Test sedanu Hyundai Elantra s automatickou převodovkou
MOTOR Má přiměřený výkon na běžné ježdění. Nabízí 97 kW a 158 Nm ot. točivého momentu, který k dispozici až v 4.850 otáčkách. V kombinaci s automatem byl vhodnější spíše pro pohodovou jízdu. Motor je tichý, pouze ve vyšších otáčkách je hlučnější. Výkon přichází ve středních otáčkách cca od 3.000 výše.
Spotřeba se pohybuje od 5,5 - 6 litrů při klidné úsporné jízdě kolem 90 km/h. Jízda po městě stejně jako po dálnici znamená spotřebu kolem 8 litrů. Běžně se dá jezdit mimo město kolem 6 -7,5 litrů. Celková spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 6,8 l/100km což je méně než uvádí výrobce (7,0). Pro tento motor je určitě vhodnější volba manuální převodovky. Udávanou maximálku 195 km/h jsem nezkoušel, udávané zrychlení 11,6 jsem překonal na tachometrových 100 jsem se dostal za 10,9 s.
PODVOZEK Je naladěn optimálně, nabízí dobrý kompromis mezi komfortem a sportovní agilitou. Vůz se trochu naklání a umožňuje svižné průjezdy zatáčkami. Na zimních pneu Nokian WR o 205-55 R16 na originálních pětipaprskových 16-tipalcových kolech vůz nabízí dobré jízdní vlastnosti. V základní výbavě je stabilizační systém ESP, které bdí nad naší bezpečností.
ŘÍZENÍ Bylo trochu odtažité, ale ovládací síly byly odpovídající rychlosti vozu (variabilní posilovač).
ŘAZENÍ Automatická 6 stupňová převodovka funguje poměrně dobře bez jakýchkoliv rázů, řadí plynule v automatickém režimu. Je možné řadit sekvenčně, řadící pákou směrem vpřed a vzad, ale bohužel nelogicky se podřazovalo dozadu a vyšší stupně se řadili vpřed. Většinou jsem jezdil v automatickém režimu a jen před zatáčkou si podřadil. V automatickém režimu v kopcích zbytečně brzy podřazuje. Bohužel i v manuálním modu si převodovka někdy podřadí sama. 6-tý rychlostní stupeň by mohl být delší. Motor točí na 6-ku při 90 kolem 2.050, při 100 2.300, ve 120 cca 2.800 při dálničním limitu 130 je to 3.050 otáček, ve 150-ti motor točí rozumných 3.500 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů má moderní tvar s klasickou kapličkou před řidičem. V kapličce se dvěma chromovaným tubusy v levém je otáčkoměr vpravo rychloměr, mají bílé podsvícení. Otáčkoměr je bohužel cejchovaný po 500 otáčkách. Displej palubního počítače je nahoře mezi chromovaným tubusy. Zobrazoval tyto funkce - průměrná rychlost, spotřeba průměrná, graficky okamžitá, doba jízdy a 2 měřiče vzdálenosti. Palubní počítač se konečně ovládá z dobře dostupného místa - z volantu a má pouze jednu paměť. Pod ním je displej, kde se graficky zobrazuje vlevo teplota chladící kapaliny, vpravo je palivoměr, mezi nimi se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň nebo mód řazení. Vůz má bezklíčkové ovládání, se startuje tlačítkem na palubní desce, ovladač stačí mít u sebe nebo někde v autě, na klikách jsou gumová tlačítka těmi vůz zamykáme nebo odmykáme. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Originál radio umístěné doprostřed palubní desky má dobrý zvuk CD/MP3 a ovládání na volantu, s 6 repro a připojení přes USB. Bohužel radiu chybí dnes už zcela běžná funkce RDS, takže se nezobrazují názvy naladěných stanic radia. Volant s koženým potahem a ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače je seřiditelný ve 2 osách. Automatická klimatizace je dole na středovém tunelu a má samostatný displej, kruhový ovladač a ovládací tlačítka jsou kolem displeje.
Přední sedačky s koženým čalouněním jsou pohodlné a mají vyhřívaní, řidičovo elektricky nastavitelné. Vzadu je poměrně velký prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 76 cm (sedák 47 + 29 cm prostor pro kolena) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou. S prostorem nad hlavou vzadu - 90 cm je to díky svažující střeše slabší. Mezi předními sedačkami je loketní opěrka s úložným prostorem.
Zavazadlový prostor má objem 485 litrů, je dlouhý 102 cm, mezi podběhy se zužuje na 103 cm, výška 53 cm ale v některých místech táhla snižují výšku pouze na 45 cm. Nákladová hrana je cca 70 cm nad zemí a 17 cm nad podlahou kufru. Horní část kufru není čalouněná, sedačky jsou sklopné a dělené, můžete převážet delší předměty -třeba lyže. Přístup do kufru je horší, jak je u sedanů obvyklé. Bohužel do prostoru kufru zasahuje mohutný mechanismus pantů, které můžou poškodit náklad při zavírání. Zadní víko nemá čalounění ani žádné vnitřní madlo na zavírání, takže si vždy ušpiníte ruce. Kufr je možné otevřít pouze po stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači nebo tlačítkem v interiéru. Pod dnem zavazadlového prostoru se nachází plnohodnotné hliníkové rezervní kolo se základním nářadím.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven 6 airbagy včetně hlavových. Sériově mají ESP všechny Elantry. Vůz má velmi dobře brzdící 4 kotoučové brzdy, přední samozřejmě s vnitřním chlazením. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h, při překročení této rychlosti se také uzamkne.
DESIGN Celkově na mě vnější design působí velmi elegantně, přední části vévodí velké světlomety, které zasahují hluboko do boku vozu. Na masku s chromovanou lištou a velkým znakem navazuje v dolní části nárazníku otvor pro chlazení se 3 lištami z chromu vedle něj jsou trojúhelníkové mlhovky. Na boku vozu je výrazný podélný prolis a blatníky kolem kol jsou vyduté. Zadní části vévodí velké elegantní zahnuté dělené světlomety, které zasahují stejně jako přední výrazně do boku vozu. Vůz se z boku tváří spíš jak hatchback (jedná se bohužel o sedan díky tomu má omezený přístup do zavazadlového prostoru), má velmi aerodynamický tvar blížící se elipse. Na voze bohužel chybí jakékoliv ochranné lišty ať na náraznících, tak i na dveřích což není praktické. Světle modrá metalíza je elegantní a praktická, protože na ní není moc vidět špína.
CENA Vůz v nejvyšší výbavě Style je nabízen za 369.990 Kč (1/2012). V této výbavě najdeme: ESP + ASR, 6 x airbag, aktivní opěrky vpředu, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou a alarmem, el. okna a zrcátka, zadní parkovací čidla, samostmívací vnitřní zrcátko, radio s CD a MP3 s ovl. na koženém stavitelném volantu, 6 repro, automatická klimatizace. Příplatková výbava: automatická převodovka za 40.000, bezklíčkové startování 10.000, paket Luxury : kožené sedačky s el. ovládáním u řidiče 60.000, 16“ Alu kola s pneu 205-55 R16, metalíza 13.000 Kč. Doplňky celkem za 123.000 Kč. Celková cena je 492.990 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - úsporný motor
- bohatá základní výbava
- možnost sekvenčního řazení - řadící pákou
- kvalitní audio s USB
- atraktivní vnější design vozu
- poměrně dobrý podvozek
- bezklíčkové startování a otvírání vozu
- plnohodnotná rezerva
MÍNUSY: - opačný smysl manuálního řazení
- radio nemá RDS
- vzadu málo místa na hlavu
- otáčkoměr cejchovaný po 500 otáčkách
- chybí ochranné lišty dveří a nárazníků
- v nabídce pouze jediný motor – benzínový 1,6
- chybí vnitřní madlo na zavírání kufru
- v nabídce pouze jedna karosérie, špatně přístupný kufr
- motor zabírá až ve vyšších otáčkách
- pouze 1 paměť palubního počítače
- chybí lišty pro uchycení zahrádky
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor - objem 1591 cm3 řadový zážehový 4 válec
Výkon 97 kW (130 k) /6.300 ot./min., točivý moment 158 Nm při 4.850 ot./min.
6-ti stupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.530 - 1.775 - 1.445 mm, rozvor 2.700 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.192 - 1.263 kg, užitečná 537- 608 kg, celková 1.800 kg
Nádrž na 48 l paliva. Zavazadlový prostor 485 l.
Pneu 205 - 55 R16 Nokian W2 - zimní.
Zrychlení 0 -100 km/h za 11,6 s, max. rychlost 195 km/h
Spotřeba paliva 5,6 mimo - 9,4 město - 7,0 l/100km kombinace
Změřeno během testu: mimo město: 6 - 7,5 město a dálnice kolem 8 l/100km, celková spotřeba 702 km 6,8 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 10,9 s.
Karel Kolečko