Martin Svoboda slaví letošní čerstvý mistrovský titul
Jedním z úspěšných jezdců Autoklubu Nová Paka je i dolnobousovský Martin Svoboda, který vybojoval titul v divizi Touring Autocross v MM ČR a zajel velmi kvalitní výsledek při evropském závodě ve Štikovské rokli. Při závěrečném závodě MMČR, kdy už měl „titul v kapse“, zapůjčil svůj vůz závodícímu zpěvákovi Danu Landovi. Pojďme nakouknout do sportovní kariéry novopečeného mistra.
Začátek kariéry
„Moje kariéra začala úplně náhodou. U Mladé Boleslavi se jezdily hobby závody v Týnci u Dobrovic. Nejdříve začal závodit můj bratr Pavel s Felicií. Po roce si pořídil nový vůz a ten starý jsem, dá se říci, zdědil. Bylo to tuším v roce 1999. Mé začátky nebyly nijak slavné, protože jsem se s vozem nemohl udržet ani na trati. Pochopil jsem však, že tento sport chci dělat a jezdil jsem dál a učil se ovládat auto“.
Proč zrovna autokros
„Právě v Týnci byly autocrossové závody velice populární. Než jsem začal závodit, rád jsem se jezdil koukat na bráchu. U nás v Dolním Bousově se také závodilo. Hrozně jsem si to chtěl zkusit. Koho autocross chytne, toho už nepustí. Je to sport, kde zažijete velký adrenalin. Proto ho mám hrozně rád“.
Dosavadní největší úspěch
„Za svůj největší úspěch považuji to, že po mém úrazu mohu znovu závodit.“ (Martin utrpěl těžký úraz rukou - pozn.autora)
Letošní sezóna
„Nezačala vůbec dobře. V Nové Pace jsme měli připravené zázemí, mechaniky, ale nám se na motorové brzdě v půl jedné ráno rozbil motor. To nás odsoudilo do role diváků. V Humpolci jsem se učil s novým motorem. Vše bylo oproti tomu sériovému naprosto jiné. Musel jsem chodit dřív na brzdy, jemně zacházet s plynem. Dokonce jsem ze začátku jezdil bez ALS. Vítězství bylo pro celý tým skvělé. Následoval Přerov. V rozjížďkách se mi vůbec nedařilo a do finále jsem startoval z druhé řady. Po skvělém startu jsem se probil dopředu za Aleše Mrkáčka. Ten se následně přetočil. Štěstíčko se naklonilo k nám a podruhé za sebou jsme vyhráli.
V Přibicích se mi moc líbilo. Musím říct, že pořadatelé důkladně a spravedlivě kropili. Chyběl tu Aleš Mrkáček, ovšem dařilo se zde Jirkovi Bretovi. Ve finále jsem vedl, ale rozbila se převodovka. Skoro celý závod jsem jel na druhý rychlostní stupeň. Podařilo se nám vyhrát, ale Jirka Bret nám vítězství málem vyfoukl. V Poříčí nad Sázavou se karta obrátila proti nám. Ve druhé rozjížďce jsem šel přes střechu a rozbila se spojka. Ve finále nefungovalo auto a ani já jsem nebyl stoprocentní a skončili jsme na šestém místě. V Sedlčanech to byl boj. Ve finále jsem byl až čtvrtý a moc jsem chtěl vyhrát, abych si s předstihem zajistil titul. Po odpadnutí Honzy Bartoše se mi podařilo předjet Míru Neumana a následně i Jirku Breta. To nám zajistilo titul“.
Nejvydařenější závod – letos
„Určitě Sedlčany. S Jirkou Bretem to byla skvělá bitva.“
Parametry mého vozu Mitsubishi
„Výkon se pohybuje kolem 460 koní a 700 Nm kroutícího momentu. Určitě by se z motoru dalo dostat víc, ale vše je pak na úkor životnosti“.
Oblíbené tratě
„Moc se mi líbí Humpolec a Nová Paka. Z Nové Paky mám však určitý respekt. Je to nesmírně náročná trať v evropském měřítku.“
Mí největší soupeři
„Aleš Mrkáček, když startoval, bylo to s ním hodně těžké. Určitě také Jirka Bret. Jeho Fabia je velice rychlá. Až doladí drobnosti, bude velice silný. Bořek Kořínek byl také rychlý. Míra Neuman připravuje nový vůz. Ivoš Mahr má hodně rychlé auto. Dětské nemoci ho však letos dost trápily. Luboš Greguška, ale i Vlastík Svoboda. Příští rok to bude velký boj.“
Co příští sezóna – doma i Evropa?
„Rád bych především obhájil titul. To je naše priorita. O startech v Mistrovství Evropy jednáme. Vše je otázkou peněz. V Nové Pace jsem si Evropu zkusil a mohu říct, že startovat proti Fejfarovi, Karaiovi je veliký zážitek“.
Bude pokračovat spolupráce s Danem Landou?
„Vše je opět otázkou peněz. Doma už mám druhou karosérii Mitsubishi. Teď jen sehnat peníze na dostavění. S Danem jsme kamarádi a snažíme se o to, aby přibylo na startovním roštu další auto. Ale uvidíme, zda se nám to podaří“.