Vyhledávání

Test Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona Electric

Kona je malé elektrické SUV, se silným motorem a poměrně velkou baterií, silnější z nabízených dvou variant. Má nízkou spotřebu a slušný dojezd. Nepatří už mezi nejnovější modely, ale většinu z nich předčí.

MOTOR Elektrický třífázový synchronní motor má výkon 150 kW a točivý moment 395 Nm, který je k dispozici v celém pásmu otáček. Motor nabízí výbornou dynamiku a pružnost, zejména v nižších rychlostech, kde výrazněji zrychluje. Rekuperaci je možné nastavit pádly pod volantem. Je možné vybírat ze tří jízdních režimů - Eco, Normál a Sport. Ovládání jízdy je tlačítky na středovém tunelu, není tu žádná řadící páka.

Spotřeba u elektrických vozů se uvádí k kilowathodinách na 100 km. A není to jako u běžných vozů, kde ve městě je nejvyšší, tady je naopak nejnižší, díky nižším rychlostem a rekuperaci při brzdění na křižovatkách. Po městě se dá jezdit někde mezi 10-12 kWh. Na dálnici je spotřeba nejvyšší při trvalé rychlosti kolem 130 km/h je to kolem 20-22 kWh. Mimo město budete jezdit mezi 13-17 kWh. Spotřeba se během celého testu - 822 km ustálila na hodnotě 16,2 kWh/100km (dojezd 395 km). Výrobce uvádí spotřebu 14,7 (s tou se dá jezdit po a mimo město) tomu odpovídá dojezd 435 km, ale výrobce uvádí maximální dojezd 484 km dle WLTP. Ve městě bude reálný dojezd ještě vyšší, na běžné silnici to přibližně odpovídá, na dálnici se dojezd zkrátí na cca 320 km. To vše při minimálním zatížení a téměř optimálních podmínkách, při teplotách cca 20c, takže se netopilo a nemusela se pouštět klimatizace, která zkracují dojezd vozu. Kapacita baterie je 67,5 kWh, ale využitelných je 64 kWh. Udávanou maximálka je 167 km/h, mě se povedlo dosáhnout až rychlosti 178 tachometrových (tachometr zřejmě proměřuje), zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 7,2 s, o půl vteřiny dřív než uvádí výrobce 7,9 s. Vůz je velmi tichý.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti Kony jsou velmi dobré, podvozek je ideálně naladěn, v zatáčkách dobře drží, přesto je velice komfortní, jen se více naklání. Při rychlejším průjezdem zatáčkou je cítit vyšší váha, která vás vynáší ze zatáčky. Podvozek nezvládá pouze příčné a velké nerovnosti na vozovce. Testovaný vůz jezdil na letních pneu o rozměru 215-55 R17 Michelin Primacy 4 na originálních černo-stříbrných pětipaprskových hliníkových kolech. Kona má lehce vyšší světlou výšku 158 mm, tak s ní můžete do lehkého terénu nebo na polní cestu. Vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením i vzadu jsou kotouče s dobrou účinností a nemají problém vůz zastavit.

ŘÍZENÍ Je optimálně naladěné trochu tužší, není přeposilované. Kožený kulatý tříramenný volant se silným věncem se dobře drží, má vyhřívání.

BATERIE Kapacita lithium iontové baterie je 67,5 kWh, ale využitelných je 64 kWh. Maximální výkon nabíjení je 100 kW. Já jsem nabíjel maximálně 55 kW, ale 145 Ampér.    Při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V-  3kW budete potřebovat víc než den -  téměř 28 hodin. Palubní nabíječka umí maximálně 10,5 kW. Na rychlonabíječkách hypercharger 150 kW CCS (těch je u nás opravdu velmi málo, v Praze je jich asi 12, ve zbytku republiky jich bude někde kolem 20) jsem nabil za 38 minut o 50% (37,8 kWh), z 28 na 78%, nebo z 30 na 80% za 40 minut (38,8 kWh). Na klasické rychlonabíječce 50 kW, které jsou nejrozšířenější je nabíjení o poznání pomalejší, za 30 minut jsem nabil přesně 30% (23,3 kWh, to je cca na 110 km jízdy po dálnici) z 35 na 65%. Přesný stav baterie v procentech lze zjistit pouze na velkém displeji navigace nebo při nabíjení, jinak pouze informativně (čárkami po ¼ kapacity) na hlavním displeji - znázorňuje se stejně jako stav paliva. Nabíjecích míst je zoufale málo, v Praze to není až takový problém, ale mimo Prahu spíš jen krajská města jsou tam třeba dvě, tři místa, kde jsou rychlé nabíječky. Na venkově je elektroauto zcela nepoužitelné, když plné nabití ze zásuvky trvá víc jak celý den. Když někam jedete, musíte dopředu plánovat trasu zjistit, kde jsou rychlonabíječky a kde budete nabíjet a počítat se zdržením na nabíjení minimálně na 20-30 minut, pokud by bylo na nabíječce obsazeno nebo byla mimo provoz, byl by to velký problém. Kona má velmi příznivou spotřebu i díky nižší celkové hmotnosti a reálný dojezd je kolem 400 km, což je ve srovnání s konkurencí velmi slušné. Jezdil jsem v optimálních podmínkách, v teplotách kolem 20-25c, takže bez použití klimatizace a topení, které Vám snižuje kapacitu baterie, hlavně v zimě kapacita baterie rychle klesá a dojezd se snižuje cca o 20%. Při dálniční jízdě bude dojezd někde kolem 300 km. Za mě je použití elektroauta optimální do města a blízkého okolí pro například rozvážkové služby nebo dojíždění do práce. Ale cena vozu je naprosto neadekvátní (vzhledem k možnostem vozu). U Kony je rozdíl  proti srovnatelné benzínové verzi s výkonem 145 kW cca 480.000 Kč podle modelu. Do budoucna bude cena elektřiny určitě výrazně stoupat (zejména na rychlonabíječkách), takže ani na provozu proti klasickému benzínu nebo dieselu neušetříte. Auto může být vhodné pro někoho, kdo má rodinný dům a parkuje auto v teple garáže a může nabíjet na domácí nabíječce a energii má ideálně z vlastní fotovoltaiky. Konektor nabíjení je v přední masce, což je z hlediska nabíjení praktické, krytku Vám, ale někdo může ulomit. U vozu chybí možnost namontovat tažné zařízení a táhnout přívěs.

INTERIÉR Palubní deska má klasickou kapličku před řidičem, je dobře zpracovaná působí dobře i na pohled. Měkčené plasty jsou pouze ve střední části palubky, jinak jsou zde tvrdé plasty. Palubní přístroje jsou na barevném LCD displeji velikosti 10,25“. Vlevo je rychloměr, vpravo pak přístroj, které ukazuje využití motoru, případně rekuperaci, přístroje mají bílé podsvícení. Displej palubního počítače je mezi hlavními přístroji. Palubní počítač - zobrazuje dobu jízdy, průměrnou, dojezd a ujetou vzdálenost. Palubní počítač se ovládá z volantu, má denní a celkovou paměť. Přístroje mají bílé podsvícení, tlačítka a ovladače mají modré. Blikače mají funkci 3 bliknutí, pro přejíždění z pruhů na dálnici.

Originál audio systém s přehrávačem MP3 s USB/AUX připojením a digitálním radiem DAB, se šesti reproduktory má slušný zvuk, ovládání má vlevo na volantu. Testovaný vůz měl audio systém se 10,25“ dotykovým displejem. Tříramenný kulatý  volant s koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách, má vyhřívání a jsou na něm tlačítka ovládání palubního počítače, tempomatu a audia. Dole na středovém tunelu je ovládání automatické klimatizace, velkými kruhovými ovladači se nastavuje teplota, po půl stupních a intenzita ventilátoru, tlačítky kam bude vzduch foukat. Design ovladačů a středové konzole - stříbrný plast působí lacině. Vůz má elektrické ovládání všech čtyř oken, hlavní ovladač a ovládání el. zrcátek je na madle dveří řidiče. Přední pásy jsou výškově stavitelné.

Přední sedačky s koženým potahem v černé barvě jsou pohodlné, mají slušné boční vedení a jsou tuhé. Obě přední sedačky jsou elektricky nastavitelné u řidiče i výškově   navíc s bederní opěrou. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 70 cm (sedák 46 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou 92 cm, hlava těsně pod stropem. Zadní opěrky se vysouvají jen velmi nízko.

Zavazadlový prostor má objem 332 litrů, po sklopení děleného opěradla se zvětší na 1114 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířku 101,5 cm, výška pod odnímatelným krytem pouze 42,5 cm, délka v rovině podlahy je 71 cm, po sklopení sedaček se prodlouží na 133 a k opěradlům až 151 cm. Po sklopení opěradel je ložná plocha téměř rovná. Tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je přes 69 cm vysokou nákladovou hranu, která je v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek zhruba 183 cm nad zemí. Pod podlahou kufru je úložný prostor, kde je dojezdová sada a kabely, všechny se tam, ale nevejdou.

BEZPEČNOSTní výbava je na dnes už standartní úrovni i základní model má sériově 6 airbagů (včetně okenních pro přední a zadní sedadla) a stabilizační systém ESC. Nad 20 km/h začne pískat akustická signalizace pásů. Brzdy fungují velmi dobře, na všech čtyřech kolech jsou kotoučové brzdy, při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Vůz měl příplatkový varovný systém pro udržování  jízdního pruhu LKA, systém sledování řidičovy únavy DAW. Navíc asistent pro rozjíždění do kopce HAC a sjíždění svahu DBC. Autonomní nouzové brzdění FCA s varováním před čelním nárazem FCW s detekcí vozidel, chodců a cyklistů, FCW sledování mrtvého úhlu BCW, upozornění na projíždějící vozy při couvání RCCW, rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost - ISLW. Inteligentní adaptivní tempomat s funkcí opětovného rozjezdu ze stojící kolony a omezovačem rychlosti SCC, asistent jízdy po dálnici HDA.

DESIGN Je netradiční a Konu si ani po letech určitě nespletete s žádným jiným autem jiné značky, je trochu podobný novým Citroenům v přední části. Zejména přední část je atypická - je dost vysoká, světlomety jsou ve dvou úrovních výšky, dole hlavní světla, nahoře u kapoty denní LED světla dohromady s blinkry, které lemují přední kapotu. U elektrické verze chybí zcela přední maska, je tam pouze hladká lakovaná plocha s předním znakem a dvířky nabíjení. Lemy kol a prahy jsou rozšířené. Zadní úzká světla jsou horizontálně orientované a dělené, na rozích nárazníku jsou umístněny blikače, mlhovky a couvací světla, uprostřed nárazníku naznačený černostříbrný difuzor, 4 čidla parkování, dvě jsou v černém plastu a dvě v lakovaném nárazníku. Nad zadním oknem je poměrně velký spojler v černé barvě, protože vůz je dvoubarevný a střecha je černá. Nad RZ je lišta pod ní je zadní parkovací kamera, která se při špatném počasí znečistí. Boční linie oken mírně stoupá, po celé délce, v C sloupku je malé okénko. Vzhled vozu je každopádně dost atypický, někomu se může líbit a jinému zase ne.

CENA Testovaný vůz Kona Electric je v nejvyšší výbavě Style Premium, prodává se za cenu 1.239.990 Kč (2/2023). V základní výbavě vozu najdeme: ESC, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a sjíždění svahu DBC, varovný systém pro udržování  jízdního pruhu LKA, systém sledování řidičovy únavy DAW,  Autonomní nouzové brzdění FCA s varováním před čelním nárazem, FCW a detekcí chodců, sledovaní mrtvého úhlu vnějších zrcátek BCW, upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCW, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka denní LED světla, tempomat, 6x airbag, centrální zamykání s dálkovým ovládání a alarmem, bezklíčkové otvírání a startování, 4x. el. okna a zrcátka, samostmívací vnitřní zrcátko, prémiový audiosystém Krell s 8 reproduktory a externím zesilovačem, výkon 360 W MP3 s USB/AUX připojením a digitálním radiem DAB s 10,25“ dotykovým displejem s ovládáním na volantu, elektrický posilovač řízení, automatická klimatizace, palubní počítač, automatické stěrače, kožené čalounění sedadel, elektricky ovládaná a výškově nastavitelná sedačka řidiče s bederní opěrkou, dělené sklopné zadní sedačky, fixační síť zavazadlového prostoru, kožený volant, přední mlhovky, LED hlavní světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel (HBA), tónovaná skla, zadní parkovací senzory a kamera, černé střešní ližiny, systém 17" kola z lehkých slitin, pneumatiky 215/55 R17.

Příplatková výbava: střecha včetně krytů vnějších zpětných zrcátek v odlišném barevném provedení 20.000. Cena příplatkové výbavy 20.000 Kč. Celková cena je 1.259.990 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:


PLUSY :  - dobré jízdní vlastnosti, komfortní podvozek
                - velký dojezd a nízká spotřeba s ohledem na konkurenci
                - bohatá bezpečnostní výbava
                - dobře svítící LED světla

                - bezklíčkové otvírání

                - netradiční design

                - pružnost motoru a zrychlení

                - bezpečnostní asistenty 

                - dobře fungující aktivní tempomat

                - nabíjecí konektor prakticky vepředu

                - zadní sedačky se sklápí téměř do roviny

                - ovládání klasickými tlačítky bez dotykových displejů

                - dobře hrající audio Krell
MÍNUSY: - velký rozdíl ve spotřebě při jízdě do kopce

                - design interiéru - laciné stříbrné plasty na středové konzoli

                - vyšší váha vynáší auto v zatáčkách

                - palubní deska z tvrdých plastů

                - vysoká cena - rozdíl proti srovnatelné benzínové verzi skoro 500 tis. Kč   

 
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - elektrický třífázový synchronní motor                                                                                      

Výkon 150 kW (204 k), točivý moment 395 Nm
1 stupňová převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.205 - 1.800 - 1.555 mm, rozvor 2.600 mm

Vlastní - pohotovostní hmotnost 1736 kg, užitečná 434 kg, celková 2.170 kg

Baterie (67,5) využitelných 64 kWh. Zavazadlový prostor 332/1114 l

Pneu 215-55 R17 Michelin Primacy 4 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 7,9 s, max. rychlost 167 km/h
Spotřeba paliva (14,7 kWh/100 km) dojezd 484 km dle WLTP 

 

Během testu najeto 822 km se spotřebou 16,2 kWh/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 7,2 s.

Resume: Jedná se o dobře vybavený vůz, řadící se mezi malé elektrické SUV bez pohonu všech kol. Má slušný podvozek a prostorný interiér. Motor má nadprůměrný výkon, nízkou spotřebu a velmi slušný dojezd. V rámci své třídy určitě patří v těchto parametrech mezi nejlepší.

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu