Vyhledávání

David Vršecký s propulsorem pro pohon ultralehkých letounů opět v rychlostech nad 200km/h

David Vršecký s propulsorem pro pohon ultralehkých letounů opět v rychlostech nad 200km/h

Buggyra vstupuje do letectví

Vršecký s propulsorem opět v rychlostech nad 200km/h

V pátek dne 20.listopadu proběhnou na letišti u Hradčan poblíž Mimoně mobilní zkoušky nového prototypu propulsoru určeného pro pohon ultralehkých letounů.

Úvodem není zcela jistě od věci seznámit se prostřednictvím držitele pilotního průkazu Davida Vršeckého s pro mnohé z nás neznámým pojmem „propulsor“. „Propulsor je obecně zařízení, které dodává letounu tah.

V tomto případě, na rozdíl od pístového motoru s vrtulí, se jedná o ventilátor umístěný v jakémsi tunelu, který je poháněný pístovým motorem,“ vysvětluje dvojnásobný mistr Evropy a držitel světových rychlostních rekordů v jízdě závodním tahačem. „Na jedné straně tunelu je přes speciálně tvarovaný vstupní kanál nasáván vzduch, ventilátor dodá nasávanému vzduchu energii a v zadní části tunelu je výstupní tryska, která upraví rychlost vzduchu tak, aby propulsor vytvářel žádaný tah.“

Na vývoji propulsoru pracoval tým pracovníků Ústavu letadlové techniky ČVUT v Praze, fakulty strojní pod vedením Ing. Roberta Theinera, Ph.D. řadu let. Ten se s nabídkou spolupráce obrátil na specialisty ze závodního týmu Buggyra, kteří stojí za vývojem v současné době nejúspěšnějšího závodního tahače starého kontinentu. Vedení týmu nabídku okamžitě akceptovalo.

„Pokud je značka Buggyra něčím charakteristická, je to schopností přijímat nové výzvy. V tomto případě se jedná navíc o spojení dvou originálních technologií. Kromě toho nemá cenu dodávat, že značka ČVUT se stejně jako Buggyra těší v celé Evropě vysoké prestiži,“ uvedl sportovní ředitel týmu Jan Kalivoda.

Podle pracovníků ČVUT pověřených tímto úkolem je reálný vznik alternativy ke klasickému vrtulovému motoru. Piloti ultralehkých letadel, tedy i David Vršecký by se mohli s pomocí propulsoru těšit z vyšší cestovní rychlosti a zároveň z mimořádného pocitu řízení proudového letounu. „Těžko se to vysvětluje někomu, kdo nepilotoval obyčejné ultralehké letadlo.

Pokud ale zapojím fantazii, dokážu si tento pocit představit. O to větší výzvu pro mě tato práce představuje,“ potvrdil nejlepší trucker starého kontinentu. „Zvláště, když propulsor ušetří doslova astronomické investice, jak do patřičné licence, tak do klasického proudového letadla, které navíc vykazuje nebezpečné horké spaliny.“ Nesmíme rovněž zapomenout na to, že „cool jet“ neboli studený propulsor může nalézt uplatnění i v oblasti bezpilotních obtížně identifikovatelných prostředků.

Vedle Davida Vršeckého sehraje hlavní roli závodní tahač, se kterým je David držitelem dvou rychlostních rekordů. Díky jeho rozměrům a rychlostním možnostem na něm bude umístěn propulsor, se kterým se budou provádět různá měření v rychlostech od 160km/h až do 250km/h. „Buggyra je v současnosti jediné řešení. Je to jediný stroj, na který lze propulsor umístit a zároveň se s ním pohybovat rychlostí přes 200km/h. David Vršecký bude řídit auto a já, případně některý z kolegů budeme sedět vedle a snímat hodnoty tahu,“ vysvětluje Ing. Robert Theiner, Ph.D.

Dmychadlový propulsor vyvíjený Ústavem letadlové techniky v rámci projektu Centra leteckého a kosmického výzkumu, je prozatím realizován do podoby pozemního standu. Během zkoušek bude nejdříve změřený odpor vlastního standu bez běžícího propulsoru při různých rychlostech. Poté přijde na řadu měření tahu jednotky s fungujícím dmychadlem.

Z naměřených hodnot se posléze určí závislost tahu pohonné jednotky na dopředné rychlosti. Takto vyšetřený tah představuje základní podklad pro stanovení dosažitelných výkonů ultralehkého letadla.



Akce se koná bez účasti veřejnosti.


FOTO: instalace propulsoru na rychlostní speciál Buggyra



PR Buggyra

 

Fotogalerie

Vršecký a zkoušky prototypu propulsoru pro pohon ultralehkých letounů

foto týmu Buggyra

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu