Test modernizované Fabie ve verzi Scout s novým turbo motorem 1,2 TSI
Testovaná Fabia ve verzi Scout se tváří jako malé SUV, ale jedná se o klamání tělem jde pouze o Fabii s efektně oplastovanou karosérií s hagusy jí to moc sluší. Vůz není nijak upraven pro jízdu v terénu spíš naopak s 16-ti palcovými nízkprofilovými pneu se do terénu vůbec nehodí. Největší novinka se skrývala pod přední kapotou - nový motor 1,2 TSI.
MOTOR Nový malý čtyřválcový turbem dopovaný benzinový motor - 1,2 TSI se opravdu povedl a plní nejpřísnější exhalační normu Euro 5. Ve slabší verzi s 63 kW dosahovaných už ve 4.800 ot., ale hlavně 160 Nm točivého momentu dosahovaných ve velkém rozsahu 1.500 -3.500 ot. To znamená, že je velmi pružný a nemusíme ho nijak vytáčet, zrychluje a zabírá již od nízkých otáček.
Spotřeba se během celého testu - 500 km ve smíšeném provozu ustálila na hodnotě 7,2 l/100km což je o 2 litry víc než deklaruje výrobce, bylo to způsobeno dynamickým ježděním během celého testu. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 5,5 -6 litrů. Při opravdu svižné jízdně mimo město se spotřeba pohybovala kolem 6-7 litrů. Při ustálené jízdě se snahou o nejnižší spotřebu se s tempomatem kolem 80-90 km/h se dalo jet i pod 5 litrů. Ve městě se motor spokojil se 7-8 litry benzínu. Udávanou maximálku 177 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 11,7 s, nám se podařilo ve 2 osobách 12,2 s. Turbo zabírá pod hranicí 2.000 otáček. Motor byl velmi kultivovaný, tichý a i v této slabší verzi poskytoval Fabii velmi slušnou dynamiku jízdy, kterou jsem využíval po celou dobu testu. Je to asi nejlepší motorová volba pro Fabii v poměru cena/ výkon. Vůz ještě nebyl dostatečně zajetý na počátku testu měl najeto jen 2400 km. Při běžném ježdění se bude spotřeba pohybovat kolem 6 litrů zhruba o litr víc než u TDI.
PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily vzhledem k velikosti vozu (malé 4 metrové vozy). Podvozek byl příjemný, komfortní, dobře filtroval nerovnosti vozovky, ale přesto v zatáčkách Fabia velmi dobře seděla. S letními nízkoprofilovými pneu Dunlop Sport Maxx 205-45 R16 na elegantních originálních Alu kolech se Scout sice nakláněl, ale i přesto velmi dobře držel stopu, umožňoval tak dost ostré průjezdy zatáčkami. Brzdy fungovaly velmi dobře i vzadu byly koutouče. Jízdní vlastnosti patří na špičku třídy.
ŘÍZENÍ Bylo velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kladno optimální odpor.
ŘAZENÍ Bylo přesné s optimálními drahami, šlo zlehka. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře držela. Vůz byl vybaven 5-ti stupňovou převodovkou i když šestka by mu i přes delší pětku slušela - motor točil na 5-tku při 90 km/h 2.100, při 100 cca 2.300, při 120 - 2.800 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje už 3.000 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska byla z několika dílů, ale jen malá část byla z měkčených plastů, ale přesto vypadala velmi dobře. Interiér byl velmi slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Z vozu byl i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry (mimo vzhůru dopředu - semafory - nízké čelní sklo). Přední sedačky byly pohodlné, sedadlo řidiče i spolujezdce bylo výškově nastavitelné. Bohužel i po faceliftu zůstal Fabii její největší handicap její malá šířka což se projevuje i uvnitř. Vzadu je velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 72 cm při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou (vzhledem k velikosti a třídě vozu) i nad hlavou bylo dost místa. Roh palubní desky nepříjemně omezoval v pohybu pravé koleno řidiče a nechci si ani představit co by se stalo s kolenem po nehodě. Dole na středovém tunelu bylo místo vhodné pro odložení telefonu.
Palubní deska měla tradiční tvar s kapličkou s otáčkoměrem a rychloměrem, palivoměrem a teploměrem chladící kapaliny byly v dolní části kulatého otáčkoměru a tachometru s chromovým orámováním a bílým podsvícením. Displej palubního počítače - maxi dot byl mezi těmito přístroji. Překvapivě ukazoval mimo tradičních funkcí - průměrná rychlost, spotřeba průměrná + okamžitá, doba jízdy, dojezd, i okamžitou rychlost a teplotu oleje motoru a stále i vnější teplotu. Při zapnuté navigaci se vůbec nezobrazovali údaje z palubního počítače, což považuji za velmi špatné. Světla měli funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál navigace Amundsen (byla umístěna dost nízko mimo přímé zorné pole řidiče) s CD/MP3 s 8-mi reproduktory a dobrým zvukem. Ovládání radia jeho ladění bylo zbytečně složité, navigace reagovala pomaleji načítala se z vloženého CD - takže se nedala přehrávat hudební CD, pouze po vložení SD karty s mapovými podklady (místo CD). Ovládání hlasitosti na volantu bylo hodně citlivé a někdy se mi podařilo při otáčení volantu nepříjemně zesílit zvuk. 4-ramenný volant s koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Vpravo u spolujezdce pod palubní deskou je malá polička s konektorem Škoda, ke kterému se musí bohužel přikoupit za 600 Kč konektor pro USB, Ipod, atd. Automatická klimatizace má nastavování teploty po půl stupních.
Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač s pojistkou otvírání zadních oken byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev a byla tam i praktická gumička na uchycení mapy - viz foto, ale plastové černé kličky na otvírání dveří působí dost lacině a navíc jsou posunuté dost dozadu. Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 300 litrů (ve verzi s rezervou), což patří mezi lepší průměr. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po sklopení zadních sedaček nevznikne zcela rovná plocha a objem se zvětší až na 1163 litrů. V kufru byly na bocích praktické háčky na zavěšení tašek. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 97 cm, výška pod odnímatelným krytem je 55 cm, délka v rovině podlahy 71 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem- nákladová hrana je cca 64 cm nad zemí. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru -zámek cca 193 cm nad zemí, což je výborná hodnota a ani dlouháni se nemusí bát, že se praští do hlavy.
BEZPEČNOST Vůz byl vybaven 6-mi airbagy. Příplatkový stabilizační systém ESP s ASR. Díky ESP měl vůz i vzadu kotoučové brzdy.
DESIGN Celkově na mě vnější design této oplastované verze Scout působil velmi sympaticky. Vůz je fotogenický navíc v nové barvě - béžová safari metalíza, což můžete posoudit sami z přiložených fotografií. Zejména stříbrná imitace hliníkového plechu vpředu i vzadu. Ochranné plastové panely na dveřích, náraznících jsou velmi praktické. Fabia po faceliftu má novou masku, více protažené přední světlomety v zadní části se nic nezměnilo. Vůz je bohužel stále úzký a vysoký a to nejvíc kazí vzhled, zejména při pohledu ze zadu.
CENA Scout je nabízen za cenu 323.900 Kč (5/2010). V této výbavě najdeme: ABS, variabilní elektrický posilovač řízení, 4x airbag, 16“ Alu kola s pneu 205-45 R16, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, tempomat, klimatizace climatic, zadní dělené sedadlo, střešní lišty černo-stříbrné – hagusy (vůz z předsériové výroby měl jen černé), výškově stavitelná sedačka řidiče a volant, chromované kryty pedálů, loketní opěrka vpředu, sunset – zadní zatmavená skla, metalíza je u Scouta bez příplatku. Příplatková výbava : malý kožený paket + multifunkční volant 7.900, automatická klimatizace climatronic 12.200, Maxi dot 4.100, Alarm 5.100, další 4 repro 2.100, deaktivace airbagu spolujezdce 1.600, navigační systém Amundsen 13.700, projektorové světlomety s natáčením a mlhové s funkcí Conner 8.700, příprava pro telefon GSM 1.600, rezervní ocelové kolo 1.100, vyhřívané trysky ostřikovače č. skla 700, vyhřívání předních sedaček 5.100, hlavové airbagy 7.200, ESP Plus včetně ABS, MSR, ASR, EDS, HBA, asistentu rozjezdu do kopce a kontroly tlaku v pneumatikách 16.800 Kč. Bohatá příplatková výbava celkem za 87.900 Kč, celková cena je tak 411.800 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný, úsporný a kultivovaný motor TSI
- zajímavý design verze Scout
- pohodlné přední sedačky, celková kvalita provedení interiéru
- přesné řazení, dobré zpřevodování
- pravidelný tvar poměrně velkého zavazadlového prostoru
- bohatá základní a bezpečnostní výbava vozu
- výborné jízdní vlastnosti
- prostor pro nohy vzadu
- velký výběr příplatkové výbavy
- výhodná cena v porovnání se srovnatelným motorem TDI 66 kW rozdíl 86.000 Kč
- malý objem motoru - nižší sazba povinného ručení proti původnímu motoru 1,4 l
- možnost ovládat navigaci tlačítky nebo přes dotykový displej
MÍNUSY: - roh palubní desky tlačí na pravé koleno řidiče
- úzká karoserie a tím i interiér
- při zapnuté navigaci se nezobrazují funkce palubního počítače
- nezvýšená světlá výška, chybí zesílený spodní kryt pod motorem, nízkoprofilové pneu, vůz nemá žádné úpravy pro jízdu mimo zpěvněné cesty, pouze se tak tváří
- nízko umístěná navigace - mimo zorné pole
- citlivé ovládání hlasitosti radia na volantu
- nízké čelní sklo - špatný výhled na semafory
- složité ladění radia (navigace Amundsen)
- složité přepínání v menu Maxi dot
- různé plasty na palubní desce - většinou tvrdé
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1197 cm3 řadový přeplňovaný zážehový 4 válec
Výkon 63 kW (85 k) /4.800 ot./min., točivý moment 160 Nm 1.500 - 3.500 ot./min.
5-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.032 - 1.658 - 1.542 mm, rozvor 2.451 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.041 kg , užitečná 530 kg, celková 1.571 kg
Nádrž na 45 l paliva. Zavazadlový prostor 300/ 1163 litrů (315/1180 litrů ve verzi bez rezervy)
Pneu 205 - 45 R16 Dunlop Sport Maxx (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,7 s, max. rychlost 177 km/h
Spotřeba paliva 4,4 mimo - 6,6 město - 5,2 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 500km - 7,2 l/100km (dynamická jízda)
Karel Kolečko
13 - 20.5.2010