Test sportovní Hyundae i30 Fastback N Performance
Test Hyundae i30 Fastback ve sportovní verzi N Perfomance se silným dvoulitrovým turbo motorem. Jedná se o Korejský vůz, vyráběný u nás v Nošovicích.
MOTOR Benzínový dvoulitrový (1998 cm3) turbomotor zabírá cca od 2.000 otáček, od 2.500 přichází opravdu brutální výkon a zátah. Nejvyšší výkon 202 kW (275 koní) je k dispozici v 6.000 otáčkách. Nejvyšší točivý moment 353 Nm je k dispozici již od 1.450 až do 4.700 otáček. Krátkodobý overboost je dokonce 378 Nm od 1.750-4.200 otáček.
Při běžném ježdění, když se budete krotit, bude spotřeba mezi 8-10-mi litry. Úsporným stylem kolem 90-100 km/h se dostanete na hodnoty mezi 5-7-mi litry. Svižná sportovnější jízda, kterou si užijete, budete někde kolem 10-13 litrů. Opravdu ostrá jízda znamená spotřebu přes 20 litrů. Ve městě využívá vůz systém start-stop, což považuji u sportovního vozu za naprostý nesmysl (a rozhodně mu to nijak neprospívá), motor se vypíná až při úplném zastavení, po zmáčknutí spojky motor opět naskočí. Za celý test 402 km jsem dosáhl spotřeby 11,2 l/100km (což je o víc než 3 litry než uvádí výrobce 7,8) dle palubního počítače, ale samozřejmě jsem využíval výkon motoru a užíval si ho (ale ne pořád, jinak by byla spotřeba někde kolem 12-15 litrů). Motor má několik režimů od úsporného eco, přes normal, Sport, N a ještě N Custom. U nejvyšších režimů N a N Custom je skvěle zvukově naladěn i výfuk, který střílí po sundání nohy z plynu a jízda v tomto režimu má opravdu nádherný zvukový doprovod zvenku i zevnitř vozu (zvuk vytváří klapka ve výfuku). Je to jeden z nejsilnějších hot hatchů s předním pohonem na světě a který jsem kdy řídil a opravdu si jízdu a výkon motoru perfektně užíval.
Maximálku 250 km/h jsem nevyzkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 6,1 s, mě se podařilo ve stejném čase, jak uvádí výrobce na tachometrových 100 km/h, eNko na to potřebuje plně vytočenou dvojku, víc než na 100 km/h vás dvojka nepustí.
PODVOZEK Nko sedí v zatáčkách velmi dobře na suchých silnicích na letních pneu Pirelli P Zero o rozměru 235 - 35 R19 na černo-stříbrných originálních 10-ti paprskových Alu kolech. Vůz jede jak po kolejích a umožňuje velmi rychlé průjezdy zatáčkami, cítil jsem se velmi jistě a jízdu s Nkem jsem si skvěle užíval. Fastback N má na přední nápravě elektronický samosvorný diferenciál s omezenou svorností (e-LSD), takže Vás v zatáčce spolehlivě podrží. Přední náprava je proti běžné i30 zcela přepracovaná a nabízí i adaptivní tlumiče.
Vůz se hodí hlavně na kvalitní silnice s hladkým asfaltem, kde se Vám odmění skvělým jízdním zážitkem na rozbitých českých okreskách je to už horší, tam z Vás spíš vytřese duši.
ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má klasický tříramenný kulatý (multifunkční) volant se silnějším kůží (místy perforovanou) potaženým věncem se příjemně řídí, má velmi dobrou odezvu. Řízení má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Při jízdě po silnicích, kde jsou vyjeté koleje od náklaďáků Vás vedou a je to velmi nepříjemné. Jízda se sportovním Nkem je velmi zábavná a návyková.
ŘAZENÍ šestistupňové manuální převodovky je velmi přesné, má krátké dráhy řazení. Šestka by mohla být delší, motor se při dálničních rychlostech vytáčí zbytečně vysoko. Otáčkoměr by mohl mít jemnější a přehlednější cejchování než po 250 otáčkách. Motor točí na šestku při 90 - ti 2.000 ve 100 - 2.250, při dálničním limitu 130 je to 2.900 otáček ve 150 km/h motor točí 3.350 otáček. Řadící páka má kulatou hlavici, spodní část kožená horní kovová, se dobře drží.
INTERIÉR Palubní deska je z měkčeného plastu, je kvalitně zpracovaná a vypadá dobře i na pohled. Má tradiční tvar s kapličkou s velkým otáčkoměrem a rychloměrem před řidičem. Žádný rozdíl kromě volantu a jiné grafiky přístrojů ve verzi N od běžné i30 nenajdete. Vlevo je otáčkoměr v něm ještě vpravo dole malý kulatý teploměr chladící kapaliny, vpravo rychloměr s ukazatelem stavu paliva, přístroje jsou s bílým podsvícením. Otáčkoměr je u cejchovaný po 250 otáčkách, rychloměr i otáčkoměr mají nulu netradičně dole uprostřed. Barevný displej palubního počítače je mezi hlavními přístroji. Zobrazuje tyto funkce - průměrná a okamžitá spotřeba, dojezd, doba jízdy ujetá vzdálenost, vnější teplota a zákazové značky. Proti běžným i30 navíc zobrazují zrychlení a přetížení v G, teplotu oleje, tlak v turbu a točivý moment. Palubní počítač se ovládá z dobře dostupného místa - z volantu, má denní a celkovou paměť. Blikače mají funkci nastavitelného troj, pěti nebo sedmi-bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Řidič je od spolujezdce oddělen středovým tunelem s loketní opěrkou (která je poměrně dost vzadu a není možné ji nijak nastavovat) pod kterou je úložný prostor. Na středovém tunelu před řadící pákou jsou odkládací prostory pro nápoje a mobilní telefon. i30N má vodorovně orientovaná diodová denní světla. Vůz má bezklíčkové otvírání a startování tlačítkem, které je na palubní desce vlevo od ovládání klimatizace.
Originál radio s CD/MP3 s USB/AUX připojením se standartními šesti reproduktory s dobrým zvukem má ovládání vlevo na volantu. Oba modely N mají navigaci s 8“ dotykovým displejem, ten trčí ze středu palubní desky do prostoru před čelním sklem. Na koženém volantu je ovládáním radia, tempomatu a palubního počítače a módy N, ten je vyhřívaný a seřiditelný ve dvou osách. Automatická dvouzónová klimatizace, má dobře vypadající ovládací panel, je pod výdechy ventilace uprostřed palubní desky, má svůj samostatný modře podsvícený displej, dva kruhové ovladače a ovládací tlačítka kolem displeje, teplotu je možné nastavit po půl stupních.
Přední sedačky mají anatomické tvarování, semišový potah a kožené bočnice, jsou pohodlné, s elektrickým vyhříváním, s elektricky nastavitelnou bederní opěrou a s možností prodloužit přední sedák. Čalounění je prošito červenou nití, která je i na volantu. Obě sedačky jsou výškově nastavitelné a elektricky ovládané, řidičova má dvě paměti. Vzadu je průměrný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 69 cm (sedák 45 + 24 cm prostor pro kolena) při nastavení přední sedačky na osobu 180 cm vysokou, vzadu nad hlavou není dost místa 88 cm, hlava se dotýká stropu (o 10 cm méně místa na hlavu než v hackbacku). Vůz má elektrické ovládání všech 4 -oken, hlavní ovladač je na dveřích řidiče, kde se do kapsy vejde i litrová láhev. Boční zrcátka jsou elektricky ovládaná i sklopná.
Velikost zavazadlového prostoru je 436 litrů, (o 14 litrů méně, díky ocelové vzpěře-trubce za zadními sedačkami, což využití prostoru, zejména po sklopení sedaček omezuje). Po sklopení opěradel vznikne mezi podlahou kufru a opěradly sedaček 9 cm schod + výztuha, ocelová trubka. Zadní sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem zvětší na 1337 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 105 cm (nejužší místo 101 cm), výška 52 cm, délka v rovině podlahy 82 cm po sklopení ložná plocha 155 cm, až k sedačkám 171 cm. Tvar kufru je poměrně pravidelný bez výrazných výstupků (když nepočítám trubku - výztuhu). Pod podlahou kufru je dojezdová rezerva o rozměru 125-70 R18. Přístup do kufru velkým vstupním otvorem je dobrý - nákladová hrana je 78 cm nad zemí, ale až 28 cm nad podlahou kufru. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru -zámek cca 180 cm nad zemí, v plastu na spodní straně víka vpravo je madlo určené pro uchopení při zavírání.
BEZPEČNOST i30N má v základu kompletní sadu všech sedmi airbagů včetně kolenního u řidiče. ESP je součástí výbavy všech modelů i30 stejně tak i tyto asistenční systémy : asistent vedení v jízdních pruzích LKAS, sledování pozornosti řidiče, autonomní nouzové brzdění před čelním nárazem FCWS, asistent rozjezdu do kopce HAC, funkce varovného blikání při panickém brzdění. Úchyty dětských sedaček ISOFIX. Po překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne. Součástí výbavy jsou přední a zadní parkovací čidla a zadní parkovací kamera. Jsou zde velmi účinné velké ventilované kotouče o průměru 345 mm, zadní jsou plné o průměru 315 mm.
DESIGN i30N má hrubší výplň přední masky ta je lemovaná matnou šedou lištou, v podstatě chybí klasická nárazová lišta nárazníku. Dole pod mřížkou je navíc další otvor pro chlazení. Přední světla s LED technologií jsou hodně vytažena do boku. V rozích nárazníku jsou vodorovně (na rozdíl od běžných modelů) umístěné denní LED světla. Dole je spojler s červeným lemováním. Pro zadní část jsou typické velká dělená světla, která jsou vytažená až do boku. Na hraně víka kufru je černý spojler. RZ je na zadním nárazníku, dole je černý plast s mohutným difuzorem s červeným lemem-odrazky, uprostřed difuzoru je trojúhelníková mlhovka, jako u závodního vozu. Po stranách jsou dvě mohutné oválné chromované koncovky výfuku, ze kterých se line nádherný zvuk. Mezi víkem kufru a zadním nárazníkem je otvor, kde je skryté madlo na otvírání pátých dveří. Z hlediska praktičnosti mi chybí ochranné lišty dveří a nárazníků a zadní stěrač.
CENA testovaný model i30 N Performance za cenu 799.990 Kč 5/2020 aktuálně je bonus 40.000 Kč a cena 759.990 Kč. V této výbavě najdeme : ESP, 7x airbag vč. kolenního, palubní počítač, denní LED světla+ bi LED světla, bezklíčkové otvírání a startování, alarm, 4x el. okna a zrcátka, vyhřívané přední anatomické sportovní sedačky, kožený vyhřívaný volant, tempomat s omezovačem rychlosti, radio s DAB s CD a MP3 s ovl. na volantu, 6 repro + USB, bluetooth handsfree, navigace s 8“ dotykovým displejem, automatická klimatizace, přední a zadní parkovací čidla + parkovací kamera, alu kola s pneu 235-35 R19, monitorování tlaku v pneumatikách, dojezdová rezerva, vyhřívané př. sedačky, el. ovl. bederní opěrky u sedačky řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, el. ovládání a sklápění zrcátek, dešťový senzor, kovové pedály, el. parkovací brzda, 5-ti letá záruka bez omezení kilometrů.
Příplatková výbava: paket Everyday - elektrické ovládání předních sedaček, řidičova s pamětí, potah kůže/semiš, nastavitelná délka sedáku za 30.000. Celková cena příplatkové výbavy je 30.000 Kč. Celková cena vozu je 789.990 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - obrovský výkon a točivý moment
- skvělé jízdní vlastnosti na kvalitním povrchu
- nádherný zvuk výfuku
- samosvorný diferenciál e-LSD
- atraktivní vzhled
- denní + hlavní LED světa, automatické přepínání
- ostré brzdy
- přesné řazení 6-ti stupňové převodovky
- klasická ruční brzda
- bezklíčkové otvírání a startování
- pohodlné přední sedačky s výsuvným sedákem
- bohatá výbava
- čidla parkování a zadní parkovací kamera
- bezpečnostní asistenční systémy
- 2 typy karosérie
MÍNUSY: - digitální radio přeskakuje s analogovým
- stop-start systém
- vyšší spotřeba
- podvozek hůř tlumí nerovnosti - je hodně tvrdý
- chybějící zadní stěrač
- loketní opěrka je dost vzadu a není nastavitelná
- výztuha - trubka, překáží v kufru
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1998 cm3 řadový zážehový přeplňovaný 4 válec, plní Euro 6
Výkon 202 kW (275 k) /6.000 ot./min., točivý moment 353 Nm 1.450 - 4.700 ot./min.
6-mi stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.455 - 1.795 - 1.419 mm, rozvor 2.650 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.509 kg, užitečná 441 kg, celková 1.950 kg
Nádrž na 50 l paliva. Zavazadlový prostor 436/ 1337 l.
Pneu 235 - 35 R19 Pirelli P Zero - letní
Zrychlení z 0 -100 km/h za 6,1 s, max. rychlost 250 km/h
Spotřeba paliva 6,1 mimo - 10,6 město - 7,8 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 402 km - 11,2 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 km/h za 6,1 s.
Resume: Ostrý hatchback, který se ve dvou karoseriích může směle postavit například Golfu R, Leonu FR, Focusu RS i Meganu RS. Nabízí možnost sportovní jízdy s úžasným zvukovým doprovodem. Za podobné peníze těžko koupíte plně vybavený hot hatch s výkonem 275 koní.
Karel Kolečko