Test Hyundai Tucson s 1,6 benzínem plug in hybrid ve čtyřkolce
Tucson druhé generace vyráběný v Nošovicích, představený na podzim 2020. Testovaný vůz s pohonem všech kol s benzínovým plug in hybridem s šestistupňovým automatem v nejvyšší výbavě Style.
MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s benzínovým motorem - 1,6 GDI. Šestnáctistovka dosahuje výkonu 132 kW v 5.500 otáčkách a 265 Nm točivého momentu v rozsahu od 1.500 až do 4.500 otáček. Benzínové šestnáctistovce pomáhá elektrický o výkonu 66,9 kW a 304 Nm (pokud má nabitou baterii). Celkově nabízí hybridní systém kumulovaný výkon 195 kW (265 koní) a 350 Nm točivého momentu (1.500-4.500 otáček). Tucson má dva módy nastavení jízdy a podle nich se upravuje průběh výkonu motoru a řazení: pouze eco a sport. Zhruba někde kolem 1.300 otáček začíná zabírat turbo. Motor je velmi pružný zejména ve středních otáčkách od 2.000 motor velmi dobře zrychluje.
Spotřeba velmi závisí na stavu baterie. Při nabité baterii jsem jezdil od 0 do 5-ti litrů. Pokud máte možnost nabíjet, můžete jezdit ve městě i mimo čistě na elektřinu. Dojezd na plně nabitou baterii je v létě kolem 60 km. Při běžné jízdě s nabitou baterií budete jezdit kolem 4 litrů. Na dálnici při jízdě na hranici povolené rychlosti je spotřeba až kolem 9 litrů benzínu. Spotřeba za celý test - 744 km ve smíšeném provozu byla 4,3 (dle palubního počítače) výrobce deklaruje 1,4 litru, to můžete mít při nabité baterii a jízdě do 60-70 km, jinak to není reálné, na delší trase (metodika měření spotřeby hybridů je naprosto mimo realitu). Udávaná maximálka je 191 km/h to jsem neověřoval, zrychlení z 0-100 km/h za 8,2 s, mě se to povedlo na tachometrových 100 za 7,6 s. Při běžné jízdě je vůz velmi tichý.
PODVOZEK je naladěn komfortně, přestože testovaný vůz jezdil na velkých letních pneu Michelin Primacy 4 235-50 R19 na originálních černostříbrných pětipaprskových alu kolech, díky nim je jízda trochu tvrdší. V zatáčkách Tucson sedí velmi dobře, přesto, že se naklání, umožňuje rychlé průjezdy zatáčkami a svižnou jízdu po okreskách. V zatáčkách je poměrně cítit vyšší váha hybridu 1852 kg, že se Tucson víc hrne ven ze zatáčky. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce v terénu, je zde také asistent pro rozjezd do kopce. Prioritně jsou poháněna přední kola, zadní se připojují automaticky, při prokluzu předních kol - využívá mezinápravovou elektrohydraulickou spojku (možné znázornění aktuálního pohonu na displeji). Světlá výška vozu je jenom 170 mm, takže to není žádný teréňák, uplatní se maximálně někde na polní, lesní cestě nebo v zimě na cestě do hor. Vůz má kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením a velmi dobře brzdí.
ŘÍZENÍ Klade optimální odpor s elektrickým posilovačem s variabilním účinkem podle rychlosti. Multifunkční čtyřramenný kožený vyhřívaný volant se silným věncem se dobře drží, je nastavitelný ve dvou osách.
BATERIE Využitelná kapacita lithium polymerové baterie je 13,8 kWh. Nabíjení je možné maximálně výkonem 7,2 kW. Což znamená nejrychlejší nabití do plna za zhruba 2 hodiny. Při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V budete potřebovat ještě násobně více času (nikde jsem nenašel kolik). Při půlhodinovém nabíjení někde na veřejné nabíječce, zvýšíte dojezd o zhruba 14 km, což není moc. Přesný stav baterie v procentech se zobrazuje pouze na vedlejším displeji navigace. Pod 15% kapacity baterie Vám už displej ukazuje nulový dojezd na elektřinu, na 30% baterie ukazuje dojezd jen 7 km. Tento vůz je ideální pro toho, kdo má možnost nabíjet doma v garáži přes noc, aby nabil baterii do plna a jezdit s ním kratší trasy do 60 km (například do práce nebo na nákupy). Překvapivě i v elektrickém módu s dostatečně nabitou baterií mi naskočil spalovací motor. Na kratších trasách s nabitou baterií, je možné jezdit se spotřebou mezi 1 a 5-ti litry. V elektrickém módu by měl být dojezd 62 a 74 km ve městě, mě ukazoval displej při plně dobité baterii dojezd pouze kolem 60 km. To jsem jezdil v letních měsících v optimálních podmínkách a teplotách kolem 20c. Nabíjecí kabely není kam uložit, zabírali místo v zavazadlovém prostoru.
ŘAZENÍ Šestistupňové automatické převodovky je plynulé. Manuální řazení je možné pádly pod volantem (žádná řadící páka zde není, jen tlačítka na jednotlivé jízdní módy na středovém tunelu). Automat řadí plynule, bez cukání a brzy a motor se tak zbytečně nevytáčí. Převodovka má poměrně dlouhé převody, takže motor není nutné vytáčet. Motor točí na sedmičku při 90-ti 1.700 ve 110 cca 2.050, při dálničním limitu 130 je to 2.500 otáček, ve 150 km/h motor točí 2.900 otáček.
INTERIÉR Palubní deska už nemá klasickou kapličku s přístroji, před řidičem je tu jen 10,25“ barevný displej, bohužel není krytý žádným stínítkem proti sluníčku. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Na LCD displeji se zobrazují klasické kruhové přístroje, ve dvou variantách dle zvoleného jízdního módu - světle modré Eco a červené v režimu Sport, každý mód má jinou grafiku. Na displeji je vpravo otáčkoměr v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny, vlevo rychloměr v jeho dolní části je palivoměr. Na spodním okraji displeje je vlevo pod tachometrem dojezd, směrem ke středu teploměr vnější teploty, dále graficky ukazatel okamžité spotřeby, dále pak průměrná spotřeba od natankování a zcela vpravo pod otáčkoměrem celkové kilometry. Mezi hlavními ukazateli se na displeji zobrazují další hodnoty - okamžitá rychlost, údaje navigace, aktivního tempomatu, rychlostních značek, vlevo nahoře vedle rychloměru se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň. Otáčkoměr je cejchován po 500 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňuje odečíst přesné otáčky. Palubní počítač zobrazuje dobu jízdy, průměrnou spotřebu a ujetou vzdálenost. Má dvě paměti, denní a celkovou (a od natankování) a ovládá se tlačítky vpravo na volantu. Přístroje, tlačítka a ovladače mají bílé až světle modré podsvícení.
Originál audio s MP3 s USB konektorem a digitálním radiem DAB. Od výbavy Style je součástí výbavy audiosystém Krell, s osmi reproduktory (včetně subwooferu a zesilovače 360 W) s výborným zvukem, s ovládáním na volantu. Uprostřed palubní desky je navigace s 10,25“ dotykovým displejem. Hlasitost ovládáte pouze tlačítky, buď na volantu nebo pod dotykovým displejem. Přehrávání z USB Flash disku, stále opakuje dokola ty stejné písničky (při náhodném výběru). Klávesnice navigace není bohužel podle abecedy, ale je počítačová. Na středovém displeji se zobrazuje obraz parkovací kamery umístěné nad RZ. Řidič je od spolujezdce oddělen širokým středovým tunelem s loketní opěrkou, pod kterou je úložný prostor, před ním jsou tlačítka ovládání automatické převodovky. Čtyřramenný vyhřívaný multifunkční kožený volant s kovovým dekorem je seřiditelný ve dvou osách. Automatická dvouzónová klimatizace navazuje přímo na displej navigace (je pod ní), ale má svůj samostatný displej s modrým podsvícením, má funkci mono, nastavování teploty je po půl stupních. Ovládání je jen lehkým dotykem. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu velmi dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutné A-sloupky a také šikmo dozadu.
Přední černé vyhřívané sedačky s tmavým látkovým potahem jsou pohodlné a optimálně tuhé, jsou výškově nastavitelné, u řidiče s bederní opěrou. Roh palubní desky - dotykového displeje se dotýká pravého kolene. Vzadu je dostatečný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 78 cm, sedák 49 + 29 cm prostor pro kolena. Při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou je místa dost - 100 cm. Zadní opěradlo je s nastavitelným sklonem (sedačky jsou vyhřívané). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken a sklopných zrcátek, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, do kapsy se vejde středně velká láhev.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 558 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne téměř rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené na tři části 40-20-40% po jejich sklopení se objem zvětší na 1721 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 105 cm, výška pod odnímatelným krytem 48 cm, délka v rovině podlahy 88 cm (po sklopení sedaček ložná plocha 150 cm až k opěradlům předních sedaček 175 cm). Tvar kufru není zcela pravidelný, zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru jsou drobné úložné prostory, rezerva není možné mít ani za příplatek. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 69 cm nad zemí v rovině s podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek zhruba 180 cm nad zemí v plastu na spodní straně vpravo je tlačítko na elektrické zavírání, víko kufru je možné otevřít i zavřít od řidiče - tlačítko nalevo od volantu.
BEZPEČNOST Vůz je sériově vybaven sedmi airbagy, včetně středového pro přední sedadla. Stabilizační systém VSM (ESP) s TCS (ASR) jsou v základní výbavě. Signalizace vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném zrcátku je výborná věc, zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém pro udržování jízdních pruhů, což je vhodné také na víceproudé komunikace. Přední opěrky hlav jsou aktivní. Systém bránící převracení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC. Autonomní nouzové brzdění FCA s detekcí chodců + asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW. Varování před čelní srážkou při odbočování FCA Junction. Systém řízení trakce při průjezdu zatáčkou ATCC. Vůz má přední a zadní čidla parkování a zadní kameru. Funkce varovných světel při nouzovém brzdění. Akustické varování nezapnutých pásů nad 20 km/h, to bohužel funguje i při couvání. Čtyři kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) mají výbornou účinnost.
DESIGN je výrazný a snadno rozeznatelný od konkurenčních značek. Zejména přední část vozu je velmi povedená s mohutnou maskou s chromovanou mřížkou a velkým znakem, přední LED světla jsou ve čtyřech řadách nad sebou a směrem nahoru se rozšiřují. Zadní část je také velice atraktivní se svisle orientovanými trojúhelníkovými světly, které jsou spojené červenou LED lištou vypadají hodně dobře. Nad zadním sklem je velký spojler s brzdovým LED světlem, pod ním je schovaný malý stěrač. Na spodní straně nárazníku je matný šedostříbrný plast, vpravo je v nárazníku dvojitá hranatá koncovka výfuku. Spodní část dveří prahy, podběhy kol a zadní nárazník lemuje matný šedočerný plast. Celkově vůz působí velmi dynamickým dojmem a vypadá, že je ve větší, ale měří pouze 450 cm.
CENA Testovaný vůz ve výbavě Style se nabízí za akční cenu 1.109.990 Kč (1/2024) standartní cena je 1.179.990 Kč, původním ceníku z 7/2023 byla cena 1.169.990 (zdražení je tedy rozumných 10 tis. Kč). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 7x airbag, aktivní tempomat. Systém bránící převracení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA, asistent pro rozjíždění do kopce HAC a pro sjíždění ze svahu DBC. Autonomní nouzové brzdění FCA s detekcí chodců + asistent pro sledování pozornosti řidiče DAW. Systém řízení trakce při průjezdu zatáčkou ATCC. Centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, zadní dělené sedadlo, palubní počítač, výškově stavitelná sedačka řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, vyhřívání předních i zadních sedadel, prémiový audiosystém Krell s výkonem 360 W s MP3 s ovl. na volantu s osmi repro vč. subwooferu s USB, integrovaná navigace s 10,25“ dotykovým displejem, bluetooth hands free, přední a zadní park asistent, zadní parkovací kamera, Full LED přední světlomety včetně integrovaného statického přisvěcování do zatáčky s automatickým přepínáním, přední mlhovky, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, el.sklopná zrcátka, samozatmívací zrcátko, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, pádla řazení pod volantem, hliníkové pedály. 19“ Alu kola s pneu 235-50, černé střešní ližiny, elektricky ovládané 5. dveře s bezdotykovým ovládáním, automatické stěrače.
Příplatková výbava : metalíza za 17.900 Kč. Celková cena je 1.127.890 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný a výkonný hybridní pohon
- možnost jet cca 60 km na elektrický pohon
- dlouhé převody a plynulé řazení
- aktivní tempomat
- automatické přepínání bi LED světel
- pádla řazení pod volantem
- bezklíčkové otvírání a startování
- prostorný interiér vzadu (na sezení)
- dobře hrající audiosystém Krell
- bohatá výbava
- vnější i vnitřní design
- nastavitelný sklon zadního opěradla
- pohodlné přední vyhřívané sedačky
- zadní opěradla se sklápí do roviny
MÍNUSY: - vyšší spotřeba na dálnici
- pravé koleno tlačí na palubní desku
- není kam uložit kabely nabíjení
- hlasitost audia se ovládá pouze tlačítky
- manipulace s roletou kufru
- zadní blinkry dole v nárazníku
- pouze režim eco a sport
- zadní opěrky se nedají zasunout (omezují výhled dozadu)
- nemá rezervní kolo
- malá světlá výška jen 170 mm
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1598 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec, plug in hybrid
Výkon 132 kW (180 k) / 5.500 ot./min., točivý moment 265 N.m při 1.500 - 4.500 ot./min.
Elektromotor 66,9 kW a 304 Nm, systémový výkon 195 kW a 350 Nm
šestistupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol
Rozměry D x Š x V 4.500 - 1.865 - 1.653 mm, rozvor 2.680 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.852 kg, užitečná 563 kg, celková 2.415 kg
Nádrž na 42 l paliva. Zavazadlový prostor 558 / 1721 litrů
Pneu 235-50 R19 Michelin Primacy 4 (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,2 s, max. rychlost 191 km/h
Spotřeba paliva 1,4 l/100km kombinovaná rychlost WLTP
Během testu ujeto 744 km s průměrnou spotřebou 4,3 l/100km (dle palubního počítače) zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h za 7,6 s.
Karel Kolečko