Vozy značky Scania pro finské ozbrojené sily i malajsijské záchranáře
SCANIA DO TĚŽKÝCH PODMÍNEK
Švédská automobilka Scania získala velkou a zavazující zakázku, když uspěla ve výběrovém řízení portugalské dopravní společnosti GTD Goods (součást koncernu Espirito Santo Group), která má téměř monopol v hromadné dopravě osob v Angole a působí v zemi od roku 1993. Jedná se o 250 autobusů středního formátu (celková délka 12,5 m) pro meziměstskou dopravu na střední vzdálenosti na dvounápravovém podvozku a s kapacitou 49 sedících cestujících. Jedná se o upravené typy ze sériové produkce jihoamerické divize Scanie řady F 330 s motorem vpředu a pohonem kol zadní nápravy. Jejich hnacím agregátem je osvědčený jedenáctilitrový šestiválec o výkonu 330 hp. Robustní karoserie staví brazilský dodavatel Comil. Série bude zákazníkovi předána postupně v průběhu letošního roku. Rozhodujícími momenty v tendru byly zkušenosti s vozidly Scania v angolském provozu, kvalita, spolehlivost a bezpečnostní parametry autobusů, jejich přizpůsobení mimořádně tvrdým provozním podmínkám v zemi, kvalifikovaný servis výrobce a úroveň jeho poprodejních služeb.
SCANIA KALENDÁŘ 2010
Každý rok má Scania kalendář své téma. Na rok 2009 se kalendář zaměřil na každodenní práci řidičů. Skupina fotek každý měsíc vypráví svůj příběh a ten reprezentuje jedna ústřední fotografie na celou stránku.
V roce 2008 bylo téma „vytvářet rozdíly“. Jaké téma bude na Scania kalendář pro roku 2010 je zatím ještě tak trochu tajné. Můžeme vám zatím jen prozradit, že se již fotografovalo v Čechách, a to Scanii společnosti DHP Pro s.r.o. Firma poslala svoji vybranou fotku na stránku www.favoritescania.com, kde se vozy zalíbily produkčnímu týmu kalendáře. I vy můžete nafotit svoji Scanii a zkusit štěstí, např. do kalendáře pro rok 2011?
JOHANNESBURG VOLÍ SCANII
Jihoafrická metropole nejen v souvislosti s přípravami na pořadatelskou roli ve fotbalovém mistrovství světa 2010 zásadně modernizuje flotilu vozidel, ale i celý systém městské hromadné dopravy osob označený Bus Rapid Transport. První fázi projektu tvoří zařazení 143 nových velkokapacitních autobusů do provozu ve vyhrazených pruzích zavedených na současných hlavních dopravních tazích velkoměsta. To umožní zachovat funkčnost MHD i při zdejších rozsáhlých dopravních zácpách, redukovat nepříznivý vliv na životní prostředí a zvětšit přepravní kapacitu nejdůležitějších tras.
„Pro značku Scania je tento kontrakt velmi důležitým průnikem na významný a dynamicky se rozvíjející trh,“ říká Christoffer Ljungner, ředitel jihoafrického zastoupení automobilky. „Již jen Johannesburg potřebuje zařazení přibližně tisíce nových autobusů v následujících čtyřech letech a stejný trend sledují i další velká města. Scania nabídla místním dopravcům nejen autobusy připravené pro zdejší specifické podmínky, ale i kvalifikovaný servis a především odbornou přípravu řidičů a pracovníků technického zázemí. Velmi důležitým momentem úspěchu Scanie byly její exhalační parametry, které o celý řád překračují limity požadované johannesburskými správními orgány. Ty jsou srovnatelné s Euro 3, zatímco nabízená technika odpovídá nárokům Euro 4 a emituje o třetinu méně oxidů dusíku, ale dokonce o 60 % méně pevných částic, než požadují předpisy Johannesburgu.“
První dodávku tvoří 41 autobusů kloubových a 102 konvenčních. Všechny nabídla a podle připomínek uživatele upravila jihoamerická divize švédské automobilky, která sídlí v Brazílii. Moderní robustní karoserie jsou produktem brazilské společnosti Marcopolo, dlouholetého dodavatele Scanie. Kloubové verze jsou dlouhé 18 m a poskytují kapacitu 112 míst pro cestující. Pohání je devítilitrový motor o výkonu 310 hp. Sólová vozidla o délce 12 m mohou přepravovat 81 osob a pohání je konstrukčně shodný agregát, ale o výkonu 270 hp.Motory vybavené recirkulací výfukových plynů (EGR) splňují limity normy Euro 4.
SCANIA FINSKÝM VOJÁKŮM
Švédská automobilka Scania pokračuje v dlouholeté spolupráci s finskými ozbrojenými silami, když v období 2009/2010 dodá 91 kusů navýsost moderních těžkých užitkových vozidel. Kontrakt zahrnuje také pětileté servisní a opravárenské služby, ale i opci na dodávku 197 dalších vozidel v následujících čtyřech letech. Scania v roce 2008 postavila pro finskou armádu 21 nákladních automobilů s pohonem všech kol a současně 26 motorů pro 13 ozbrojených hlídkových člunů pohraniční stráže. Za posledních deset let dodala Scania ozbrojeným silám Finska na 200 kusů užitkové dopravní techniky včetně kompletních servisních a opravárenských služeb. „Schopnost společnosti Scania dodávat vozidla pro zvláštní užití kompletně vybavená přímo z výroby, jejich vynikající konstrukční parametry a kvalita techniky i související služby jsou velkou výhodou v současné světové konkurenci,“ konstatuje Markku Lipsonen, ředitel společnosti Oy Scan-Auto Ab, která Scanii ve Finsku zastupuje. „V souvislosti s hustotou a vysoce profesionální úrovní servisní sítě jsou pak tyto faktory základem pevného postavení značky v oboru.
“Finská armáda si objednala 13 kusů typu P 400 s prodlouženou čtyřdveřovou šestimístnou budkou řidiče typu Crew Cab, znakem náprav 4x2, třináctilitrovým šestiválcem o výkonu 400 hp (točivý moment 2100 Nm), vysokým podvozkem s pérováním listovými pružinami, zdvojeným ovládáním pro výcvik řidičů, dalších 25 kusů G 480 se znakem náprav 6x2, dvoumístnou a dvoulůžkovou budkou řidiče řady G se zdvojeným ovládáním pro výcvik řidičů, na vysokém podvozku s pérováním listovými pružinami a nástavbou pro manipulaci a transport kontejnerů, třináctilitrovým šestiválcem o výkonu 480 hp (2500 Nm), dále 16 kusů G 480 se znakem náprav 6x4, budkou řidiče řady G s lůžkovou výbavou, zesíleným podvozkem pro těžký provoz, pérováním listovými pružinami a nosičem kontejnerů a shodným hnacím agregátem, především pak 37 kusů G 480 se znakem náprav 8x4, lůžkovou úpravou dvoumístné budky řidiče řady G, vysokým podvozkem, listovými pružinami stejným motorem a nosičem kontejnerů. Všechna vozidla splňují limity normy Euro 5 a jsou dodávána kompletně vybavená již z výroby.
Kromě zmíněný 91 objednaných a 197 optovaných již v červnu finská armáda objednala a nyní postupně přebírá 21 těžkých terénních vozidel G 420 se znakem náprav 8x8 doprovázených servisními smlouvami.
PRO MALAJSIJSKÉ ZÁCHRANÁŘE
V jihovýchodní Asii upevnila Scania významně své postavení úspěchem ve výběrovém řízení na dodávku 109 speciálních vozidel pro malajsijskou státní hasičskou a záchrannou službu (v zemi nazývanou „Bomba“). Idros Puteh, generální ředitel společnosti Scania (Malaysia) Sdn. Bhd.: „Zakázku jsme získali zásluhou mimořádných kvalitativních parametrů naší produkce a nejlepší úrovně služeb.“
Záchranáři zvolili vozidla řady P se zdvojenou budkou řidiče Crew Cab, poháněná devítilitrovým motorem. Smlouva navazuje na sérii předchozích, když první byla uzavřena již v roce 1990 a do konce letošního roku by v zemi mělo jezdit na 215 záchranářských Scanií. Speciální nástavby a vybavení dodává malajsijské konsorcium tvořené karosárnou AVP Engineering Sdn. Bhd. (M) a strojírnou Pesaka Astana Sdn. Bhd. (M) ve spolupráci s firmou Ziegler and Plastisol.
Scania Newsletter, http://www.scania.cz