Test nového Focusu Combi s benzínovým motorem 1,6 Turbo - Ecoboost
MOTOR K dispozici jsem měl vůz s momentálně nejsilnějším dodávaným motorem (do příchodu verze ST) benzinový turbem dopovaný 1,6 Ecoboost. Tato verze dává 134 kW v 5.700 ot., ale hlavně 240 Nm, který je k dispozici už od 1.750 až do 4.000 otáček. Motor s tímto výkonem a točivým momentem s lehkým pouze 1.283 kg vážícím vozem neměl moc práce.
Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h bude apetit motoru 1,6 T kolem 7 l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet i pod 6 litrů. Při svižné jízdě se spotřeba se drží na výborné úrovni mezi 6,5-8 litry což za to úžasné svezení a zábavu stojí. Ve městě jezdíte mezi 7-9 litry, také díky dobře fungujícímu systému Start - stop, kdy se při zastavení motor vypne (při zařazeném neutrálu až téměř při zastavení) po zmáčknutí spojky motor během okamžiku naskočí a než stačíte zařadit jedničku motor už běží a můžete se rozjet. Spotřeba se během celého testu - 727 km ustálila na velmi slušné hodnotě 6,7 l/100km po většinu testu jsem jezdil spíš úsporným stylem. Udávanou maximálku 222 km/h jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,1 s jsem zvládl ve stejném čase cca 8,1 s na tachometrových 100 stačily mi k tomu jen jednička a dvojka. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 byl vůz při zatížení 2 osobami neskutečně živý, zátah turba se projevuje cca od 2.000 otáček a pokračuje až k maximu. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách.
PODVOZEK Jízdní vlastnosti mě velmi příjemně překvapily a i nová generace stejně jako předchozí model nabízí špičkový podvozek s víceprvkovou zadní nápravou. Ten je příjemný, dobře filtruje nerovnosti vozovky, v zatáčkách Focus poskytuje velkou jistotu a můžete jet rychleji než obvykle na letních širokých pneu Michelin Pilot Sport 3 o rozměru 235-40 R18 na originálních 18 Alu kolech. Díky 18-tkám je podvozek tvrdší, ale stále ještě snesitelný. Na větších nerovnostech díky velkým kolům vůz trochu odskakuje. Brzdy fungují velmi dobře, jsou velmi účinné - kotouče jsou na všech kolech. Jízdní vlastnosti patří na špičku třídy.
ŘÍZENÍ Je velmi příjemné s variabilním účinkem elektrického posilovače. Kožený volant stavitelný ve dvou osách je zploštělý a bohužel místy až moc silný. Řízení klade optimální odpor.
ŘAZENÍ Je přesné s optimálními drahami. Ergonomická kožená hlavice řadící páky se dobře drží. Vůz má 6-ti stupňovou manuální převodovku - motor točí na 6-tku při 90 km/h 1.850, při 100 cca 2.100, při 120 - 2.500 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje pouze 2.700 ve 150 to je stále ještě rozumných 3.150 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska vychází z nové Fiesty, ale má tradiční analogovou kapličkou před řidičem. Je přehledná vlevo je otáčkoměr, který je cejchován po 125 otáčkách což není ideální. Vedle vpravo je tachometr, oba přístroje jsou hluboko zapuštěny v stříbrných tubusech. Dole mezi hlavními přístroji je vlevo ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Nahoře mezi přístroji je velký displej palubního počítače. U palubního počítače mi chybí doba jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost) navíc se každá hodnota musí nulovat zvlášť. Světla mají funkci denního svícení. Blikače jsou vybaveny dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Při noční jízdě je možné podsvítit interiér jednou z několika barev LED diodami (2 odstíny modré, zelená, červená, růžová, fialová, oranžová atd.), je možné plynule nastavit intenzitu podsvícení. Nový Focus nabízí dobře fungující hlasové ovládání (anglicky) audio systému, klimatizace, telefonu. Vestavné originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i tlačítky na a pod volantem. 4-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem se silnějším věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou joysticky vpravo na ovládání radia a vlevo na palubní počítač a ostatní funkce. Ovládání tempomatu je vlevo pod volantem, vpravo je další ovladač radia a CD a MP3 přehrávače. Vůz je vybaven dvouzónovou automatickou klimatizací, které chybí funkce duo, takže vždy musíte nastavit pravou a levou stranu odděleně. Ovládanou tlačítky, uprostřed je displej klimatizace, po obou stranách byly otočné ovladače teploty, která se nastavuje po půl stupních. Z vozu je poměrně dobrý výhled. Vůz byl vybaven vyhřívaným čelním sklem, což se bude v zimě určitě hodit.
Přední sedačky jsou pohodlné, výškově stavitelné s nastavitelnou bederní opěrkou. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm a 27 cm mezera mezi sedadly (srovnatelně jako v Octavii, P308, Hyundai i30) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 98 cm. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním předních oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. Ve schránce před spolujezdcem je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru průměrných 476 litrů. Pod jeho podlahou v testovaném voze byla dojezdová rezerva 125-90 R16. Opěradla zadních sedaček jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3. Po sklopení opěradel i sedáků vznikne rovná plocha, objem kufru je pak 1502 litrů. Naměřil jsem rozměry - šířka 115 cm, výška pod odnímatelným krytem je 50 cm, délka v rovině podlahy 100 cm, tvar kufru je pravidelný a nezasahují do něj nijak žádné výstupky a podběhy. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je pouze 56 cm nad zemí přímo v úrovni podlahy kufru. Po otevření kufru se nachází jeho spodní hrana víka kufru - zámek 191 cm nad zemí, což je dobrá hodnota. V plastu na vnitřní straně jsou 2 madla určené pro uchopení při zavírání kufru.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TCS je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Systém blis pro hlídání mrtvého úhlu (v zrcátku se rozsvítí oranžová dioda, pokud je v mrtvém úhlu schovaný vůz). Systém hlídání jízdních pruhů LDW, sledování bdělosti řidiče. Natáčecí bixenony poskytují dokonalé osvětlení vozovky při jízdě v noci.
DESIGN Je povedený i když zcela odlišný od předchozích modelů Focus, nyní vypadá spíš jako větší Fiesta - to se týká přední části i boční siluety u karoserie hatchback. Na přední části zaujmou 3 velké otvory pro chlazení motoru a protáhlé světlomety, kulaté chromované mlhovky. Zadní část s dělenými sdruženými světlomety protáhlými výrazně do boku působí velmi zdařile. V dolní části zadního nárazníku je černý (nelakovaný) plast, kde jsou umístěny kočičí oči, vpravo vykukuje chromovaná koncovka výfuku. Při pohledu z boku zaujme plynule stoupající linka karoserie, pod hranou oken je chromová lišta a chromovaný kryt zrcátka. Na střeše jsou nízké podélné chromované lišty (hagusy) pro montáž střešního nosiče. Vozu bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což není praktické.
CENA Focus Combi v nejvyšší výbavě Titanum je nabízen za akční cenu 569.690 Kč (9/2011) standartně 634.690 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6 x airbag, př. mlhovky, centrál s dálkou a bezklíčkové startování tlačítkem, 4x el. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s aut. zatmíváním, obě přední sedadla s nastavitelnou bederní opěrou a výškově nastavitelná,, automatická 2 zónová klimatizace, palubní počítač, radio s CD a MP3 s 6-ti repro USB a AUX připojení, bluetooth handsfree, hlasové ovládání v angličtině, asistent rozjezdu do kopce, tempomat a omezovač rychlosti, zadní dělené sedadlo, kožený volant nastavitelný ve dvou osách s ovládáním radia, systém start stop,16“ alu kola.
Příplatková výbava : sada exlusive : čalounění kůže-látka, sedadlo řidiče el. nastavitelné,o bě přední vyhřívaná za 31.900, sada assist plus: vyhř. přední sklo, systém BLIS, varování před opuštěním jízdního pruhu, funkce automatického rozpoznávání dopr. značek, automatické přepínání dálkových světel, el. sklopná zpětná zrcátka, sledování bdělosti řidiče za 28.500, sada vision : bixenony s ostřikovači a barevné LED podsvícení interiéru za 29.900, sada Family signál nezapnutých pásů na všech 5 sedadlech, ovládání a blokování zadních oken z místa řidiče za 1.700, 18“ alu kola s pneu 235-40 za 16.000, metalíza za 13.900 Kč. Doplňky celkem za 121.900 Kč. Celková cena po slevě je 691.590 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - výborné jízdní vlastnosti a brzdy
- výkonný a úsporný kultivovaný motor
- přesné řazení 6-ti stupňové převodovky
- příjemně tuhé řízení
- pohodlné přední sedačky
- bezpečnostní výbava 6 airbagů a ESP v sérii
- dobré zpracování, palubní deska z měkčených plastů
- dobře fungující parkovací asistent
- prostor na zadních sedadlech
- USB připojení a snadné ovládání, kvalitní audio Sony
- funkce čtení dopravních značek a hlasové ovládání, systém blis
- měnitelné barevné led podsvícení interiéru
- vyhřívané přední sklo
MÍNUSY: - středová konzola tlačí na koleno řidiče i spolujezdce
- grafika navigace
- chybějící doba jízdy na palubním počítači
- pouze jedna paměť palubního počítače
- cejchování otáčkoměru po 125 otáčkách
- i v nejvyšší výbavě chybí čidla parkování
- díky 18“ kolům odskakuje na nerovnostech
- chybějící ochranné lišty - nárazníky, dveře
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1596 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec ecoboost
Výkon 134 kW (182 k) /5.700 ot./min., točivý moment 240 Nm při 1.600 - 5.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.456 - 1.858 - 1.505 mm, rozvor 2.648 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1283 kg , užitečná 617 kg, celková 1.900 kg
Nádrž na 55 l paliva. Zavazadlový prostor 476/1502 l (s dojezdovou rezervou)
Pneu 235-40 R18 Michelin Pilot Sport 3 (letní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,1 s, max. rychlost 222 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 7,7 město - 6,0 l/100km kombinace
Během testu ujeto 727 km s průměrnou spotřebou 6,7 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 8,1s.
Resume: Nový Focus stále patří mezi nejlepší vozy nižší střední třídy s výborným podvozkem a povedeným silným benzínovým turbomotorem. Prostorné kombi je ideální rodinný vůz. Nově disponuje moderními elektronickými systémy: aktivní tempomat, asistent parkování, některé si půjčil od koncernového Volva - Blis.
Karel Kolečko