Vyhledávání

Vloni David Vršecký za evropský titul obdržel Ferrari, letos kvůlli krizi jenom hodinky stejné značky

Buggyra bilancovala další úspěšnou sezonu

Další veleúspěšnou sezonu, v níž si pro vavříny musela sáhnout až na dno sil, prožila roudnická stáj Buggyra. V závodech Evropského poháru trucků brala znovu zlato v klasifikaci jezdů (David Vršecký) i konstruktérů.

Přitom se sezona nevyvíjela pro roudnické bůhvíjak příznivě. Po zisku obou titulů v loňském roce a celkem suverénním kralování bylo v prvních závodech nové sezony zřejmé, že technický náskok je pryč a naopak Buggyra jako obhájce titulu je tím, kdo ztrácí. Ve třetině sezony ztrácel David Vršecký na Albaceteho na 34 bodů. „Klíčem k poznání byly pneumatiky. Hlavní konkurenti je dva týdny před prvním závodem dostali k testování a mohli si nastavit své vozy, my ne. Z toho plynuly naše počáteční ztráty. Od třetího podniku bylo ale vše v pořádku, shrnuje ředitel týmu Mario Kress. Zatímco Markusi Bösigerovi se sezona nepovedla podle jeho představ a skončil v ní čtvrtý, David Vršecký se v jejím průběhu na vedoucího Albaceteho spolehlivými výkony postupně dotahoval.

Zlom nastal v belgickém Zolderu, v době, kdy do konce sezony zbývaly ještě dva podniky. David v Belgii srovnal bodové skóre a zásadním způsobem „zatáhl“ hned následující podnik v Le Mans, z něhož si odvezl 58 bodů za závodní víkend, nejvíc v kariéře, a šel do celkového vedení. K zisku titulu mu dopomohla fatální chyba Albaceteho v závěrečném pdniku v Jaramě, při níž Španěl vyřadil právě Bösigera a sám po agresivním manévru musel odstoupit.

Přestože nešlo vůbec o lehkou sezonu, je Davidova bilance imponující. Získal největší bodový příděl v kariéře, s průměrem 49 bodů na závod ze 60 možných. Pouze pětkrát z celkových 40 jízd nestál na stupních vítězů, z toho byl třikrát čtvrtý, jednou pátý a jednou (hned v úvodním podniku v Assenu) musel odstoupi po defektu pneumatiky. Jinak všechny jízdy (tedy 39 ze 40) David dokončil a ve všech bodoval. Právě stálý přísun bodů byl klíčem k úspěchu. Obhajobou titulu se tak vyrovnal svému učiteli a objeviteli Martinu Kolocovi, který ve třídě Race Truck triumfoval v letech 1995 a 1996. „Martinovi jsem se vyrovnal počtem titulů, ne však tím, co pro truck racing vykonal. Bylo toho možná nejvíc ze všech lidí, kteří se v něm kdy angažovali,“ dodal David. Rozhodující faktory úspěchu potvrdil i Mario Kress: „Když se lámal chleba, byl David chladnější a rozvážnější než Antonio. Dokázal udržet nervy na uzdě a neodevzdával úplně zbytečně body.“

Sezona byla výjimečná i novým pravidlem, kdy ve druhé jízdě startují jezdci první osmičky v opačném pořadí, od osmého místa po první. „Z diváckého hlediska šlo o atraktivní záležitost. Pořád je ale férové, že do prvního závodu, bodovaného dvaceti body, se startovalo podle časů z tréninku, a tak se potvrdila jezdecká třída pilotů. Druhý závod s handicapem byl za poloviční počet a nesl se ve znamení více jezdeckých soubojů, ovšem zároveň také zvedl náklady týmů, které táhly tíhu všech oprav z nastalých soubojů,“ řekl manažer týmu Jan Kalivoda.

Buggyru už čeká příprava na novou sezonu, která se ponese ve znamení nových předpisů, jež mají závodění zlevnit. Po třech letech klidu přichází tedy nový tříletý cyklus inovovaných pravidel. „Už nebude možné použít našeho dvoustupňového přeplňování, čímž se zásadně změní chování našich vozů. Bude také třeba mnohem více řadit. Tlumiče nebude možné mít v pákové podobě, ale napřímo spojené s nápravou. Skutečné zlevnění by však představovala věc, která ještě není odpovídajícími činovníky dořešena, a sice jednotná pneumatika na přední i zadní nápravu a stálý příděl pneumatik jednotlivým týmům na celý závodní víkend. Máme před sebou nové výzvy,“ dodal Mario Kress.

Zatímco po loňském titulu obdržel David Vršecký od týmu jao dar automobil Ferrari, letos tomu bylo trošku jinak. „Je krize, všichni musíme šetřit, proto David dostane ferrari, ale podstatně menší, a to v podobě hodinek,“ řekl manažer Kalivoda a předal Vršeckému exkluzivní balení hodinek kolekce Ferrari.

Jiří Vintr

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu