Test nového DS3 Crossback 1,2 So Chic s automatem
Nový DS3 Crossback s benzínový tříválcem 1,2 turbo. Má specifický nezaměnitelný design, tak si ho určitě nespletete.
MOTOR K dispozici jsem měl vůz v prostřední verzi tříválcového zážehového turbomotoru 1,2 PureTech. Motor má 96 kW, které dosahuje v 5.500 otáčkách a velký točivý moment 230 Nm už v 1.750 otáčkách. Motor nabízí dobrou dynamiku a pružnost, zejména ve středních otáčkách, kde nad 2.000 výrazněji zrychluje. Vůz plní nejpřísnější emisní normu Euro 6.3, má systém stop-start, který se aktivuje po každém nastartování.
Při úsporné jízdě je možné se dostat na 4,5 až 5 litrů. Při jízdě po městě zhruba kolem 7-mi litrů. Běžně budete jezdit za 6-7 litrů benzínu. Spotřeba se během celého testu - 630 km ustálila na hodnotě 6,3 l/100km (dle palubního počítače) na deklarované údaje výrobce jsem nedosáhl o téměř litr a půl (4,9 kombinovaná). Udávanou maximálku 196 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0 na tachometrových 100 km/h jsem dosáhl za 10,2 s, přesně o sekundu později než uvádí výrobce 9,2 s. Při zrychlování je slyšet typický zvuk tříválce, při konstantní rychlosti a nižších otáčkách je ve voze ticho.
PODVOZEK je slušně naladěn v zatáčkách se trochu naklání, ale přesto dobře drží zvolenou stopu. Vůz má dobré jízdní vlastnosti. S DS3 se jezdí dobře na klikatých silnicích. Testovaný vůz jezdil na letních pneu 215-55 R18 Michelin Primacy 4 na elegantních pětipaprskových černostříbrných originálních alu kolech. Podvozek má velkou světlou výšku, větší než leckterá SUV, dle mého měření cca 21cm. Brzdy mají velmi dobrou účinnost, i vzadu jsou kotouče.
ŘÍZENÍ Je příjemné, optimálně naladěné, s rychlostí se snižuje jeho síla, má elektrický posilovač.
ŘAZENÍ Automatická osmistupňová převodovka funguje velmi dobře, bez jakýchkoliv rázů a cukání, řadí velmi plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně, pádly pod volantem, jinak řadící páka je spíš takový joystick. Převodovka řadí velmi brzy už 50-tce jedete na pětku. Motor točí na osmičku při 90 1.600, při 100 - 1.800, při 120 2.100 a při dálničním limitu 130 je to rozumných 2.300 otáček a ve 150-ti motor točí jen 2.800 otáček. Digitální otáčkoměr (na LCD displeji) je cejchován po tisíci otáček, tak se z něj dost těžko odečítají přesné hodnoty.
INTERIÉR Palubní deska má klasické uspořádání s kapličkou před řidičem. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled, s černou palubkou částečně čalouněný broušenou kůží - alcantara. V palubním štítě je LCD displej - po levé straně je otáčkoměr cejchovaný bohužel po 1.000 otáčkách, nahoře uprostřed je digitální tachometr, vpravo je ukazatel stavu paliva. Nahoře vedle rychlosti se zobrazují rychlostní limity- čtení dopravních značek, rychlost nastavená na tempomatu, zařazený rychlostní stupeň, nastavený mód (eco, normal, sport). Uprostřed displeje je možné navolit různé hodnoty - palubní počítač (průměrná rychlost, spotřeba průměrná a okamžitá, ujetá vzdálenost, dojezd, chybí doba jízdy) údaje navigace včetně mapy, info o aktivním tempomatu. Uprostřed palubní desky je velký 10,3“ širokoúhlý dotykový displej. Přes něj se ovládá klimatizace, navigace, audiosystém a zobrazuje obraz parkovací kamery. DS3 má komplet LED světla. Blikače mají dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Vnitřní osvětlení bezdotykově, stačí se jen přiblížit, ostatních tlačítek na středové konzoly se stačí jen letmo dotknout.
