Test rodinnéhokombíku Volvo XC70 D5
Test terénního kombíku Volvo XC70 D5 s pohonem všech kol s 2,4 litrovým pětiválcovým dieselem
Testované XC 70 bylo zhruba v nejvyšší výbavě Summum. Vůz měl bohatou příplatkovou výbavu, která výrazně zvedla už ne zrovna nízkou základní cenu. Díky vysoké světlé výšce 21 cm se s ním dá vyjet mimo silnici do lehčího terénu. XC 70 bylo představeno v Ženevě v roce 2007.
MOTOR Měl jsem k dispozici vůz se silným pětiválcovým dieselovým motorem - 2,4. S vysokým výkonem - 151 kW dosahovaných ve 4.000 otáčkách, ale hlavně 420 Nm točivého momentu od 1.500 - 3.250 otáček. Kolem 1.600 - 1.700 otáček začíná motor mohutně zabírat. Motor je velmi pružný, když šlápnete na plyn otáčky jdou velmi rychle nahoru a vůz neskutečně zrychluje.
Spotřeba za celý test - 759 km ve smíšeném provozu, jsem jí spočítal na 8,83 l/100km což je o litr a půl víc než deklaruje výrobce. Vyšší spotřebu určitě ovlivnila automatická převodovka. Je pravda, že jsem ho nešetřil a využíval velký výkon motoru. Při jízdě po běžné silnici svižným, ale úsporným stylem se při obsazení 2-osobami spotřeba pohybovala kolem 7 - 8 litrů. Jízda po dálnici s tempomatem kolem dálničního limitu 130 km/h znamená spotřebu kolem 8 litrů. Ve městě si spotřebuje kolem 10 -12 litrů. Běžně se dá mimo město jezdit kolem 8- mi litrů. Udávaná maximálka je 205 km/h, zrychlení z 0-100 km/h za 8,9 s čehož jsem dosáhl. Motor má krásný hluboký zvuk podobný šesti nebo osmiválcům.
PODVOZEK Podvozek byl dobře - řekl bych optimálně naladěn. Vůz byl vybaven příplatkovým nastavitelným podvozkem Four -C se třemi možnostmi nastaveními tuhosti podvozku : nejměkčí comfort, střední sport a nejtvrdší advanced. V zatáčkách XC 70 i přes vyšší váhu skvěle seděla, sice se trochu nakláněla, ale přesto umožňovala dost ostré průjezdy zatáčkami, většinou jsem jezdil s nejtvrdším nastavením podvozku, které z vás rozhodně nevytřese duši. Při nastavení na comfort byl vůz jako loď a plul tak i po vlnité dlažbě. Podvozek dobře tlumil nerovnosti vozovky, k tomu mu pomáhali i poměrně vysoké 55% pneu Pirelli Scorpion Zero 235 - 55 R17. Brzdy fungovaly velmi dobře. Neměl jsem možnost vyzkoušet terénní schopnosti vozu, ale na louce, polní a lesní cestě si vedl naprosto suverénně. Verze XC měla zvýšenou světlou výšku až na nemalých 210 mm. Trvalý pohon všech kol AWD fungoval, přes elektronicky řízenou vícelamelovou kapalinovou spojku Haldex, která rozděluje točivý moment na kola obou náprav podle potřeby a jízdních podmínek.
ŘÍZENÍ Kladlo optimální odpor, mělo elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Vůz se velmi příjemně řídil.
ŘAZENÍ Automatická 6-ti stupňová převodovka fungovala dobře bez jakýchkoliv rázů, řadila velmi plynule v automatickém režimu. Bylo možné řadit sekvenčně řadící pákou směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky opačně se podřazovalo dozadu a vyšší stupně se řadili vpřed. V podstatě pořád jsem jezdil v automatickém modu, pouze před zatáčkami jsem si podřazoval. Motor v automatickém režimu řadil velmi brzy a zbytečně se nevytáčel. Motor točil na 6-tku při 90 km/h pouze 1.700, při 100 - 1.900, ve 120 - 2.300, při dálničním limitu 130 ukazovali přístroje příznivých 2.450 otáček, ve 150 byly otáčky 2.850.
INTERIÉR Elegantní dvoubarevná přístrojová deska má horní část z měkčených plastů. XC 70 se může pochlubit kvalitním dobře zpracovaným interiérem. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou se 2 přístroji: otáčkoměr uprostřed displej palubního počítače a vnějšího teploměru, zařazený rychlostní stupeň a rychloměr uprostřed s displejem palivoměru, kilometrovník a ukazatel funkce adaptivního tempomatu, přístroje byly s bílým podsvícením. Palubní počítač má 2 paměti pro vzdálenosti, ale jen jeden pro průměrnou spotřebu, průměrnou rychlost, doba jízdy chyběla. Každá hodnota se však musela nulovat zvlášť, ovládá se na levou páčkou (ovládání blikačů) pod volantem. Řidič od spolujezdce je oddělen mohutným středovým tunelem s loketní opěrkou pod kterou byl úložný prostor i před ní s posuvnou roletkou. Elegantní středová konzola s koženými okraji na sobě nesla ovládání klimatizace a audio systému. Světla měla funkci denního svícení. Blikače měli příjemnou dnes už běžnou funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio s CD/MP3 s 8-ti reproduktory a dobrým zvukem mělo samostatný displej uprostřed palubní desky zcela nahoře v malé kapličce na které byl i reproduktor, radio mělo ovládání i na volantu, 4 -ramenný světlý volant se stříbrným plastovým dekorem a koženým potahem byl seřiditelný ve 2 osách (na volantu se mimo radia ovládal adaptivní tempomat). Automatická 2-zónová klimatizace neměla funkci mono, nastavování teploty bylo po celých stupních a zobrazovalo se na spodním malém řádku displeje radia. Z vozu byl i vzhledem k trochu vyššímu posezu velmi dobrý výhled všemi směry. Startování probíhalo stlačením tlačítka vpravo od volantu (ovladač se vkládal do slotu vedle tlačítka, ale nastartovat se dalo i s klíčkem v kapse).
Přední kožené sedačky byly pohodlné a optimálně tuhé, výškově nastavitelné, s 3 rychlostní cirkulací vzduchu, obě byly elektricky ovládané, sedadlo řidiče mělo 3 paměti pro nastavení. Vzadu je velmi slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 75 cm (sedák 48 + 27 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou i nad hlavou bylo dost místa. Světlé kožené čalounění je sice elegantní, ale rozhodně není praktické. Vůz byl vybaven elektrickým ovládáním všech 4-oken a hlavní ovladač byl na dveřích řidiče, kde se do kapsy vešla maximálně tři čtvrtě litrová láhev.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 575 litrů. Po sklopení zadních sedaček vznikne zcela rovná plocha (při sklopení se automaticky sklopí i opěrky) a objem kufru se zvětší na 1600 litrů. Zadní sedačky jsou dělené na 3 části v poměru 40-20 (loketní opěra) - 40 %. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 113 cm, výška pod odnímatelným krytem pouze 40,5 cm, délka v rovině podlahy 111 cm. Tvar kufru je pravidelný, podběhy do něj nijak nezasahují. Pod podlahou kufru, kterou zvedají plynové vzpěry je ještě cca 8 cm hluboký prostor rozdělený do několika schránek, pod nimi je nouzová rezerva na dojetí. Přístup do kufru je výborný velkým vstupním otvorem - nákladová hrana (v kufru není žádná hrana mezi podlahou a nákladovou hranou) je cca 68 cm nad zemí. Kufr kryje roletka. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru - zámek cca 195 cm nad zemí, což je dobrá hodnota, víko se otvírá i zavírá manuálně nebo elektricky.
BEZPEČNOST Vůz byl seriově vybaven 6-ti airbagy (SIPS). Stabilizační systém ESP s ASR je v základní výbavě. Stabilizační systém proti převrácení vozu RSC. Zvukové varování nezapnutých pásů bylo dost výrazné, takže jízda bez pásů je vyloučená. WHIPS - systém ochrany páteře při nárazu ze zadu. Zajímavý a funkční byl ve voze byl systém aktivního tempomatu ACC, který byl schopen pomocí radaru udržovat stálý časový odstup za před námi jedoucím vozem. Fungoval velmi dobře, aktivně zrychloval a zpomaloval (spolupracoval s automatickou převodovkou, motorem i brzdami ) a přizbůsoboval rychlost podle přede mnou jedoucího vozu. Na dálnici byl schopen vůz zpomalit až na 30 km/h pak mě obrazově a akusticky upozornil a vypnul se. Opravdu velmi propracovaný a dobře fungující systém ACC.
DESIGN Proti klasickému kombi V 70 je XC 70 vyšší a hlavně komplet oplastovaná (prahy, podběhy). Pod předním a zadním nárazníkem je stříbrný plast. Přední mlhovky a zadní odrazky v nárazníku byly lemovány stříbrným plastem, což působí dost lacině. Přední část působí jako klasické Volvo s chromovanou maskou, jen rušivě působí kryt radaru aktivního tempomatu. Zadní světla sahají od střechy pod spodní část okna, kde se rozšiřují. Celkově vůz působí elegantním a lehce sportovním dojmem. Proti předchozímu modelu viz foto s celou černou plastovou přední částí, působí poslední generace výrazně lépe.
CENA Ve výbavě Summum se D5 nabízí za cenu 1.422.000 Kč (7/2010). V této výbavě najdeme: ESP, variabilní posilovač řízení, 6x airbag, WHIPS - aktivní opěrky hlav, alarm, tempomat, automatická 2 - zónová klima, automatické stěrače, př. mlhovky, 17“ Alu kola s pneu Pirelli Scorpion Zero 235 - 55 R17, centrál s dálkou - bezklíčkové startování, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, audio systém Performance -radio s CD a MP3 s ovl. na volantu s 8 -mi repro s USB, palubní počítač, zadní dělené sedadlo, výškově stavitelná sedačka řidiče, zadní park asistent, elektrické otvírání a zavírání víka kufru, , kožený volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách. Příplatková výbava : automatická převodovka za 57.000, přední parkovací asistent 10.000, samozatmívací zrcátko s kompasem 1.900, home link - ovládání např. garáže dálkově 5.000, paket - driver support: adaptivní tempomat, blis, udržování jízdního pruhu za 56.000, el. nastavitelné sedadlo spolujezdce s pamětí 15.000, automaticky zatm. Vnitřní zrcátko s kompasem 1.900, bluetooth pro GSM telefon 10.000, kožené čalounění s odvětrávanými sedačkami 25.000, driving dynamics paket - nastavitelný podvozek four C 35.000, security paket - laminovaná skla všech oken, privátní zamykání za 22.500, metalíza 21.000 Kč. Doplňky celkem za 260.300 Kč, celková cena je tak nemalých 1.682.300 Kč za vůz s bohatou výbavou.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - pružný a výkonný motor
- velká světlá výška - 21 cm
- dobré jízdní vlastnosti
- dobře fungující 6-ti stupňová automatická převodovka
- nastavitelný podvozek four C do 3 stupňů
- pohodlné přední odvětrávané el. ovládané sedačky
- výborně fungující adaptivní tempomat + kamera na hlídání jízdních pruhů
- systém blis na hlídání slepého úhlu
- příjemný zvuk motoru (5-ti válce)
- rovná plocha po sklopení zadních sedaček
- prostorný a pohodlný interiér
- bezklíčkové startování
- tichý interiér i při vysoké rychlosti
MÍNUSY: - vysoká cena + drahá příplatková výbava
- logika pal. počítače, oddělené nulování kilometrů, spotřeby, pouze 1 paměť, chybí doba jízdy
- chybí odkládací místo pro telefon
- chybějící teploměr chladící kapaliny
- mělký zavazadlový prostor
RESUME : Výborný bezpečný, pohodlný rodinný vůz s vyšší světlou výškou s pohonem všech kol. Dostanete se s ním dál než s mnohými moderními SUV. Nabitý elektronikou – adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, nastavitelný podvozek, automatická převodovka, plná elektrická výbava včetně otvírání víka kufru. Bohužel je pro většinou smrtelníků nedostupný díky vysoké ceně.
20 - 26.7.2010
Karel Kolečko
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 2400 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 5 válec
Výkon 151 kW (205k) / 4.000 ot./min., točivý moment 420 N.m při 1.500 - 3.250 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
Rozměry D x Š x V 4.838 - 1.870 - 1.604 mm, rozvor 2.815 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.736 kg, užitečná 664 kg, celková 2.400 kg
Nádrž na 70 l paliva. Zavazadlový prostor 555/ 1580 litrů
Pneu Pirelli Scorpion Zero 235 - 55 R17
Zrychlení 0 -100 km/h za 8,9 s, max. rychlost 205 km/h
Spotřeba paliva 5,0 mimo - 7,8 město - 7,0 l/100km kombinace
Celková spotřeba během testu 759 km - 8,83 l/100km (v kombinovaném provozu)