Buggyra bilancuje: Zlomové okamžiky sezóny 2009 očima Davida Vršeckého
Buggyra International Racing System - sezóna 2009
Po sezóně 2009 může trucková Evropa hovořit o éře Buggyry! David Vršecký obhájil titul mistra Evropy starého kontinentu, Buggyra tak slavila třetí individuální titul v řadě. Tým si pak s předstihem dvou podniků zajistil potřetí v řadě Pohár konstruktérů, když za sebou nechal týmy s tovární podporou MAN a Renault. Markus Bösiger sice po strastiplné sezóně nakonec druhé místo z loňského roku neobhájil, přesto odjížděl z Jaramy s málo vídaným úsměvem na tváři…
Sečteno podtrženo! Letošní sezóna poznamenaná převratnými změnami pravidel přes pomalejší rozjezd opět potvrdila výsostné postavení Buggyry na poli evropského truckracingu. Díky jezdeckému umění Davida Vršeckého a práci celého týmu se může český truckracing a celý motoristický sport pyšnit po Martinu Kolocovi druhým obhájcem titulu mistra starého kontinentu!
3 důvody, proč David Vršecký!
Mimořádná psychická odolnost
Jestliže ještě před několika lety platil David za jezdce s nestálou psychikou, dnes je všechno jinak. Během dvou sezón totiž zvládl roudnický jezdec bezchybně dvě diametrálně odlišné sezóny. Zatímco loni působil v pozici stíhaného lídra šampionátu, letos se vypořádal s rolí pronásledovatele. Od Nogara dokázal systematicky stahovat náskok průběžně vedoucího Albaceteho a nahlodávat tak jeho psychiku. Bez újmy na duši se vyrovnal s nešťastnou prohrou v Mostě, ve kterém mu ani tři vítězství nestačila k celkovému triumfu. Po Le Mans, kdy se dostal do desetibodového trháku, rozehrál s Albacetem velkou hru nervů. Jejím vyvrcholením byl nepochopitelný psychický zkrat španělského jezdce před domácím publikem.
Funkční tým mechaniků
Nepříliš vydařený začátek semknul před sezónou z ekonomických důvodů oslabený tým. Jeho síla se projevila zejména mezi závody v Albacete, Nogaru a Barceloně. Zatímco se jediný konkurence schopný tým Equipo Cepsa mohl měsíc věnovat práci na vývoji a testování, donutila termínová listina (závody vždy po dvou týdnech, což z časových důvodů znemožňovalo návrat na základnu) kočovat mechaniky Buggyry po Evropě. Přesto Vršecký ve všech zmiňovaných závodech Albaceteho porazil a odrazil se tak k zisku titulu.
Zvládnutí krizových momentů
Zatímco v předchozích dvou ročnících vyhráli Bösiger s Vršeckým systémem start-cíl, letos se musel celý tým vyrovnat s nepříliš povedeným úvodem šampionátu. Po třetím podniku v Albacete vedl Antonio nad Davidem o 34 bodů. Tým vedený technickým ředitelem Mario Kressem nevsadil na převratné změny, ale na postupné vylepšování funkčnosti vozu. Výsledek se dostavil. Zatímco v první polovině šampionátu vyhrála Buggyra pouhé dva z deseti měřených tréninků, ve druhé části triumfovali Markus s Davidem celkem sedmkrát.
David Vršecký se pak sedmi vítězstvími dělil s Antonio Albacetem o pomyslný trůn nejrychlejšího truckera současnosti. Přitom vzhledem k novým pravidlům (plnohodnotně bodovaný závod následoval po měřeném tréninku) se výsledky měřených dvacetiminutovek ukázaly jako rozhodující pro vývoj šampionátu. O koncepční práci celého týmu pak hovoří skutečnost, že výjimkou prvního nedělního závodu v Assenu dojel David na bodech všechny zbylé jízdy. Od závodu v Albacete po Jaramu pak porazil David Antonia v poměru 365:308.
Zlomové okamžiky sezóny 2009 očima Davida Vršeckého
Nogaro
David: „Antonio byl po Albacete hodně na koni. Najednou zjistil, že se mnou prohrál o osm bodů a bude muset začít závodit.“
Nürburgring
David: „V první řadě se nám podařilo s Markusem vyhrát oba měřené tréninky, takže se začalo blýskat na lepší časy. Přesto jsem v sobotu s Antoniem o bod prohrál. V neděli jsem ale v prvním závodě vyhrál, zatímco Antonio dojel čtvrtý a během necelé půlhodiny ztratil deset bodů. Jeho náskok se ztenčil na čtrnáct bodů, začal být hodně nervózní.“
Zolder
David: „Asi nejdramatičtější závod mojí kariéry. Nejdříve jsem o dvacet bodů prohrával, pak dal Antonio v neděli v prvním závodě nulu a já odjížděl ze Zolderu jako průběžný lídr. Šel jsem z pekla do ráje. Po Zolderu jsem byl přesvědčený o tom, že letos vyhraji.“
Le Mans
David: „V průběhu celého víkendu jsem ztratil jenom dva body. Juan Pons mi při předávání cen vyprávěl něco o tom, že budu mistr Evropy. Tvářil se přitom tak kysele, že jsem se začal smát.“
Jarama
David: „Markus letos neměl lehkou sezónu, ale v Jaramě jakoby chytil druhý dech. Jeho vyhraný měřák mi velice pomohl. Albacete musel v závodě o to víc riskovat, neudržel nervy na uzdě a to se mu stalo osudným. Já už pak mohl jen oslavovat a nedělní závodění si užít bez nervů.“
Buggyra v letech 2001 – 2009
Mistrovské tituly: 5 (2002-2003 Gerd Körber třída Super Race Truck, 2007 – Markus Bösiger, 2008-2009 David Vršecký – oba třída Race Truck)
Vítězství v Poháru konstruktérů: 3 (2007-2008-2009 Markus Bösiger-David Vršecký. Předloni vypsaná soutěž, ve které Buggyra soutěží s týmy s tovární podporou MAN a Renault tak nezná jiného vítěze)
Tituly vicemistrů: 3 (Ludovic Faure 2004 SRT, Gerd Körber 2006 RT, Markus Bösiger 2008 RT)
Třetí místa: 3 (David Vršecký 2003-2004 SRT, Gerd Körber 2005 RT)
Pohárová vítězství jezdců na Buggyrách: 72
1. David Vršecký (2002-2009) 33 (2 SRT, 31 RT)
2. Markus Bösiger (2007-2009) 19 (vše RT)
3. Gerd Körber (2001-2003, 2005-2006) 16 (7 SRT, 9 RT)
4. Antonio Albacete (2003-2004) 3 (vše SRT)
5. Ludovic Faure (2004) 1 (SRT)
avid Vršecký – mistr Evropy v závodech tahačů 2009
Trucková vizitka
1997: Několikanásobný mistr republiky v jízdě na vodních skútrech se víceméně náhodou seznamuje v Roudnici nad Labem s dvojnásobným mistrem Evropy v závodech tahačů a týmovým bossem Martinem Kolocem.
1998: Po testováních v úvodu roku dostává David profesionální smlouvu. V šampionátu startuje ve třídě Race Truck na speciálu Sisu SL 250. Ve své první sezóně končí v konkurenci dvaadvaceti jezdců na třináctém místě.
1999 – 2001: Plní roli testovacího jezdce! Jak se ukazuje po letech, jedná se o velmi prozíravé rozhodnutí managementu týmu. Na závěr posledního roku testovací tříletky uzavírá profesionální smlouvu ve třídě Super Race Truck
2002: Ve své první supertruckové sezóně kryje účinně záda Gerdu Körberovi v jeho cestě za titulem mistra Evropy. Sám dojíždí jednou druhý (Most), ve dvou závodech je třetí (Nogaro, Jarama). Celkově končí na šestém místě a získává cenu Nováčka roku.
2003: David slaví na legendárním Nürburgringu své první pohárové vítězství. Celkově je třetí.
2004: V únoru překonává v Dubaji světový rychlostní rekord v jízdě závodním tahačem na letmý kilometr. Jeho jméno se tak ocitá v Guinessově knize rekordů.
V úvodním podniku šampionátu v Assenu se raduje z druhého pohárového vítězství. Celkově končí třetí, v závěrečném podniku sezóny Le Mans se stejně jako celý tým loučí s úspěšným působením ve třídě Super Race Truck.
2005: V Barceloně David vítězí hned v prvním závodě sjednocené třídy Race Truck. Svůj triumf opakuje na okruhu v Albacete. Celkově je čtvrtý.
2006: David opět vítězí ve dvou pohárových závodech – Barcelona a Zolder. Vzhledem k technickým obtížím, které ho provázely po celou sezónu to nestačí na lepší, než páté místo.
Na konci roku se David neúspěšně pokouší překonat na nově otevřeném úseku dálnice D11 vlastní světový rychlostní rekord. Přestože jsou povětrnostní podmínky proti, jedná se o jednu z mediálně vůbec nejsledovanějších motoristických akcí roku.
2007: Dlouholetého Vršeckého souputníka Gerda Körbera nahrazuje Švýcar Markus Bösiger. Po rekordních pěti vítězstvích (Barcelona, Albacete, Nürburgring, Le Mans, Misano) bojuje David v posledním závodě sezóny v Jaramě o titul. Nakonec končí třetí, přičemž po unfair zákroku na Vršeckého přichází Albacete o titul, který se stává po zásluze kořistí Markuse Bösigera. Spolu s ním se David raduje z vítězství v úvodním ročníku Poháru konstruktérů.
2008: V neděli 5. října v 15:04 hod. si David plní na okruhu v Jaramě svůj sen! Po vítězstvích v Barceloně, Misanu, Nürburgringu, Mostě a Zolderu získává s náskokem 21 bodů titul mistra Evropy. Po dlouhých dvanácti letech se stává prvním českým truckerem, který vítězí v plnohodnotném šampionátu a navazuje tak na „dílo“ svého objevitele Martina Koloce. Je rovněž jediným českým okruhovým jezdcem, který se v této sezóně může pyšnit triumfem v šampionátu pořádaném FIA. Spolu s vicemistrem Evropy Markusem Bösigerem obhajují se zdrcující převahou Pohár konstruktérů.
2009: Bez dvou dní po roce se „pachatel“ David Vršecký vrací na místo činu. Před návštěvou více, než 100 000 diváků nepřipouští v sobotu sebemenší drama. Po vítězství v úvodním pohárovém závodě mu stačí porazit v jízdě s hendikepem Antonia Albaceteho o pouhý bod. V rozhodujícím závodě dojíždí čtvrtý, v depu Buggyry propuká gejzír radosti. O titulu je rozhodnuto! Po Martinu Kolocovi se David stává druhým českým truckerem, který se může těšit z mistrovské obhajoby. Spolu s Markusem Bösigerem obhajuje potřetí v řadě Pohár konstruktérů.
Buggyra