Test Hondy HR-V Elegance s motorem 1,5 litru
Honda HR-V byla představená na autosalonu v Ženevě už v březnu 2015. HRV je SUV, ale se vyrábí pouze s předním pohonem.
MOTOR Benzínový atmosférický čtyrválec 1,5 i-VTEC s výkonem 96 kW dosahovaných v 6.600 ot. a pouze 155 Nm točivého momentu je k dispozici velmi vysoko - ve 4.600 otáčkách. Motor zabírá a zrychluje až od 3.000 otáček. Pro dynamickou jízdu nebo při větším zatížení vozu je motor nutné více vytáčet až ke 4-5.000 otáčkám. Omezovač zasahuje až při 7.000 otáčkách. Při zrychlování nad 3.000 otáček je už motor dost slyšet.
Při úsporné jízdě rychlostí do 90-100 km/h je možné jet mezi 5-5,5 litry naturalu. Při běžné jízdě mimo město počítejte se spotřebou kolem 6-ti litrů. Při jízdě ve městě si vezme HR-V kolem 7-9 litrů podle provozu. Na dálnici, při dodržování rychlostního limitu je spotřeba kolem 7 -7,5 litrů. Během testu jsem s HRV ujel 730 km s průměrnou spotřebou 5,8 litru (údaj palubního počítače) což je méně než uvádí výrobce (5,7-5,8). Udávanou maximálku 192 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h dle výrobce za 10,2-10,7 s, mě se to povedlo na tachometrových 100 za 9,3 s zhruba o vteřinu dříve (na trojku).
PODVOZEK HR-V nabízí poměrně slušný jízdní komfort, v zatáčkách velmi dobře sedí, ale trochu více se naklání. Testovaný vůz jezdil na letních pneu Michelin Energy Saver o rozměru 215 - 60 R16 na originálních desetiparskových stříbrných Alu kolech. Podvozek nezvládá větší nerovnosti a díry, ale na běžné silnici nabízí dobrý jízdní komfort. SUV HR-V se dodává pouze s předním pohonem. Světlá výška je 185 mm, což je o 15 mm víc než před faceliftem. Vůz je určen pro jízdu po silnici, ale s polní nebo lesní cestou k chatě nebudete mít žádný problém. Kotoučové brzdy jsou na všech 4 kolech a dobře brzdí.
ŘÍZENÍ S elektrickým posilovačem, klade optimální odpor s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se příjemně řídí a hodí se i do městského provozu. Kulatý multifunkční volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách.
ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je poměrně přesné s optimálními drahami. Šestka by mohla být delší, motor se zbytečně vytáčí. Krátká řadící páka s kulatou koženou hlavicí (která se dobře drží) je vpředu na vyšším středovém tunelu u palubní desky. Otáčkoměr je cejchován po 500 otáček, takže se z něj těžko odečítají přesné hodnoty. Motor točí na 6-tku při 90 km/h cca 2.300, při 100 - 2.500, ve 120 - 3.000, při dálničním limitu 130 už motor točí 3.200 otáček a ve 150 motor už točí 3.700 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska je celá z tvrdých plastů, ale na pohled vypadá velmi dobře a moderně. Má tradiční tvar s kapličkou před řidičem. Zvláštností jsou výdechy větrání přes celou pravou část palubní desky před spolujezdcem. Na přístrojovém štítu palubní desky je uprostřed umístěn velký rychloměr, po levé straně je otáčkoměr, který je cejchovaný po 500 otáčkách, napravo je kulatý displej palubního počítače s digitálním palivoměrem. Všechny přístroje mají bílé podsvícení. Palubní počítač ovládaný tlačítky v dolní části volantu má dvě paměti.
Konektory pro připojení USB zařízení jsou schované dole v přední části středového tunelu. Blikače mají dnes už standartní funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 se 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i na volantu a přes 7“ barevný dotykový displej, který slouží navigací. Hlasitost se ovládá pouze tlačítky na přístroji nebo na volantu (chybí rychlejší otočné ovladače). Dotykový displej měl špatnou odezvu a navigace se mi několikrát sama vypnula. Tříramenný kulatý volant s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Automatická dvouzónová klimatizace má vlastní displej, má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po celých stupních, má pěkný design. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vpřed (v zatáčce) omezuje výhled A-sloupek a při pohledu šikmo vzad vadí mohutné C-sloupky.
Přední elektricky dvoustupňové vyhřívané sedačky jsou velmi pohodlné a optimálně tuhé s dobrým bočním vedením, výškově nastavitelné je pouze řidičovo sedadlo.Vzadu je dostatečný prostor v oblasti kolen - od opěradla k opěradlu 82 cm (sedák 48 + 34 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je místa tak akorát 95 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken, hlavní ovladač oken a zrcátek je na dveřích řidiče, s kapsou nejen na láhev. Zrcátka je možné sklopit jen ručně tlačítkem, chybí nastavení, aby se sklopily sami po zamčení vozu.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 448/470 litrů (bez rezervy). pod podlahou je 17-25 cm hluboký úložný prostor (70 x 60 cm) určený původně pro rezervní kolo, které bohužel chybí (je zde sada na dojetí). Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne zcela rovná plocha o délce 153 cm až k př. sedačkám to je 167 cm. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1.473 - 1.533 litrů. Zadní sedáky je možné oklopit i nahoru a za předními sedadly vznikne velký prostor pro zavazadla, je možné tam umístit napříč třeba kolo nebo velkou televizi. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 101 cm, výška pod odnímatelným krytem 56 cm, délka v rovině podlahy 79 cm. Tvar kufru není zcela pravidelný, zasahují do něj podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je pouze 65 cm nad zemí a 7 cm nad podlahou kufru, spodní hrana víka kufru - zámek je 187 cm vysoko, což je dostačující pro průměrně vzrostlé lidi, madlo v plastu na zavírání je na pravé straně.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR je součástí základní výbavy. Součástí bezpečnostního paketu ADAS je varování před čelní srážkou, varování před opuštěním jízdního pruhu - jeho tlačítko je dobře skryté pod palubní deskou (bliká pouze kontrolka). Rozpoznávání dopravních značek - funguje velmi dobře i za tmy (jen chybí barevný displej). Automatické přepínání dálkových světel, nefungovalo úplně dobře (někdy se zbytečně vypínaly dálkové světla). Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, mají výbornou účinnost, při panickém brzdění se automaticky rozblikají varovné blikače.
DESIGN po faceliftu se změnila zejména přední část vozu - nově je chromovaná lišta přední masky mnohem mohutnější, hlavní světlomety jsou výrazně protažené do boku, tvar přední masky a nárazníku se po faceliftu změnil. V dolní části nárazníku jsou kulaté mlhovky. Spodní část vozu, lemy kol a oba nárazníky jsou lemovány černým plastem (pod prahem je navíc stříbrný). Kliky zadních dveří jsou zapuštěné v C-sloupku (jsou vysoko, což není praktické například pro děti, které tam nedosáhnou). Zadní světla jsou orientovaná vodorovně a jsou dělená, část na zadním víku, po faceliftu se změnila pouze jejich grafika, tvar je stejný, navíc je mezi světly chromovaná lišta. V černém mohutném plastu zadního nárazníku jsou takzvané kočičí oči. Celkově působí dojmem většího vozu, než ve skutečnosti je, vždyť měří pouze 434,6 cm. Karoserie působí elegantně a dynamicky, ale už je vidět, že už uplynulo téměř 5 let od jeho premiéry.
CENA v prostřední výbavě Elegance se nabízí za cenu 569.900 Kč (1/2020). V této výbavě najdeme: ESP, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, alarm, aktivní elektrický posilovač řízení, 6x airbag, bezpečnostní paket ADAS, start stop - systém, př. mlhovky, automatická dvouzónová klima, automatické stěrače, automatické přepínání dálkových světel, 16“ Alu kola s pneu 215 - 60 R16, přední a zadní čidla parkování, centrál s dálkou, 4x. el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, zatmavená zadní boční okna, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, USB slot, palubní počítač, př. sedačky s el. vyhříváním, výškově nastavitelná sedačka řidiče, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu nastavitelný ve 2 osách, alarm.
Příplatková výbava: metalíza za 13.900 Kč. Celková cena je 583.800 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - bezpečnostní asistenti
- přesné řazení
- pohodlné přední sedačky
- úsporný motor
- výborná dálková světla
- dobré jízdní vlastnosti
- velký zavazadlový prostor, rovná plocha po sklopení sedaček
- prostor na sezení vzadu, odklápění zadních opěradel nahoru
- dobré brzdy
- dvě paměti palubního PC
- USB připojení pro MP3 zařízení
MÍNUSY: - v nabídce pouze dvě verze benzinového motoru 1,5
- nabídce už není dieselový motor
- otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách
- špatná odezva dotykového displeje
- chybějící rezerva
- motor nutno vytáčet (např. při předjíždění) do 4 - 6.000 otáček
- automatická světla - bezdůvodně se vypínají dálkové světlomety
- palubní deska z tvrdých plastů
- při couvání se neztlumí radio (čidla parkování)
- tiché audio (na max)
- při přehrávání z USB se není možné vrátit o skladbu zpět
- hlučný motor (nad 3.000 otáček)
- středový tunel tlačí na pravou nohu řidiče
- zpětná zrcátka se sklápí jen tlačítkem
- vyšší cena
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1498 cm3 řadový zážehový 4 válec, plní EURO 6
Výkon 96 kW (130 k)/6.600 ot./min., točivý moment 155 N.m při 4.800ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.346 - 1.772 - 1.605 mm, rozvor 2.610 mm
Vlastní- pohotovostní hmotnost 1.237 kg, užitečná 475 kg, celková 1.712 kg
Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 448- 470/ 1473- 1533 litrů
Pneu 215 - 60 R16 Michelin Energy Saver (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,2 - 10,7 s, max. rychlost 192 km/h
Spotřeba paliva 4,8- 4,9 mimo - 7,0- 7,1 město - 5,6- 5,7 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 730 km - 5,5 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 9,3 s.
Resume : moderní crossover, s elegantním exteriérem a prostorným interiérem, dobrým podvozkem. S benzínovým motorem 1,5, s přesnou 6-ti stupňovou manuální převodovkou. V nabídce jsou pouze dvě verze benzínového motoru 1,5.
Karel Kolečko