje navigace včetně mapy, info o aktivním tempomatu. Je zde head up displej, který už nevyjíždí jak tomu bylo u starších modelů PSA, ale přímo promítá obraz na čelní sklo - zejména rychlost, šipky navigace, rychlostní limity a údaje aktivního tempomatu. Uprostřed palubní desky je 10“ širokoúhlý dotykový displej. Pouze přes něj se ovládá klimatizace což není moc praktické a také navigace, audiosystém a obraz 360 stupňové parkovací kamery. DS4 má kompletní LED osvětlení včetně dynamických blinkrů. Blikače mají funkci trojbliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vnitřní osvětlení se ovládá  bezdotykově, stačí se jen přiblížit, ostatních tlačítek na středové konzoly se stačí jen letmo dotknout.

DS4 má audio s MP3 se šesti reproduktory se slušným zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový displej, hlasitost otočným ovladačem je také na středovém tunelu. Ani na maximu není audio příliš hlasité. Ve voze chybí klasické USB konektory, například na přehrání hudby z flashky, jsou zde pouze nové USB C konektory. Tříramenný dole zploštělý multifunkční volant se silným věncem s tmavým  koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Pod volantem jsou pádla řazení automatické převodovky. Navigace, využívá 10“ displej uprostřed palubní desky, které využívá audio i klimatizace. Ve výbavě je automatická klimatizace s ovládáním přes multifunkční 10“ dotykový displej, což není zrovna praktické, například pokud jedete podle navigace. Z vozu je poměrně dobrý výhled všemi směry, C sloupek omezuje ve výhledu šikmo dozadu a mohutné A sloupky také zakrývají šikmé pohledy dopředu. Chromované startovací tlačítko je uprostřed palubní desky pod klimatizací, otvírání vozu je bezklíčkové, stačí se přiblížit k vozu s klíčkem v kapse, auto se otevře a vyklopí se kliky, stejně tak po opuštění vozu se auto samo zavře a kliky zase zajedou.

Přední tmavé kožené sedačky, jsou pohodlné i na delší cesty, výškově stavitelné s nastavitelnou bederní opěrkou. Přední bezpečnostní pásy nejsou výškově stavitelné, což mě překvapilo u auta s cenovkou přes milion. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 70 cm, (kratší sedák 45 + 25 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu jsem měl hlavu těsně pod stropem 92 cm (vůz s panoramatickým střešním oknem). Vůz má elektrické ovládání všech čtyř oken, řidič je ovládá na svých dveřích, ale až úplně nahoře což není obvyklé. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde menší láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 430 litrů, což je lehce nadprůměrná hodnota vzhledem k velikosti vozu. Pod podlahou kufru je sada na dojetí a drobné úložné prostory, rezerva se nedodává ani za příplatek. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1240 litrů, ale nevznikne zcela rovná plocha, je tam cca 10 cm schod. Naměřil jsem rozměry- šířka 89-105 cm, výška pod odnímatelným krytem je 53 cm, délka v rovině podlahy 74 cm, po sklopení sedaček, ložná plocha 137 až k sedačkám 157 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 79 cm nad zemí a 19 cm nad podlahou kufru.  Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 179 cm nad zemí, což je poměrně nízko. Zavírání a otvírání kufru je možné tlačítkem nebo kopnutím nohou pod nárazníkem.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven šesti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Blinkry jsou LED a dynamické. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném využijete zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji (a na Head up displeji na čelním skle) se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Výborně svítící LED světla Matrix Beam se přizpůsobí aktuální situaci (např. protijedoucí vozidlo, natáčí se do zatáčky). Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná. Aktivní tempomat funguje dobře.

DESIGN DS4 je velmi netradiční a určitě si ho nespletete s autem jiné značky. Působí futuristicky, jako nějaká studie z autosalonu, má ostře řezané rysy. Vysoký ponton karoserie, který mírně stoupá směrem k zádi a nízká okna. Přední část je dost vysoká a svislá, mohutná černá maska s kosočtverci a velkým chromovaným logem DS, do boků vystupující hlavní LED světlomety na ně navazují denní LED světla-blinkry jako pásy směrem dolu a pak směrem do středu vozu ve tvaru hokejky. Spodní část nárazníku lemuje matně stříbrná lišta. Spodní část dveří lemuje černý ochranný plast. Chromované kliky jsou zapuštěny a vyjedou, když se přiblížíte k vozu. Zadní část vozu, zadní okno je nízké a posazeno dost vysoko nad ním velký střešní spojler v barvě vozu s brzdovým světlem, koncové světlomety s trojrozměrnou grafikou jsou dělené a vystupují do boku. Registrační značka je v černém plastu v zadním nárazníku, který dole lemuje matně stříbrná lišta stejně jako vepředu. C sloupek je výrazně profilovaný a je v něm zakomponované logo DS. Zadní boční okna a zadní okno jsou zatmavena. Myslím, že vůz se bude líbit individualistů a umělcům, ženám a všem, kteří se chtějí odlišit od mainstreamu. V šedé vypadá velmi dobře a elegantně.

CENA Testovaný DS4 ve výbavě Rivoli Cross s motorem 1,6 HDI je nabízen za cenu 1.070.000 Kč. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, Premium LED Matrix světla, př. mlhovky, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, bezklíčkové startování, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent se zpětnou parkovací kamerou, dvouzónová automatická klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, tónovaná skla + zatmavená zadní boční skla, audio s DAB radiem, MP3 s ovl. na volantu s šesti repro, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, tempomat a omezovač rychlosti, černé kožené čalounění Basalte - zrnitá kůže, výškově stavitelné přední sedačky, 19“ hliníková kola.

Příplatková výbava: Paket Easy Access: Bezklíčový přístup & startování, handsfree otevírání zavazadelníku, přední a zadní parkovací asistent se zpětnou parkovací kamerou Vision 360°, vnější zpětná elektrochromatická el. sklopná zrcátka, rozšířený bezpečnostní paket + adaptivní tempomat, paket detekce provozu za vozem, automatické přepínání dálkových světlometů za 36.000, otevíratelné střešní okno za 34.000, barva šedá Laquered 20.000 Kč. Doplňky celkem za 90.000 Kč. Celková cena je tak 1.160.000 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - netradiční velmi atraktivní vzhled

                 - nízká spotřeba, kolem 5 litrů

                 - LED Matrix světla se přizpůsobují aktuální situaci

                 - bezklíčkové otvírání a startování (při příchodu se sám odemkne a pak zamkne) 

                 - head up displej promítá přímo na sklo

                 - tichý motor

                 - možnost otevření a zavření kufru kopnutím nohou    

                 - vyšší světlá výška

                 - obraz parkovací kamery už nemizí nad 10 km/h

                 - dynamické blinkry

MÍNUSY:  - ovládání klimatizace a ventilace přes multifunkční displej

                 - vyšší cena    

                 - nepřehledný otáčkoměr cejchovaný po 1000 otáčkách  

                 - doplnění Adblue, minimálně 10 litrů

                 - když svítí hláška Adblue nejdou přepínat jízdní režimy a neukazuje pal. počítač           

                 - chybí USB konektory, pouze USB C

                 - přední pásy nejsou výškově nastavitelné    

                 - vysoká nákladová hrana kufru

                 - chybějící rezervní kolo 

                 - palubní počítač bez doby jízdy

                 - nastavování a ovládání navigace

                 - kamery se snadno znečistí

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1499 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec PureTech, Euro 6.4                                                                                     

Výkon 96 kW (130 k) /3.750 ot./min., točivý moment 300 Nm v 1.750 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.400 - 1.830 - 1.490 mm, rozvor 2.675 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.414 kg , užitečná 586 kg, celková 2.000 kg                                 

Nádrž na 53 l paliva. Zavazadlový prostor 430/1240 l                                                                                                                        

Pneu 205 - 55 R19 Michelin Primacy (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,9 s, max. rychlost 203 km/h
Spotřeba paliva 5,2-5,3 l/100km  kombinace

Během testu najeto 1.422 km se spotřebou 5,4 l/100km (dle palubního počítače), zrychlení na tachometrových 100 za 10,8 s.

Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Vůz nabízí prostorný interiér a úsporný a pružný motor 1,6 HDI. Silnější benzínové varianty s motorem 1,6 turbo ve dvou variantách z nabídky zmizeli.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu