Test DS7 Crossback E-Tens Louvre
DS7 Crossback s hybridním pohonem - benzínovým 1,6 turbo motorem a dvěma elektromotory. Modely DS mají specifický design.
MOTOR v této variantě je benzínový turbomotor 1,6 s výkonem 147 kW, které dosahuje až v 6.000 otáčkách, má velký točivý moment 300 Nm ve 3.000 otáčkách. Benzínovému motoru pomáhají dva elektromotory, vpředu o výkonu 81 kW a 337 Nm a zadní nápravu pohání motor o výkonu 83 kW a 166 Nm (pokud má nabitou baterii). Celkově nabízí hybridní systém kumulovaný výkon 221 kW (300 koní) a 520 Nm točivého momentu. Kompletní hybridní pohon nabízí velmi dobrou dynamiku a pružnost. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6.3.
U spotřeby hraje velký rozdíl, zda je baterie hybridního systému nabitá nebo vybitá. S nabitou baterií, lze jet na kratší vzdálenosti jet do 3- 4 litrů, ale to pouze na kratší vzdálenosti do 30 km. Čistě na elektřinu lze ujet cca 24 km (to je vhodné zejména do města při menších rychlostech). S vybitou baterií jsem na okreskách jezdil kolem 7-9 litrů. S částečně nabitou baterií, při snaze o úspornou jízdu jsem jezdil mezi 5-7 litry benzínu. Spotřeba za celý test - 572 km byla 6,2 litrů (dle palubního počítače). Deklarované údaje výrobce jsou naprosto nereálné 1,3 litru, to je možné tak s plně nabitou baterií na trase do 30 km, jakmile se baterie vybije (což se děje velmi rychle), spotřeba vyskočí nad 6-8 litrů benzínu. Udávanou maximálku 240 km/h jsem nezkoušel, zrychlení uvádí výrobce za 5.9 s. Vůz je tichý, zejména při jízdě trvalou rychlostí a zejména na elektrický pohon.
PODVOZEK je naladěn komfortně, v zatáčkách se naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. DS7 má dobré jízdní vlastnosti, jízda s ním je pohodlná. Testovaný vůz jezdil na velkých letních pneu 235-45 R20 Good Year Eagle F1 na desetipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Podvozek má světlou výšku 190 mm. DS7 je pohodlná i v lehčím terénu. Pouze tato hybridní verze je čtvřkolka, zadní kola pohání elektromotor. Kotoučové brzdy mají velmi dobrou účinnost, přední kotouče mají vnitřní chlazení.
ŘÍZENÍ Je příjemné, optimálně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Kůží obšitý multifunkční volant je na spodní části zploštělý a seřiditelný ve dvou osách.
BATERIE Kapacita lithium iontové baterie je 13,2 kWh, ale nevím, zda je to reálně využitelná kapacita. Její hmotnost je 130 kg a ve voze už nezbyde místo ani na dojezdovou rezervu pod podlahou kufru. Nejrychlejší nabíjení přes AC trvá cca 1 a ¾ hodiny. Při půlhodinovém nabíjení jsem nabil baterii jen o 30% (vychází to opravdu cca 1% za minutu), za 42 minut jsem nabil baterii za 43 na 85% a dojezd se zvětšil z 10 na 20 km (takže za téměř ¾ hodiny jsem si nabil jen 10 km elektrického dojezdu). Při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V budete potřebovat cca 8 hodin času, to je možné přes noc v garáži, pokud má někdo tuto možnost. Přesný stav baterie v procentech vlastně vidíte pouze při nabíjení, jinak pouze informativně na hlavním displeji (čtvrt, půl, tři čtvrtě baterie). Nabíjecích míst je stále málo, v Praze nabíječku určitě najdete, ale nebude to přímo u bydliště, ale mimo Prahu spíš jen krajská města, jsou tam třeba 2-3 místa, kde jsou nabíječky (taky záleží, zda máte kartu na všechny sítě nebo třeba jen ČEZ, EON atd. S vybitou baterií budete jezdit se spotřebou nad 6-8 litrů benzínu. Hybridní systém oproti jiným vozům nefunguje moc dobře, baterie se velmi rychle vybijí (při plně nabité baterii jede vůz v hybridním režimu téměř pořád na elektřinu v podstatě do doby než se vybije) a velmi pomalu během jízdy dobíjí, rekuperací. Jezdil jsem v optimálních podmínkách v teplotách kolem 15-20c. Pokud si chcete část kapacity baterie uchovat musíte nastavit save baterie na 10 nebo 20 km, to se, ale po každém nastartování se toto nastavení vymaže. Bohužel tento vůz umí jezdit s nízkou spotřebou jen na kratší trasy a to jen s plně nabitou baterií (udávaná spotřeba 1,3 litru není reálná ani na prvních 100 km s plně nabitou baterií). Jakmile se Vám baterie vybije, což bude někde kolem 80 km v hybridním provozu. V elektrickém módu by měl být podle výrobce dojezd kolem 58 km, mě ukazoval displej při plně dobité baterii dojezd pouze kolem 24 km.
