Test Hondy Civic sedan 1,5 Turbo Executive
Test nové již desáté generace Hondy Civic s novým přeplňovaným motorem 1,5 litru, tentokrát s karosérií sedan. Nová generace se opět posunula v designu a taky pěkně narostla, na délku dokonce o 33 cm.
MOTOR nová benzínová přeplňovaná čtyřválcová patnáctistovka s proměnným časováním ventilů VTEC. Motor zabírá zhruba od 2.000 otáček, kde nabízí dobré zrychlení a pružnost. Nejvyšší výkon 134 kW (182 koní) přichází v 5.500 otáčkách. Nejvyšší točivý moment 240 Nm je k dispozici již od 1.900 až do 5.000 otáček. Výkon i točivý moment je naladěn jinak než u verze s automatickou převodovou CVT.
Při běžném ježdění bude spotřeba kolem 5-6-ti litrů. Úsporným stylem kolem 90-100 km/h se dostanete na hodnoty pod 5-ti litrů. Ve městě využívá vůz systém start-stop, motor se vypíná až při úplném zastavení, (po každém nastartování se systém aktivuje, můžete ho vypnout tlačítkem na středovém tunelu) po zmáčknutí spojky motor opět naskočí. Přesto se spotřeba v městském provozu pohybovala mezi 7-9 litry. Během celého testu 574 km jsem dosáhl spotřeby 6,2 l/100km (což je pouze o 0,4 litru víc než uvádí výrobce 5,8) dle palubního počítače. Maximálku 210 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,6 s, mě se podařilo dostat za 8,1 s na tachometrových 100 km/h, až na trojku, na dvojku jede Civic maximálně 92 km/h. Pokud jedete klidnou jízdu a motor zbytečně nevytáčíte není téměř slyšet.
PODVOZEK Nový Civic sedí v zatáčkách velmi dobře na letních pneu Bridgestone Turanza ER33 o rozměru 215 - 50 R17na černostříbrných originálních 10-ti paprskových Alu kolech. Vůz se v zatáčkách naklání jen minimálně a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami, cítil jsem se velmi jistě a jízdu jsem si skvěle užíval. Vůz se hodí na kvalitní silnice, kde se Vám za to odmění skvělým jízdním zážitkem na rozbitých českých okreskách je to už horší. Bohužel vůz nemá rezervní kolo (ani za příplatek), ale jen sadu na dojetí, při případném defektu Vás čekají nepříjemnosti.
ŘÍZENÍ má velmi dobrou odezvu a je přímé. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Jízda s Civicem je příjemná a zábavná. Kulatý kožený volant je nastavitelný ve dvou osách.
ŘAZENÍ 6 - ti stupňové převodovky je velmi přesné s delšími dráhami. Šestka by mohla být delší, vzhledem k vysokému točivému momentu, motor se při dálničních rychlostech vytáčí zbytečně vysoko. Motor točí na 6 - tku při 90 - ti 2.000 ve 100 - 2.250, při 120 2.700 a při dálničním limitu 130 je to 2.950 otáček ve 150 km/h motor točí 3.400 otáček. Řadící páka s koženou kulatou hlavicí je umístěna trochu výš než je obvyklé, je blízko palubní desky a se dobře drží.
INTERIÉR Hlavní část palubní desky je z měkčeného plastu. Interiér je kvalitně zpracovaný. Palubní deska se bohužel při slunečném počasí zrcadlí v předním skle. Hlavní přístroj je nyní na LCD displeji velký půlkruhový otáčkoměr uprostřed je digitální ukazatel rychlosti a pod ním jsou údaje palubního počítače nebo to co si zvolíte, po stranách otáčkoměru jsou dva půlkruhové přístroje vlevo teploměr chladící kapaliny a vpravo ukazatel stavu paliva. Přístroje v hlavní kapličce mají modré podsvícení. Palubní počítač se ovládá tlačítky vlevo na volantu, (průměrná spotřeba, dojezd, průměrná rychlost, doba jízdy). Má 2 paměti A a B, mezi nimi se přepíná klasickým kolíčkem vedle palivoměru. Nad otáčkoměrem je LED linka, která barevně znázorňuje styl jízdy, zeleně úsporně, přes bílou do modra za rychlou neekonomickou jízdu.
Výborně hrající originál radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 10- ti repro s výkonem 452 W a připojením přes USB nebo AUX, s velkým 7“ dotykovým displejem i s navigací. Je možné měnit barvu podsvícení displeje. Klávesnice navigace není podle abecedy, ale jako počítačová klávesnice (což není moc praktické). Zádávání adresy je zvláštní, zadáte město pak hned číslo popisné a nakonec ulici, když nevíte ulici navigace Vám nenabídne třeba jen navigování do centra obce. Ovládání hlasitosti je bohužel jen tlačítky, ovládání audia a ladění radia není tak úplně intuitivní. Přepínání mezi USB a radiem by mohlo být intuitivnější. Volant potažený kůží s ovládáním radia, palubního počítače a aktivního tempomatu je seřiditelný ve 2 osách. Automatická duální klimatizace s nastavováním teploty po půl stupních kruhovými ovladači, další funkce se ovládají tlačítky, využívá displeje navigace, přes který se ovládá intenzita ventilace a kam se má vzduch směrovat. Vůz se startuje červeným tlačítkem, které je vpravo od volantu. Na středovém tunelu vedle řadící páky je tlačítko systému start stop a modu Econ. Přední A-sloupky omezují výhled šikmo vpřed, mohutné zadní sloupky omezují výhled šikmo vzad a dělené zadní okno výhled dozadu. Verze Executive má sportovní kovové pedály. Ve výbavě je systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa a parkovací kameru. Rozpoznávání zákazových značek funguje velmi dobře i za tmy. Vůz má aktivní tempomat, překvapilo mi, že je k dispozici již od základního modelu.
Přední sedačky potažené černou kůží jsou pohodlné, obě mají nastavitelnou bederní opěru (elektricky tlačítkem na boku), výškově stavitelná je však pouze řidičova sedačka, přední opěrky je možné plynule naklápět. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm, sedák 47 + 30 cm prostor pro kolena, při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) nad hlavou tolik místa není - pouze 89 cm (hlava těsně stropu). Zadní opěrky jsou omezeně výškově nastavitelné. Vůz má elektrické ovládání všech 4 oken, hlavní ovladač je ve dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i větší láhev (čalounění dveří plynule navazuje na palubní desku).
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 519 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha (schod je v kufru v zúžení mezi podběhy). Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení, průchozí otvor má rozměr pouze 87x 36 cm navíc uprostřed vadí bezpečnostní pás. Sklápění zadních sedaček není praktické, je nutné je odjistit z kufru, ale sklopit je musíte z boku (bočními dveřmi). V kufru nahoře jsou zcela holé plechy, stejně tak na víku kufru není žádné madlo na jeho zavírání, proto si při znečištěném víku kufru umažete ruce. Změřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm (zúžení mezi podběhy 87 cm), výška 45-53 cm, délka v rovině podlahy 103 cm (ke zvýšené hraně vpředu 90 cm), po sklopení sedáků se prodlouží až na 188 cm k přední sedačce, ložná plocha 168 cm. Tvar kufru není pravidelný, zasahují do něj podběhy, kde je i zvýšená podlaha. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je poměrně vysoko 66 cm nad zemí a 18 cm nad podlahou kufru.
BEZPEČNOST Vůz má 6 airbagů. Stabilizační systém ESP (VSA) je v základní výbavě a je vypínatelný. Testovaný vůz má systémy podpory řízení (ADAS): systém rozpoznávání dopravních značek (zákazových - předjíždění, omezená rychlost), detekci vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa. Má 4 kotoučové brzdy, přední jsou ventilované mají velmi dobrou účinnost. Vůz má full LED diodové světla, které výborně svítí zejména ty dálkové. Automatické přepínání je užitečná funkce a pracuje celkem spolehlivě. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Při nezapnutých pásech budete informováni hlasovým hlášením - česky.
DESIGN modelu Executive, poznáte podle chromované masky, klik, lišty lemující boční okna. Sedan má téměř shodnou příď s liftbeckem a záď má prodlouženou o 130 mm a je o 12 mm nižší. Mohutný přední nárazník se spojlerem, v rozích jsou černé mřížky a v nich kulaté mlhovky, protáhlé hlavní LED světlomety. Chromovaná maska má vystrčený nos s velkým znakem Honda, který plynule navazuje na hlavní světlomety a otvor pro chlazení. Boční linie oken mírně stoupá, C-sloupky mají sklon jako by se jednalo o hacback. Na bočních dveřích je prolis, který mírně stoupá přes kliky dveří až k hraně zadních světlometů. Zadní světla lemují obrys vozu a navazují na zadní spojler, který vystupuje z víka kufru. V rozích zadního nárazníku jsou falešné mřížky na vnějších okrajích jsou odrazky. Spodek zadního nárazníku lemuje černý plast -difuzor. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty na náraznících a dveřích. V šedé metalíze vůz působí elegantně, jako velký sedan, což je, na délku má téměř 465 cm .
CENA Vůz v druhé nejvyšší výbavě Executive je nabízen za nemalých 714.900 Kč), v této výbavě najdeme: ESP, 6x airbag, palubní počítač, př. mlhovky, full LED světla, LED mlhovky, centrál s dálkou, alarm, bezklíčkové otvírání a startování, aktivní tempomat, 4x el. okna, el. ovl. sklopná zrcátka, přední a zadní parkovací čidla, zadní parkovací kamera, audio systém s 10-ti repro a 452 W, radio s DAB a MP3 s ovl. na volantu, navigace se 7“ multimediálním dotykovým displejem, automatická dvouzónová klima, el. ruční brzda s asistentem rozjezdu do kopce, 17“ Alu kola s pneu 215-50, kožený interiér, vyhřívané zadní sedačky, sportovní kovové pedály, přední a zadní spojler, kožený volant, vyhřívané přední sedačky s nastavitelnou bederní opěrou, řidičova výškově nastavitelná, elektricky otvíratelná panoramatická střecha, bezpečnostní paket ADAS : systém rozpoznávání dopravních značek, detekce vozů v mrtvém úhlu, varování opuštění jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel, varování před čelní srážkou, zatmívací vnitřní zrcátko, stěrače s dešťovým senzorem, navigační systém. Zvláštní výbava : šedá metalíza za 13.900 Kč. Celková cena je nemalých 728.800 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - silný motor (182 koní)
- zrychlení a pružnost motoru již od nízkých otáček
- dobré jízdní vlastnosti (na dobrém povrchu) a ostré brzdy
- aktivní tempomat
- rozumná spotřeba, při úsporné jízdě i kolem 5-ti litrů, běžně kolem 6-ti
- asistenční systémy
- výborně svítící přední LED světla
- digitální LED přístroje
- pohodlné přední sedačky
- zadní parkovací kamera s asistentem vyjíždění
- přesné řízení s variabilním posilovačem
- bohatá výbava
- atraktivní vzhled vozu
- přesné řazení 6-ti stupňové převodovky
- bezklíčkové otvírání a startování
- kvalitní audio s USB slotem na středovém tunelu
MÍNUSY: - tvrdý podvozek na horším povrchu
- při ostřikování č. skla trvá dlouho než se pustí stěrače
- ovládání palubního PC společně s rádiem
- vyšší cena
- ovládání klima přes dotykový displej
- malý otvor po sklopení zadních sedaček a vadí tam střední pás
- holé plechy nahoře v kufru, chybí madlo na zavírání víka kufru
- omezený prostor pro hlavu vzadu, nízké zadní opěrky
- chybí rezervní kolo
- systém start - stop se aktivuje po každém nastartování vozu
- delší chod řadící páky
- sklápění zadních sedaček z kufru, ale pak je nutné je sklopit bočními dveřmi
- menší nádrž (46 l)
- krátká šestka
- střešní okno se otvírá jen cca 30 cm
- v dešti se zašpiní parkovací kamera
- při slunečném počasí se palubní deska odráží v čelním skle
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1498 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec
Výkon 134 kW (182 k) /5.500 ot./min., točivý moment 240 Nm 1.900 - 5.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.648 - 1.799 - 1.416 mm, rozvor 2.698 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.275 kg , užitečná 465 kg, celková 1.740 kg
Nádrž na 46 l paliva. Zavazadlový prostor 519 litrů
Pneu 215 - 50 R17 - letní Bridgestone Turanza ER33
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,6 s, max. rychlost 210 km/h
Spotřeba paliva 4,8 mimo 7,4 město 5,8 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 574 km - 6,2 l/100km, zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 8,1 s.
Resume: vůz nemá přímého konkurenta s karosérií sedan, jedná se o zajímavý sportovně laděný sedan, v nabídce je bohužel pouze jediný motor se dvěma typy převodovek.
Karel Kolečko