Test velkého SUV Hyundai Santa Fe PHEV v sedmimístném provedení
Test Santa Fe s plug in hybridním pohonem (s benzínovou šestnáctistovkou), v nejvyšší výbavě, sedmi místné provedení.
MOTOR Měl jsem k dispozici vůz s plug in hybridním ústrojím, s benzínovým čtyřválcem 1,6 T- GDi, s objemem 1598 cm3. S výkonem 132,2 kW dosahovaných v 5.500 ot. a 265 Nm točivého momentu dosahovaného od 1.500 do 4.500 otáček. Kolem 1.800 otáček začíná motor zabírat a zrychlovat. Motor nabízí výkon zejména ve středním pásmu nad 2.000. Benzínovému motoru pomáhá elektrický o výkonu 66,9 kW a 304 Nm (pokud má nabitou baterii). Celkově nabízí hybridní systém kumulovaný výkon 195 kW (265 koní) a 350 Nm točivého momentu. Santa Fe má tři módy nastavení jízdy a podle nich se upravuje průběh výkonu motoru a řazení: eco, smart a sport.
Spotřeba velmi závisí na stavu baterie. Při nabité baterii jsem jezdil od 0 do 5ti litrů. Pokud máte možnost nabíjet, můžete jezdit ve městě čistě na elektřinu. Dojezd na plně nabitou baterii je přes 40 km. Naopak, při vybité baterii se budeme pohybovat kolem 7-9 litrů. Spotřeba za celý test - 641 km ve smíšeném provozu byla 6,7 (dle palubního počítače) výrobce deklaruje 1,6 litru, to můžete mít při nabité baterii a jízdě do 50 km, jinak to není reálné, na delší trase. Udávaná maximálka je 187 km/h, to jsem nezkoušel, zrychlení z 0-100 km/h za 8,8 s, mě se to podařilo na tachometrových 100 za 8,3 s. Motor je velmi kultivovaný a tichý.
PODVOZEK je dobře naladěn, v zatáčkách se trochu více naklání vzhledem k výšce karoserie, přesto, ale slušně drží zvolenou stopu na letních pneu Continental Contisportcontact 235-55 R19 na originál deseti paprskových černo-stříbrných Alu kolech. Santa Fe má komfortní naladění podvozku, ale i přes svou velikost a hmotnost umožňuje poměrně svižné průjezdy zatáčkami. Vůz je vybaven asistentem pro sjíždění z kopce DBC, který přibrzďuje jednotlivá kola při sjezdu z kopce mimo asfaltové silnice, je zde také asistent pro rozjezd do kopce HAC. Světlá výška vozu je pouze 176 mm, což neumožňuje zdolávat nějaký větší terén, navíc vzhledem k dlouhému rozvoru a nájezdovým a přechodovým úhlům. Ale díky pohonu všech kol je vhodné třeba v zimě na hory a samozřejmě na polní cesty. Čtyři kotoučové brzdy (přední s vnitřním chlazením) fungují velmi dobře.
ŘÍZENÍ Klade optimální odpor, má elektrický posilovač s variabilním účinkem podle rychlosti. Kůží obšitý multifunkční tříramenný volant je seřiditelný podélně i výškově. Vůz se i přes svou velikost příjemně řídí.
BATERIE Kapacita lithium polymerové baterie je 13,8 kWh. Nabíjení je možné maximálně výkonem 3,3 kW. Což znamená nejrychlejší nabití do plna za zhruba 4 hodiny. Při domácím nabíjením ze zásuvky 230 V budete potřebovat ještě více času (nikde jsem nenašel kolik). Při půlhodinovém nabíjení někde na veřejné nabíječce, zvýšíte dojezd o zanedbatelných 5 km. Přesný stav baterie v procentech se zobrazuje pouze na vedlejším displeji navigace. Pod 15% kapacity baterie Vám už displej ukazuje nulový dojezd na elektřinu. Tento vůz je ideální pro toho, kdo má možnost nabíjet doma v garáži přes noc, aby měl možnost baterii nabít do plna a jezdit s ním kratší trasy do 50 km. S vybitou baterií budete jezdit se spotřebou kolem 7-9 litrů benzínu. Bohužel tento vůz umí jezdit s nízkou spotřebou jen na kratší trasy s nabitou baterií (udávaná spotřeba 1,6 litru nebude reálná ani na prvních 100 km s plně nabitou baterií). Na kratších trasách je možné jezdit se spotřebou mezi 1 a 5ti litry. S částečně nabitou baterií bude spotřeba někde kolem 6-ti litrů, což není vůbec špatné na tak velké a těžké SUV. V elektrickém módu by měl být dojezd 58 km, mě ukazoval displej při plně dobité baterii dojezd pouze kolem 40 km. To jsem jezdil v letních měsících v optimálních podmínkách a teplotách kolem 20c.
ŘAZENÍ Šestistupňové automatické převodovky je plynulé, manuální řazení je možné pádly pod volantem. Automat řadí plynule, bez cukání a brzy a motor se tak zbytečně nevytáčí. Má poměrně dlouhé převody, takže motor není nutné vytáčet. Ovládání je nyní tlačítky na středové konzoli, přímo pod klimatizací. Převodovka musí vystačit s šesti rychlostmi, naftová verze jich má k dispozici osm. Motor točí na osmičku při 90-ti 1.800 ve 100 - 2.000, při 120 - 2.400 a při dálničním limitu 130 je to 2.600 otáček, ve 150 km/h motor točí 3.000 otáček, je to cca o 300-500 otáček více než u dieselu.
INTERIÉR Interiér je kvalitně zpracovaný a vypadá dobře i na pohled. Palubní deska má tradiční tvar s kapličkou před řidičem, ve které je, ale nyní displej, změnil se také středový tunel, automat se již neřadí pákou, ale jen tlačítky pod klimatizací. Na 12,5“ LCD displeji se zobrazují klasické kruhové přístroje, ve třech variantách dle zvoleného jízdního módu - světle modré Eco, které je výchozí, vždy po nastartování, přes režim Smart - bílé budíky a červené s karbonem v režimu Sport, každý mód má jinou grafiku. Na displeji je vpravo otáčkoměr (v režimu Sport, v ostatních je to spíš výkonoměr, ukazuje zda rekuperujeme nebo naopak bereme výkon) v jeho dolní části je ukazatel stavu baterie, vlevo rychloměr v jeho dolní části je palivoměr. Na spodním okraji displeje je vlevo pod tachometrem dojezd, směrem ke středu teploměr vnější teploty, dále graficky ukazatel okamžité spotřeby, dále pak průměrná spotřeba od natankování a zcela vpravo dole jsou celkové kilometry. Mezi hlavními přístroji je displej palubního počítače a dalších hodnot - okamžité rychlosti, údaje navigace, aktivního tempomatu, rychlostních značek, vlevo nahoře vedle rychloměru se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň. Otáčkoměr je cejchován po 500 otáčkách a tachometr po 10 km/h což neumožňuje odečíst zcela přesné otáčky. Palubní počítač zobrazuje dobu jízdy, průměrnou spotřebu a ujetou vzdálenost. Má dvě paměti, denní a celkovou (a od natankování) a ovládá se tlačítky vpravo na volantu. Kamery pro sledování mrtvého úhlu (jsou zespodu na zrcátkách), kdy je pohled dozadu doleva a doprava promítán na ploše přístrojového panelu před řidičem. Při použití levého blinkru se v levém kruhovém přístroji zobrazí prostor vlevo za vozidlem, při pravém blinkru pak pravý, což je velmi praktické na víceproudých silnicích při přejíždění z pruhu do pruhu. Přístroje, tlačítka a ovladače mají bílé až světle modré podsvícení.
Dotykový 10,25“ displej vestavné navigace vyčnívá nahoře uprostřed palubní desky nad výdechy topení, zobrazuje funkce radia, přehrávače USB, které je možné snadno připojit konektorem na středovém panelu pod klimatizací. Na tomto displeji se zobrazuje obraz parkovacích kamer- zadní umístěné nad RZ, přední pod znakem, na zrcátkách, při dešti se však snadno znečistí), které velmi dobře informují situaci kolem vozu. Také se zde zobrazují informace o stavu baterie a dojezdu na ní. Řidič je od spolujezdce oddělen širokým středovým tunelem (který tlačí na pravou nohu řidiče) s loketní opěrkou pod kterou je úložný prostor. Denní LED světla jsou umístěné vodorovně přímo pod kapotou, pod nimi jsou pak hlavní LED světlomety. Originál audio s MP3 přehráváním, s radiem i s DAB, v tomto případě prémiový systém Krell s 10 reproduktory včetně subwooferu a velmi dobrým zvukem má ovládání na volantu, hlasitost a přepínání stanic. Tříramenný vyhřívaný multifunkční volant s kovovým dekorem a koženým potahem je seřiditelný ve dvou osách. Automatická dvouzónová klimatizace má ovládání klasickými tlačítky, využívá displeje navigace, nastavování teploty je po půl stupních. Z vozu je i vzhledem k vyššímu posezu celkem dobrý výhled, pouze šikmo vpřed vadí mohutné A-sloupky.
Přední vyhřívané a ventilované sedačky čalouněné hnědou kůží jsou velmi pohodlné a optimálně tuhé, elektricky a výškově nastavitelné u řidiče s bederní opěrou (řidičova sedačka má dvě paměti). Vzadu v druhé řadě je slušný prostor v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 81 cm a 32 cm mezera mezi sedadly (sedák 49 cm) při nastavení sedačky na osobu 180 cm vysokou, nad hlavou je dost místa 97 cm (u verze se střešním oknem). Zadní sedačky jsou posuvné v rozsahu 26 cm a navíc je možnost plynule sklápět zadní opěradlo. Testovaný sedmimístný model má pod podlahou kufru schované další 2 sedačky, komfort na nich je samozřejmě omezený, v oblasti kolen od opěradla k opěradlu 73 cm a 20 až 32 cm mezera mezi sedadly (sedák 41 cm) podle posunu prostřední řady. Jsou to dvě samostatné sklopné sedačky, po sklopení tvoří rovnou podlahu. Vůz je vybaven elektrickým ovládáním všech čtyř oken a hlavní ovladač je na dveřích řidiče společně s ovladačem zpětných zrcátek, je zde kapsa na cca litrovou láhev.
Výrobce udává velikost zavazadlového prostoru 571 litrů. Po sklopení prostřední řady sedaček vznikne téměř rovná plocha. Prostřední sedačky jsou dělené v poměru 1/3 ku 2/3 po jejich sklopení se objem kufru zvětší na 1649 litrů. Naměřil jsem rozměry zavazadlového prostoru - šířka 108 cm, výška pod roletkou 45 cm, délka v rovině podlahy 111 cm (po sklopení sedaček ložná plocha 177 cm, k opěradlům až 201 cm) v sedmimístném uspořádání naopak 41 cm. Do zavazadlového prostoru zasahují podběhy. Boky kufru jsou z tvrdého plastu, který se snadno poškrábe. Vně pod podlahou kufru je plnohodnotná rezerva, které se samozřejmě při provozu znečišťuje. Přístup do kufru je dobrý velkým vstupním otvorem - nákladová hrana je cca 76 cm nad zemí v úrovni podlahy kufru. Aretace rolety kufru a manipulace s ní není optimální. Po otevření kufru je spodní hrana víka kufru zhruba 186 cm nad zemí, otvírání a zavírání kufru je elektrické.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven šesti airbagy. Stabilizační systém VSM (ESP), TCS a brzdový asistent BA je součástí základní výbavy. Dále asistent pro sjíždění svahu DBC, rozjíždění do kopce HAC, systém bránící převrácení vozu ROP, systém stabilizace přívěsu TSA. Na ochranu chodců vůz disponuje aktivní kapotou. Systém automatického nouzového brzdění FCA, detekce vozidel, chodců i cyklistů, funkce varovných světel při nouzovém brzdění Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích - LKA, sledování únavy řidiče DAW. Aktivní sledování mrtvého úhlu vnějších zrcátek BCA, aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCA .Asistent pro bezpečné opuštění vozu SEA. Upozornění na cestující vzadu ROA. Při překročení rychlosti 16 km/h se vůz automaticky zamkne a nad 20 km/h se rozezní signalizace bezpečnostních pásů. Čtyři kotoučové brzdy mají dobrou účinnost, přední mají vnitřní chlazení.
DESIGN je velmi vydařený, proti předchozí generaci zaznamenal opět výrazný pokrok, dalo by se říct, že revoluci. Tato čtvrtá generace Santa Fe byla přestavena už v roce 2018 v Ženevě. Vůz působí velmi mohutně podobně jako americká SUV, Amerika je pro model Santa Fe velkým odbytištěm. Zejména přední část vozu je velmi zajímavá s mohutnou maskou nahoře navazuje na horizontální denní LED světla, hlavní LED světla jsou o úroveň níž, spodní část nárazníku lemuje stříbrný plast. Lemy kol a prahy jsou lemovány černým plastem. Spodní linie oken stoupá a v polovině zadních dveří se zvedá a míří nahoru, za zadními dveřmi je zatmavené okno. Boční okna jsou lemována chromovanou lištou. Zadní část vozu s dělenými světly vytaženými do boku je velmi povedená. Nad zadním sklem je poměrně velký spojler v barvě vozu, střední část nárazníku je černá a dole uprostřed je stříbrný plast imitující hliníkový ochranný plech.
CENA V nejvyšší výbavě Luxury se nabízel za akční cenu 1.529.990 Kč ceníková cena 1.629.990 Kč (3/2023). V této výbavě najdeme: ESP, 6 x airbag, asistent pro rozjezd do kopce i sjíždění, 19“ Alu kola s pneu 235-55, dojezdová rezerva, př. mlhovky, denní LED světla, adaptivní BI-LED světlomety, bezklíčkové otvírání a startování, centrál s dálkou, bezklíčkové otvírání a startování, aktivní tempomat, přední a zadní park asistent, monitorovaní okolí vozu 360° kamerovým systémem SVM, automatická 2-zónová klima, 4x. el. okna, el. ovládaná zrcátka, palubní počítač, automatické stěrače, integrovaná navigace s 10,25" dotykovým displejem s RDS, DAB a MP3 přehrávačem, USB & iPod s funkci Android Auto prémiový audio systém Krell s 10 reproduktory včetně subwooferu a externího zesilovače, interiérový paket Luxury - čalounění sedadel prémiovou kůží Nappa, dekorační lišty interiéru a obložení středové konzoly z hliníku, semišové čalounění sloupků a stropu, LED osvětlení interiéru, anatomicky tvarovaná a elektricky nastavitelná přední sedadla s koženým čalouněním, ventilovaná a vyhřívaná přední sedadla, 2 paměti nastavení sedadla řidiče, kožený vyhřívaný volant s ovládáním radia a tempomatu stavitelný ve 2 osách, podélné střešní ližiny, panoramatické střešní okno.
Příplatková výbava: sedmimístné provedení automatického udržovaní světlé výšky vzadu 30.000, panoramatické střešní okno (dvoudílné, přední část elektricky posuvná) za 25.000, metalíza za 19.900 Kč. Celkem za doplňky 74.990 Kč. Celková cena je 1.604.980 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - při nabité baterii nízká spotřeba
- plynule řadící automat
- panoramatická 360 stupňová kamera
- dobře svítící LED světla
- pohodlné ventilované přední sedačky
- posuvné sedačky prostřední řady s nastavitelným opěradlem
- tři jízdní režimy
- bohatá výbava
- klimatizace i pro třetí řadu sedadel
- dobře hrající audiosystém Krell s DAB radiem
- komfortně naladěný podvozek
- automatické přepínání světel
- pádla řazení pod volantem
- navigace umožňuje zvolit si bod v mapě
- asistent pro rozjezd a sjezd z kopce
MÍNUSY: - pomalé dobíjení baterie cca 4 hodiny
- menší dojezd na elektřinu - cca 40 km
- vysoká cena
- menší nádrž
- rezerva vně vozu a její znečišťování
- díky baterii vyšší hmotnost, cca o 170 kg
- udávaná spotřeba je nereálná (pouze na krátkou trasu)
- MP3 přehrávač, přehrává stále dokola stejné písničky
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1598 cm3 řadový zážehový 4 válec
Výkon 147 kW (200 k) / 3.800 ot./min., točivý moment 440 N.m při 1.750-2.750 ot./min.
8-mi stupňová automatická převodovka, připojitelný pohon všech kol (přední stále)
Rozměry D x Š x V 4.785 - 1.900 - 1.680 mm, rozvor 2.765 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 2.149 kg, užitečná 541 kg, celková 2.690 kg
Nádrž na 47 l paliva. Zavazadlový prostor 130/571/ 1649 litrů
Pneu 235- 55 R19 Continental Contisportcontact (letní)
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,8 s, max. rychlost 187 km/h
Spotřeba paliva 1,6 l/100km kombinace dle WLTP
Během testu ujeto 641 km s průměrnou spotřebou 6,7 l/100km, naměřené zrychlení na tachometrových 100 za 8,3 s.
Karel Kolečko