Test DS9 E-Tense Rivoli
DS9 E-Tense s hybridním pohonem - benzínovým 1,6 turbo motorem a dvěma elektromotory. Luxusní sedan téměř pětimetrové délky, modely DS mají specifický design.
MOTOR o pohon se stará primárně benzínový turbomotor 1,6 s výkonem 147 kW, které dosahuje až v 6.000 otáčkách, má velký točivý moment 300 Nm ve 3.000 otáčkách. Benzínovému motoru pomáhají dva elektromotory, vpředu o výkonu 81 kW a 337 Nm a zadní nápravu pohání motor o výkonu 83 kW a 166 Nm (pokud má nabitou baterii). Celkově nabízí hybridní systém kumulovaný výkon 265 kW (360 koní) a 520 Nm točivého momentu. Kompletní hybridní pohon nabízí velmi dobrou dynamiku a pružnost. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6.3. Překvapuje mě, v takto velkém voze jen motor o objemu 1,6 byť přeplňovaný, myslím, že by si zasloužil minimálně dvoulitr.
U spotřeby hraje velký rozdíl, zda je baterie hybridního systému nabitá nebo vybitá. S nabitou baterií, lze jet na kratší vzdálenosti jet do 3-4 litrů, ale to pouze na kratší vzdálenosti do 30 km. Čistě na elektřinu lze ujet 20- 24 km (to je vhodné zejména do města při menších rychlostech). S vybitou baterií jsem mimo město jezdil kolem 7 litrů. Na dálnici byla spotřeba kolem 7,5 litru benzínu. Spotřeba za celý test - 562 km byla 7,1 litrů (dle palubního počítače). Deklarované údaje výrobce jsou naprosto nereálné 1,5 litru, to je možné tak s plně nabitou baterií na trase do 25-30 km, jakmile se baterie vybije (což se děje velmi rychle), spotřeba vyskočí nad 6-7 litrů benzínu. Udávanou maximálku 250 km/h jsem nezkoušel, zrychlení uvádí výrobce za 5.6 s, mě se to na tachometrových 100 povedlo o 1 sekundu později za 6,6 s. Vůz je tichý, zejména při jízdě trvalou rychlostí a zejména na elektrický pohon.
PODVOZEK je naladěn poměrně komfortně, v zatáčkách se naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. Má problém s příčnými nerovnostmi a větší výmoly způsobují rázy do podvozku. Testovaný vůz jezdil na velkých letních pneu 235-45 R20 Michelin Pilot Sport 5 na dvanáctipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Pouze tato silnější hybridní verze je čtvřkolka, zadní kola pohání elektromotor. Kotoučové brzdy mají velmi dobrou účinnost, přední kotouče mají vnitřní chlazení.
ŘÍZENÍ Je příjemné, optimálně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač. Kůží obšitý multifunkční volant seřiditelný ve dvou osách je ve spodní části zploštělý.
BATERIE Kapacita lithium iontové baterie je udávaná 15,6 kWh, ale nevím, zda je to reálně využitelná kapacita, spíš myslím, že ne (a využitelná bude kolem 13). Její hmotnost je 130 kg a ve voze už nezbylo místo ani na dojezdovou rezervu pod podlahou kufru, kabely jsou volně v brašnách přímo v kufru. Nejrychlejší nabíjení přes AC s příplatkovou 7,4 kW trvá cca 1 a ¾ hodiny. Při půlhodinovém nabíjení jsem nabil baterii jen o 30% (vychází to opravdu cca 1% baterie za minutu), za 32 minut jsem nabil baterii za 53 na 83% a dojezd se zvětšil z 10 na 18 km (takže za víc jak 1/2 hodiny jsem si nabil jen o 8 km více elektrického dojezdu). Při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V budete potřebovat cca 8 hodin času, to je možné přes noc v garáži, pokud má někdo tuto možnost. Přesný stav baterie v procentech vlastně vidíte až při nabíjení, jinak pouze informativně na hlavním displeji (čtvrt, půl, tři čtvrtě baterie). Nabíjecích míst je stále málo, v Praze nabíječku určitě najdete, ale nebude to přímo u bydliště, ale mimo Prahu spíš jen krajská města, jsou tam třeba 2-3 místa, kde jsou nabíječky (taky záleží, zda máte kartu na všechny sítě nebo třeba pouze ČEZ, EON atd. S vybitou baterií budete jezdit se spotřebou nad 6-7 litrů benzínu. Hybridní systém oproti jiným vozům nefunguje moc dobře, baterie se velmi rychle vybijí (při plně nabité baterii jede vůz v hybridním režimu téměř pořád na elektřinu v podstatě do doby než se zcela vybije) a velmi pomalu během jízdy dobíjí, rekuperací. Jezdil jsem v teplotách kolem 5-15c. Pokud si chcete část kapacity baterie uchovat, musíte nastavit save baterie na 10 nebo 20 km, to se, ale po každém nastartování se toto nastavení vymaže. Bohužel tento vůz umí jezdit s nízkou spotřebou jen na kratší trasy a to jen s plně nabitou baterií (udávaná spotřeba 1,5 litru není reálná ani na prvních 100 km s plně nabitou baterií). V elektrickém módu by měl být podle výrobce dojezd 62 km, což je naprosto nereálné, mě ukazoval displej při plně dobité baterii dojezd pouze kolem 24 km. V elektrickém režimu je možné jet až 140 km/h, ale ne moc dlouho (vzhledem ke kapacitě baterie). V elektrickém režimu jsou prioritně poháněny zadní kola.
ŘAZENÍ Klasická automatická osmistupňová převodovka funguje velmi dobře a plynule, spolupracuje s elektromotorem, jízda je tak, bez jakýchkoliv rázů a cukání. Je možné řadit sekvenčně, pádly pod volantem, které se bohužel neotáčí společně s volantem, řadící páka je spíš takový joystick. Převodovka řadí velmi brzy v nízkých otáčkách.
INTERIÉR Palubní deska má sice klasickou kapličku před řidičem, ale v ní se skrývá barevný displej. Interiér je kvalitně zpracovaný, vypadá luxusně, s palubkou čalouněnou kůží ve vínové barvě (mě osobně se tato barva v interiéru nelíbila, ale to je podle vkusu každého). V palubním štítě je 12“ LCD displej, uprostřed případně vlevo (podle nastavení) je digitální tachometr, vlevo je ukazatel stavu paliva, vpravo ukazatel stavu baterie. Displej má různé možnosti zobrazení - údaje navigace včetně mapy, info o aktivním tempomatu, nočního vidění, kde jsou označeni chodci v pohybu. Uprostřed palubní desky je velký 12,3“ širokoúhlý dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací kamery i údaje o hybridním systému.
DS7 má kompletní LED osvětlení, hlavní světla jsou aktivní natáčecí (DS Active LED vision). Zadní blikače jsou ledkové dynamické a nabíhají od středu auta do strany. DS9 má příplatkový audiosystém FOCAL Electra se 14 reproduktory včetně subwooferu s dobrým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový displej. Čtyřramenný volant s koženým potahem je v dolní části zploštělý je seřiditelný ve 2 osách. Pádla pod volantem jsou statická a neotáčí se společně s volantem. Vůz má ve výbavě dvouzónovou automatickou klimatizaci (teplotu každé strany musíte nastavit zvlášť) s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, což není moc praktické. Výhled omezují, mohutné C sloupky, také i B sloupky. Při parkování a couvání Vám pomáhají panoramatické 360 stupňové kamery, které zobrazí pohled nejen za auto, ale i z ptačí perspektivy. Vůz má startovací tlačítko, umístěné uprostřed palubní desky nad displejem navigace (nad ním jsou ještě luxusní ručičkové hodiny) otvírání vozu je bezklíčkové, kufr je možné otevřít i zavřít kopnutím nohou pod zadním nárazníkem.
Přední kožené tmavě červené sedačky, jsou pohodlné i na delší cesty, výškově nastavitelné jsou obě a navíc mají možnost vytažení přední části sedáku a jsou elektricky ovládané, řidičova má dvě paměti. Obě přední sedačky jsou vyhřívané i ventilované a navíc mají i masážní funkce (ovládají se přes dotykový displej navigace). Velmi mě překvapilo, že přední pásy nejsou výškově stavitelné. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 80 cm, (sedák 48 + 32 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, na hlavu tolik místa, hlava těsně pod stropem, 91 cm od sedáku. Vůz má elektrické ovládáním všech 4 oken, řidič, případně i spolujezdec je ovládá netradičně a neprakticky ze středového tunelu (mají luxusní chromovaný povrch). Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde zhruba litrová láhev. Pod loketní opěrkou je velký úložný prostor.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 473 litrů, jedná se o sedan, tak není moc dobře přístupný, navíc nahoře ho omezuje subwoofer. Zadní sedačky nejsou dělené, s tím jsem se dlouho nesetkal, navíc opěradla jsou ze zadu vyboulená. Naměřil jsem rozměry- šířka 100 -111 cm, výška pod subwooferem je 36, mimo něj 47 cm, délka v rovině podlahy 103 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 75 cm nad zemí a 14 cm nad podlahou kufru, při dvojité podlaze je v rovině. V plastu na vnitřní straně víka vlevo je tlačítko určené na zavírání nebo je možné kopnout nohou pod zadním nárazníkem.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven šesti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku oceníte zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích (ABSD). Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Aktivní systém udržování vozu ve zvoleném jízdním pruhu (LPA) - Systém sledování pozornosti řidiče (DAA) - Active Safety Brake (AEBS 3) - systém automatického nouzového brzdění. Velmi zajímavá a zatím není rozšířená funkce nočního vidění, která se zobrazuje na hlavním displeji před řidičem, zvýrazní pohybující se chodce. Výborná jsou světla DS Active LED vision, která se přizpůsobí aktuální situaci (např. protijedoucí vozidlo, natáčí se do zatáčky). Adaptivní tempomat (do 180 km/h) s funkcí Stop&Go, funguje velmi dobře. Asistent pro rozjezd ve svahu. Zpětná parkovací kamera Vision 360° s předními a zadními parkovacími senzory. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet bez zapnutých pásů.
DESIGN DS9 si určitě nespletete s žádným jiným autem. Přední části dominuje mohutná černá maska s velkým chromovaným logem DS, do boků vystupující hlavní LED světlomety, po stranách svisle denní LED světla. Na přední kapotě je uprostřed chromovaná lišta, je vidět, že se jedná o vůz původem z Číny. Na bočních dveřích jsou dva prolisy, ten horní je výrazný a navazuje na zadní světla. Boční okna lemují chromované lišty, zadní skla jsou výrazně zatmaveny. Zadní část vozu působí jak hatchback, ale jedná se o klasický sedan, koncové světlomety jsou široké, dělené mají 3D LED grafiku, spojuje je chromovaná lišta. Na Zadních C sloupcích jsou vedle zadního okna poziční světla. Na nárazníku je umístěná registrační značka, po stranách mohutné chromované koncovky v nich je ukrytý klasický kulatý výfuk. DS9 přesto, že se vyrábí v Číně, je atraktivní a bude se líbit těm, kteří se chtějí odlišit od davu.
CENA Testovaný DS9 ve výbavě Rivoli byl nabízen cenu 2.075.000 Kč (12/2022). Aktuálně se s touto výbavou nabízí jen slabší verze bez pohonu všech kol, s tímto silnějším motorem se nabízí verze Opera v ceně 2.275.000 Kč. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, světla DS Active LED vision, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, bezklíčkové startování a otvírání, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent, automatická dvouzónová klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje s displejem 12“, tónovaná skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s osmi repro a s USB slotem, navigační systém s 12,5“ dotykovým displejem, DS park pilot, DS connected pilot - aktivní tempomat, monitorování pozornosti řidiče, Hands Free přístup do vozu vč. otvírání kufru, DS Active scan suspension - nastavení podvozku a monitorování vozovky, DS Sensorial drive, Paket extendet safety, head-up displej, DS Connect box, DS inspirace Performance Line, elektricky ovládáná přední sedačky, s pamětí u řidiče, zatmavená zadní boční skla, samozatmívací vnější zpětná zrcátka, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, tempomat a omezovač rychlosti, výškově stavitelné přední sedačky, 20“ hliníková kola.
Příplatková výbava: Interiér OPERA - kůže Nappa červená vč. střešního okna 150.000, DS PARK PILOT 12.000, DS NIGHT VISION - obsahuje parkovací kameru 360° 40.000, DS DRIVE ASSIST + DS DRIVER ATTENTION MONITORING 10.000, HiFi systém FOCAL Electra se 14 reproduktory, 12 kanálů, celkový výkon 515 W za 40.000, Alarm (vnější a vnitřní senzory) 18.000, Vyhřívané čelní sklo 6.000, Cigaretový zapalovač + popelník 1.500, panoramatické střešní okno 42.000, Perleťová barva Bílá Nacré 30.000 Kč. Doplňky celkem za 322.500 Kč. Celková cena je tak 2.397.500 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - atraktivní vzhled a exluzivita
- DS Active LED vision světla se přizpůsobují aktuální situaci
- výborná dynamika
- bezklíčkové otvírání (kufru nohou) a startování
- dynamické blikače
- noční vidění
- možnost pohonu 4x4
- dobře hrající audio
- tichý motor
- několik režimů palubních přístrojů - LED
- na krátké trasy s nabitou baterií nízká spotřeba
- pohodlná přední sedadla s masáží ventilací a vyhříváním
- aktivní tempomat
MÍNUSY: - ovládání klimatizace a ventilace přes multifunkční displej
- vysoká cena
- krátký dojezd na elektřinu, pouze 24 km
- vyšší spotřeba po vybití baterie
- malý motor na vůz této velikosti, slušel by mu šestiválec
- nastavení ukládání elektřiny
- naprosto nereálná udávaná spotřeba
- pádla řazení pod volantem se neotáčí s volantem
- menší nádrž - 42 litrů
- vyšší hmotnost
- nepraktický nízký kufr, zadní opěradlo není dělené
- tlačítka tempomatu skrytá za volantem
- přední pásy nejsou výškově stavitelné
- ovládání oken na středovém tunelu
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1598 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec PureTech, Euro 6
Výkon 147 kW (200 k) /6.000 ot./min., točivý moment 300 Nm ve 3.000 ot./min.
Celkový kumulovaný výkon 265 kW (360 k), točivý moment 520 Nm
8-mi stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
Rozměry D x Š x V 4.934 - 1.855 - 1.460 mm, rozvor 2.895 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.931 kg , užitečná 489 kg, celková 2.420 kg
Nádrž na 42 l paliva. Zavazadlový prostor 473 l
Pneu 235 - 45 R20 Michelin Pilot Sport 5 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 5,6 s, max. rychlost 250 km/h
Spotřeba paliva 1,5 l/100km kombinace, dle WLTP
Změřeno během testu: celková spotřeba během 562 km se spotřebou 7,1 l/100km (dle palubního počítače).
Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Vůz nabízí prostorný interiér a silný hybridní pohon.
Karel Kolečko