ŘAZENÍ Klasická automatická osmistupňová převodovka funguje velmi dobře a spolupracuje s elektromotorem, jízda je tak, bez jakýchkoliv rázů a cukání. Je možné řadit sekvenčně, pádly pod volantem, které se bohužel neotáčí společně s volantem, řadící páka je spíš takový joystick. Převodovka řadí velmi brzy v nízkých otáčkách. Otáčkoměr bohužel zcela chybí.
INTERIÉR Palubní deska má sice klasickou kapličku před řidičem, ale v ní se skrývá barevný displej. Interiér je kvalitně zpracovaný, vypadá velmi luxusně, s černou palubkou čalouněný kůží. V palubním štítě je 12.3“ LCD displej uprostřed nebo vlevo (podle nastavení) je digitální tachometr, vlevo je ukazatel stavu paliva, vpravo ukazatel stavu baterie. Displej má různé možnosti zobrazení - údaje navigace včetně mapy, info o aktivním tempomatu, nočního vidění, kde jsou označeni chodci v pohybu. Uprostřed palubní desky je velký 12“ širokoúhlý dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací kamery i údaje o hybridním systému.
DS7 má kompletní LED osvětlení, hlavní světla jsou aktivní natáčecí. Přední i zadní blikače jsou ledkové dynamické a nabíhají od středu auta do strany. DS7 Crossback má příplatkový audiosystém FOCAL Electra se 14 reproduktory s dobrým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový displej. Čtyřramenný volant se silným věncem s koženým potahem je v dolní části zploštělý je seřiditelný ve 2 osách. Pádla pod volantem jsou statická a neotáčí se společně s volantem. Vůz má ve výbavě dvouzónovou automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, což není moc praktické. Výhled omezují, mohutné A sloupky, stejně tak oba široké B sloupky. Při parkování a couvání Vám pomáhají panoramatické 360 stupňové kamery, které zobrazí pohled nejen za auto, ale i z ptačí perspektivy. Vůz má startovací tlačítko, otvírání vozu je bezklíčkové, kufr je možné otevřít i zavřít kopnutím nohou pod zadním nárazníkem.
Přední kožené černé sedačky, jsou pohodlné i na delší cesty, výškově nastavitelné jsou obě a navíc mají možnost vytažení přední části sedáku a jsou elektricky ovládané, řidičova má dvě paměti. Přední sedačky jsou vyhřívané i ventilované a navíc mají i masážní funkce. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 79 cm, (sedák 46 + 33 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu je spoustu prostoru na hlavu 95 cm. Vůz má elektrické ovládáním všech 4 oken, řidič je ovládá netradičně a neprakticky ze středového tunelu. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde zhruba litrová láhev. Na středovém tunelu je před loketní opěrkou místo pro odložení nápojů. Pod loketní opěrkou je velký úložný prostor.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 555 litrů, což je průměrná hodnota vzhledem k velikosti vozu. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1752 litrů, ale nevznikne rovná plocha, je tam cca 10 cm schod, při dvojité podlaze je plocha téměř rovná. Naměřil jsem rozměry- šířka 102 cm, výška pod odnímatelným krytem je 60/48 cm, délka v rovině podlahy 92 cm, po sklopení sedaček se prodlouží ložná plocha na 161 cm až k předním opěradlům na 179 cm.. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 76 cm nad zemí a 13 cm nad podlahou kufru, při dvojité podlaze je v rovině. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek pouze 178 cm nad zemí, což je poměrně nízko. V plastu na vnitřní straně víka vlevo je tlačítko určené na zavírání nebo je možné kopnout nohou pod zadním nárazníkem.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven šesti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném oceníte zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Velmi zajímavá je funkce nočního vidění, která se zobrazuje na hlavním displeji, zvýrazní pohybující se chodce. Výborná jsou světla active LED vision, která se přizpůsobí aktuální situaci (např. protijedoucí vozidlo, natáčí se do zatáčky). Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet bez zapnutých pásů. Adaptivní tempomat funguje spolehlivě.
DESIGN DS7 Crossback si určitě nespletete s žádným jiným autem. Testovaný vůz byl ještě před faceliftem. Přední část je poměrně vysoká, mohutná černá maska s kosočtverci a velkým chromovaným logem DS, do boků vystupující hlavní LED světlomety, po stranách svisle denní LED světla. Přední kapota je dost vysoká a plochá. Lemy kol a prahy jsou lemované černým plastem. Na bočních dveřích jsou dva prolisy, ten horní je výrazný, zejména v místě, kde se napojuje na blatník. Zadní část vozu je zaoblená, nad zadním oknem je velký střešní spojler s brzdovým světlem, koncové světlomety jsou široké mají 3D LED grafiku. Na nárazníku je v horní části mlhové světla a červené odrazky, v dolní části černý plast, uprostřed pak naznačen difuzor s matně stříbrným lemováním, po stranách mohutné chromované koncovky v nich je ukrytý klasický kulatý výfuk. Zadní boční okénka jsou hodně zatmavena. Vůz je velmi atraktivní a bude se líbit těm, kteří se chtějí odlišit od davu.
CENA Testovaný DS7 Crossback v nejvyšší výbavě Louvre plug in hybrid je nabízen cenu 1.750.000 Kč. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, xenonové světla + denní LED světla, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, bezklíčkové startování, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent, automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, tónovaná skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s osmi repro a s USB slotem, navigační systém s 12“ dotykovým displejem, DS park pilot, DS connected pilot - aktivní tempomat, monitorování pozornosti řidiče, Hands Free přístup do vozu vč. otvírání kufru, DS Active scan suspension - nastavení podvozku a monitorování vozovky, DS Sensorial drive, Paket extendet safety, head-up displej, DS Connect box, Premium active LED vision světla, DS inspirace Performance Line, elektricky ovládáná přední sedačky, s pamětí u řidiče, zatmavená zadní boční skla, samozatmívací vnější zpětná zrcátka, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, tempomat a omezovač rychlosti, výškově stavitelné přední sedačky, 20“ hliníková kola.
Příplatková výbava: DS PARK PILOT 30.000, DS NIGHT VISION - obsahuje parkovací kameru 360° 44.000, HiFi systém FOCAL Electra se 14 reproduktory, 12 kanálů, celkový výkon 515 W za 30.000, panoramatické střešní okno 42.000, kabel pro wallbox 8.000, metalická barva 19.000 Kč. Doplňky celkem za 173.000 Kč. Celková cena je tak 1.923.000 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - atraktivní vzhled
- Premium active LED Matrix světla se přizpůsobují aktuální situaci
- bezklíčkové otvírání (kufru nohou) a startování
- dynamické blikače
- noční vidění
- dobře hrající audio
- tichý motor
- několik režimů palubních přístrojů - LED
- na krátké trasy s nabitou baterií nízká spotřeba
- pohodlná přední sedadla s masáží ventilací a vyhříváním
- aktivní tempomat
MÍNUSY: - ovládání klimatizace a ventilace přes multifunkční displej
- vyšší ceny
- krátký dojezd na elektřinu, 24 km
- vyšší spotřeba po vybití baterie
- při couvání nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery
- nastavení ukládání elektřiny
- pádla řazení pod volantem se neotáčí s volantem
- o 400 kg vyšší hmotnost
- zcela chybí otáčkoměr
- tlačítka tempomatu skrytá za volantem
- menší nádrž
- ovládání oken na středovém tunelu
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec PureTech, Euro 6
Výkon 147 kW (200 k) /6.000 ot./min., točivý moment 300 Nm ve 3.000 ot./min.
Kumulovaný výkon 221 kW (300 k) /6.000 ot./min., točivý moment 520 Nm
8-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.573 - 1.906 - 1.625 mm, rozvor 2.738 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.825 kg , užitečná 625 kg, celková 2.400 kg
Nádrž na 43 l paliva. Zavazadlový prostor 555/1752 l
Pneu 235 - 45 R20 Good Year Eagle F1 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 5,9 s, max. rychlost 240 km/h
Spotřeba paliva 1,3 l/100km kombinace, dle WLTP
Změřeno během testu: celková spotřeba během 572 km se spotřebou 6,2 l/100km (dle palubního počítače).
Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Vůz nabízí prostorný interiér a silný hybridní pohon.
Karel Kolečko