Test modernizované Fabie s novým motorem 1,6 TDI
Test modernizované Fabie s motorem 1,6 TDI
Testovaná Fabia TDI byla v nejvyšší výbavě Elegance. Největší novinka se skrývala pod přední kapotou - nový motor 1,6 TDI, který se nabízí v silnější verzi i v Octavii.
MOTOR Nový čtyřválcový naftový motor - 1,6 TDI plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. V testované prostřední verzi měl 66 kW dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 230 Nm točivého momentu dosahovaných ve velkém rozsahu 1.500 - 2.500 ot. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá cca od 1.800 otáček. Spotřeba se během celého testu - 740 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 5,6 l/100km což je o 1,4 litru víc než deklaruje výrobce, bylo to způsobeno poměrně dynamickým ježděním během celého testu. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 5 - 6 litrů. Při ustálené jízdě se snahou o nejnižší spotřebu se s tempomatem kolem 90 km/h se dalo jet i pod 5 litrů. Ve městě při krátkých pojížďkách motor Fabie TDI spotřeboval se 6 - 8 litrů nafty.
Udávanou maximálku 176 km/h jsem nezkoušel, papírové zrychlení z 0 - 100 km/h za 12,6 s, se mi podařilo překonat 11,3 s (ale bylo to na tachometrových 100 km/h). Turbo zabírá kolem 1.800 otáček. Nejvíce dynamiky poskytoval někde mezi 2.000 - 3.500 otáček. Několikrát při pomalém popojíždění na 2 rychlostní stupeň mi motor v nízkých otáčkách zhasl. Motor jel velmi kultivovaný, tichý a i v této verzi poskytoval Fabii velmi slušnou dynamiku jízdy, kterou jsem využíval po celou dobu testu. Bohužel poměr cena/ výkon není u dieselových verzí škodovek vůbec dobrý, protože za srovnatelně výkonnou verzi s novým velmi dobrým motorem TSI dáte o 86.000 Kč méně. Při běžném ježdění se bude spotřeba pohybovat mezi 5 - 6 litry zhruba o litr méně než u srovnatelné verze s motorem 1,2 TSI.
PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek byl příjemný, dobře filtroval nerovnosti vozovky (nízkoprofilové pneu snižovali jízdní komfort), ale přesto v zatáčkách Fabia velmi dobře seděla. S letními nízkoprofilovými pneu Dunlop Sport Maxx 205 - 45 R16 na elegantních originálních Alu kolech se Fabia sice nakláněla, ale i přesto velmi dobře držela stopu, umožňovala tak dost ostré průjezdy zatáčkami. Brzdy fungovaly velmi dobře i vzadu byly kotoučové brzdy. Jízdní vlastnosti patří na špičku třídy.
ŘÍZENÍ Bylo velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kladlo optimální odpor.
ŘAZENÍ Bylo velmi přesné s optimálními drahami, šlo zlehka. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře držela. Vůz byl vybaven 5-ti stupňovou převodovkou i když šestka by mu i přes delší pětku slušela - motor točil na 5-tku při 90 km/h 1.600, při 100 cca 1.800, při 120 - 2.150 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.350 ve 150 ještě stále příznivých 3.000 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska byla z několika dílů, ale jen malá část byla z měkčených plastů, ale přesto vypadala velmi dobře. Interiér byl velmi slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Z vozu byl i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry (mimo vzhůru dopředu -semafory- nízké čelní sklo). Přední sedačky byly pohodlné, sedadlo řidiče i spolujezdce bylo výškově nastavitelné. Bohužel i po faceliftu zůstal Fabii její největší handicap její malá šířka což se projevuje i uvnitř. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou bylo dost místa. Prostor vzadu je spíš pro 2 osoby, vzhledem k úzké karoserii, zadní sedák je o 4 cm užší než v nové C3. Roh palubní desky nepříjemně omezoval v pohybu pravé koleno řidiče a nechci si ani představit co by se stalo s kolenem po nehodě. Dole na středovém tunelu bylo místo vhodné pro odložení telefonu.
Palubní deska měla tradiční tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem, palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny byly v dolní části kulatého otáčkoměru a tachometru s chromovým orámováním a bílým podsvícením. Displej palubního počítače – maxi dot byl mezi těmito přístroji. Překvapivě ukazoval mimo tradičních funkcí – průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále i vnější teplotu. Světla měli funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Amundsen (byla umístěna dost nízko mimo přímé zorné pole řidiče) s CD/MP3 s 8-mi reproduktory a dobrým zvukem. Ovládání radia jeho ladění bylo zbytečně složité, navigace reagovala pomaleji načítala se z vloženého CD –takže se nedala přehrávat hudební CD, pouze po vložení SD karty s mapovými podklady (místo CD). Ovládání hlasitosti na volantu bylo hodně citlivé a někdy se mi podařilo při otáčení volantu nepříjemně zesílit zvuk. 4-ramenný volant s koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Vpravo u spolujezdce pod palubní deskou je malá polička s konektorem MDI Škoda, ke kterému se musí bohužel přikoupit za 600 Kč konektor pro USB, Ipod, atd. Automatická klimatizace má nastavování teploty po půl stupních. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev a byla tam i praktická gumička na uchycení mapy - viz foto, ale plastové černé kličky na otvírání dveří působí dost lacině a navíc jsou posunuté dost dozadu.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 300 litrů (ve verzi s rezervou), což patří mezi lepší průměr. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po sklopení zadních sedaček nevznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1163 litrů. V kufru byly na bocích praktické háčky na zavěšení tašek. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 95 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 71 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 64 cm nad zemí a 15,5 cm nad podlahou kufru. Pod podlahou byla příplatková plnohodnotná hliníková rezerva. Po jeho otevření kufru se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 193 cm nad zemí, což je výborná hodnota a ani dlouháni se nemusí bát, že se praští do hlavy.
BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6-ti airbagy. Příplatkový stabilizační systém ESP s ASR. Díky ESP měl vůz i vzadu kotoučové brzdy. Vůz byl vybaven příplatkovými projektorovými světlomety, které se natáčejí do zatáčky, navíc při zapnutém blinkru ještě přisvěcují přední mlhovky.
DESIGN Fabia po faceliftu má novou širší masku, více protažené přední světlomety v zadní části se nic nezměnilo. Vůz je bohužel stále úzký a vysoký a to nejvíc kazí vzhled, zejména při pohledu ze zadu i zepředu působí auto nevyrovnaně.
CENA TDI 66 kW ve výbavě Elegance se nabízí za cenu 420.900 Kč (8/2010). V této výbavě najdeme: ABS, variabilní elektrický posilovač řízení, 4x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, Maxi dot, další 4 repro, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, malý kožený paket, tempomat, automatická klimatizace climatronic, zadní čidla parkování, zadní dělené sedadlo, vyhřívání předních sedaček, výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, loketní opěrka vpředu. Příplatková výbava : 16“ Alu kola s pneu 205-45 R16 za 3.100, multifunkční volant 3.100, alarm 5.100, deaktivace airbagu spolujezdce 1.600, navigační systém Amundsen 5.500, projektorové světlomety s natáčením a mlhové s funkcí Conner 6.700, příprava pro telefon GSM 5.400, MDI (mobiIe device interface) 2.600, rezervní hliníkové kolo 3.100, vyhřívané trysky ostřikovače č. skla 700, hlavové airbagy 7.200, ESP Plus včetně ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, asistentu rozjezdu do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách za 16.800 Kč. Bohatá příplatková výbava celkem za 60.900 Kč, celková cena je tak nemalých 481.800 Kč. Verze TDI je proti srovnatelně výkonné verzi TSI 63 kW o celých 86.000 Kč dražší.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný, úsporný a kultivovaný motor TDI
- pohodlné přední sedačky, celková kvalita provedení interiéru
- přesné řazení, dobré zpřevodování
- pravidelný tvar poměrně velkého zavazadlového prostoru
- natáčecí světlomety
- bohatá základní a bezpečnostní výbava vozu
- výborné jízdní vlastnosti
- prostor pro nohy vzadu
- velký výběr příplatkové výbavy
- možnost ovládat navigaci tlačítky nebo přes dotykový displej
MÍNUSY: - roh palubní desky tlačí na pravé koleno řidiče
- úzká karoserie a tím i interiér
- vysoká cena v porovnání se srovnatelným motorem TSI 63 kW rozdíl 86.000 Kč
- nízko umístěná navigace - mimo zorné pole
- citlivé ovládání hlasitosti radia na volantu
- nízké čelní sklo - špatný výhled vzhůru na semafory
- složité ladění radia (navigace Amundsen)
- složité přepínání v menu Maxi dot
- různé plasty na palubní desce - většinou tvrdé
TECHNICKÉ ÚDAJE: Motor 1560 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec Výkon 66 kW (90k) /4.000 ot./min., točivý moment 230 Nm 1.500 - 2.500 ot./min. Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 300/1163 litrů (315/1180 litrů ve verzi bez rezervy) Pneu 205- 45 R16 Dunlop Sport Maxx (letní). Změřeno během testu: celková spotřeba za 741 km - 5,6 l/100km (dynamická jízda)
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.000 - 1.642 - 1.498 mm, rozvor 2.451 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1. 129 kg , užitečná 530 kg, celková 1.659 kg
Zrychlení 0 -100 km/h za 12,6 s, max. rychlost 176 km/h
Spotřeba paliva 3,6 mimo - 5,1 město - 4,2 l/100km kombinace
Resume: jeden z nejlepších malých vozů s dobrým podvozkem a motorem a přiměřeně prostorným interiérem. Bohužel v této verzi s motorem TDI za velmi vysokou cenu, volil bych raději benzínový 1,2 TSI. I po faceliftu stále s desingově nevyváženou úzkou a vysokou karoserií.
5 - 12.8.2010
Karel Kolečko