Vyhledávání

Test rodinného Fordu Grand C-Max s dieselovým turbomotorem 2,0 s automatem

Test rodinného Fordu Grand C-Max s dieselovým turbomotorem 2,0 s automatem

Jedná se nejvyšší verzi Titanum. Je to prostřední vůz z flotily velkoprostorových modelů rodiny Fordu. Největšími konkurenty mu hlavně VW Touran a také Renault Grand Scenic. Za týden jsem s Grand C-maxem najezdil 613 km. Testoval jsem jeho 5-ti místnou verzi, možné je objednat i 7 místné provedení.

MOTOR K dispozici jsem měl vůz s druhým nejsilnějším dodávaným naftovým motorem -turbomotor 2,0 Duratorq. Tato verze má výkon 103 kW již v 3.750 ot., ale hlavně 320 Nm, který je k dispozici už od 1.750 do 2.750 otáček. Motor s tímto výkonem a točivým momentem nabízí 1.559 kg těžkému vozu velmi slušnou dynamiku. Na nižší rychlostní stupně je vůz při zatížení 2 osobami poměrně živý, zátah turba se projevuje cca od 1.800 otáček a pokračuje až k maximu.

Spotřeba - na dálnici s rychlostí kolem 130 km/h se pohybuje zhruba kolem 7 l/100km. Při jízdě úsporným stylem se dá jet kolem 5 - 5,5 litrů. Ve městě jezdíte mezi 7-8 litry. V průměru budete jezdit mezi 6-7 litry. Spotřeba se během celého testu - 613 km ustálila na hodnotě 7,27 l/100km. Udávanou maximálku 198 km/h jsem nezkoušel i když jsem se k ní dost přiblížil při cestě do Německa, zrychlení z 0-100 km/h za 10,5 s jsem zvládl za 9,8 s na tachometrových 100. Na nižší rychlostní stupně 2 a 3 je vůz při zatížení 2 osobami poměrně živý, zátah turba se projevuje cca od 2.000 otáček a pokračuje až k maximu. Motor je velmi kultivovaný a tichý, dává o sobě vědět až ve vyšších otáčkách.

PODVOZEK je velmi příjemný. V zatáčkách se jen lehce naklání i přes větší výšku a skvěle sedí na zimních pneu Sava Eskymo HP o rozměru 215-50 R17 na originálních elegantních mnoho-paprskových Alu kolech. Podvozek převzatý z Focusu je nastaven jako rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály podvozek velmi dobře odfiltruje. Ford dělá čest svému jménu a jeho vozy mají vždy špičkový podvozek, který nabízí komfort, ale přesto si s ním užijete zábavu na zatáčkovitých silnicích. Brzdy mají dobrou účinnost.

ŘÍZENÍ s variabilním účinkem posilovače je optimálně naladěno.

ŘAZENÍ Automatická dvouspojková 6-ti stupňová převodovka Powershift funguje dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně pákou, směrem vpřed a vzad, naštěstí se logicky podřazuje vpřed a vyšší stupně se řadí dozadu. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu, který funguje dobře, pouze si podřazoval do zatáček a v kopcích. V manuálním režimu probíhá řazení rychle a plynule, Powershift je dvouspojková převodovka, která má v každém okamžiku zařazené 2 stupně najednou sudý a lichý, takže zařazení probíhá bez jakékoliv ztráty výkonu. Při klidné jízdě motor řadí velmi brzy pod 1.500 otáčkami. V automatickém režimu se bohužel nezobrazuje zařazený rychlostní stupeň. Motor točil na 6-tku při 90-ti 1.630,  ve 100 km/h   1.800, při 120 kolem 2.150 a při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje 2.350 otáček ve 150 -ti to je pouze 2.750 otáček.

INTERIÉR Přístrojová deska je z měkčených plastů. Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska je shodná s tou v novém Focusu, má tradiční analogovou kapličku před řidičem. Je přehledná vlevo je otáčkoměr, který je cejchován po 125 otáčkách což není ideální. Vedle vpravo je tachometr, oba přístroje jsou hluboko zapuštěny v stříbrných samostatných tubusech. Dole mezi hlavními přístroji je vlevo ukazatel stavu paliva, vpravo teploměr chladící kapaliny. Nahoře mezi přístroji je velký displej palubního počítače. U palubního počítače mi chybí doba jízdy, má pouze jednu paměť (zobrazuje průměrnou, aktuální spotřebu, ujetou vzdálenost, dojezd a průměrnou rychlost). Vůz se startuje tlačítkem, ovladač, ktery slouží i na otvírání a zavírání vozu stačí mít u sebe v autě (v kapse, třeba i bundy na zadní sedačce). K vozu stačí přijít mít ovladač u u sebe vzít za kliku a vůz se odemkne, což je velmi praktické.  Světla mají funkci denního svícení. Blikače jsou vybaveny dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Nový C-max nabízí dobře fungující hlasové ovládání (anglicky) audio systému, klimatizace, telefonu. Vestavné originál radio Sony s CD/MP3 s 9-ti reproduktory a dobrým zvukem má ovládání i tlačítky na a pod volantem. 4-ramenný volant se stříbrným plastovým dekorem se silnějším věncem s koženým potahem je seřiditelný ve 2 osách. Na volantu jsou joysticky vpravo na ovládání radia a vlevo na palubní počítač a ostatní funkce. Ovládání tempomatu je vlevo pod volantem, vpravo je další ovladač radia a CD a MP3 přehrávače. Uprostřed palubní desky displej příplatkové navigace, která nemá zrovna moc dobrou grafiku, mimo jiné se na tomto displeji zobrazuje obraz ze zadní parkovací kamery. Vůz je vybaven dvouzónovou automatickou klimatizací, které má funkci mono, díky které nemusíte nastavovat teplotu pro pravou a levou stranu zvlášť. Ovládanou tlačítky, uprostřed je displej klimatizace, po obou stranách byly otočné ovladače teploty, která se nastavuje po půl stupních. Z vozu je i díky vyššímu posazu poměrně dobrý výhled. Vůz je vybaven vyhřívaným čelním sklem, což se bude v zimě určitě hodit.

Přední vyhřívané sedačky jsou pohodlné, výškově stavitelné s nastavitelnou bederní opěrkou. Vzadu je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 77 cm a 29 cm mezera mezi sedadly při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 94 - 98 cm podle posunu zadních sedaček. Vzadu (v druhé řadě) jsou 3 samostatné sedačky s nastavitelným sklonem opěradla, krajní jsou širší - 49 cm prostřední je využitelná spíš po sklopení jako opěrka - je široká pouze 28 cm. Každou je možné zvlášť plynule posouvat vpřed o 15 cm. K zadním sedadlům je dobrý přístup velkým otvorem, zadních posuvných dveří. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde litrová láhev. Ve schránce před spolujezdcem je slot pro USB do audiosystému, ovládání MP3 přehrávání z USB je velmi jednoduché.

 

Zavazadlový prostor v 5-ti místném uspořádání má objem 507 litrů. Po sklopení zadních sedaček nevznikne rovná plocha a až po strop má úctyhodných 1774 litrů. Pod podlahou kufru je nouzové rezervní kolo 125-80 R16. Naměřil jsem rozměry - minimální šířka 103 cm, výška po roletku, která má příliš silnou pružinu je 56 cm, délka v rovině podlahy 95-110 cm po sklopení se prodlouží na 174 cm. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nízká nákladová hrana je cca 65 cm v úrovni podlahy kufru. Po jeho otevření se nachází spodní hrana víka kufru - zámek cca 192 cm nad zemí, což je dobrá hodnota, víko má elektrické zavírání, na tlačítku zavírání není žádný symbol.

BEZPEČNOST Vůz je vybaven v základu 6-ti airbagy. Stabilizační systém ESP s protiskluzem TCS je v základní výbavě. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Bixenony poskytují výborné osvětlení vozovky při jízdě v noci. Přes vyšší váhu má vůz velmi dobré brzdy.

DESIGN Celkově na mě vnější design působí sympaticky, vpředu jsou protáhlá trojúhelníková světla, které zasahují hodně do boku. Přední maska má chromované orámování stejně jako velký otvor pro sání vzduchu v nárazníku a kulaté mlhovky. Zadní světla jsou rozměrná, proto zasahují i do zadního víka i do boku. Boční chromovaná linka oken má lehce stoupající linku, která se u zadních okýnek zvedá ještě vyrazněji. Na střeše jsou chromované podélně nosiče - hagusy. Nelíbí se mi štěrbina v zadním boku, to je, ale daň za boční posuvné dveře. V dolní části zadního nárazníku je černý (nelakovaný) plast, kde jsou umístěny kočičí oči. Vůz byl vybaven praktickými předními a zadními parkovacími čidly. Vzhled vozu podtrhují mnohopaprskové 17 palcové alu kola. Na dveřích i náraznících zcela chybí ochranné lišty.

CENA Grand C-max v nejvyšší výbavě Titanum je nabízen za akční cenu 618.900 Kč (12/2011) standartní ceníková cena je 696.250 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 16-ti palcová Alu kola, 6x airbag, př. mlhovky, automatická 2 zónová klimatizace, centrál s dálkou, 4x el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, audio systém s CD a MP3 s ovl. na volantu s 6-ti repro, tempomat a omezovač rychlosti, automatické stěrače, vnitřní zrcátko s automatickým zatmavením, kožený volant s chromovým dekorem, palubní počítačm  asistent rozjezdu do kopcem startovací tlačítko Ford,, zadní samostatné a posuvné sedadla, výškově stavitelná sedačka řidiče a spolujezdce s bederní opěrkou, volant nastavitelný ve 2 osách, zadní posuvné dveře, dojezdová rezerva.

Příplatková výbava : střešní ližiny hliníkové 7.900, výškově el. nastavitelná sedačka spolujezdce s bederní opěrou 3.000, sada Winter : vyhřívané přední sklo, vyhřívané přední sedačky za 11.900, sada business II - navigace s 5 ‘‘ displejem, audio systém Sony s CD a MP3, bluetooth handsfree, USB port, parkovací čidla vzadu, keyfree - bezklíčkové otvírání vozu za 40.900, sada Easy III  aktivní parkovací systém za 15.000, sada Family - el. otvírání a zavírání kufru, zásuvka na 230V/150W ta 13.500, sada X Pack  I - 17-ti palcová alu kola, bixenony, zadní zatmavená skla  za 33.000, ozdobné lišty prahů nerezové 3.000, metalíza za 14.900 Kč. Doplňky celkem za 140.100 Kč, celková akční cena je tak 759.000 Kč.

CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:

PLUSY :  - komfortní podvozek, dobré jízdní vlastnosti 

                  - bezklíčkové otvírání vozu a startování

                  - prostorný a variabilní interiér (samostatné zadní posuvné sedačky)

                  - velký kufr v 5-ti místném uspořádání

                  - výborné brzdy  

                  - boční posuvné dveře

                  - ovládací prvky na volantu

                  - pohodlné přední sedačky

MÍNUSY: - úzká nepoužitelná zadní prostřední sedačka

                  - grafika navigace

                  - pomalejší řazení automatu

                  - chybějící doba jízdy na palubním počítači

                  - pouze jedna paměť palubního počítače

                  - místo pro levou nohu není nijak pogumované, obyčejný koberec

                  - citlivost na boční vítr

                  

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor - objem 1997 cm3 řadový vznětový přeplňovaný 4 válec Duratorq, Euro 5                                                                                      

Výkon 103 kW (140 k) /3.750 ot./min., točivý moment 320 Nm při 1.750 - 2.750 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V  4.520 - 1.828 - 1.684 mm, rozvor 2. 788 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.559 kg, užitečná 741 kg, celková 2.300 kg                                 

Nádrž na 60 l paliva. Zavazadlový prostor 507/1774 l                                                                                                                   

Pneu 205-50 R17 Sava Eskymo HP (zimní)
Zrychlení 0 -100 km/h za 10,5 s, max. rychlost 198 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 7,4 město - 5,8 l/100km kombinace

Během testu ujeto 613 km s průměrnou spotřebou 7,27 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 9,8 s.

 

RESUME : Prostorný, pohodlný rodinný vůz s variabilním interiérem a výborným podvozkem. V 5-ti místném uspořádání nabízí velký kufr. Volil bych verzi s tímto dieselovým motorem, ale s manuálním řazením. Možnost přiobjednat moderní asistenční systémy.

 

Karel Kolečko

 

Fotogalerie

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu