Vyhledávání

Test Hondy Civic 1,5 Turbo Sport

Test Hondy Civic 1,5 Turbo Sport

Test nové již desáté generace Hondy Civic s novým přeplňovaným motorem 1,5 litru.  Nová generace se opět posunula v designu a taky pěkně narostla, na délku dokonce o 15 cm.

MOTOR nová benzínová přeplňovaná čtyřválcová patnáctistovka má proměnné časování ventilů VTEC. Motor zabírá zhruba od 1.900 otáček, nejlépe se cítí od 2.000 otáček, tam nabízí dobré zrychlení. Nejvyšší výkon 134 kW (182 koní) přichází v 5.500 otáčkách. Nejvyšší točivý moment 240 Nm je k dispozici již od 1.900 až do 5.000 otáček. Výkon i točivý moment je naladěn jinak než u verze s automatickou převodovou CVT.

Při běžném ježdění, je spotřeba kolem 6-ti litrů. Úsporným stylem kolem 90-100 km/h se dostanete na hodnoty kolem 5-ti litrů. Svižná sportovnější jízda, kterou si užijete znamená spotřebu mezi 7 - 9-ti litry. Ve městě využívá vůz systém start-stop, motor se vypíná až při úplném zastavení, (po každém nastartování se systém aktivuje, můžete ho vypnout tlačítkem na středovém tunelu) po zmáčknutí spojky motor opět naskočí. Během celého testu 480 km jsem dosáhl spotřeby 7,2 l/100km (což je o litr a půl víc než uvádí výrobce 5,8) dle palubního počítače. Maximálku 220 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,3 s, mě se podařilo dostat za 7,7 s na tachometrových 100 km/h, až na trojku, na dvojku jede Civic maximálně 90 km/h. Pokud motor nevytáčíte není skoro slyšet.

PODVOZEK Nový Civic sedí v zatáčkách velmi dobře na letních pneu Michelin Primacy 3 o rozměru 235 - 45 R17 na černých originálních 10-ti paprskových Alu kolech. Vůz se naklání jen minimálně a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami, cítil jsem se velmi jistě a jízdu jsem si skvěle užíval. Verze Sport Plus má adaptivní tlumiče, má jen dva režimy vypnuto a při zapnutém  ve kterém se podvozek přitvrdí. Vůz se hodí na kvalitní silnice, kde se Vám odmění skvělým jízdním zážitkem na rozbitých českých okreskách je to už horší. Podvozek je celkově tvrdší a nezvládá větší nerovnosti zejména ve sportovním režimu. Bohužel vůz nemá rezervní kolo (ani za příplatek), ale jen sadu na dojetí, při případném defektu Vás čekají nepříjemnosti.

ŘÍZENÍ má velmi dobrou odezvu a je přímé. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Jízda s Civicem je velmi zábavná. Kulatý kožený volant je nastavitelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky je velmi přesné s optimálními dráhami. Šestka by mohla být delší, motor se při dálničních rychlostech vytáčí zbytečně vysoko. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti 2.000 ve 100 - 2.250, při 120 2.700 a při dálničním limitu 130 je to 2.950 otáček ve 150 km/h motor točí 3.400 otáček. Řadící páka s koženou kulatou hlavicí je umístěna výš než obvykle, blízko palubní desky se dobře drží.

INTERIÉR Hlavní část palubní desky je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný. Hlavní přístroj je nyní na LCD displeji velký půlkruhový otáčkoměr uprostřed je digitální ukazatel rychlosti a pod ním jsou údaje palubního počítači nebo to co si zvolíte, po stranách otáčkoměru jsou dva půlkruhové přístroje vlevo teploměr chladící kapaliny a vpravo ukazatel stavu paliva. Přístroje u verze Sport mají červené podsvícení přístrojů. Palubní počítač se ovládá tlačítky vlevo na volantu, (průměrná spotřeba, dojezd, průměrná rychlost, doba jízdy). Má 2 paměti A a B, mezi nimi se přepíná klasickým kolíčkem vedle palivoměru. Nad otáčkoměrem je barevná led linka, která  znázorňuje styl jízdy, zeleně úsporně přes bílou do modra za rychlou jízdu.

Výborně hrající originál radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 11- ti repro s výkonem 465 W a připojením přes USB nebo AUX, s velkým 7“ dotykovým displejem i s navigací. Je možné měnit barvu podsvícení displeje. Klávesnice navigace není podle abecedy, ale jako počítačová klávesnice (to není moc praktické). Zádávání adresy je zvláštní, zadáte město pak hned číslo popisné a nakonec ulici, když nevíte ulici nenabídne vám jen třeba navigování do centra obce. Ovládání hlasitosti je bohužel jen tlačítky, ovládání audia a ladění radia není tak úplně intuitivní. Volant potažený kůží s ovládáním radia, palubního počítače a aktivního tempomatu je seřiditelný ve 2 osách. Automatická duální klimatizace s nastavováním teploty po půl stupních kruhovými ovladači, další funkce se ovládají tlačítky, využívá dotykový displej navigace, přes který se ovládá intenzita ventilace a kam se má vzduch směrovat. Vůz se startuje červeným tlačítkem, které je vpravo od volantu. Na středovém tunelu vedle řadící páky je tlačítko systému start stop a modu Econ. Přední A-sloupky omezují výhled šikmo vpřed, mohutné zadní sloupky omezují výhled šikmo vzad a dělené zadní okno výhled dozadu.Verze Sport Plus má sportovní kovové pedály. Ve výbavě je systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa a parkovací kameru. Rozpoznávání zákazových značek funguje velmi dobře i za tmy.

Přední černě čalouněné sedačky jsou pohodlné, obě mají nastavitelnou bederní opěru (elektricky tlačítkem na boku), výškově stavitelná je pouze sedačka řidiče, přední opěrky je možné plynule naklopit. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm, sedák 50 + 25 cm prostor pro kolena, při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou tolik místa není - pouze 88 cm (dotýkal jsem se hlavou stropu). Zadní opěrky jsou omezeně nastavitelné. Vůz má elektrické ovládání všech 4 oken, hlavní ovladač je ve dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i větší láhev (čalounění dveří plynule navazuje na palubní desku). Testovaný vůz měl příplatkovou prosklenou otvírací střechu, při plném otevření je otvor dlouhý jen cca 30-40 cm a otevřená střecha z venku nepůsobí moc dobře.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 420 litrů.Při sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha (schod je v kufru v zúžení mezi podběhy). Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1245 litrů. Zadní sedáky není možné  oklopit nahoru, tak jako u předchozí generace Civicu (nádrž je nyní klasicky pod zadními sedačkami). Změřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 103 cm (zúžení mezi podběhy 86 cm), výška 51 cm, délka v rovině podlahy 90 cm, po sklopení sedáků se prodlouží až na 178 cm k přední sedačce, ložná plocha 160 cm. Nad kufrem je netradiční roletka, která se navíjí do boku, je možné ji přendat na kteroukoliv stranu. Tvar kufru není pravidelný, zasahují do něj podběhy, kde je i zvýšená podlaha. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně vysoko 69 cm nad zemí a 17 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 179 cm nad zemí, což není moc, v plastu na spodní straně víka kufru jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.

BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů. Stabilizační systém ESP (VSA) je v základní výbavě a je vypínatelný. Testovaný vůz má systémy podpory řízení (ADAS): systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa.4 kotoučové brzdy, přední ventilované mají dobrou účinnost. Vůz má full LED diodové světla, které výborně svítí zejména ty dálkové. Automatické přepínání je velmi šikovná funkce a pracuje celkem spolehlivě. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Při nezapnutých pásech budete informováni hlasovým hlášením - česky.

DESIGN modelu Sport Plus, vám na první pohled dá najevo s kým máte tu čest, hlavně ze zadu. Mohutný přední nárazník s černým spojlerem, v rozích jsou mřížky a v nich kulaté mlhovky, protáhlé hlavní LED světlomety. Černá maska má vystrčený nos s velkým znakem Honda, který plynule navazuje na hlavní světlomety a otvor pro chlazení. Boční linie oken mírně stoupá, C-sloupky jsou odlehčeny černým falešným okýnkem, kliky jsou už tradiční (v barvě vozu), ne jako u předchůdce skryté v plastu za bočním oknem. Na bočních dveřích je prolis, který stoupá od prahu až skoro po horní okraj zadního kola. Zadní světla vystupují z obrysu vozu a navazují na spodní spojler černé barvy, na střeše na 5-tých dveřích je spojler v barvě vozu. Zadní sklo je dělené, je přes něj horší výhled dozadu. V rozích zadního nárazníku jsou falešné mřížky na vnějších okrajích jsou odrazky. Spodek zadního nárazníku lemuje lesklý černý spojler, uprostřed jsou dvě chromované koncovky výfuku. Na bocích jsou plastové lemy prahů j černé lesklé barvě. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty na náraznících a dveřích. Proti předchozímu modelu narostl Civic o 15 cm, do délky, bohužel se to neprojevilo uvnitř a výrazněji ani v kufru (který je naopak ještě menší), na délku je nyní stejně dlouhá jako Octavie první generace. V červeno - černé kombinaci barev vypadá vůz velmi atraktivně a sportovně.

CENA Vůz v druhé nejvyšší výbavě Sport Plus je nabízen za nemalých 689.900 Kč, v této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, full LED světla, centrál s dálkou, alarm, bezklíčkové otvírání a startování, aktivní tempomat, 4x el. okna, el. ovl. sklopná zrcátka, přední a zadní parkovací čidla, zadní parkovací kamera, audio systém s 11-ti repro a 465 W, radio s DAB a  MP3 s ovl. na volantu, navigace se 7“ multimediálním dotykovým  displejem, automatická dvouzónová klima, el. ruční brzda s asistentem rozjezdu do kopce, 17“ Alu kola s pneu 235-45, sportovní kovové pedály, přední a zadní spojler, 2 chromované koncovky výfuku, kožený volant, vyhřívané přední sedačky s nastavitelnou bederní opěrou, řidičova výškově nastavitelná, elektricky otvíratelná panoramatická střecha, bezpečnostní paket ADAS : systém rozpoznávání dopravních značek, detekce vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, zatmívací vnitřní zrcátko, stěrače s dešťovým senzorem, navigační systém. Zvláštní výbava není k dispozici pouze metalíza. Celková cena je 689.900 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - silný motor (182 koní) s pěkným zvukem

                - zrychlení a pružnost motoru již od nízkých otáček

                - dobré jízdní vlastnosti (na dobrém povrchu) a ostré brzdy

                - aktivní tempomat

                - rozumná spotřeba, při úsporné jízdě i kolem 5-ti litrů, běžně kolem 6-ti

                - asistenční systémy

                - výborně svítící přední LED světla

                - digitální LED přístroje

                - pohodlné přední sedačky

                - zadní parkovací kamera s asistentem vyjíždění

                - přesné řízení s variabilním posilovačem

                - bohatá výbava

                - atraktivní vzhled vozu

                - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky s digitálním indikátorem

                - bezklíčkové otvírání a startování

                - kvalitní audio s USB slotem na středovém tunelu

MÍNUSY: - tvrdý podvozek na horším povrchu

                - při ostřikování č. skla trvá dlouho než se pustí stěrače

                - ovládání palubního PC společně s rádiem

                - vyšší cena

                - nárůst do délky o 20 cm při podobném vnitřním prostoru

                - omezený prostor pro hlavu vzadu, nízké zadní opěrky

                - chybí rezervní kolo

                - systém start - stop se aktivuje po každém nastartování vozu

                - výhled dozadu a šikmo vzad přes mohutné C - sloupky

                - menší nádrž (45 l)

                - krátká šestka

                - střešní okno se otvírá jen cca 30 cm

                - v dešti se zašpiní parkovací kamera

                - schod a zúžení v kufru         

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1498 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec                                                                                     

Výkon 134 kW (182 k) /5.500 ot./min., točivý moment 240 Nm 1.900 - 5.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.518 - 1.799 - 1.428 mm, rozvor 2.697 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.303 kg , užitečná 457 kg, celková 1.760 kg                           

Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 420 / 1245 litrů                                                                                                                   

Pneu 235 - 45 R17 Michelin Primacy 3 - letní
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,3 s, max. rychlost 220 km/h
Spotřeba paliva 4,9 mimo 7,4 město 5,8 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 480 km - 7,2 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 7,7 s.

Resume: zajímavá alternativa k evropským hatchbackům : Golfu, Leonu, Focusu, Astře a Meganu a 308-čce, atraktivní sportovně laděný hatchback.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu