Vyhledávání

Test elektrického Fordu Mustang Mach-E GT

Test elektrického Fordu Mustang Mach-E GT

Mustang Mach-E GT je první elektrický vůz od Fordu a byl vyvíjen jako čistě elektrický model, jiné varianty pohonu se nenabízí. S klasickým benzínovým Mustangem má společné jen některé designové prvky. Měl jsem nejsilnější variantu s pohonem všech kol a větší baterií. Představen byl už v listopadu 2019 v americkém Los Angeles.

MOTOR Má dva elektrické třífázové synchronní motory, celkový systémový výkon je  358 kW a točivý moment 860 Nm. Prioritu má zadní olejem chlazený motor a přední se připojuje, když je potřeba. Motor nabízí výbornou dynamiku a pružnost, zejména v nižších rychlostech, kde výrazněji zrychluje. Rekuperaci bohužel není možné nijak individálně nastavit. Je možné vybírat ze tří jízdních režimů - Whisper, Active a Untate, přes velký dotykový displej (tam se pak dle režimu mění i úroveň rekuperace). Místo řadící páky se jízdní režimy ovládají kruhovým ovladačem na středovém tunelu, podobně jako to má Jaguar. Spotřeba u elektrických vozů se uvádí v kilowathodinách na 100 km. Po městě je rozptyl celkem velký mezi 21-28 kWh, obvykle je to někde kolem 21-24 kWh. Na dálnici je spotřeba nejvyšší - při trvalé rychlosti kolem 130 km/h je to kolem 24-26 kWh, podobná spotřeba někde přes 25 kWh je i při svižné jízdě. Nejnižší dosažená spotřeba byla 17 kWh. Předpokládám, že po běžných silnicích by spotřeba mohla být cca 20-23 kWh, ale s tímto velmi výkonným vozem bylo těžké jezdit nějak úsporněji. Palubní počítač zobrazuje spotřebu na celé kWh. Spotřeba se během celého testu - 829 km ustálila na hodnotě 25 kWh/100 km (dojezd 364 km). Výrobce uvádí spotřebu 21 (s tou se dá jezdit po městě nebo s lehkou nohou po okreskách) tomu odpovídá dojezd 433 km, ale výrobce uvádí maximální dojezd 515 km dle WLTP. Ve městě bude reálný dojezd ještě vyšší, na běžné silnici to přibližně odpovídá, na dálnici a při svižné jízdě je dojezd kolem 350-380 km. To vše při minimálním zatížení, za letních teplot mezi 20-30 c, takže většinou s klimatizací (nastavenou cca na 23c). Využitelná kapacita baterie je 91 kWh. Nevýhodou je nemožnost nastavit rekuperaci energie, pouze měnit jízdní režimy.   Udávaná maximálka je rovných 200 km/h, jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za cca 4,5 s, o necelou půl vteřinu pomaleji než uvádí výrobce 4,1 s, ale i tak je to výborná hodnota hodná supersportovního vozu. Vůz je velmi tichý. Přepínatelné jízdní režimy Active, Whisper, Untamed, kterým odpovídá i různý zvukový projev vozu.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti elektrického Mustangu Mach E jsou velmi dobré, ale jen na kvalitní silnici, v zatáčkách dobře drží. Na rozbitých silnicích cítíte, že špatně tlumí nerovnosti a jízda je velmi nekomfortní a vůz drncá. Na dobrém povrchu jsem si velmi užíval fantastických dynamických možností vozu. Testovaný vůz jezdil na velkých letních pneu o rozměru 245-45 R20 Nokian Pirelli P Zero na originálních černých mnohopaprskových hliníkových kolech. Mustang Mach i když se tváří trochu jako SUV má, ale nízkou světlou výšku, ve verzi GT sníženou na 130 mm (ze 147 mm). Adaptivní odpružení MagneRide,- elektromagneticky řízené nastavení tuhosti tlumičů (úprava nastavení až 1000x za sekundu)  automatické nastavení tlumičů pro plynulejší jízdu, lepší přilnavost a regulaci nežádoucího naklánění karoserie. Vpředu jsou velké kotoučové brzdy Brembo s vnitřním chlazením (s nadprůměrným průměrem 385 mm), vzadu jsou kotouče s dobrou účinností a nemají problém 2,3 tuny těžký vůz zastavit.

ŘÍZENÍ Je optimálně naladěné s variabilním účinkem. Kožený kulatý tříramenný multifunkční volant se silným věncem se dobře drží, ale nevypadá moc sportovně, má vyhřívání.

BATERIE Využitelná kapacita lithium iontové baterie je 91 kWh. Maximální výkon nabíjení stejnosměrným proudem je 150 kW, což vzhledem k velikosti baterie není úplně špičková hodnota. Já jsem nabíjel maximálně zhruba 138 kW, na 150 kW nabíječce. Při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V - 3 kW budete potřebovat skoro 2 dny - téměř 40 hodin. Palubní nabíječka umí maximálně 11 kW (střídavým proudem) to znamená 8,3 hodiny nabíjení z nuly do plna. Nabíjení z 10 na 80 % by mělo trvat na nejrychlejší rychlonabíječe (150 kW) 36 minut.

Na rychlonabíječkách hypercharger 150 kW CCS (těch je u nás stále málo, jsou zejména v Praze v krajských městech a na některých páteřních tazích). Z 29 na 59% jsem nabil za 36 minut o 30% (na 50 kW nabíječce), ostatní nabíjení byli do plna, do 100% to pak trvá déle. Na silné rychlonabíječce 150 kW jsem za 1:09 hodiny jsem nabil 59% (z 41 na 100%). Dobití posledních 20% z 80% do plna, trvá 51 minut i na rychlé 150 kW nabíječce. Přesný stav baterie v procentech se zobrazuje přímo na centrálním displeji (což bohužel není úplně běžné).

Nabíjecích míst je v ČR stále málo, v Praze to není až takový problém, ale mimo Prahu spíš jen větší města jsou tam třeba tři místa, kde jsou rychlé nabíječky nad 70 kW. Například ve Vlašimi, Pacově, Milevsku, Sušici, Horažďovicích, Sedlčanech, Březnici, Č. Brodě, Kostelci nad Černými lesy není žádná veřejná rychlonabíječka (a to jsem procházel jen určitou malou část republiky). Na venkově je elektroauto zcela nepoužitelné (pokud nebydlíte v rodinném domě s wallboxem v garáži, ideálně napájeném ze solárů), když plné nabití ze zásuvky trvá téměř dva dny. Pokud chcete jet delší trasu, musíte dopředu plánovat trasu zjistit, kde jsou rychlonabíječky a kde budete nabíjet a počítat se zdržením na nabíjení minimálně na 20-30 minut, pokud by bylo na nabíječce obsazeno nebo byla mimo provoz, byl by to velký problém. S Mustangem jsem jezdil v létě, v teplotách kolem 20-35c, takže jsem většinou používal klimatizaci a to snižuje kapacitu baterie, (za celý test si vzala klimatizace 7% a venkovní teplota vzduchu 4 % kapacity nabité baterie). Při dálniční nebo svižné jízdě na okreskách, byl v těchto podmínkách dojezd kolem 350-380 km. Bohužel stále je cena vozu neadekvátní (vzhledem k možnostem vozu). Do budoucna bude cena elektřiny určitě výrazně stoupat (zejména na veřejných rychlonabíječkách), takže ani na provozu proti klasickému benzínu nebo dieselu neušetříte. Auto může být vhodné pro někoho, kdo má rodinný dům a parkuje auto v teple garáže a může nabíjet na domácí nabíječce a energii má ideálně z vlastní fotovoltaiky nebo má možnost nabíjet v práci. Konektor nabíjení je vlevo vpředu na blatníku u řidiče, při podélném parkování je to bohužel na opačné straně do silnice. Nelíbí se mi, že je možné víčko nabíjení otevřít i u zamčeného vozu.       

INTERIÉR Palubní deska nemá klasickou kapličku před řidičem, před řidičem je 10,2" velký širokoúhlý barevný displej, uprostřed palubní desky je na výšku orientovaný dotykový displej (tablet) s úhlopříčkou 15,5“. Displej před řidičem má dvě vyobrazení, s bílým nebo černým podkladem. Přístroje ukazují, rychlost, dojezd, stav baterie v procentech, vnější teplotu údaje navigace. Palubní deska je z tvrdých plastů, místy je potažena látkou nebo šedou kůží - alcantara. Blikače mají funkci 3 bliknutí, pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Adaptivní Full LED přední světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel, LED denní svícení. Originál Prémiový audiosystém Bang and Olufsen s 10 reproduktory včetně subwooferu s přehrávačem MP3 s USB připojením a digitálním radiem DAB má výborný zvuk, ale maximální hlasitost není nijak vysoká, ovládání má vpravo na volantu. Středový dotykový displej má 15,5“, kde se zobrazují i údaje o nabíjení, navigace, audiosystém, ovládá se klimatizace a vyhřívání a ventilování sedaček. Údaje palubního počítače se zobrazují pouze na tomto středovém displeji - spotřeba jen na celé kWh, doba jízdy a kam směřovala energie baterie. Trojramenný multifunkční volant s koženým potahem je kulatý a je seřiditelný ve dvou osách, má vyhřívání a jsou na něm tlačítka ovládání tempomatu a audia. Mezi sedadly je středová konzole s kruhovým ovladačem jízdních režimů, loketní opěrka a před ní držák nápojů. Vůz má elektrické ovládání všech čtyř oken, hlavní ovladač a ovládání el. zrcátek je na madle dveří řidiče. Přední pásy jsou výškově stavitelné.

Přední sedačky mají kombinovaný kožený potah s velurem v šedé barvě jsou pohodlné, připomínají spíš křesla. Obě přední sedačky jsou elektricky nastavitelné i výškově, řidičova má tři paměti. Sedačky jsou vyhřívané, ale ovládání je složité přes dotykový displej. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm (sedák 48 + 30 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, prostor nad hlavou je dostatečný 90 cm. Otvírání dveří zvenku není tradiční, zmáčknete tlačítko na sloupku dveří a dveře odskočí, je tam takové malé vybrání za které dveře otevřete, klasické kliky vpředu i vzadu chybí.

Zavazadlový prostor má objem jen 402 litrů, po sklopení děleného opěradla se zvětší na 1420 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířku 105 cm, výška pod pružným krytem je pouze 40 cm, délka v rovině podlahy je 81 cm, po sklopení sedaček se prodlouží na 145 a k opěradlům až na 170 cm. Bezklíčkové otvírání kufru, kopnutím, nefunguje vždy zcela spolehlivě, někdy až na druhý až třetí pokus. Po sklopení opěradel je ložná plocha téměř rovná. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je přes 76 cm vysokou nákladovou hranu, která je 4 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek 185 cm nad zemí. Pod podlahou kufru je úložný prostor, kde je dojezdová sada, je tam možné dát například kabely. Pod přední kapotou je otevřený prostor o objemu 100 litrů, vhodný pro uložení nabíjecích kabelů, přední kapotu drží dvě plynové vzpěry.

BEZPEČNOSTní výbava je na dnes už standartní úrovni i základní model má sériově 8 airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla, středový airbag pro přední sedadla a kolenní pro řidiče) a stabilizační systém ESC. Brzdy fungují velmi dobře, na všech čtyřech kolech jsou kotoučové brzdy Brembo - vpředu s opravdu velkým průměrem a červenými třmeny, při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Vylepšený systém udržování v jízdním pruhu s detekcí okrajů vozovky, systém hlídání mrtvého úhlu se signalizací ve vnějších zpětných zrcátkách (BLIS), varování před projíždějícími vozy při couvání z parkovacího místa (CTA), inteligentní adaptivní tempomat - může upravit rychlost při detekci značky omezující rychlost nebo blížící se zatáčce, funkce vylepšeného aktivního udržování v jízdním pruhu, nouzové brzdění při couvání, asistent vyhýbacího manévru Pre-Collision Assist - snižuje riziko nehody s chodcem, cyklistou nebo jiným vozem, asistent pro křižovatky s detekcí protijedoucích vozů při pokusu o odbočení vlevo, automatická aktivace brzd po nárazu, systém sledování bdělosti řidiče, funkce rozpoznávání dopravních značek zákazu předjíždění a rychlostního omezení, upozornění na jízdu v protisměru na dálnici, eCall - tlačítko SOS pro automatické i vyžádané nouzové volání.

DESIGN Je netradiční a Mustanga Mach E si určitě nespletete s žádným jiným autem jiné značky. Některé prvky převzal od klasického Mustangu, zejména zadní světlomety, tvar přední části je také dost podobný. Přední část je vyšší, je zde falešná plná černá maska, nízké hlavní LED světlomety jsou hodně vytažené do strany, uprostřed je velké chromované logo - Mustang. Na dveřích nejsou žádné kliky což působí čistým a elegantním vzhledem. Zadní světla jsou ve stylu klasického Mustangu, dole na nárazníku je lesklý černý difuzor. Nad zadním oknem je velký spojler v černé barvě, který navazuje na prosklenou panoramatickou střechu (která se, ale nedá otvírat), ve spojleru pod zadním sklem je umístěna zadní parkovací kamera. Boční linie oken mírně stoupá, po celé délce vozu, za C sloupkem je ještě malé zatmavené trojúhelníkové okno. Tvarem karoserie se jedná o lehce zvýšený pětidveřový liftback.  

CENA Testovaný vůz Mustang Mach E v nejvyšší specifikaci GT, prodává se za cenu 2.023.900 Kč (1/2025). V základní výbavě vozu najdeme: ESC, systém udržování v jízdním pruhu, hlídání mrtvého úhlu (BLIS), varování před projíždějícími vozy při couvání (CTA), inteligentní adaptivní tempomat, asistent vyhýbacího manévru Pre-Collision Assist, asistent pro křižovatky s detekcí protijedoucích vozů při pokusu o odbočení vlevo, automatická aktivace brzd po nárazu, systém sledování bdělosti řidiče, rozpoznávání dopravních značek, upozornění na jízdu v protisměru na dálnici, prémiový audiosystém B&O s 15,5" dotykovým displejem - s 10 reproduktory (560 W) vč. subwooferu, navigační systém s online cloudovým připojením, bezdrátové připojení funkcí Android Auto nebo Apple CarPlay. Bluetooth handsfree příjem DAB, panoramatická střecha - pevná, multifunkční sportovní vyhřívaný volant potažený vinylem Sensico, palubní deska s dekorem karbon, palubní deska a výplně dveří potažené prémiovým velurem, ozdobné nerezové lišty prahů předních dveří v designu GT, stěrače s dešťovým senzorem, vyhřívané čelní sklo, adaptivní LED přední světlomety + denní LED, centrální zamykání s dálkovým ovládání a alarmem funkce MyKey možnost nastavení vybraných omezení pro jeden z klíčů dálkového ovládání, telefon jako klíč pro odemykání/ zamykání a startování vozu tlačítkem, elektronické zámky (E-Latch) pootevřou dveře stiskem tlačítka, bezdotykové otevírání pátých dveří (kopnutím), 4x. el. okna a zrcátka, samostmívací vnitřní zrcátko, automatická dvouzónová klimatizace, Airbagy celkem 8x: 2x přední (řidič a spolujezdec), 1x kolenní airbag řidiče, 1x středový, 2x stropní a 2x boční pro obě řady sedadel, přední a zadní parkovací senzory a 360stupňová kamera, aktivní parkovací asistent, sedadla - perforovaný velur Miko/vinyl  elektricky nastavitelná přední sedadla s pamětí nastavení pro řidiče včetně zpětných zrcátek, zadní sedadla dělená v poměru 60/40, USB konektor (2x pro první řadu sedadel a 2x pro druhou řadu sedadel), adaptivní odpružení MagneRide,- elektromagneticky řízené nastavení tuhosti tlumičů, GT sportovní brzdová soustava: čtyřpístkové přední třmeny Brembo a 19" brzdové kotouče, 20" kola z lehkých slitin s broušenou povrchovou úpravou, pneu 245/45 R20, sada na opravu pneumatik.

Příplatková výbava: Metalický lak karoserie - bílá Space 22.000 Kč. Celková cena je 2.045.900 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:


PLUSY :    - velký výkon a zrychlení
                 - dobře fungující aktivní tempomat
                 - bohatá bezpečnostní výbava
                 - zadní sedačky se sklápí do roviny

                 - dobře svítící LED světla

                - bezklíčkové otvírání

                - prostor na zadních sedadlech

                - přední kufr - úložný prostor   

                -  velké rozlišení zadní kamery

                - v létě reálný dojezd kolem 350 - 380 km  


MÍNUSY:  - vyšší cena

                - ovládání všeho přes dotykový displej, včetně klimatizace

                - vysoká váha - téměř 2,3 tuny

                - není možné přímo nastavit rekuperaci 

                - tvrdý podvozek

                - při parkování se při zařazení D vypne kamera

                - parkovací asistent, po celou dobu je nutné držet celou dobu tlačítko

                - vysoký posez za volantem

                - otvírání dveří tlačítkem, odskočení

                - sklápění z. sedaček jen zezadu z interiéru 

                - víčko nabíjení lze otevřít i u zamčeného auta

 
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - elektrický třífázový synchronní motor                                                                                     

Výkon 358 kW (487 k), točivý moment 860 Nm
1 stupňová převodovka, pohon všech kol
Rozměry D x Š x V 4.743 - 1.881 - 1.613 mm, rozvor 2.984 mm

Vlastní - pohotovostní hmotnost 2273 kg, užitečná 642kg, celková 2.717 kg

Baterie 91 kWh využitelných. Zavazadlový prostor 402/1420 l

Pneu 255-45 R20 Nokian WR SUV (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 4,1 s, max. rychlost 200 km/h
Spotřeba paliva (21 kWh/100 km) dojezd 515 km dle WLTP (dle spotřeby 433 km) 

Během testu najeto 829 km se spotřebou 25 kWh/100 km (dojezd 364 km), zrychlení na tachometrových 100 za 4,5 s.

Resume: Jedná se o velmi silný vůz s pohonem všech kol, který Vám na kvalitní silnici nabídne skvělé svezení. Motor má nadprůměrný výkon a dynamiku. V letních měsících za příznivých podmínek se dojezd pohyboval mezi 350-380 km. Cena přes 2 miliony je vyšší než u klasického Mustangu s pětilitrovým osmiválcem s podobným výkonem.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu