Vyhledávání

Test elektrického DS3 Crossback E-Tense Grand Chic

Test elektrického DS3 Crossback E-Tense Grand Chic

DS3 Crossback E-Tense s elektrickým pohonem, není jen autem do města. Má specifický nezaměnitelný design, tak si ho určitě nespletete.

MOTOR Elektrický třífázový synchronní motor má 100 kW a velký točivý moment 260 Nm, který je k dispozici od nulových otáček nahoru. Motor nabízí dobrou dynamiku a pružnost, zejména v nižších rychlostech, kde výrazněji zrychluje. Rekuperaci není možné nijak nastavit, vyšší je v módu B, v které jsem převážně jezdil.

Spotřeba se uvádí k kilowathodinách na 100 km. A není to jako u běžných vozů, kde ve městě je nejvyšší, tady je naopak nejnižší, díky nižším rychlostem a rekuperaci při brždění na křižovatkách. Při jízdě po městě lze jezdit zhruba mezi 13-16 kWh. Běžně mimo město budete jezdit 16-18 kWh. Na dálnici je spotřeba nejvyšší při trvalé rychlosti kolem 130 km/h je to kolem 23-25 kWh. Spotřeba se během celého testu - 723 km ustálila na hodnotě 17,9 kWh/100km. Výrobce neuvádí spotřebu, ale dojezd 320 km dle WLTP. Ve městě při spotřebě kolem 14 kWh by byl dojezd reálný, na běžné silnici je to kolem 260 km, na dálnici se dojezd zkrátí na cca 190 km. To vše při minimálním zatížení a optimálních podmínkách, při teplotách cca 15-22c, takže se nemuselo topit ani pouštět klimatizace, které zkracují dojezd vozu. Udávaná kapacita baterie je 50 kWh, ale využitelných je pouze 45 kWh. V reálu budete na hraně dojezd Praha - Brno, pokud by jste chtěli jet celou dobu povolenou dálniční rychlostí. Udávanou maximálka je 150 km/h, já jsem dosáhl 152 km/h, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 9,1 s, téměř přesně jak uvádí výrobce 9 s. Vůz je velmi tichý.

PODVOZEK je slušně naladěn v zatáčkách se trochu naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. S DS3 se jezdí dobře na klikatých silnicích. Nepříliš dobře tlumí příčné nerovnosti a rozbité silnice. Testovaný vůz jezdil na letních pneu 215-55 R18 Michelin Primacy 4 na elegantních sedmipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Podvozek má velkou světlou výšku, větší než leckterá SUV, dle mého měření cca 21cm. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, i vzadu jsou kotouče.

ŘÍZENÍ Je příjemné, ideálně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač.

BATERIE Kapacita lithium iontové baterie se uvádí sice 50 kWh, ale využitelných je pouze 45 kWh. Maximální výkon nabíjení je 100 kW. Možnost nabíjet rychle přes CCS (plné nabití údajně za 30 minut), případně konektory Mennekes (4,1 hodiny), při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V budete potřebovat skoro celý den (19,6 hodin). Na rychlonabíječkách 50 kW CCS jsem nabíjel za necelých 30 minut až o 50%, z 21 na 71%, nebo z 37 na 83% (o 46%) za 20 minut jsem nabil z 15 na 51% (o 36%). Přesný stav baterie v procentech vlastně vidíte až při nabíjení, jinak pouze informativně na hlavním displeji. Nabíjecích míst je zoufale málo, v Praze to nějak lze, ale mimo Prahu spíš jen krajská města jsou tam třeba 2-3 místa, kde jsou nabíječky. Někde na venkově je elektroauto zcela nepoužitelné. Musíte dopředu plánovat trasu zjistit, kde jsou rychlonabíječky a kde budete nabíjet a počítat se zdržením na nabíjení minimálně na 20-30 minut, pokud by bylo na nabíječce obsazeno nebo byla mimo provoz, byl by to velký problém. V reálu budete na hraně dojezd Praha - Brno, pokud by jste chtěli jet celou dobu povolenou dálniční rychlostí. Jezdil jsem v optimálních podmínkách v teplotách 15-22c, takže bez použití klimatizace i topení, které bere značnou část kapacity baterie, hlavně v zimě kapacita baterie rychle klesá. Za mě je použití elektroauta optimální do města a blízkého okolí pro například rozvážkové služby. Ale cena vozu je naprosto nereálná (vzhledem k možnostem vozu), když vozy stojí klidně i dvojnásobně víc než srovnatelný benzinový model. U DS3 je rozdíl cca 350.000 Kč. Do budoucna bude cena elektřiny určitě výrazně  stoupat, takže ani na provozu neušetříte.

INTERIÉR Palubní deska má klasické uspořádání s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, černá palubní deska je částečně potažená hnědou látkou. V palubním štítě před řidičem je LCD displej - po levé straně se zobrazuje jakým stylem jedete, zda rekuperujete, jedete ekonomicky nebo naopak čerpáte velký výkon power, nahoře uprostřed je digitální tachometr, vpravo je ukazatel stavu baterie. Nahoře vedle rychlosti se zobrazují rychlostní limity- čtení dopravních značek, rychlost nastavená na tempomatu). Uprostřed displeje je možné navolit různé hodnoty - palubní počítač (průměrná rychlost, průměrná spotřeba, ujetá vzdálenost, chybí doba jízdy) údaje navigace včetně mapy, info o aktivním tempomatu. Uprostřed palubní desky je velký 10,3“ širokoúhlý dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém, historie spotřeby a zobrazuje obraz parkovací kamery. DS3 má komplet LED světla. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vnitřní osvětlení bezdotykově, stačí se jen přiblížit, ostatních tlačítek na středové konzoly se stačí jen letmo dotknout.

DS3 Crossback má audio s MP3, DAB radiem osmi reproduktory s dobrým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový displej. Tříramenný volant se silným věncem s koženým potahem je nastavitelný ve 2 osách. Navigace, která umí i v zahraničí názvy ulic, ale například v Karlových Varech mě vedla do zákazu přes pěší zónu, vjezd na povolení. Vůz má ve výbavě automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, což není zrovna praktické, například pokud jedete podle navigace. Z vozu je poměrně dobrý výhled všemi směry, vysoká přední kapota a C sloupek omezuje ve výhledu šikmo dozadu. Vůz má startovací tlačítko na středovém tunelu, otvírání vozu je bezklíčkové, stačí se přiblížit k vozu s klíčkem v kapse, ten se otevře a vyskočí kliky, stejně tak po opuštění vozu se sám zavře.

Přední sedačky s černým koženým čalouněním, jsou pohodlné i na delší cesty, obě jsou výškově nastavitelné. Přední pásy nejsou výškově stavitelné, což mě překvapilo u auta za víc jak milion. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 70 cm, (kratší sedák 44 + 26 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu jsem měl hlavu těsně u stropu 91 cm. Vůz má elektrické ovládání všech čtyř oken, řidič je ovládá netradičně a dost neprakticky ze středového tunelu. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde jen malá láhev. Na středové konzoly je před loketní opěrkou místo pro odložení nápojů.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 350 litrů (což je stejně jako u běžných benzínových verzí), což je průměrná hodnota vzhledem k délce vozu. Pod podlahou kufru je dojezdová sada. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1050 litrů, ale nevznikne rovná plocha, je tam cca 10 cm schod. Naměřil jsem rozměry- šířka 98-101 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm, délka v rovině podlahy 65 cm po sklopení se ložná plocha prodlouží na 117 cm k sedačkám až 140 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 75 cm nad zemí a 18 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 184 cm nad zemí, což je průměrná hodnota. V plastu na vnitřní straně víka je madlo určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz standartních šest airbagů. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Crossback má dynamické blinkry vzadu. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném oceníte zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Verze Grand Chic má LED světla Matrix Beam, která se přizpůsobí aktuální situaci (např. protijedoucí vozidlo, natáčí se do zatáčky). Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Aktivní tempomat funguje spolehlivě.

DESIGN Je netradiční a DS3 Crossback si určitě nespletete s žádným jiným autem. Na mě působí jako takový malý Hummer, vysoký ponton karoserie a nízká okna. Přední část je atypická - je dost vysoká, mohutná černá maska s kosočtverci a velkým chromovaným logem DS, do boků vystupující hlavní LED světlomety, po stranách svisle denní LED světla. Lemy kol a prahy jsou lemované černým plastem. Z boku v zadních dveřích vepředu vystupuje do okna jakoby ploutev, na bočních dveřích jsou prolisy, které navazují na podběhy kol. Chromované kliky jsou zapuštěny a vyskočí, když se přiblížíte k vozu. Zadní část vozu, sklo je nízké a posazeno dost vysoko nad ním velký střešní spojler s brzdovým světlem, koncové světlomety jsou úzké, dělené a vystupují do boku. Registrační značka je v nárazníku, pod ním je vpravo dvojitá chromovaná koncovka výfuku. C sloupek je černý, zadní boční okénka jsou hodně zatmavena. Na první pohled nepoznáte, zda se jedná o benzínovou nebo elektrickou verzi, žádné rozdíly ve vzhledu nejsou. Myslím, že vůz se bude líbit individualistů a umělcům, kteří se chtějí odlišit od davu.

CENA Testovaný DS3 Crossback E-Tense v nejvyšší výbavě Grand Chic je nabízen za cenu 1.135.000 Kč (1/2022). V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky, Premium LED Matrix světla, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, bezklíčkové startování, Hands Free přístup, Paket safety, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent, automatická klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, tónovaná skla + zatmavená zadní boční skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s osmi repro a navigační systém s 10.3“ dotykovým displejem, přední a zadní parkovací kamera, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, tempomat a omezovač rychlosti, kožené výškově stavitelné přední sedačky, 18“ hliníková kola.

Příplatková výbava: vyhřívané přední sedačky 12.000, bezdrátové dobíjení telefonu 6.000, Paket extendet safety za 25.000, dvoubarevná karoserie - černá střecha 12.000, metalická barva 19.000 Kč. Doplňky celkem za 74.000 Kč. Celková cena je tak 1.209.000 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - netradiční neokoukaný vzhled

                - zrychlení a pružnost zejména v nižších rychlostech

                - LED Matrix světla se přizpůsobují aktuální situaci

                - dobrá spotřeba ve městě

                - bezklíčkové otvírání a startování (při příchodu se sám odemkne a pak zamkne) 

                - vypadá stejně jako běžný benzínový model

                - tichý motor 

                - vyšší světlá výška

                - dobře hrající audio

                - pohodlná přední sedadla

                - tlačítek na palubní desce se stačí jen letmo dotknout

MÍNUSY:  - ovládání klimatizace a ventilace přes multifunkční displej

                - nezobrazuje se stav baterie v % (až při nabíjení)   

                - vysoká spotřeba na dálnici            

                - přední pásy nejsou výškově nastavitelné                 

                - navigace mě vedla do zákazu

                - vysoká cena

                - nelze nastavit úroveň rekuperace

                - chybějící rezerva 

                - omezené využití vozu, na dálnici dojezd sotva 200 km

                - maximálka jen 150 km/h

                - vyšší hmotnost o 300 kg

                - palubní počítač bez doby jízdy

                - tlačítka tempomatu skrytá za volantem

                - ovládání oken na středovém tunelu

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - elektrický třífázový synchronní motor                                                                                     

Výkon 100 kW (136 k), točivý moment 260 Nm
1 stupňová převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.188 - 1.791 - 1.534 mm, rozvor 2.558 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.523 kg, užitečná 452 kg, celková 1.975 kg                                 

Baterie lithium iontová 50 kW, využitelná kapacita 45 kW. Zavazadlový prostor 350/1050 l                                                                                                                         

Pneu 215 - 55 R18 Michelin Primacy 4 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,0 s, max. rychlost 150 km/h
Spotřeba paliva (14 kWh/100 km) dojezd 320 km dle WLTP 

Během testu najeto 723 km se spotřebou 17,9 kWh/100km. 

Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Elektrický vůz je vhodný zejména do města a do blízkého okolí, není to úplně auto na běžné používání, dlouhé cesty a dovolené. Omezené využití vozu navíc za výrazně vyšší cenu než varianty se spalovacím motorem (o cca 350.000).

 

Karel Kolečko

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu