Vyhledávání

Test Hyundai Tucson s 1,6 benzínem hybrid předokolka

Test Hyundai Tucson s 1,6 benzínem hybrid předokolka

Tucson druhé generace vyráběný v Nošovicích, představený na podzim 2020. Testovaný vůz je předolka s benzínovým hybridem s šestistupňovým automatem v nejvyšší výbavě Style.

MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s benzínovým motorem - 1,6 GDI hybrid. Šestnáctistovka dosahuje výkonu 132 kW v 5.500 otáčkách a 265 Nm točivého momentu v rozsahu od 1.500 až do 4.500 otáček. Benzínové šestnáctistovce pomáhá elektrický o výkonu 44,2 kW a 265 Nm. Kapacita baterie je 1,49 kWh, která se průběžně během jízdy a rekuperace dobíjí, obvykle jsem byl kolem 50 % její kapacity. Celkový výkon hybridního systému je 169 kW (230 koní) a 350 Nm točivého momentu (1.500-4.500 otáček). Tucson má pouze dva módy nastavení jízdy a podle nich se upravuje průběh výkonu motoru a řazení: eco a sport. Hybridní pohon je velmi pružný zejména ve středních otáčkách od 2.000 motor velmi dobře zrychluje.

Při běžné jízdě budete jezdit kolem 5-6 litrů, stejně tak i ve městě. Při svižném svezení je spotřeba kolem 7-7,5 litrů benzínu. Spotřeba za celý test - 739 km ve smíšeném provozu byla 6,1 (dle palubního počítače) výrobce deklaruje 5,5-5,9 litru, tak jsem se údajům výrobce velmi přiblížil, při rozumné jízdě to lze dosáhnout. Udávaná maximálka je 193 km/h to jsem neověřoval, zrychlení z 0-100 km/h za 8,0 s, mě se to povedlo na tachometrových 100 za 7,3 s. Při běžné jízdě je vůz velmi tichý.

PODVOZEK je naladěn komfortně, přestože testovaný vůz jezdil na velkých letních pneu Michelin Primacy 4 235-50 R19 na originálních černostříbrných pětipaprskových alu kolech, díky 50% profilu pneu je jízda trochu tvrdší. V zatáčkách Tucson sedí velmi dobře, přesto, že se naklání, umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami a svižnou jízdu po okreskách. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce v terénu, je zde také asistent pro rozjezd do kopce. Testovaná verze byla pouze s předním náhonem. Světlá výška vozu je pouze 170 mm (u všech verzí i u čtyřkolek), takže to není žádný teréňák, uplatní se maximálně někde na polní, lesní cestě. Vůz má čtyři kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chlazením a velmi dobře brzdí.  

ŘÍZENÍ Klade optimální odpor s elektrickým posilovačem s variabilním účinkem podle rychlosti. Multifunkční čtyřramenný kožený vyhřívaný volant se silným věncem se dobře drží a je nastavitelný výškově i podélně.

ŘAZENÍ Šestistupňové automatické převodovky je plynulé. Manuální řazení je možné pádly pod volantem (žádná řadící páka zde není, jsou zde tlačítka na jednotlivé jízdní módy na středovém tunelu). Automat řadí plynule, bez cukání a brzy a motor se tak zbytečně nevytáčí. Převodovka má dlouhé převody, takže motor není nutné vytáčet. Motor točí na sedmičku při 90-ti 1.600 ve 110 cca 2.000, při dálničním limitu 130 je to 2.400 otáček i ve 150 km/h motor točí pouze 2.800 otáček.

INTERIÉR Palubní deska je bez klasické kapličky s přístroji, před řidičem je 10,25“ barevný displej, bohužel není krytý žádným stínítkem proti sluníčku. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Na LCD displeji se zobrazují klasické kruhové přístroje, ve dvou variantách dle zvoleného jízdního módu - světle modré v módu Eco a červené v režimu Sport, každý mód má jinou grafiku. Na displeji je vpravo ukazatel úspornosti jízdy jestli se pohybujete v režimu dobíjení, eco nebo power, v jeho dolní části je stav baterie hybridního systému, vlevo rychloměr v jeho dolní části je palivoměr. Na spodním okraji displeje je vlevo pod tachometrem dojezd, směrem ke středu teploměr vnější teploty, dále graficky ukazatel okamžité spotřeby, dále pak průměrná spotřeba od natankování a zcela vpravo pod otáčkoměrem celkové kilometry. Mezi hlavními ukazateli se na displeji zobrazují další hodnoty - okamžitá rychlost, údaje navigace, aktivního tempomatu, rychlostních značek, vlevo nahoře vedle rychloměru se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň (pouze v manuálním režimu). Při použití levého blinkru se v levém kruhovém přístroji (tachometru) zobrazí prostor vlevo za vozidlem, při použití pravého blinkru pak pravý (v pravém přístroji a zobrazí se číselně otáčky motoru). Palubní počítač zobrazuje dobu jízdy, průměrnou spotřebu a ujetou vzdálenost. Má tři paměti, denní a celkovou (a od natankování) a ovládá se tlačítky vpravo na volantu. Přístroje, tlačítka a ovladače mají bílé až světle modré podsvícení.   

    

Originál audio s MP3 s USB konektorem a digitálním radiem DAB. Od výbavy Style je součástí výbavy prémiový audiosystém Krell, s osmi reproduktory (včetně subwooferu a zesilovače 360 W) s výborným zvukem, s ovládáním na volantu. Uprostřed palubní desky je navigace s 10,25“ dotykovým displejem. Hlasitost ovládáte už jen tlačítky, na volantu nebo pod dotykovým displejem. Přehrávání z USB Flash disku, stále opakuje dokola ty stejné písničky (při náhodném výběru). Klávesnice navigace není bohužel podle abecedy, ale je počítačová. Na tomto středovém displeji se zobrazuje obraz parkovacích kamer- zadní umístěné nad RZ, přední pod znakem, boční na spodní straně zrcátek, při dešti se však snadno znečistí, které velmi dobře informují o situaci kolem vozu (je možné i za jízdy vpřed, pohled dozadu). Mezi řidičem a spolujezdcem je široký středový tunel s loketní opěrkou, pod kterou je úložný prostor, před ním jsou tlačítka ovládání automatické převodovky. Čtyřramenný vyhřívaný kožený multifunkční volant s kovovým dekorem je seřiditelný ve dvou osách. Automatická dvouzónová klimatizace navazuje přímo na displej navigace (je pod ní), ale má svůj samostatný displej s modrým podsvícením, má funkci mono, nastavování teploty je po půl stupních. Ovládání je jen lehkým dotykem. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutné A-sloupky a také šikmo dozadu.

                                                        

Přední černé kožené vyhřívané a ventilované sedačky jsou pohodlné a optimálně tuhé, jsou výškově nastavitelné, u řidiče s bederní opěrou a s kompletním elektrickým ovládáním. Roh palubní desky u dotykového displeje se dotýká pravého kolene řidiče. Vzadu je dostatečný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm, sedák 53 + 24 cm prostor pro kolena. Při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je místa dost - 99 cm (bez střešního okna). Zadní opěradlo má nastavitelný sklon (sedačky jsou vyhřívané). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken a sklopných zrcátek, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, do kapsy se vejde středně velká láhev.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 616 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené na tři části 40-20-40% po jejich sklopení se objem zvětší na 1795 litrů, překvapivě jsou objemy větší než u nehybridní verze. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 104 cm, výška pod odnímatelným krytem 48 cm, délka v rovině podlahy 88 cm (po sklopení sedaček ložná plocha 150 cm až k opěradlům předních sedaček 174 cm). Tvar kufru není zcela pravidelný, zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru jsou drobné úložné prostory, rezervu není možné mít ani za příplatek. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 71 cm nad zemí přímo v rovině s podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek zhruba 185 cm nad zemí v plastu na spodní straně vpravo je tlačítko na elektrické zavírání, víko kufru je možné otevřít i zavřít od řidiče - tlačítko nalevo od volantu.

BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven sedmi airbagy, včetně středového mezi předními sedačkami. Stabilizační systém VSM (ESP) s TCS (ASR) jsou v základní výbavě. Aktivní sledovaní mrtvého úhlu vnějších zrcátek BCA + aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCA. Asistent pro jízdu na dálnici HDA. Asistent zabraňující kolizi při couvání PCA-R.  Vůz má systém pro udržování jízdních pruhů, což je vhodné také na víceproudé komunikace. Přední opěrky hlav jsou aktivní. Systém bránící převracení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC. Autonomní nouzové brzdění FCA s detekcí chodců + asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW. Varování před čelní srážkou při odbočování FCA Junction. Systém řízení trakce při průjezdu zatáčkou ATCC. Vůz má přední a zadní čidla parkování a 360 stupňové kamery. Automatické tísňové volání eCall. Funkce varovných světel při nouzovém brzdění. Aktivní hlavové opěrky vpředu. Akustické varování nezapnutých pásů nad 20 km/h, to bohužel funguje i při couvání. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) mají výbornou účinnost.

DESIGN je výrazný a snadno rozeznatelný od dalších značek. Zejména přední část vozu je velmi povedená s mohutnou maskou s mřížkou z černého chromu a velkým znakem (pod kterým je parkovací kamera), přední LED světla jsou atypické ve čtyřech řadách nad sebou a směrem nahoru se rozšiřují. Zadní část je také velice atraktivní se svisle orientovanými trojúhelníkovými světly, které jsou spojené LED lištou vypadají dobře. Nad zadním sklem je velký spojler v barvě vozu s brzdovým LED světlem, pod ním je schovaný malý stěrač. Na spodní straně nárazníku je matný šedostříbrný plast, vpravo je v nárazníku dvojitá hranatá koncovka výfuku. Spodní část dveří prahy, podběhy kol a zadní nárazník lemuje matný šedočerný plast. Celkově vůz působí velmi dynamickým dojmem a vypadá, že je ve větší, ale měří pouze 4,5 metru.

CENA Testovaný vůz ve výbavě Style se nabízí za akční cenu 929.990 Kč (2/2024) standartní cena je 999.990 Kč, v původním ceníku z 7/2023 byla cena 989.990 (zdražení je tedy rozumných 10 tis. Kč). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 7x airbag, aktivní tempomat. Systém bránící převracení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC. Autonomní nouzové brzdění FCA s detekcí chodců + asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW. Systém řízení trakce při průjezdu zatáčkou ATCC. Centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, zadní dělené sedadlo, palubní počítač,  výškově stavitelná sedačka řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, vyhřívání předních i zadních sedadel, prémiový audiosystém Krell s výkonem 360 W s MP3 s ovl. na volantu s osmi repro vč. subwooferu s USB, integrovaná navigace s 10,25“ dotykovým displejem, bluetooth hands free, přední a zadní park asistent, zadní parkovací kamera, Full LED přední světlomety včetně integrovaného statického přisvěcování do zatáčky s automatickým přepínáním, přední mlhovky, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, el.sklopná zrcátka, samozatmívací zrcátko, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, pádla řazení pod volantem, hliníkové pedály. 19“ Alu kola s pneu 235-50, černé střešní ližiny, elektricky ovládané 5. dveře s bezdotykovým ovládáním, automatické stěrače.

Příplatková výbava : Paket Premium - anatomicky tvarovaná sedadla s koženým čalouněním, elektricky nastavitelná a ventilovaná přední sedadla, paměť nastavení sedadla řidiče, elektricky posuvné sedadlo spolujezdce z 2. řady sedadel, 360° kamerový systém SVM, kamerové sledování mrtvého úhlu BVM, elektronicky řízený systém odpružení ECS, dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent RSPA za 60.000, střecha včetně krytů vnějších zpětných zrcátek v odlišném barevném provedení 20.000, metalíza za 17.900 Kč. Cena příplatkové výbavy je 97.900 Kč Celková cena je 1.027.890 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :    - pružný a výkonný hybridní pohon

                 - dlouhé převody a plynulé řazení šestistupňové převodovky

                 - dobře fungující aktivní tempomat 

                 - rozumná spotřeba

                 - automatické přepínání bi LED světel  

                 - pádla řazení pod volantem   

                 - nízká hlučnost v interiéru  

                 - bezklíčkové otvírání a startování

                 - při přejíždění z pruhů obraz z boční kamery

                 - prostorný interiér vzadu (na sezení)

                 - dobře hrající audiosystém Krell

                 - o víc jak 200 kg nižší váha než u Plug in hybridu

                 - bohatá výbava

                 - vnější i vnitřní design

                 - nastavitelný sklon zadního opěradla

                 - vyhřívané zadní sedačky

                 - pohodlné přední vyhřívané a ventilované sedačky    

                 - zadní opěradla se sklápí do roviny 

MÍNUSY:   - vyšší spotřeba na dálnici

                 - pravé koleno tlačí na palubní desku

                 - USB přehrávání, hraje pořád do kola stejné písničky

                 - hlasitost audia se ovládá pouze tlačítky

                 - manipulace s roletou kufru

                 - zadní blinkry dole v nárazníku 

                 - pouze režim eco a sport

                 - zadní opěrky se nedají zasunout (omezují výhled dozadu) 

                 - nemá rezervu

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec, hybrid                                                                       

Výkon 132 kW (180 k) / 5.500 ot./min., točivý moment 265 N.m  při 1.500 - 4.500 ot./min.

Elektromotor 44,2 kW a 265 Nm, systémový výkon 169 kW a 350 Nm
šestistupňová automatická převodovka, připojitelný pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.500 - 1.865 - 1.653 mm, rozvor 2.680 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.625 kg, užitečná 550 kg, celková  2.175 kg                      

Nádrž na 52 l paliva. Zavazadlový prostor 616 / 1795 litrů

Pneu 235-50 R19 Michelin Primacy 4 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 802 s, max. rychlost 193 km/h
Spotřeba paliva 5,5-5,9 l/100km kombinovaná rychlost WLTP

Během testu ujeto 739 km s průměrnou spotřebou 6,1 l/100km (dle palubního počítače) zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h za 7,3 s.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu