Vyhledávání

Test Lancie Delty s benzínovým motorem 1,4 Turbo

Test Lancie Delty s benzínovým motorem 1,4 Turbo

Těšil jsem se na svezení s Lancií Delta poslední generace. Vůz který patří do nižší střední třídy stejně jako třeba Focus, Golf 6, Astra, C4, Megane, Peugeot 308, Fiat Bravo a japonská Honda Civic, Mazda 3, Toyota Auris a korejci - úspěšná Kia Ceed a Hyundai i30 a hlavně nejprodávanější domácí Octavia. Velikostí má nejblíž k Octavii, protože překonává délku 4,5 metru. Nejedná se, ale o velkosériový model spíš o luxusnější imigovou značku, kam by se Lancia ráda zařadila. Takže asi nejbližšími soupeři bude Citroen DS4, BMW 1 a Audi A3.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s motorem, který patří doprostřed nabídky benzínových verzí. Jedná se o přeplňovaný benzinový 1,4 Turbo - Multiair. Tato verze dává 103 kW v 5.000 ot., ale hlavně 230 Nm, který je k dispozici již v 1.750 otáčkách. Ve středních otáčkách nabízí slušnou pružnost a dynamiku.

Překvapila mě vyšší spotřeba, přesto, že má dlouhou šestku a točí na benzinový motor dost nízké otáčky. Na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h bude apetit motoru 1,4 T kolem 8l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet lehce nad 6 litrů. Jezdil jsem spíš svižně a trochu ostřeji a spotřeba se držela kolem 8 litrů. Běžně se dá mimo město jezdit plus mínus kolem 7-mi litrů. Ve městě jezdíte mezi 9-11 litry, i přes přítomnost systému Start - stop, kdy se při zastavení motor vypne (při zařazeném neutrálu až téměř při zastavení) po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí a než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet. Spotřeba se během celého testu - 690 km ustálila na rovných 8 l/100km. Udávanou maximálku 203 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 9,2 s jsem zvládl v podobném čase cca 9,1 s na tachometrových 100. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami živý, zátah turba se projevuje těsně pod hranicí 2.000 otáček a pokračuje až k maximu. V nižších otáčkách je motor kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět už od 3.000 otáček.

PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě velmi příjemně překvapily, podvozek je prodloužená platforma z Fiatu Bravo. Ten je příjemný, poměrně dobře filtruje nerovnosti vozovky, v zatáčkách poskytuje velkou jistotu. Na zimních pneu Pirelli Sottozero o rozměru  225-45 R17 na originálních 17 paprskových Alu kolech. Díky 17-tkám je podvozek trochu tvrdší, ale ještě snesitelný. Brzdy fungují velmi dobře, jsou velmi účinné -kotouče jsou na všech kolech. ESP je nastaveno dá se říci poměrně sportovně a zasahuje opravdu až v okamžiku, kdy je to potřeba.  

ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kožený volant stavitelný ve dvou osách se dobře drží. Pro zvětšení účinku posilovače například pro parkování a jízdu po městě slouží tlačítko City.

ŘAZENÍ Je přesné s optimálními drahami. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz má 6-ti stupňovou manuální převodovku - motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.900, při 100 cca 2.100, při 120 - 2.600 a  při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.800 ve 150 to je stále ještě rozumných 3.200 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů - horní díl je z tvrdého plastu. Interiér je dobře zpracovaný a vypadá tak i na pohled. Palubní deska má tradiční analogovou kapličkou před řidičem. Je přehledná - vpravo je otáčkoměr, který je bohužel cejchován po 500 otáčkách což neumožňuje zjistit přesné otáčky. Vlevo je tachometr, který má vlevo 90-tku a nahoře je už 170, takže opticky vypadá, že i když jedete hodně přes 100 na tachometru to nepůsobí jako velká rychlost. Mezi hlavními přístroji je vlevo ukazatel stavu paliva,  vpravo teploměr chladící kapaliny. Pod nimi je velký displej palubního počítače. Ten má dvě paměti (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, dobu jízdy, ujetou vzdálenost, dojezd i tlak v turbodmychadle) trvale je na displeji teploměr a hodiny. Světla mají funkci denního svícení proužek z led diod. Blikače jsou vybaveny dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Na stříbrné středové konzoli je originál vestavné radio s CD/MP3 s 8-mi reproduktory a dobrým zvukem, má ovládání tlačítky na volantu. 3-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem s optimálním věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Ovládání tempomatu je vlevo pod volantem. Vůz je vybaven dvouzónovou automatickou klimatizací s funkcí mono. Ovládanou tlačítky, uprostřed je displej klimatizace, po obou stranách jsou otočné ovladače teploty, která se nastavuje po půl stupních. Nastavení větráku se po každém nastartování musí nastavovat znovu. Výhled šikmo vpřed je velmi  omezen díky mohutnému A- sloupku.

Přední kožené - alcantara sedačky jsou pohodlné, výškově stavitelné. Zadní sedačky jsou posuvné v rozsahu 15 cm. Vzadu je nadprůměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 85 cm a 33 cm mezera mezi sedadly (nejmenší prostor 70/18 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa. Zadní sedačky jsou velmi pohodlné mimo podélného posuvu můžete i nastavit sklon opěradla.  Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech oken, hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kapsa v těchto dveřích je mělká a nevejde se tam láhev na pití. Dole na středové konzoli je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB bylo velmi jednoduché.

Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 380-465 litrů podle polohy zadních sedaček. Pod jeho podlahou v testovaném voze byla dojezdová rezerva. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel nevznikne rovná plocha, objem kufru je pak 760 litrů. Naměřil jsem tyto rozměry - šířka 100 cm, výška pod odnímatelným krytem je 56 cm, délka v rovině podlahy 70-86 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy, po sklopení sedaček vznikne bohužel vysoký schod. Přístup do kufru s velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je vysoko cca 78 cm nad zemí a 27 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 192 cm nad zemí, což je dobrá hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání kufru.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Překvapivě pásy vpředu nejsou výškově nastavitelné. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TCS je v základní výbavě. Natáčecí xenonové světlomety, které osvítí zatáčku. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h v této rychlosti se vůz i zamkne.

DESIGN Je povedený Lancie se vymyká a její design je odlišný od ostatních vozů, proto ji s jiným nezaměníte navíc máte exluzivní auto. Na přední části zaujme mohutná chromová maska, velké protáhlé světlomety s diodovým pruhem pro denní svícení, oválné mlhovky. Zadní část s netradičně tvarovanými sdruženými diodovými světlomety protáhlými výrazně do boku. Dále vzadu zaujme mohutný horní spojler se širokým brzdovým světlem, v zadním nárazníku je umístěna mlhovka a světlo zpátečky. Při pohledu z boku zaujme plynule stoupající linka karoserie pod hranou oken je chromová lišta. Ve výšce klik jde přes celý vůz výrazný prolis, který vystupuje z profilu vozu v něm jsou také zadní sdružené světla. Vozu bohužel chybí ochranné lišty ať na náraznících, na dveřích jsou (černé plastové) pouze ve spodní části.

CENA Delta je s motorem 1,4 T dostupná pouze v prostřední výbavě Gold  je nabízen za cenu 540.000 Kč (2/2012). V této výbavě najdeme: ESP (VDC) s hill holderem, variabilní posilovač řízení, 6 x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, obě přední sedadla s nastavitelnou bederní opěrou a výškově nastavitelná, palubní počítač, zadní dělené sedadlo, kožený volant nastavitelný ve dvou osách, systém start stop,16 “ alu kola.

Příplatková výbava : automatická 2 zónová klimatizace 12.000, loketní opěrka vzadu 3.000, kožené sedačky alcantara 20.000, tempomat 5.000, radio s CD a MP3 s 8-mi repro 4.200, ovládání radia na volantu 4.500, USB a AUX připojení, bluetooth handsfree, hlasové ovládání 6.500, volant a řadící páka v kůži 6.000, automatické stěrače 4.000, dojezdová 16“ rezerva 2.500, el. sklopná zpětná zrcátka, natáčecí bixenony s ostřikovači za 23.000, 17 “ alu kola s pneu 225-45 16.000, zadní parkovací čidla 7.000, metalíza za 11.000 Kč. Doplňky celkem za 124.700 Kč. Celková cena je 664.700 Kč.

 

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :   - výborné jízdní vlastnosti a brzdy

                  - exluzivní design

                  - přesné řazení 6-ti stupňové převodovky, dlouhá šestka

                  - pružný motor

                  - pohodlné přední sedačky

                  - bezpečnostní výbava 6 airbagů a ESP v sérii

                  - dobré zpracování, palubní deska z měkčených plastů

                  - natáčecí xenony

                  - prostor na zadních sedadlech, možnost posuvu a nastavení sklonu

                  - USB připojení a snadné ovládání

                  - diodami podsvícený interiér a zadní diodová světla

MÍNUSY:  - cejchování tachometru 90 vlevo nahoře 170

                  - vysoká cena + příplatky

                  - vyšší spotřeba - diametrálně odlišná od údaje výrobce

                  - zadní čidla parkování za příplatek i v nejvyšší výbavě

                  - přední pásy nejdou výškově nastavit

                  - neergonomicky tvarované tlačítka na volantu

                  - v nejvyšší výbavě chybí čidla parkování

                  - nastavení větráku ventilace se neuloží při opětovném nastartování

                  - otáčkoměr je cejchovaný po 500 otáčkách

                  - výhled šikmo vlevo vpřed přes mohutný A-sloupek

                  - nad 3.000 otáček hlučný motor

                     

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1368 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec Multiair                                                                                    

Výkon 103 kW (140k) /5.000 ot./min., točivý moment 230 Nm při 1.750 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.520 - 1.797 - 1.499 mm, rozvor 2.700 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1320 kg , užitečná 570 kg, celková 1.890 kg                                  

Nádrž na 57 l paliva. Zavazadlový prostor 380-465/760 l (s                                                dojezdovou rezervou)                                                                                                                       

Pneu 225-45 R17 Pirelli Sottozero (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,2 s, max. rychlost 203 km/h
Spotřeba paliva 4,8 mimo - 7,3 město - 5,7 l/100km kombinace

Během testu ujeto 699 km s průměrnou spotřebou 8,0 l/100km, naměřené zrychlení z 0 na tachometrových 100 za 9,1s.

 

Resume: Poslední generace Delty nabídne exluzivní vůz, který bude na silnici vzácnější než limuziny německých zvučných značek. Nabídne Vám příjemné svezení - má dobrý komfortní podvozek. Delta má prostorný interiér s pohodlnými sedačkami i velký kufr.  Bohužel testovaný motor 1,4 T je dost žíznivý. Vůz je poměrně drahý a navíc si musíte připlatit za u konkurence běžné věci.

 

Karel Kolečko

 



 

 

 

 

 

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu