Velké elegantní kombi Citroen C5
Testovaný vůz je v nejvyšší výbavě Exclusive, se silným dvoulitrovým HDI s manuálním šestikvaltem.C5 patří do střední třídy konkuruje tak Passatu, Mondeu, Insiginii, P 508, Laguně, Avensisu, Mazdě 6.
MOTOR Je dostatečně silný na běžné ježdění. Jeho 120 kW, ale hlavně 340 Nm od 2.000 do 3.000 ot. točivého momentu s 1.729 kg těžkým vozem slušně hýbe. Od 1.700 otáček začne zabírat turbo a vůz začne zrychlovat. Je vhodný spíš na pohodovou jízdu, ale když se šlápne na plyn auto ochotně zrychluje. Spotřeba se pohybovala od 5-ti litrů při úsporné jízdě ke zhruba 8-mi litrům při ostřejší jízdě. Jízda po městě znamená spotřebu mezi 7 - 8 litry. Běžně se dá jezdit kolem 6 - 7-mi litrů což, je na tak velké a těžké auto solidní hodnota. Celková spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 7,2 l/100km což se lišilo o víc jak 2 litry od údaje výrobce (5,1).
K udávané maximálce 210 km/h jsem se přiblížil, zrychlení z 0-100 km/h za 9,3 s, mě se to povedlo za 9,9 s na tachometrových 100. Přední kapotu bohužel nedrží plynové vzpěry, jak bych u vozu této třídy očekával, ale klasická podpěra. Motor je tichý a velmi dobře odhlučněný.
PODVOZEK Vůz jel vybaven nastavitelným hydraulickým odpružením Hydractive 3, které má základní nastavení a pak jen velmi lehce přitvrzenou polohu sport. Při zvednutí na maximum lze jet omezenou rychlostí a podvozek téměř vůbec netlumí. Podvozek je francouzsky měkký, komfortní, ale v zatáčkách dobře sedí. S velkými kvalitními letními pneu Michelin Primacy HP 225-55 R17 na elegantních originálních Alu kolech se vůz minimálně naklání a umožňuje svižné průjezdy zatáčkami. Jízdu s C5 jsem si opravdu užíval i když velký těžký vůz se spíš hodí na dálnice nebo rychlostní silnice než na klikaté silničky nižších tříd. Podvozek je nastaven na rozumný kompromis mezi komfortním a sportovním nastavením. Menší nerovnosti, díry v silnici i kanály velmi dobře tlumí. I přes vysokou váhu vozu brzdy fungují výborně a nevadnou. Vůz je vybaven elektronickou ruční brzdou, která se po vypnutí motoru automaticky aktivuje a při rozjezdu se sama odjistí.
ŘÍZENÍ Jde velmi lehce, má variabilní účinek snižující se s rychlostí. Je přesné a má dobrou zpětnou vazbu. Vůz dobře řídí.
ŘAZENÍ 6-ti stupňové manuální převodovky je poměrně přesné s delšími drahami. Motor točí na 6-tku při 90 kolem 1.550, při 100 cca 1.750, při 120 kolem 2.150 při dálničním limitu 130 je to 2.300 otáček ještě ve 150-ti motor točí pouze 2.700 otáček.
INTERIÉR Přístrojová deska z měkčených plastů je elegantně tvarovaná a má dobré zpracování, působí skoro jako u prémiových německých značek. V pravé části palubní desky je kovový proužek a jeho imitace je i na volantu je z plastu. Přístroje jsou elegantní s chromovými obroučkami. Na hlavním prostředním je tachometr a uprostřed něj se zobrazují údaje z palubního počítače nebo aktuální rychlost. Ručička u tachometru a otáčkoměru je pouze na vnějšku, vypadá to velmi efektně, ale zakrývá údaje o rychlosti. Otáčkoměr je cejchován po 250 otáčkách a to ještě velmi drobně, takže je pouze velmi orientační a špatně čitelný. U palubního počítače se 2-mi pamětmi, mi chybí doba jízdy. Blikače mají funkci 3 bliknutí pro přejíždění z pruhů na dálnici. Dobře hrající radio s CD/MP3 a ovládáním na volantu s 6-ti repro v sobě má i ovládání navigace, která bohužel neumí česky. Design radia není zrovna moderní. Volant s koženým potahem a pevným středem je seřiditelný ve 2 osách. Ovládání na volantu s pevným středem není moc povedené.
Zavazadlový prostor má 505 litrů, což je průměrná hodnota u vozů této velikosti (střední třídy), přístup do kufru je velmi dobrý. Zadní víko výhradně u modelu Exclusive má elektrické ovládání a po stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači se otevře a po stisku tlačítka na spodní straně se zavřou, což je praktické, protože se nezašpiníte ruce. Víko kufru se otevírá pouze do výšky 179 cm, takže vyšší postavy budou mít problém s tím, aby se nepraštili do hlavy. Pod podlahou zavazadlového prostoru se nachází plnohodnotné ocelové rezervní kolo (což už bohužel není běžné) se základním nářadím.
BEZPEČNOST Vůz je vybaven 9 airbagy včetně kolenního u řidiče. Sériové ESP, které je možné do 50 km/h vypnout. Akustická signalizace nezapnutých pásů se aktivuje nad 20 km/h. Při rychlosti nad 10 km/h se vůz automaticky zamyká. 4 kotoučové brzdy mají dobrou účinnost.
DESIGN Vůz i po více než 5 letech po premiéře - kombi na jaře 2008 v Ženevě, stále vypadá moderně a nadčasově. Celkově na mě vnější design působí velmi elegantně, zejména přední část a velká světla, která jsou v dolní části lemována denním LED světlem. Zadní dělené světlomety zasahují hluboko do boku vozu. Linie oken směrem dozadu mírně stoupá. Na střeše jsou podélné stříbrné střešní nosiče - hagusy. Jedná se o jeden z nejhezčích a nejoriginálnějších vozů na trhu (ale to je můj subjektivní názor). Součinitel odporu vzduchu Cx je 0,31. Vůz je velmi fotogenický (i v bílé barvě) což můžete posoudit sami z přiložených fotografií.
CENA Vůz ve výbavě Exlusive je nabízen za akční cenu 674.900 Kč (6/2013), katalogová 864.900 Kč. V této výbavě najdeme: ESP, 7x airbag, tempomat, palubní počítač, př. mlhovky, centrál s dálkou - sklopný klíček, el. okna a zrcátka, radio s CD a MP3 s ovl. na volantu, automatická klimatizace, denní LED světla, podélný střešní nosič černý.
Příplatková výbava : vrstvená skla 8.000, hi-fi systém Philips s 8-mi repro a subwooferem za 15.000, paket bezpečnost - alarm, boční airbagy za 13.000, paket kamera - navigace eMyWay, se zpětnou kamerou, přední a zadní čidla parkování s funkcí změření parkovacího místa, za 35.000, bílá perleť Nacré za 20.600 Kč. Doplňky celkem za 91.600 Kč. Celková cena je 474.900 Kč.
CELKOVÉ HODNOCENÍ V BODECH:
PLUSY : - výborné jízdní vlastnosti a komfort
- řízení klade optimální odpor
- pružný a tichý motor HDI
- kvalitní použité materiály a dobré zpracování
- nezaměnitelný nadčasový design vozu
- pohodlné sedačky, prostor vzadu
- bohatá základní výbava
- dobré audio s ovládáním na volantu s USB
- rovná plocha po sklopení sedaček
- hydraulický podvozek
- denní LED diodová světla
- plnohodnotná rezerva
- poměrně přesné řazení
MÍNUSY: - vyšší hmotnost vozu
- hůř dostupné ovládací prvky na volantu s pevným středem
- chybějící doba jízdy na palubním počítači
- ručička rychloměru zakrývající čísla (rychlost)
- otáčkoměr se špatně čitelným cejchováním
- výhled vpravo do boku přes mohutný B-sloupek
- víko kufru se vyklápí nízko -179 cm
- chybí odkládací prostor pro telefon a větší láhev
- v eco módu nefunguje el. otvírání a zavírání kufru
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor 1997 cm3 řadový přeplňovaný vznětový 4 válec, plní EURO 5
Výkon 120 kW (163 k) /3.750 ot./min., točivý moment 340 Nm 2000- 3.000 ot./min.
6-ti stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Rozměry D x Š x V 4.829 - 1.860 - 1.479 mm, rozvor 2.815 mm
Vlastní - pohotovostní hmotnost 1.729 kg, užitečná 509 kg, celková 2.238 kg
Nádrž na 71 l paliva.
Pneu 225-60 R16 Michelin Primacy HP - letní.
Zrychlení 0 -100 km/h za 9,3 s, max. rychlost 210 km/h
Spotřeba paliva 4,3 mimo - 6,6 město - 5,1 l/100km kombinace
Změřeno během testu: celková spotřeba během testu 864 km 7,2 l/100km, zrychlení na tachometrových 100 za 9,9 s.
Karel Kolečko