Dakar 2009: Tiskař Martin Macík vidí budoucnost v byznys týmu, který vydělá na náklady
Macík vidí budoucnost v byznys týmu
Ježdění považuje za hobby, kterým by se měly vydělat peníze na pokrytí nákladů
Jeho několikaleté působení v motoristickém sportu spolykalo miliony. Například v minulých dnech byl Martin Macík se svou stájí KM Racing, v níž sdružil kamionisty a motorkáře, v tuniské poušti, kde testují situace a techniku před nadcházející dakarskou rallye.
„Nemyslím si, že jsem závodník. Jsem tiskař, který prostě dělá svůj koníček,“ říká majitel tiskárny v Sedlčanech. „Před dvaceti lety jsem chodil u nás do kotliny na autokros a při tom přemýšlel, jak se do něčeho podobného pustit. Po devadesátém roce jsem objevil závody „offroudů“, chytlo mě to, koupil jsem si jeep a začal závodit. Něco jsme povyhrávali a postavili pár aut. V té době mě už ale nic jiného než Rallye Dakar nezajímalo,“ pokračuje bývalý veslař.
Macík si vydedukoval, že do Dakaru je nejbezpečnější jet v kamionu a začal se po něm pídit, i když před tím náklaďák nikdy neřídil a samozřejmě na něj neměl řidičák. „V Mnichově Hradišti jsem za čtyři sta tisíc koupil liazku, která byla v hrozném stavu. Musela se celá rozebrat a znovu postavit, ale s Láďou Fajtlem a Jurou Žákem jsme s ní hned dokončili Dakar,“ vypráví řidič, jenž se od té doby zúčastnil všech dakarských ročníků, kromě letošního, který se kvůli teroristické hrozně nejel.
Na nadcházející Rallye Dakar, která se ale letos poprvé uskuteční v Jižní Americe, má postavený nový vůz. „Některé věci se nedají vyčíslit. Spoustu peněz stojí zázemí, permanentně zaměstnávám tři mechaniky a vedle toho musím platit všechny vedlejší práce. Generálka po návratu ze soutěže vyjde zhruba na 1,8 milionu korun. Když se staví nové auto, tak je to nepoměrně dražší. Rozpočet na sezonu vychází asi na 24 milionů,“ říká třiačtyřicetiletý Macík, jemuž v týmu neřekne kvůli jménu jinak než kocour.
Tak vysoké náklady se snaží pokrývat i ze sponzorských peněz. „Mám řadu partnerů, ale většina z nich spadá do sféry náhradních dílů a podobných věcí. Nikdo nepřijde a neřekne: tady máš deset milionů. Ježdění je pro mě hobby, jímž by se měly vydělat nějaké peníze, aby se pokryly náklady. Jde hlavně o to, aby byl tým vidět. Když je, tak se dobře prodává. Určitě se ale nehodlám ježděním živit.
Samozřejmě, že chci něco zajet, s novým autem mám vysoké ambice, ale možná jedu v lednu naposledy,“ poodkrývá budoucnost.
„Tenhle sport nemůže dělat kdekdo, na to musí být nátura. Nejvíc mě baví auta konstruovat a stavět. Je hrozně pěkný vidět, jak rostou a jak pak fungují. Když už jezdí, tak mi připadá blbý, abych si je jako řidič nevyzkoušel. Při tom už přemýšlím o tom, co bych pro příště vylepšil.
O budoucnosti mám ale svou představu. KM Racing má špičkovou a kompletní techniku a když všechno půjde dobře, můžeme jako byznys tým dělat podporu komukoli, kdo si usmyslí, že pojde pouští. Ne každý má doprovod a nikdo si kvůli jednomu maratonu nekoupí za pět milionů kamion.
To je myslím naše cesta. Nechat se najímat a ne abych do týmu pořád sypal z vlastní kapsy,“ dodává.
Milan Novotný / Xsar Ghilane
PR
oficiální stránky týmu : www.martinmacik.cz