Test nejrychlejšího Renaultu
Test nejrychlejšího Renaultu - Megane RS nejsportovnější model značky
Vůz byl v komfortnější výbavě Luxe. Je to přímý konkurent Fordu Focus ST, VW Golf GTI, Opel Astra OPC. Za týden jsem s tímto sporťákem najezdil 562 km. Jedná se o upravenou sportovní verzi 3-dveřového Meganu. Příští rok bude Megane RS homologován pro Rally ve třídě N4 proti Mitsubishi Lancer a Subaru Impreza, ale pro ti nim bude disponovat pouze předním pohonem.
MOTOR Sportovní verzi RS pohání přeplňovaný benzinový motor - 2,0 TCE. Turbo začíná mohutně zabírat již od 2.500 otáček až k omezovači. V podstatě na kterýkoliv rychlostní stupeň je odezva na sešlápnutí plynu úžasná. Na nižší rychlostní stupně při sešlápnutí proklouznou kola, což eliminuje ESP s ASR. Nejvyšší výkon 184 kW (250 koní) dosahuje již v 5.500 otáčkách a vynikajících 340 Nm točivého momentu je k dispozici již ve 3.000 otáčkách. Spotřeba je velmi závislá na stylu jízdy. Na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se spotřeba pohybuje kolem 8-9 litrů na 100 km. Při stálé rychlosti (na tempomat) kolem 90 km/h je možné dosáhnout spotřeby kolem 7 litrů. Sportovní jízda znamená spotřebu kolem 10 -12 litrů. Svižná jízda po městě s rychlým zrychlováním a jízda s maximálním využíváním výkonu se pohybuje kolem 12 -15 litrů. Za celý test 562 km jsem dosáhl spotřeby 11,28 l/100km (což je o necelé 3 litry víc než uvádí výrobce 8,4) většinou jsem vůz nijak nešetřil a využíval jeho obrovský výkon motoru a skvělý podvozek. Maximálka je 245 km/h, zrychlení z 0 -100 km/h za úžasných 6,1 s.
PODVOZEK Byl sportovně tvrdý, Megane RS sedí v zatáčkách jak přibitý na suchých silnicích na letních pneu Continental Conti Sport Contact 5 P o úctyhodném rozměru 235 - 35 ZR19 na krásných originálních černostříbrných Alu kolech. Díky nim se do vozu přenášely rázy z nerovností vozovky, osobně bych volil standartní 18-ti palcová kola. Vůz se minimálně nakláněl a umožňoval velmi rychlé průjezdy zatáčkami. Jízdu s tímto vozem skvěle užíval. Podvozek a velká nízkoprofilová kola neměli rády díry, nerovnosti vozovky a příčné prahy, ale třeba jízda po kostkách nečinila žádné problémy. Zadní koutoče nebyly tak velké, myslím si, že účinnost brzd na tak silný a rychlý vůz by měla být větší. Verze Luxe má standartní podvozek, ostřejší verze Cup má samosvorný diferenciál.
ŘÍZENÍ Kladlo optimální odpor vůz se příjemně řídil. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí, reaguje rychle a přesně a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz se velmi dobře řídí, je velmi zábavný.
ŘAZENÍ vůz byl vybaven manuální 6-ti stupňovou převodovkou, která byla na francouzský vůz překvapivě přesná, kvalty padali dobře do svých poloh. Šestka byla poměrně dlouhá na sportovní vůz, motor se na dálnici nemusel zbytečně tolik točit. Žlutý otáčkoměr byl ocejchován po 250 otáčkách. Odečetl jsem z něj tyto hodnoty - motor točil na 6-tku při 90-ti 2.000, 100 km/h cca 2.250, při 120 - 2.750 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 3.000 otáček, ve 150-ti to bylo 3.500 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska je celá z měkčených plastů na pohled působí dobře a je kvalitně zpracovaná. Palubní deska má klasický tvar s kapličkou před řidičem u spolujezdce byla lemována lištou - imitace karbonu. Uprostřed palubní desky vyčnívá displej navigace Tom Tom, která umí komunikovat česky, dobře a jednoduše se ovládá ovladačem mezi sedačkami za řadící pákou. Před řidičem je vlevo otáčkoměr se žlutým podkladem v jeho dolní části je teploměr chladící kapaliny, uprostřed je rychloměr cejchovaný do 270 km/h, vpravo je v kruhovém přístroji je displej na kterém se zobrazují údaje palubního počítače v dolní části je pak ukazatel stavu paliva. U palubního počítače mi chybí doba jízdy a má pouze jednu paměť, zobrazuje i tlak jednotlivých pneumatik.
Vůz se startuje tlačítkem na palubní desce, kartu stačí mít u sebe není potřeba ji zasunovat do slotu v palubní desce. Po opuštění vozu se po vzdálení cca 2 m od auta, kartou vůz automaticky uzamkne a sklopí se zrcátka. Bixenonová světla mají funkcí denního svícení. Blikače překvapivě nemají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s USB (z Flash paměti jsem si pouštěl písničky) s 8 reproduktory se slušným zvukem, ale bohužel nižším výkonem, má ovládání páčkami pod volantem, jeho údaje se zobrazují na displeji navigace. Volant s koženým potahem prošíváním žlutou nití a kovovým dekorem je anatomicky tvarovaný a seřiditelný ve 2 osách. Pod panelem ovládání autoradia je ovládání automatické 2-zónové klimatizace, má nastavování teploty po půl stupních a má vlastní displej. Měl jsem možnost vyzkoušet automatické stěrače za deště, fungují bez problémů, nemusel jsem do jejich funkce zasahovat (je možné nastavit jejich citlivost). Sportovní pedály a opěrka nohy je z hliníku. Přední anatomické sportovní sedačky s koženým čalouněním jsou pohodlné a mají výbornou boční oporu, sedadlo řidiče je elektricky ovládané se 3-mi pamětmi, sedadlo spolujezdce je výškově nastavitelné - při sklápění pro přístup dozadu má paměťovou aretaci.
Přístup k zadním sedačkám byl díky širokým předním dveřím a posunu sedaček bez problémů. Vzadu je na sportovní kupé poměrně slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 69 cm (sedák 48 + 21 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou už tolik místa není. 2 dospělí do 185 cm se vzadu, ale pohodlně svezou. Mezi předními sedadly je box s úložným prostorem, loketní opěrkou, vpředu na opěrce je ovládání navigace Tom Tom. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním oken a zrcátek - hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev.
Zavazadlový prostor má objem 344 litrů po sklopení opěradel dělených zadních sedaček se prostor zvětší na 991 litrů. Pod podlahou kufru se skrývá dojezdová rezerva. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 112 cm, výška 52,5 cm, délka v rovině podlahy je velmi slušných 85 cm. Nákladová hrana je cca 81 cm nad zemí ta je 28 cm nad podlahou kufru. Přístup do kufru je díky vysoké nákladové hraně (díky ní je karoserie tužší) horší. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek 183 cm nad zemí.
BEZPEČNOST Vůz byl vybaven sériově 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESPse 3-mi módy byl ve standartní výbavě. Systém kontroly tlaku pneumatik, který se zobrazoval na displeji palubního počítače tlak v jednotlivých kolech byl také součástí základní výbavy. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Od rychlosti nad 20 km/h se vůz automaticky zamkne.
DESIGN Verzi RS si s běžným Meganem Coupe určitě nespletete. Hlavně zadní část s mohutnou oválnou koncovkou výfuku uprostřed s difuzorem a spojlerem vypadá hodně dobře. Přední část s protaženými světly se odlišuje od běžných Meganů černá lišta lemující větší mřížku chladiče, denní led světla a mohutný spojler. Vůz byl vybaven praktickými zadními parkovacími čidly. Verze RS má rozšířené lemy kol a boční prahy, vypadá díky nim svalnatě. Nemá žádné ochranné lišty dveří ani nárazníku. Modrá metalíza vozu moc sluší což můžete sami vidět na přiložených fotografiích.
CENA Megane RS ve verzi Luxe se prodává za cenu 749.900 Kč (9/2010). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 18-ti palcová Alu kola, 6x airbag, př. mlhovky, natáčecí bixenony, automatická klimatizace, navigace Tom Tom, centrál s dálkou - startovací karta, el. okna, el. ovládaná a sklopná zrcátka, palubní počítač, radioSat 3D Sound 4 x 30W (s CD a MP3) s ovládáním pod volantem s 8-mi repro, tempomat a omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, automatické stěrače, nastavitelný kožený sportovní volant s chromovým dekorem, palubní počítač, elektricky ovládaná vyhřívaná sedačka řidiče s 3-mi pamětmi, výškově stavitelná vyhřívaná sedačka spolujezdce, kožené čalounění sedadel a dveří, dojezdová rezervní kolo, systém kontroly tlaku pneu. Příplatková výbava : 19-ti palcová Alu kola 20.000, metalíza za 13.500 Kč. Doplňky celkem za 33.500 Kč, celková cena je tak 783.400 Kč. (Verze Cup se liší skořepinovými sedačkami, samosvorným diferenciálem místo dispeleje navigace vidíme telemetrické údaje motoru a dalšími maličkostmi - cena obou verzí je stejná)
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - výborné jízdní vlastnosti
- přesné a komunikativní řízení
- obrovský výkon motoru
- bohatá výbava vozu
- vynikající přední sedačky
- česky komunikující navigace Tom Tom s jednoduchým ovládáním
- příznivá cena
- vnější dynamický vzhled
- design a zpracování interiéru
- po opuštění vozu se automaticky zamkne + bezklíčkové startování
- sklopení a vyklopení zrcátek až po zapnutí zapalování
MÍNUSY: - díky 19-ti palcovým kolům tvrdý podvozek
- slabší brzdy - menší zadní kotouče
- chybějící doba jízdy na palubním počítači
- pouze jedna paměť palubního počítače
- chybí 3 blik blinkrů
- po dosažení rezervy se zobrazí nulový dojezd
- slabší výkon radia
- malý vstupní otvor do kufru a vysoká nákladová hrana
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Výkon 184 kW (250 k) /5.500 ot./min., točivý moment 340 Nm ve 3.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4. 299 -1.804 - 1.423 mm, rozvor 2.640 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.387 kg , užitečná 448 kg, celková 1.835 kg
Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 344/ 991 litrů.
Pneu 235 - 35 ZR19 Continental Conti Sport Contact 5 P (letní).
Zrychlení 0 -100 km/h za 6,1 s, max. rychlost 245 km/h
Spotřeba paliva 6,7 mimo - 11,5 město - 8,4 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 562 km - 11,28 l/100km
RESUME : Ostrý hot hatch s výborným motorem a podvozkem za cenu, za kterou nekoupíte žádné ostré 250 koňové auto. Navíc v atraktivním kabátě, převezete v něm 4 osoby i slušnou dávku nákladu.
Karel Kolečko
21- 27.9.2010