DS3 Crossback má příplatkové audio Focal s MP3 s 14-ti vč- subwooferu v kufru se špičkovým zvukem, má ovládání na volantu nebo přes dotykový displej. 3-ramenný volant se silným věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Pádla pod volantem jsou statická a neotáčí se společně s volantem. Navigace, která má naistalovanou češtinu a nyní umí i v zahraničí názvy ulic. Vůz má ve výbavě automatickou klimatizaci s ovládáním přes multifunkční dotykový displej, což není zrovna praktické, například pokud jedete podle navigace. Z vozu dobrý výhled všemi směry, C sloupek omezuje ve výhledu šikmo dozadu. Vůz má startovací tlačítko na středovém tunelu, otvírání vozu je bezklíčkové, stačí se přiblížit k vozu s klíčkem v kapse, ten se otevře a vyskočí kliky, stejně tak po opuštění vozu se sám zavře.
Přední sedačky s černým látkovým potahem má kožené boky, jsou pohodlné i na delší cesty, výškově nastavitelná je pouze sedačka řidiče. Přední pásy nejsou výškově stavitelné, což mě překvapilo u auta za milion. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen, od opěradla k opěradlu 69 cm, (kratší sedák 44 + 25 cm prostor pro kolena při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu jsem měl hlavu ve stropě 89 cm (nízké). Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech 4 oken, řidič je ovládá netradičně a neprakticky ze středového tunelu. Do kapsy v předních a zadních dveřích se vejde malá půllitrová láhev. Na středové konzoly je před loketní opěrkou místo pro odložení nápojů.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 350 litrů, což je průměrná hodnota vzhledem k délce vozu. Pod podlahou kufru je subwoofer a sada na dojetí. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1050 litrů, ale nevznikne rovná plocha, je tam cca 10 cm schod. Naměřil jsem rozměry- šířka 91-94 cm, výška pod odnímatelným krytem je 54,5 cm, délka v rovině podlahy 64 cm, po sklopení sedaček až 133 cm. Nákladová hrana je poměrně vysoko - 76 cm nad zemí a 18,5 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 186 cm nad zemí, což je velmi slušná hodnota. V plastu na vnitřní straně víka je madlo určené pro uchopení při zavírání.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6-ti airbagy. Součástí výbavy je stabilizační systém ESP. Při panickém brzdění se rozblikají varovné blikače. Signalizaci vozu ve slepém úhlu ve vnějším zpětném oceníte zejména na dálnici nebo ve městě na víceproudých silnicích. Vůz má systém rozpoznávání dopravních značek - omezující rychlost, na palubním displeji se objeví zákazová značka s maximální povolenou rychlostí. Příplatková LED světla Matrix Beam, která se přizpůsobí aktuální situaci (např. protijedoucí vozidlo, natáčí se do zatáčky). Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h a je velmi výrazná, takže není možné jet v klidu bez zapnutých pásů. Aktivní tempomat funguje spolehlivě.
DESIGN Je netradiční a DS3 Crossback si určitě nespletete s žádným jiným autem. Na mě působí jako takový malý Hummer, vysoký ponton karoserie a nízká okna. Přední část je atypická - je dost vysoká, mohutná černá maska s kosočtverci a velkým chromovaným logem DS, do boků vystupující hlavní LED světlomety, po stranách svisle denní LED světla. Lemy kol a prahy jsou lemované černým plastem. Z boku v zadních dveřích vepředu vystupuje do okna jakoby ploutev, na bočních dveřích jsou prolisy, které navazují na podběhy kol. Chromované kliky jsou zapuštěny a vyskočí, když se přiblížíte k vozu. Zadní část vozu, sklo je nízké a posazeno dost vysoko nad ním velký střešní spojler s brzdovým světlem, koncové světlomety jsou úzké, dělené a vystupují do boku. Registrační značka je v nárazníku, pod ním je vpravo dvojitá chromovaná koncovka výfuku. C sloupek je černý, zadní boční okénka jsou hodně zatmavena. Myslím, že vůz se bude líbit individualistů a umělcům, kteří se chtějí odlišit od davu.
CENA Testovaný DS3 Crossback v druhé nejvyšší výbavě So Chic s motorem 1,2 PureTech 96 kW je nabízen cenu 685.000 Kč. V této výbavě najdeme: ESP s EBD, elektrický posilovač řízení, 6x airbag, př. mlhovky,haloganové světla+ denní světla, automatické světla a stěrače, centrál s dálkovým ovládáním, bezklíčkové startování, el. ovl. okna všech dveří, el. ovládaná zpětná zrcátka, přední a zadní parkovací asistent, automatická klimatizace, palubní počítač, digitální přístroje, tónovaná skla + zatmavená zadní boční skla, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 8mi repro a 7“ displejem s USB slotem, systém rozpoznávání dopravních značek, aktive safety brake, sledování mrtvého úhlu, tempomat a omezovač rychlosti, výškově stavitelné přední sedačky, 17“ hliníková kola.
Příplatková výbava: navigační systém s 10.3“ dotykovým displejem za 25.000, přední a zadní parkovací kamera 9.000, Hands Free přístup do vozu 10.000, HiFi systém Focal Elecktra 14 repro vč. Subwooferu za 32.000, Paket extendet safety za 39.000, head-up displej 15.000, DS Connect box 6.000, Premium LED Matrix světla 45.000, DS inspirace Performance Line 45.000, Vyhřívané přední sedačky 12.000, bezdrátové dobíjení telefonu 6.000, střecha v černé barvě Onyx 10.000, Perleťová barva 19.000, Alu kola 18“ Monza za 30.000 Kč. Doplňky celkem za 303.000 Kč. Celková cena je tak 988.000 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - netradiční neokoukaný vzhled
- kvalitní audio - 14 repro
- LED Matrix světla se přizpůsobují aktuální situaci
- bezklíčkové otvírání a startování (při příchodu se sám odemkne a pak zamkne)
- head up displej
- tichý motor
- vyšší světlá výška
- pohodlná přední sedadla
- tlačítek na palubní desce se stačí jen letmo dotknout
MÍNUSY: - ovládání klimatizace a ventilace přes multifunkční displej
- přední pásy nejsou výškově nastavitelné
- nepřehledný otáčkoměr, po 1000 otáčkách
- navigace nesmyslně naviguje po vedlejších cestách
- vysoká cena a drahé příplatky
- při couvání nad 10 km/h zmizí obraz z parkovací kamery
- chybějící rezerva
- pádla řazení pod volantem se neotáčí s volantem
- palubní počítač bez doby jízdy
- tlačítka tempomatu skrytá za volantem
- ovládání oken na středovém tunelu
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1199 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 3 válec PureTech, Euro 6
Výkon 96 kW (130 k) /5.500 ot./min., točivý moment 230 Nm v 1.750 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.188 - 1.791 - 1.534 mm, rozvor 2.558 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.205 kg , užitečná 495 kg, celková 1.700 kg
Nádrž na 44 l paliva. Zavazadlový prostor 350/1050 l
Pneu 215 - 55 R18 Michelin Primacy 4 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,2 s, max. rychlost 196 km/h
Spotřeba paliva 4,3 mimo - 5,8 město - 4,9 l/100km kombinace
Během testu najeto 630 km se spotřebou 6,3 l/100km.
Resume: Vůz pro ty, kteří se chtějí odlišit, nabízí netradiční design zvenku i zevnitř. Vůz nabízí prostorný interiér a úsporný motor 1,2.
Karel Kolečko