Vyhledávání

Test Hondy ZR-V EHEV hybridu s motorem 2,0

Test Hondy ZR-V EHEV hybridu s motorem 2,0

Honda ZR-V byla představena pro evropský trh v květnu 2023. ZRV je SUV střední velikosti. Zařadilo se mezi HR-V a CR-V, vyrábí se pouze s předním pohonem, s hybridní technologií.  

MOTOR nová Honda ZR-V se vrací k atmosférickým motorům, ale v kombinaci s elektromotorem. Je zde stejný pohon jako v novém Civicu. Benzínový atmosférický čtyřválcový dvoulitr pracuje s Atkinsonovým cyklem. Nejvyšší výkon je 105 kW (143 koní) přichází až v 6.000 otáčkách, nejvyšší točivý moment 186 Nm ve 4.500 otáčkách. Nejde se o klasický hybrid, kde elektrický motor jen vypomáhá tomu spalovacímu. V tomto případě benzínový motor slouží jako generátor a nabíjí lithium-iontovou baterii o kapacitě 1,05 kWh, ta je umístěna v podlaze kufru, která váží jen 36,4 kg. V nižších rychlostech pohání vůz výhradně elektromotor, zhruba někde kolem 110 km/h začne kola pohanět přímo benzínový dvoulitr. Celý hybridní systém nabízí velmi dobrou dynamiku jízdy. Benzínový motor funguje jako generátor pro výrobu elektřiny do malé baterie, která pak napájí motor o výkonu 135 kW s točivým momentem 315 Nm. Ve většině případů pohání vůz elektromotor a benzínový motor se tak nemusí zbytečně vytáčet. Systém má čtyři režimy - econ, normal, sport a snow. Nabízí se pouze tato jediná motorová verze. Není možné ovlivnit, zda pojedete na benzín nebo na elektřinu, to si systém přepíná sám.

Při ježdění, úsporným stylem kolem 90-100 km/h se dostanete na hodnoty kolem 5-ti litrů. Svižná sportovnější jízda, znamená spotřebu někde kolem 7 litrů. Nejvyšší je spotřeba na dálnici, kde už kola pohání přímo benzínový motor, je to kolem 8,5 litru. Ve městě záleží, kde jezdíte, já jezdil krátkou trasu do 7 km a velká část z toho po rychlostní silnici, kde se jede 80-90 km/h, tam není možnost rekuperovat, proto jsem měl spotřebu kolem 6-8 litrů, jinak by byla nižší. Během celého testu 809 km jsem dosáhl spotřeby 6,0 l/100km (což je téměř shodné s údaji výrobce 5,8) dle palubního počítače. Spotřeba vozu je podobná jako u moderních naftových motorů, jen hybridní systém je úspornější ve městě a naopak nejvyšší spotřebu má na dálnici, tím se liší od dieselu, kde je to přesně naopak. Maximálku 173 km/h, která není z nejvyšších jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h udává výrobce za 8,0 s, mě se podařilo dostat za 8,5 s na tachometrových 100 km/h. Pokud jedete rozumně motor skoro není slyšet, zejména v elektrickém módu, kdy na přístrojích stojí EV.

PODVOZEK ZR-V nabízí poměrně slušný jízdní komfort, v zatáčkách velmi dobře sedí, ale trochu se naklání. Testovaný vůz jezdil na velkých letních pneu Dunlop SP Sport Maxx o rozměru 225 - 55 R18 na originálních desetiparskových černostříbrných Alu kolech. Podvozek na běžné silnici nabízí dobrý jízdní komfort, velká nízkoprofilová kola ho trochu snižují. SUV ZR-V se dodává pouze s předním pohonem. Světlá výška je poměrně vysoká 180 mm, vzhledem k tomu, že vůz je určen pro jízdu po silnici. Na polní nebo lesní cestě k chatě nebudete mít žádný problém. Kotoučové brzdy jsou na všech 4 kolech a dobře brzdí.

ŘÍZENÍ S elektrickým posilovačem, klade ideální odpor s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se příjemně řídí a hodí se hlavně do městského provozu. Kulatý tříramený multifunkční volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách.

ŘAZENÍ je zde jednostupňová převodovka CVT. Takže řazení zde zcela odpadá. Na středovém tunelu jsou tlačítka místo nějaké páky: P, D, R a N. Pod volantem jsou pádla, těmi se ovládá rekuperace, ale lze ji potřeba nastavovat před každým brzděním, po každém zrychlení se vymaže. 

INTERIÉR Přístrojová deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem, je tmavá z měkčených plastů, zvláštností jsou výdechy větrání přes celou pravou část palubní desky (od volantu doprava). Hlavní přístroj je nyní na 10,2“ LCD displeji, vpravo je klasický tachometr, vlevo je kruhový ukazatel využití výkonu motoru případně rekuperace, v něm se variabilně zobrazují údaje palubního počítače, navigace, zobrazení toku energií atd., mezi těmito kruhovými přístroji je digitální ukazatel rychlosti a pod ním jsou údaje aktivního tempomatu, rychlostní omezení, dole je pak ukazatel stavu paliva. Vzhled přístrojů se zůstává stejný i v režimech Normal, Sport a Econ, ale jsou zde možnosti nastavení - buď právě klasické kruhové přístroje nebo se rychlost a využití motoru zobrazuje po stranách displeje, ten má naštěstí matný povrch a je zakrytý kapličkou tak se neleskne. Palubní počítač se ovládá otočným ovladačem vlevo na volantu, (průměrná spotřeba, dojezd, průměrná rychlost, doba jízdy), má dvě paměti A a B. Interiér a pojetí palubní desky, ovládání ventilace-klimatizace se mi velmi líbí.

Konektory USB jsou z boku na středovém tunelu - u řidiče klasické USB na hudbu a vpravo u spolujezdce dva konektory USB-C na dobíjení telefonu, pod ovladači klimatizace je ještě ploška na bezdrátové dobíjení telefonu. Originál audio premium Bose s MP3 s dvanácti reproduktory a subwooferem v kufru s dobrým zvukem má ovládání i na volantu a přes 9“ barevný dotykový displej, který slouží navigací a ovládání různých nastavení a asistentů. Audio na maximální hlasitost není moc hlasité. Tříramenný multifunkční kulatý volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách. Automatická dvouzónová klimatizace má vlastní displej, má funkci mono resp. dual, nastavování teploty je po půl stupních, má pěkný design a ovládání třemi hlavními kruhovými ovladači a tlačítky. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vzad vadí mohutné C-sloupky, naopak tenké A sloupky výhled šikmo dopředu nijak výrazně neomezují. Přední vyhřívané sedačky s koženým potahem jsou velmi pohodlné a optimálně tuhé s dobrým bočním vedením, výškově nastavitelné je pouze řidičovo sedadlo, obě jsou elektricky ovládané, řidičovo má dvě paměti. I zadní sedačky jsou vyhřívané.  Mezi sedačkami je loketní opěrka (která je poměrně dost vzadu), stejně tak i vzadu je loketní opěrka s možností odložení dvou nápojů.

Vzadu je poměrně slušný prostor v oblasti kolen - od opěradla k opěradlu 80 cm (sedák 49 + 31 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je místa dost 91 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken, hlavní ovladač oken a zrcátek je na dveřích řidiče, s kapsou nejen na láhev, do zadních dveří se vejde jen menší láhev cca do 0,75 litru.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 370/380 litrů (první údaj pro testovaný model se Subwooferem. Což vzhledem k délce vozu 4,57 m není moc, je to jen o trochu víc než o 24 cm kratší HR-V. Při sklopení zadních sedaček (včetně sklopení sedáků, které se sníží) vznikne zcela rovná plocha o délce 156 cm až k př. sedačkám to je 178 cm. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1.301/1.322 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 101 cm, výška pod odnímatelným krytem 47 cm, délka v rovině podlahy 85-88 cm. Do tvaru kufru zasahují podběhy a trochu zhoršují jeho využitelnost. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je pouze 70 cm nad zemí, v úrovni podlahy kufru, spodní hrana víka kufru - zámek je 192 cm vysoko, což je výborná hodnota dostačující pro většinu lidí. Víko kufru má elektrické ovládání, i kopnutím pod nárazníkem.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven sedmi airbagy, včetně kolenního. Stabilizační systém ESP s ASR je součástí základní výbavy. Součástí bezpečnostního paketu ADAS je varování před čelní srážkou, varování před opuštěním jízdního pruhu - jeho tlačítko je dobře skryté pod palubní deskou (bliká pouze kontrolka). Systém podpory řízení Honda sensing:  Varování před čelní srážkou, systém pro udržování v jízdním pruhu, systém pro zmírnění následků nehody, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, inteligentní omezovač rychlosti, asistent pro jízdu v kolonách, asistent pro jízdu v dopravní zácpě, protikolizní systém při nízké rychlosti, systém pro zmírnění rizika vyjetí z komunikace, adaptivní tempomat Funkce nouzového volání při nehodě E-call. Aktivní tempomat funguje velmi dobře. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy, mají výbornou účinnost, při panickém brzdění se automaticky rozblikají varovné blikače.

DESIGN nového modelu ZR-V je atraktivní a dle mého povedený, vůz je zakulacený. Přední část vozu je téměř svislá s mohutnou černou maskou (alá Aston Martin) s LED světlomety výrazně protaženými do boku. Spodní část vozu, lemy kol a oba nárazníky jsou lemovány černým lesklým plastem. Na dveřích je prolis mírně stoupající, boční zrcátka jsou na stopkách ze dveří. Zadní světla jsou orientovaná vodorovně a jsou dělená, část na zadním víku, s LED technikou. Pod černým lesklým plastem zadního nárazníku je stříbrný plast, kde jsou dvě falešné chromované koncovky výfuku. Karoserie působí elegantně a dynamicky, mě velmi připomíná modely Porsche Macan a trochu i Aston Martin DBX.

CENA v nejvyšší výbavě Advance se nabízí za cenu 999.900 Kč (4/2024). V této výbavě najdeme: ESP, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, alarm, aktivní elektrický posilovač řízení, 6x airbag,head up displej, bezpečnostní paket ADAS, start stop - systém, př. mlhovky, automatická dvouzónová klima, automatické stěrače, přední i zadní LED světla, automatické přepínání dálkových světel, 18“ Alu kola s pneu 225 - 55 R18, přední a zadní čidla parkování, zadní parkovací kamera, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, zatmavená zadní boční okna, palubní počítač, audio BOSE s MP3, DAB radiem, s ovládáním na volantu s 12-ti repro, USB slot, bezdrátové dobíjení telefonu, palubní počítač, přední i zadní sedačky s el. vyhříváním, výškově nastavitelná elektrická sedačka řidiče, kožený volant s ovládáním audia a tempomatu nastavitelný ve dvou  osách se dvěmi pamětmi.

Příplatková výbava: perleťová barva White Platinum 17.900 Kč. Celková cena je 1.017.800 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - bezpečnostní asistenti 

                - dynamické vlastnosti pohonu

                - poměrně rozumná spotřeba

                - dobře fungující hybridní systém 

                - výborná LED světla + dynamické blinkry

                - dobré jízdní vlastnosti

                - otočné ovladače klimatizace

                - head up displej

                - rovná plocha kufru po sklopení sedaček

                - prostor na sezení vzadu

                - bezklíčkové otvírání a startování, kufr kopnutím

                - bohatá výbava

                - vydařený design exteriéru i interiéru

MÍNUSY:  - v nabídce pouze jediná motorová verze

                 - vysoký hluk při otevřeném střešním okně

                 - není možné přepnout na el. režim

                 - menší kufr    

                 - vyšší spotřeba na dálnici

                 - chybějící rezerva

                 - rozlišení zadní kamery

                 - vyšší cena

                 - chybí vnitřní horní madlo u spolujezdce

                 - menší otvor střešního okna, na délku 36 cm              

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1993 cm3 řadový zážehový 4 válec                                                                                     

Výkon 105 kW (143 k) /6.000 ot./min., točivý moment 186 Nm 4.500 ot./min.
elektromotor 135 kW (184 k) 315 Nm, baterie 1,05 kW,1stupň. převodovka, pohon př. kol
Rozměry D x Š x V  4.568 - 1.898 (se zrcátky) 1.620 mm, rozvor 2.657 mm
Vlastní- pohotovostní hmotnost 1.635kg, užitečná 520 kg, celková 2.155 kg                     

Nádrž na 57 l paliva. Zavazadlový prostor 370 / 1.301 litrů

Pneu 225 - 55 R18 Dunlop SP Sport Maxx 050 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,0 s, max. rychlost 173 km/h
Spotřeba paliva WLTP 5,8 l/100km kombinace

Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 810 km - 6,0 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 8,6 s.

Resume : moderní crossover, s elegantním exteriérem i interiérem, dobrým podvozkem s bohatou výbavou. Hybridní pohon se hodí nejlépe do města, případně na okresky kde má nízkou spotřebu, naopak na dálnici se trápí a vezme si kolem 8,5 litru. Technika pohonu je převzatá z Civicu. V nabídce je pouze tato jediná motorová verze. Testovaný model je v nejvyšší výbavě za poměrně vysokou cenu 1 milion Kč.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu