Test nového SUV Hyundai IX 35 s nejsilnějším 2,0 dieselem
Test nového SUV Hyundai IX 35 s nejsilnějším 2,0 dieselem a 6-ti stupňovým automatem
Testované IX 35, vyráběné ve slovenské Žilině, bylo v nejvyšší dostupné výbavě Premium. Včetně pohonu pohonu všech kol a automatické převodovky. Bylo vybaveno velkými 18-ti palcovými alu koly s 55% pneu, takže nebylo vhodné na nějaké dovádění v terénu.
MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s nejsilnějším dieselovým motorem - 2,0 CRDI VGT. S velmi vysokým výkonem na dvoulitrový motor - 135 kW dosahovaných ve 4.000 ot., ale hlavně 392 Nm točivého momentu v 1.800-2.500 ot. Kolem 1.600 otáček začíná motor mohutně zabírat. Motor je velmi pružný, když šlápnete např. v 1.500 otáčkách na plyn otáčky jdou velmi rychle nahoru přes 2.000.
Spotřeba za celý test - 588km ve smíšeném provozu, jsem jí spočítal na 8,76 l/100km což je o litr a půl víc než deklaruje výrobce. Je pravda, že jsem ho nešetřil a využíval potenciál motoru. Při jízdě po běžné silnici (přes vesnice, zatáčky a kopce) svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 7,5 -8,5 litrů. Jízda po dálnici s tempomatem kolem 120 -130km/h znamená spotřebu kolem 8-9 litrů. Jízda ve městě znamená spotřebu většinou lehce přes 10 litrů což není zrovna málo. Udávaná maximálka je 195 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 9,8 s. Motor byl poměrně kultivovaný a tichý.
PODVOZEK Byl dost tvrdý, bohužel dostatečně netlumil nerovnosti a rázy se přenášeli do karoserie, byla cítit každá díra a jízda na rozbité silnici nebo mimo zpevněnou cestou nebyla moc příjemná. Svůj podíl na tom měli i poměrně nízkoprofilové pneu Hankook 225-55 R18 na originál Alu kolech, nejsou moc vhodné na jízdu mimo silnice. V zatáčkách, ale IX 35 velmi dobře dobře seděl sice se trochu nakláněl, ale přesto umožňoval dost ostré průjezdy zatáčkami. Brzdy fungovaly velmi dobře. Vůz byl vybaven asistentem pro sjíždění z kopce, který poměrně tvrdě přibržďoval jednotlivá kola při sjezdu mimo asfaltky. Navíc zde byl asistent pro rozjezd do kopce. Standartně jsou poháněna přední kola zadní se připojují automaticky jen po prokluzu předních kol - Haldex, maximálně přenáší 50 % na zadní kola. Pohon všech kol se dá připojit tlačítkem LOCK můžete s ním jet bohužel maximálně jen do 40km/h.
ŘÍZENÍ Kladlo optimální odpor, mělo elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se velmi příjemně řídil a dobře se hodí přes větší rozměry i do městského provozu.
ŘAZENÍ Automatická 6-ti stupňová převodovka fungovala velmi dobře bez jakýchkoliv rázů a cukání plynule řadila v automatickém režimu. Bylo možné řadit sekvenčně, poměrně rychle, ale pouze řadící pákou směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazovalo dozadu a vyšší stupně se řadili vpřed. Nikdy jsem nebyl příznivcem automatů, ale po týdnu s tímto vozem jsem změnil názor a automatu bych se nebránil. Motor točil na 6-tku při 90 km/h 1.600, při 100 cca 1.800, při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje příznivých 2.300 otáček i ve 150 byly otáčky pouze 2.700, bohužel se to nijak neprojevilo na nižší spotřebě.
INTERIÉR Přístrojová deska je v podstatě celá z tvrdých plastů. Interiér byl, ale slušně zpracovaný a vypadal dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou se 2 samostatnými tubusy otáčkoměru (uprostřed s teploměrem chladící kapaliny a vnějším teploměrem) a rychloměrem (uprostřed s palivoměrem a digi ukazatelem zařazeného rychlostního stupně nebo modu řazení )všechny pak s bílým podsvícením. Otáčkoměr byl cejchován po 500 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňovalo odečíst přesné hodnoty. Mezi oběma tubusy byl displej palubního počítače. Palubní počítač měl 2 paměti pro vzdálenosti, průměrnou spotřebu a dobu jízdy. Každá hodnota se však musela nulovat zvlášť, navíc velmi nešťastně tlačítkem schovaným vlevo za volantem. Dotykový displej příplatkové navigace byl uprostřed palubní desky, zobrazoval funkce radia, CD přehrávače i USB zařízení, která se dala snadno připojit konektorem na středovém panelu pod klimatizací. Na tomto displeji se zobrazoval obraz zadní parkovací kamery (umístěné vedle osvětlení RZ), která velmi dobře informovala o situaci za vozem. Při slunečném počasí nebyl displej navigace dobře čitelný navíc byl samozřejmě upatlaný od prstů. Navíc se mi podařilo několikrát při ovládání dotykového displeje omylem spustit výstražné blikače- jejich tlačítko přímo pod displejem navigace. Řidič od spolujezdce je oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou byl úložný prostor. Schránka před spolujezdcem nebyla z největších.
Světla měla funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 6-ti reproduktory a dobrým zvukem mělo ovládání i na volantu, ale pouze hlasitost a ladění stanic. 4-ramenný volant s laciným stříbrným plastovým dekorem a koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách. Automatická 2-zónová klimatizace s velkým displejem, kde se zobrazovali teploty měla funkci mono resp. dual, nastavování teploty bylo po půl stupních. Z vozu byl i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry. Vůz byl vybaven příplatovou prosklenou střechou, která se v přední části otvírala, je možné s ní jet cca do 80km/h pak už do interiéru proniká hodně aerodynamického hluku. Startování probíhalo pouze stlačením tlačítka vpravo od volantu (stačilo mít ovladač ve voze, třeba v kapse) na předních klikách byly malé černé tlačítka a po jejich stisknutí se vůz odemknul nebo zamknul - ovladač v blízkosti vozu nejlépe v kapse řidiče. Přední kožené sedačky byly pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné bylo pouze sedadlo řidiče. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen i nad hlavou bylo dost místa. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla i 1,5 litrová láhev. Madla předních i zadních dveří neumožňovala přidržet se během jízdy - například v zatáčce či v terénu.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 465 litrů. Po sklopení zadních sedaček nevznikne zcela rovná plocha. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1436 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 103 až 129 cm, výška pod odnímatelným krytem pouze 43 cm, délka v rovině podlahy 87 cm. Tvar kufru není zcela pravidelný zasahují do něj podběhy. Pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva- hliníkové kolo 18 palců. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem- nákladová hrana je cca 75 cm nad zemí. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 186 cm nad zemí v plastu na spodní straně jsou 2 prohlubně určené pro uchopení při zavírání.
BEZPEČNOST Vůz byl seriově vybaven 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s ASR byl v základní výbavě. Při překročení 20 km/h se vůz automaticky uzamkne.
DESIGN je velmi výrazný zejména přední část vozu je velmi povedená s 2 dílnou maskou a protaženými světly. Zadní část se světly vytaženými do boku vypadá hodně dobře. Celkově vůz působí lehkým a sportovním dojmem a vypadá, že je větší než ve skutečnosti, vždyť měří pouze 441 cm. Design prošel revolucí a v porovnání s předchozím modelem Tucson, vypadá IX 35 jako z jiné planety.
CENA Ve výbavě Premium se nabízí za cenu 719.900 Kč (4/2010). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, aktivní opěrky hlav, tempomat, asistent pro rozjezd do kopce i sjíždění, automatická 2-zónová klima, automatické stěrače, samozatmívací zrcátko, 18“ Alu kola s pneu Hankook 225-55 R18 vč. plnohodnotné Alu rezervy, př. mlhovky, centrál s dálkou - bezklíčkové ovládání i startování, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro s USB, bluetooth hands free, palubní počítač, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, kožené sedačky, zadní park asistent, zadní parkovací kamera, kožený volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, střešní lyžiny.
Příplatková výbava : automatická převodovka za 40.000, panoramatické střešní okno 25.000, integrovaná navigace + subwoofer za 30.000 (metalíza za 13.000). Doplňky celkem za 95.000 Kč, celková cena je 814.900 Kč za tuto cenu dostáváte vůz v maximální možné výbavě s nejsilnějším dodávaným motorem a automatickou převodovkou (kromě metalízy).
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný a výkonný motor CRDI
- povedený design vozu
- prostor na zadních sedačkách
- zadní parkovací kamera
- bohatá výbava
- bezklíčkové startování a otvírání vozu
- dobře fungující automatická 6 stupňová převodovka
- USB připojení pro MP3 zařízení a telefon přes bluetooth
- plnohodnotné rezervní Alu kolo
- asistent pro rozjezd a sjezd z kopce
MÍNUSY: - tvrdý podvozek, který špatně tlumí nerovnosti
- vyšší spotřeba, malá nádrž - dojezd
- ovládání a logika palubního počítače
- nemožnost objednat xenony
- tvrdé plasty v interiéru
- špatná čitelnost displeje navigace na sluníčku
- otáčkoměr cejchovaný po 500, tachometr po 10 km/h
- chybí na madla na chycení u zadních i předních dveří
- hluk při otevřeném střešním oknu
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1995 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec
Výkon 135 kW (184 k) / 4.000 ot./min. , točivý moment 392 N.m při 1.800 - 2.500 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V 4.410 - 1.820 - 1.670 mm, rozvor 2.640 mm
Vlastní -pohotovostní hmotnost 1.601 -1.712 kg (podle provedení), užitečná 428-539 kg (podle provedení), celková 2.140 kg
Nádrž na 58 l paliva. Zavazadlový prostor 465/ 1436 litrů
Pneu 225- 55 R18 Hankook
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,8 s, max. rychlost 195 km/h
Spotřeba paliva 6,0 mimo - 9,1 město - 7,1 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 588 km - 8,76 l/100km (v kombinovaném provozu)
20 - 26.4.2010
Karel Kolečko