Test Fordu S-Max ST s turbomotorem 1,5 Ecoboost
Testovaný vůz ve sportovní verzi ST Line. Jedná se o sportovnější model mezi velkoprostorovými Fordy.
MOTOR K dispozici jsem měl nejsilnější benzínový motor. Jedná se o přeplňovaný čtyřválec 1,5 Ecoboost s výkonem 121 kW v 5.500 otáčkách, ale hlavně 242 Nm, který je k dispozici od 1.600 až do 4.000 otáček. Motor 1,5 Ecoboost nabízí vozu dobrou dynamiku, turbo zabírá a vůz zrychluje až od 2.500 otáček až maximu.
Při jízdě úsporným stylem, rychlostí do 100 km/h se dá jet i kolem 6-ti litrů. Při běžné jízdě si vezme kolem 8 litrů benzínu. Ve městě se pohybuje spotřeba mezi 8-10 litry. Spotřeba se během celého testu - 501 km ustálila na hodnotě 8,6 l/100km (dle palubního počítače) což je o litr víc než udává výrobce 7,5 l. Udávaná maximálka je 203 km/h, tu jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 10,2 s mě se to povedlo za 9,2 s na tachometrových 100 na trojku. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení dvěmi osobami velmi živý. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až když ho vytáčíte do vyšších otáček. Verze ST má sportovně laděný výfuk, který má ve vyšších otáčkách krásný sportovní zvuk.
PODVOZEK Je velmi dobře naladěn, jak je u Fordu dobrým zvykem. Přesto, že se jedná o vůz vyšší stavby v zatáčkách se nenaklání a skvěle sedí na letních pneu Continental Contisport Contact 5 o rozměru 235-50 R18 na originálních elegantních 10-ti paprskových stříbrno-černých Alu kolech. Podvozek je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením, malé nerovnosti podvozek dobře odfiltruje. Vozy Ford mají vždy špičkový podvozek, který nabízí komfort, ale přesto si s ním užijete zábavu na zatáčkovitých silnicích. Asi s málokterým MPV této velikosti si užijete tolik zábavy jako S-Maxem. Verze ST má o 10 mm snížený podvozek. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.
ŘÍZENÍ S variabilním účinkem posilovače má optimální naladění. Tříramenný multifunkční volant má silný kůží potažený věnec, který se dobře drží.
ŘAZENÍ Je velmi přesné a má kratší dráhy. Vůz má 6-ti stupňovou manuální převodovku - motor točí na 6-tku při 90 km/h - 2.100, při 100 cca 2.300, při 120 - 2.800 a při dálničním limitu 130 ukazují přístroje 3.100, ve 150 točí stále velmi rozumných 3.500 otáček. Ergonomická hlavice řadící páky (kůže-kov) je dobře tvarovaná a příjemně se drží.
INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů, má tradiční analogovou kapličku před řidičem. Interiér je kvalitně provedený a vypadá dobře i na pohled. Vlevo je otáčkoměr, který je cejchován po 500 otáčkách, vpravo je tachometr (stupnice je klasická analogová, ale ručička i vnitřek přístrojů je digitální). Na spodním okraji přístrojů je vpravo ukazatel stavu paliva, vlevo teploměr chladící kapaliny. Mezi hlavními přístroji je digitální tachometr. Uprostřed v přístrojích jsou velké barevné displeje - vlevo v otáčkoměru palubní počítač, vpravo v rychloměru například udržování jízdních pruhů, dopravní značky (omezení rychlosti, zákaz předjíždění). Palubní počítač se dvěmi pamětmi (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, dobu jízdy, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Blikače jsou vybaveny funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. S-max má dobře fungující hlasové ovládání audio systému, klimatizace, telefonu.
Vestavné originál radio s CD/MP3 s osmi reproduktory a dobrým zvukem s velkým 8“ barevným dotykovým displejem nahoře uprostřed palubní desky má ovládací tlačítka i ovládání na volantu. Tříramenný volant se silným věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou joysticky vpravo na ovládání audia a vlevo na palubní počítač. Ovládání tempomatu a omezovači rychlosti je vlevo na volantu pod joystickem. S-Max má dvouzónovou automatickou klimatizací s funkcí mono. Ovládá se tlačítky na středové konzoli nebo přímo na dotykovém displeji audiosystému, teplota se nastavuje po půl stupních. Z vozu je díky vyššímu posazu poměrně dobrý výhled, ten omezují hlavně dvojité A-sloupky. Vůz měl winter paket - vyhřívané čelní sklo a sedačky, což se bude v zimě určitě hodit.
Přední vyhřívané sedačky černé s červeným prošíváním jsou velmi pohodlné, obě výškově nastavitelné s nastavitelnou bederní opěrkou. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 81 cm a 36 cm mezera (jsou posuvné o 15 cm, mezera pak jen 21 cm) mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 93 cm. Vzadu (v druhé řadě) jsou 3 samostatné posuvné sedačky, široké pouze 45 cm (posaz na nich není moc pohodlný, jsou úzké a nízko nad podlahou) mají nastavitelný sklon odpěradla a jsou elektricky sklopné tlačítky v kufru. Za příplatek 29.000 Kč je možné mít další dvě sedačky, samozřejmě na úkor zavazadlového prostoru. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i větší láhev. Zadní boční okna mají roletky. V loketní opěrce s úložným prostorem, je slot pro USB do audiosystému.
Zavazadlový prostor má objem 956 litrů po strop. Po sklopení zadních sedaček nevznikne rovná plocha, je tam schod), až po střechu má objem úctyhodných 2020 litrů. Pod podlahou kufru chybí rezervní kolo, je tam pouze sada na dojetí, pod kufrem je výfuk. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 101 cm, výška po roletku je 60 cm, délka v rovině podlahy 106-121 cm po sklopení opěradel se prodlouží na 170-185 cm, k sedákům je to 200 cm. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nízká nákladová hrana je 61 cm vysoko 6 cm nad úrovní podlahy kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 183 cm nad zemí, což je průměrná hodnota, vlevo je tlačítko na elektrické zavírání víka kufru.
BEZPEČNOST S-Max má 9 airbagů, proti běžným vozům navíc kolenní u řidiče a boční ve druhé řadě sedadel. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TA asistentem pro rozjezd do kopce HSA je součástí výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. S-Max má výborně svítící natáčecí LED světla, které mají funkci automatického přepínání dálková/tlumená. Vůz velmi dobře brzdí čtyři kotoučové brzdy, přední s vnitřním chlazením.
DESIGN má velkou masku ve stylu Aston Martin, sportovní verze ST má černé plástve se stříbrným lemem okolo. Vpředu jsou protáhlá LED světla, která zasahují hodně do boku, mlhovky jsou kulaté s chromovaným lemem. Zadní světla jsou rozměrná a dělená, proto zasahují do zadního víka a do boku, spouje je mohutná chromovaná lišta.Nad zadním oknem je velký spojler s brzdovým světlem. Boční linka oken má lehce stoupající linku, souběžně je u klik dveří. V dolní části zadního nárazníku je černý lesklý difuzor, kde jsou umístěny čidla parkování, ty jsou i vpředu. Vzhled vozu dobře doplňují 10-ti paprskové 18 palcové stříbrno-černé alu kola. Na dveřích i náraznících zcela chybí ochranné lišty.
CENA S-max ve výbavě ST je nad modelem Titanum. Aktuálně 6-2020 po faceliftu se už nabízí pouze naftové verze s dvoulitrem ve třech výkonových variantách a jen ta základní má manuální převodovku. Součástí výbavy je: ESP, variabilní posilovač řízení, 18-ti palcová Alu kola, 9x airbag, př. mlhovky, denní LED světla, automatická dvouzónová klimatizace, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka, loketní opěra s úložným prostorem, palubní počítač s barevným displejem, audio systém s CD a MP3 s ovl. na volantu s 8-mi repro a barevným dotykovým LED displejem bluetooth handsfree, pokročilé hlasové ovládání v češtině, tempomat a omezovač rychlosti, kožený volant, automatické přepínání natáčecích adaptivních LED světel, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s automatickým zatmavením, asistent rozjezdu do kopce, přední a zadní parkovací senzory, zadní samostatná posuvná sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, volant nastavitelný ve 2 osách, vyhřívané přední sklo, vyhřívané přední sedačky, tmavě tónovaná skla Privacy (zadní okna od sloupku B), systém BLIS pro hlídání mrtvého úhlu, varování před opuštěním jízdního pruhu, funkce rozpoznávání dopravních značek, sledování bdělosti řidiče. Nové modely po faceliftu s naftovými motory 2,0 Eco Blue začínají od 699.900 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - výborný podvozek, dobré jízdní vlastnosti
- bezpečnostní asistenční systémy
- výborně svítící natáčecí LED světla s automatickým přepínáním
- sportovní zvuk motoru ve vyšších otáčkách
- přesné řazení 6-ti stupňové převodovky
- dobře hrající audio, ale poměrně tiché na maximum
- výborné brzdy
- bezklíčkové otvírání všech dveří a startování
- ovládací prvky na volantu
- displej palubních přístrojů
- pohodlné přední sedačky
- možnost dalších dvou míst za příplatek
MÍNUSY: - posez na zadních sedačkách
- aktuálně po faceliftu se nabízí už pouze naftové verze
- chybějící ochranné lišty dveří a nárazníků
- klimatizace se zobrazuje jen na audio displeji
- protiběžné stěrače s vestavnými ostřikovači
- po sklopení sedaček schod v kufru
- pouze obyčejný tempomat (není aktivní)
- nemá rezervu, sada na dojetí
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1497 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec ecoboost
Výkon 121 kW (165 k) /5.500 ot./min., točivý moment 242 Nm při 1.600 - 4.000 ot./min.
6-ti manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.796 - 1.916 - 1.655 mm, rozvor 2.850 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.709 kg, užitečná 741 kg, celková 2.450 kg
Nádrž na 66 l paliva. Zavazadlový prostor 956/2020/ (až po střechu)
Pneu 235-50 R18 Continental Contisport Contact 5 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,2 s, max. rychlost 203 km/h
Spotřeba paliva 6,3 mimo - 10,2 město - 7,5 l/100km kombinace
Během testu ujeto 501 km s průměrnou spotřebou 8,6 l/100km, naměřené zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,2 s.
RESUME : Prostorný, rodinný vůz s variabilním interiérem a výborným podvozkem. Moderní bezpečnostní asistenční systémy, včetně parkovacího.
Karel Kolečko